تاثیر شاخص CPI بر صعود بیت کوین

1 سال قبل tether تتر
0
  • 1 سال قبل
    CPI یکی از شاخص های اقتصادی مهم برای تمام ناظران بازار به شمار میرود. این شاخص به تهیه اطلاعات درباره قیمت های مصرف کننده ارائه میدهد. علاوه بر آن،‌ بازار بر مبنای این شاخص میتواند در خصوص احتمالاتی که ممکن است در بازارهای مالی روی دهد، هشدارها و آگاهی هایی بدهد.

    یکم، CPI هزنیه مخارج پیش بینی نشده مصرف کنندگان را اندازه گیری میکند. CPI تغییرات در قیمت و داده های مربوط به وزن مبتنی بر هزینه را ضبط میکند. این وزن های مبتنی بر مخارج به هر خدمت یا کالایی مرتنبط میشود. از این رو این وزن ها تغییرات قیمت که بر روی کل شاخص تاثیر میگذارد را بررسی میکند.

    بین CPI و نرخ بهره رابطه معکوس وجود دارد:
    بانک های مرکزی در زمان تورم بالا تمایل به کاهش نرخ بهره و در زمان تورم پایین تمایل به افزایش آن دارند. از اینرو، وقتی کاهش نرخ بهره روی می دهد، CPI افزایش می یابد و و وقتی نرخ بهره افزایش می یابد با کاهش CPI روبرو هستیم.

    تاثیر CPI بر روی شاخص دلار آمریکا:
    برخی از بروکرهای حرفه ای بازار جهانی Tickmill فرصت معامله با ۶۲ ارز که شامل ارزهای ماژور و مینور و اکسوتیک را فراهم می آورند. اگرچه در بین تمام ارزها، شاخص دلار آمریکا همیشه جز اصلی ها به شمار می آيد.
    شاخص دلار آمریکا، دلار را در برابر شش ارز اصلی رقیب محاسبه میکند. از این بین، یورو تقریبا نیمی از وزنی کلی را به خود اختصاص میدهد. وقتی شاخص دلار آمریکا تحت فشار قرار میگیرد تاثیر آن بر روی دیگر ارزهای مرتبط نیز تاثیر میگذارد. از منظر تئوری، ارتباط CPI و شاخص دلار آمریکا مستقیم است. اگر CPI افزایش یابد، دلار آمریکا نیز رشد میکند.
    افزایش شاخص هزینه مصرف کننده به معنی گران شدن کالاها می باشد. فدرال رزرو مشکلات تورمی را با افزایش نرخ بهره حل میکند. نرخ بهره بالاتر برای بانک ها این فرصت را فراهم می آورد تا بتوانند وام های بیشتری بدهند، و به موسسات مالی دیگر این امکان را میدهد بتوانند وارد پوزیشن های خرید دارایی های مشترک آمریکا شوند. تاثیر کلی آن منجر به افزایش تقاضا برای دلار آمریکا و بالا رفتن ارزش آن در برابر ارزهای دیگر می باشد.

    CPI به عنوان عامل اصلی سیاست نرخ بهره به شمار می آید:
    وقتی تورم افزایش می یابد این به معنی است که قیمت کالاها و خدمات در حال افزایش است، و خرید این کالاها برای مصرف کنندگان گران تر میشود. در آمریکا، فدرال رزرو از طریق افزایش نرخ بهره اقدام به کاهش تورم می نماید. هرچقدر نرخ بهره بیشتر شود کار برای کسب و کارها سخت تر میشود و این منجر به کاهش رشد اقتصاد و کاهش تورم میگردد.
    در مواردی که تورم پایین است، قیمت کالاها و خدمات کاهش نرخ دارند. از اینرو بانک مرکزی نرخ بهره مرکزی را برای فعال کردن فعالیت های اقتصادی کاهش میدهد. هنگامی که بانک وام با نرخ بهره پایین میدهد خرید اجناس و راه اندازی کسب و کار آسان تر میشود . وقتی فعالیت های اقتصادی گسترش می یابد، تورم افزایش می یابد.

    بین CPI و نرخ بهره رابطه معکوس وجود دارد:
    بانک های مرکزی در زمان تورم بالا تمایل به کاهش نرخ بهره و در زمان تورم پایین تمایل به افزایش آن دارند. از اینرو، وقتی کاهش نرخ بهره روی می دهد، CPI افزایش می یابد و و وقتی نرخ بهره افزایش می یابد با کاهش CPI روبرو هستیم.

    افزایش CPI نشان دهنده کاهش قدرت خرید و کاهش CPI نشانگر افزایش قدرت خرید است. وظیفه بانکهای مرکزی ثبات در نرخ ارز و ثبات در تورم است. وقتی CPI افزایش یابد، بانک مرکزی ممکن است رای به افزایش نرخ بهره دهد تا تورم را ثابت نگه دارد. افزایش نرخ بهره برای ارز آن کشور بولیش یا مثبت محسوب میشود. برعکس آن وقتی CPI کاهش یابد، که نشان از کند شدن رشد آن اقتصاد دارد و در این اقتصاد مردم تمایل به سپرده گذاری دارند و کمتر تمایل به خرید کالا دارند و بانک مرکزی ممکن است جهت تحریک بازار و جلوگیری از رکود، رای به کاهش نرخ بهره بدهد که به نوعی برای ارز رایج آن کشور بیریش یا منفی تلقی میشود چرا که سرمایه گذاران ممکن است بخاطر بازدهی بالاتر ارز دیگری، از سرمایه گذاریشان خارج شوند. برای درک بهتر فرض کنید مثلا اگر آمریکا نرخ بهره را از 2% به 1% کاهش دهد ممکن است خیلی از سرمایه گذاران دلارهایشان را بفروشند و ارز دیگری بخرند که بازدهی بیشتری میدهد.

    رابطه بیتکوین و CPI
    کریپتوکارنسی ها عمر چندانی ندارند و تاریخچه زیادی برای بررسی در دوران تورم بالا ندارند اما اگر آن را با بازار سرمایه و و بخصوص شاخص نزدک که همبستگی قابل قبولی با بیتکوین دارد و نماینده سهام های تکنولوژی محور است مقایسه کنیم میتوان نتیجه گرفت که در طول دوران تورم بالا، همانند سایر شاخص و سهام های بورسی عملکرد خوبی نداشته باشد مگر آن که در آینده مسیر خود را از بازار سهام جدا کند.
guest

استفاده از محتوای توهین‌آمیز، غیراخلاقی، دیدگاه‌های غیراقتصادی، تبلیغات و اطلاعات تماس یا لینک‌های نامرتبط ممنوع است.

نقض قوانین ممکن است منجر به عدم تأیید دیدگاه‌ها یا مسدودسازی حساب کاربران شود.

0 دیدگاه