سفر در زمان؛ مروری بر بازار ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۱۳ !

سفر در زمان؛ مروری بر بازار ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۱۳ !

پذیرش و رشد تصاعدی ارزهای دیجیتال در دنیای واقعی اتفاقات، کاربردها و اختلاف نظرهایی را رقم زد که توجه مردم جهان را به خود جلب کرده است – به‌ویژه در سال ۲۰۱۳ که شهرتش مانند آتش به‌سرعت گسترش یافت.

به سال ۲۰۱۸ می‌رویم، یعنی زمانی که ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال از مرز ۲۰۰ میلیارد دلار گذشت. معامله گران و سرمایه‌گذاران جدید و علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال نمی‌توانستند در برابر ورود به بازار رو به رشد ارزهای دیجیتال مقاومت کنند.

در حالی که تمرکز اصلی در مطالعات بسیار زیادی بر آینده بیت کوین، اتریوم، ریپل و مانند اینها بوده است، ما فکر می‌کنیم مقایسه روند رشد ۱۰ ارز دیجیتال برتر طی ۵ سال گذشته حائز اهمیت است زیرا به این ترتیب خوانندگان می‌توانند به نکات قابل‌توجهی از این سیر تکاملی دست یابند.

چگونگی تحول ارزهای دیجیتال در طول زمان

سفر در زمان؛ مروری بر بازار ارزهای دیجیتال در سال 2013 !

بیت کوین از زمان ظهور خود یعنی سال ۲۰۰۹ دیگر ارزهای دیجیتال را تحت‌الشعاع قرار داده است. طی سال‌ها، نفوذ بیت کوین به حدی بوده که منجر به پیدایش آلت کوین (altcoin) های بی‌شماری شده است که روند رشد، ارزش و بهای آنها را بیت کوین تعیین می‌کند.

در تاریخ ۲۶ مِی ۲۰۱۳ تنها از ۱۵ ارز دیجیتال در وب‌سایت coinmarketcap.com نام‌برده شده بود. در آن زمان ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال ۱٬۵۴۸٬۹۸۲٬۰۵۴ دلار بود.

سفر در زمان؛ مروری بر بازار ارزهای دیجیتال در سال 2013 !

ارزهای دیجیتال برتر سال ۲۰۱۳

نشریه اقتصادی فوربز سال ۲۰۱۳ را سال بیت کوین نام‌گذاری کرد. سال ۲۰۱۳ سالی بود که بیت کوین نظر سرمایه‌گذاران مشتاق بسیاری را به خود جلب کرد، باارزش ۱٬۲۴۲ دلار به ازای هر بیت کوین تیتر بسیاری از خبرها شد و موجب شد قیمت طلا در یک دوره تا هر اونس ۱٬۲۴۰ دلار کاهش یابد.

ارزش بیت کوین به‌سرعت افزایش یافت، و منجر به افزایش بها و تشکیل میزگردهای متعدد و فروم ها و سمینارهای آنلاین شد. پیشرفت سریع بیت کوین نقطه نظرات به‌شدت متناقضی را به دنبال داشت، از طرفی ارزهای دیجیتال را کلاه‌برداری می‌پنداشتند و از طرف دیگر آن را پروژه‌ای پربار و جذاب می‌دانستند. واقعیت این است که هر دو دیدگاه به طرز اعجاب‌آوری متقاعدکننده می‌باشند. به دلیل نوسان بالای بازار ارزهای دیجیتال، در سال‌های بعدی نظرات درباره بیت کوین و همچنین ارزش آن متغیر بود.

در سپتامبر ۲۰۱۸، در وب‌سایت coinmarketcap.com از ۱۹۶۰ ارز دیجیتال باارزش کل بازار معادل ۲۰۲٬۴۰۱٬۸۶۲٬۰۸۰ دلار نام‌برده شده است.

بررسی اجمالی ۱۰ سکه برتر در سال ۲۰۱۳ و وضعیت آنها در سال ۲۰۱۸

۱- بیت کوین(Bitcoin)

سفر در زمان؛ مروری بر بازار ارزهای دیجیتال در سال 2013 !

بیت کوین اولین بار در تاریخ ۳ ژانویه سال ۲۰۰۹ پدیدار شد وقتی (در آن زمان) بنیان‌گذار ناشناس با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو ۵۰ بیت کوین برای استخراج بلاک جنسیس بیت کوین پاداش گرفت. بیت کوین که طی سال‌ها با پستی و بلندی‌های فراوانی مواجه بوده، بیشتر با ویژگی‌های بی‌ثباتی بسیار، ریسک بالا و مقاومت در برابر دولت و مقررات مالی شناخته می‌شود. بیت کوین الهام‌بخش ایجاد بسیاری از ارزهای دیجیتال جایگزین می‌باشد – ارزش بیت کوین در سال ۲۰۱۳ برابر ۱٬۴۷۷٬۹۰۱٬۴۱۸ دلار بوده و هنوز هم در سال ۲۰۱۸ با ارزش کل بازاری معادل ۱۱۲٬۰۵۱٬۱۰۴٬۵۴۹ دلار ارز دیجیتال شماره یک می‌باشد.

بیشتر بخوانید: قیمت لحظه ای و نمودار تکنیکال و فاندامنتال بیت کوین

۲- لایت کوین(Litecoin)

سفر در زمان؛ مروری بر بازار ارزهای دیجیتال در سال 2013 !

یک ارز دیجیتال همتا به همتای متن‌باز است که امکان پرداخت فوری به هر فردی را در هرکجای جهان که پول موردقبول است، فراهم می‌کند. لایت کوین را چارلی لی، کارمند گوگل، در تاریخ ۷ اکتبر ۲۰۱۱ راه‌اندازی کرد. لایت کوین در ۲۴ ساعت به طرز باورنکردنی‌ای رشد ۱۰۰ درصدی داشته و در نوامبر سال ۲۰۱۳ به بالاترین مقدار ارزش بازار خود یعنی یک میلیارد دلار رسید. هرچند لایت کوین که در این لیست در رتبه شماره دو قرار گرفته است، امروزه جای خود را به یک ارز دیجیتال با روند رشد سریع داده است، یعنی اتریوم. در حال حاضر ارزش بازار لایت کوین ۳٬۲۶۹٬۳۳۳٬۳۲۲ دلار می‌باشد و در رتبه هفتم محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال قرار دارد.

بیشتر بخوانید: قیمت لحظه ای و نمودار تکنیکال و فاندامنتال لایت کوین

۳- نِیم کوین (Namecoin)

نیم کوین یک آلت کوین متمایز است که از همان الگوریتم اثبات انجام کاری استفاده می‌کند که بیت استفاده می‌کند اما داده‌هایش را به‌صورت جداگانه در بلاک چین خود ذخیره می‌کند. نیم کوین در ۱۸ آوریل سال ۲۰۱۱ به دنبال گفتگوی BitDNS که پیشتر در دسامبر ۲۰۱۰ در فروم بیت کوین تاک (Bitcointalk) صورت گرفته بود، توسط وینسد (Vinced) طراحی شد. باوجودی که ارزش بازار آن در می ۲۰۱۳ معادل ۵٬۳۰۶٬۸۱۰ دلار تخمین زده شده بود، نیم کوین در سال ۲۰۱۸ در رده‌ی ۱۵۵ ام لیست ارزهای دیجیتال وب‌سایت Coinmarketcap.com قرار گرفت و ارزش آن تنها ۲۷٬۶۴۲٬۰۵۳ دلار می‌باشد. به سال ۲۰۱۸ می‌رویم، ریپل (XRP) با ارزش کل بازار ۱۱٬۱۴۰٬۸۹۷٬۱۹۲ دلار در میان سه ارز دیجیتال برتر قرار می‌گیرد. ریپل استفاده از تمام توکن ها را چه به شکل کریپتو، یا به شکل پول فیات یا هر کالای ارزشمند دیگری باشد تسهیل می‌بخشد.

۴- پیر کوین (Peercoin)

سفر در زمان؛ مروری بر بازار ارزهای دیجیتال در سال 2013 !

پیر کوین که هم از سیستم اثبات انجام کار و هم از سیستم اثبات سهام استفاده می‌کند، در لیست سال ۲۰۱۳ ارز دیجیتال شماره ۴ بود. پیر کوین به‌عنوان امن‌ترین ارز دیجیتال که دارای کمترین هزینه می‌باشد ایجاد شد، در حالی که به کاربران خود یک درصد بازگشت سرمایه PPC پاداش سالانه می‌داده تا شبکه همتا به همتای خود را از طریق استخراج تقویت کند. اما در حال حاضر چهارمین سکه ارز دیجیتال محبوب بیت کوین کش (Bitcoin Cash) می‌باشد. بیت کوین کش در آگوست سال ۲۰۱۷ به بازار معرفی شد تا میزان تراکنش‌های صورت گرفته را بالا ببرد. ارزش بازار آن در حال حاضر ۷٬۷۱۳٬۸۴۹٬۸۴۶ دلار می‌باشد.

بیشتر بخوانید: قیمت لحظه ای و نمودار قیمت Peercoin

۵- نووا کوین (Novacoin)

نووا کوین ویژگی‌های منحصر به فرد ساخت بلاک را که حدود جداگانه هدف را پشتیبانی می‌کند، معرفی کرده است. نووا کوین در سال ۲۰۱۳ توسط فردی بانام مستعار بالتازار ایجاد و روانه بازار شد. در سال ۲۰۱۳ نووا کوین موفق شد باارزش بازار ۱٬۱۹۸٬۱۷۲ دلار در میان ۵ ارز دیجیتال برتر قرار بگیرد. اما، امروزه این پروژه عملاً به‌پایان رسیده است (وب‌سایت کوین مارکت کپ (CointMarketCap) رتبه ۴۳۴ را به نووا کوین اختصاص داده است) و علائمی وجود دارد که نشان می‌دهند نووا کوین کلاه‌برداری دیجیتالی (scamcoin) است. پنجمین سکه محبوب دیجیتال جدید ایاس (EOS) می‌باشد که در ژانویه ۲۰۱۸ بعد از یک بازه ۱۲ ماهه فروش توکن به بازار عرضه شد. ایاس به‌سرعت رشد کرد و باارزش بازار ۴٬۸۴۱٬۶۳۴٬۷۴۴ دلار جایگاهی برای خود در لیست به‌دست آورد.

۶- ترا کوین (Terracoin)

برخلاف بیت کوین، تراکوین (در سال ۲۰۱۲) با سیستم بلاک چینی ایجاد شد که باید بتواند امنیت بهتر و فرایند تراکنش مالی سریع‌تری را پشتیبانی کند. در می ۲۰۱۳، ارزش بازار آن برابر ۹۱۹٬۱۲۶ دلار بود. در جولای همان سال این سکه هک شد و درنتیجه اعتبار خود را از دست داد. هکرها موفق شدند نرخ هش (hash rate) شبکه را به‌شدت بالا ببرند و کنترل آن را به‌طور کامل به‌دست بگیرند. در حال حاضر تراکوین به‌هیچ‌عنوان به جایگاهی که در روزهای طلایی خود داشت نزدیک نیست (در وب‌سایت کوین مارکت کپ رتبه ۶۸۰ را داراست). این روزها استلار (stellar) باارزش بازار ۳٬۸۹۰٬۶۶۸٬۷۶۸ دلار ششمین سکه محبوب می‌باشد.

۷- دِو کوین (Devcoin)

دِو کوین در سال ۲۰۱۱ معرفی شد. دِو کوین فعالیت‌های خود را در جهت تأمین مالی جامعه توسعه‌دهندگان، برنامه نویسان، موسیقی‌دانان، نویسندگان، و فیلم‌سازان متمرکز کرد. دِو کوین در سال ۲۰۱۳ محبوبیت بیشتری به‌دست آورد، و ارزش کل بازار خود را به ۹۰۰٬۳۶۹ دلار رساند، اما به‌تدریج به‌سوی پایان خود رهسپار شد. در سپتامبر ۲۰۱۸ لایت کوین، که رتبه دوم را در سال ۲۰۱۳ به خود اختصاص داده بود، همچنان در رقابت ۱۰ ارز دیجیتال برتر باقی‌مانده و با ارزش بازار ارز دیجیتال معادل ۳٬۲۴۸٬۰۷۸٬۳۵۱ دلار با اطمینان در رتبه هفتم قرار گرفت.

۸- فری کوین (Freicoin)

فری کوین از مدل ثبت داده‌های ساتوشی ناکاموتو استفاده کرد – یعنی از بلاک چین اثبات انجام کار که در ساخت بیت کوین اتخاذشده است. این پروژه یک مدل بدیع باز توزیع اجباری سکه در سرتاسر شبکه داشت. فری کوین در سال ۲۰۱۳ ارزش بازار ۶۶۹٬۲۰۸ دلار کسب کرد اما در سال ۲۰۱۸ هیچ نشانی از تداوم در آن دیده نمی‌شود. جایگاه هشتم فری کوین را یک ارز دیجیتال باثبات (stablecoin) به نام تتر (Tether) باارزش بازار ۲٬۷۵۸٬۲۴۱٬۳۳۷ دلار گرفته است.

۹- فدر کوین (Feathercoin)

سفر در زمان؛ مروری بر بازار ارزهای دیجیتال در سال 2013 !

فعالیت فدر کوین به‌عنوان نسخه ارتقا یافته بیت کوین آغاز شد. از لایت کوین نشأت گرفته و از همان بلاک چین غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال استفاده می‌کند. فدر کوین اولین بار در سال ۲۰۱۳ روانه بازار شد و پس از چهار ماه به ارزش بازار ۶۵۸٬۸۲۵ دلار رسید. اما در حال حاضر اوضاع چندان هم برای فدر کوین خوب نیست، زیرا با ارزش بازار ۱۰٬۷۷۱٬۱۸۷ دلار در رتبه ۳۱۴ ام وب‌سایت کوین مارکت کپ قرار دارد. در سپتامبر ۲۰۱۸ نهمین سکه محبوب جدید ارز دیجیتال منبع بازی به نام مونرو (Monero) می‌باشد. ارزش بازار مونرو برابر ۱٬۹۱۸٬۳۶۴٬۲۶۹ دلار است.

۱۰- سی اچ ان کوین (CHNCoin)

سی اچ ان کوین هم مانند فدر کوین بر مبنای لایت کوین به وجود آمده است. سی اچ ان کوین در می ۲۰۱۳ توانست با ارزش بازار ۳۶۷٬۵۷۳ دلار در لیست ۱۰ ارز دیجیتال برتر قرار بگیرد. اما این پروژه مدت‌هاست که از بین رفته است. امروزه دهمین ارز دیجیتال برتر کاردانو (Cardano) می‌باشد و امیدوار است بتواند صنعت بلاک چین را از مشکلات مربوط به مقیاس‌پذیری، پایداری و قابلیت تعامل برهاند. ارزش سهم کل بازار کاردانو ۱٬۷۷۵٬۹۳۶٬۱۴۵ دلار می‌باشد.

اگرچه اکثر ۱۰ ارز دیجیتال برتر سال ۲۰۱۳ توجه بسیاری به خود جلب کردند، اما متأسفانه غالب آنها در لیست ۲۰۱۸ جایگاهی نداشتند. ارزهای دیجیتال ارتباط مخربی با شایعه‌های تأیید نشده و دلهره‌آور (FUD) و ترس جا ماندن از سود (FOMO) دارند. شایعه‌های تأیید نشده و دلهره‌آور (FUD) بر تصورات منفی درباره ارزهای دیجیتال دلالت دارد که در سرتاسر فروم ها و رسانه‌های جمعی به اشتراک گذاشته می‌شوند.

آینده ارزهای دیجیتال تا حد زیادی تحت تأثیر مقررات دولت در کشورهای مختلف قرار دارد. تا زمانی که ارزهای دیجیتال به‌طور گسترده موردپذیرش قرار بگیرند، باید صبر کرد و دید که دنیا چه موضعی در برابر ارزهای دیجیتال اتخاذ خواهد کرد.

نتیجه‌گیری

سفر در زمان؛ مروری بر بازار ارزهای دیجیتال در سال 2013 !

بازار ارزهای دیجیتال سال ۲۰۱۸

تعداد ارزهای دیجیتال به‌طور مداوم رو به افزایش است، و وضعیت بازار نیز به‌سرعت در حال تغییر می‌باشد. لیست ارزهای دیجیتال برتر و همین‌طور ارزش بازار یا قیمت محبوب‌ترین سکه‌ها در طول چند سال گذشته چندین بار تغییر کرده است. تعداد و سرعت تغییرات روزانه به حدی است که سبب می‌شود پی گیری و تحلیل دستی این تغییرات کار دشواری باشد و موجب از دست دادن فرصت‌ها و اشتباه در سرمایه‌گذاری می‌شود.

شاخص ارز دیجیتال Cryptoindex100) CIX۱۰۰) ابزاری است که به‌منظور مقابله با مشکل فوق و ارائه راه‌حل به سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال می‌تواند مورداستفاده قرار گیرد و به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند سرمایه‌گذاری‌هایی با عملکرد بالا و نوسان کم داشته باشند. CIX100 یک شاخص کاملاً خودکار است که با استفاده از یک الگوریتم مبتنی بر هوش مصنوعی (AI) پیشرفته به نام زوراکس (Zorax) ساخته شده است. زوراکس برای ساختن شاخصی از ۱۰۰ ارز دیجیتال دارای بهترین عملکرد، از یک مجموعه شبکه عصبی مصنوعی برای تحلیل داده‌های حاصل از منابع مختلف (مانند تبدیل ارزهای دیجیتال و غیره) مربوط به قیمت سکه، تریدها یا سایر پارامترها مانند داده‌های مربوط به احساسات استفاده می‌کند.

استفاده از این شاخص به‌عنوان معیار و استاندارد معامله گران را قادر می‌سازد نوسان و ریسک سرمایه‌گذاری خود را کاهش دهند، و از طریق تجزیه‌وتحلیل هزاران ترید و سیگنال در هر ثانیه بر مبنای بیش از ۲۰۰ فاکتور، مناسب‌ترین سکه را نمایش می‌دهد.

منبع: Hackernoon
guest

استفاده از محتوای توهین‌آمیز، غیراخلاقی، دیدگاه‌های غیراقتصادی، تبلیغات و اطلاعات تماس یا لینک‌های نامرتبط ممنوع است.

نقض قوانین ممکن است منجر به عدم تأیید دیدگاه‌ها یا مسدودسازی حساب کاربران شود.

1 دیدگاه
مبینی
مبینی
5 سال قبل

سلام ممنون از مطلب خوبتون
میشه کاربرد cix100 رو ساده توضیح بدید؟