پدیده ای با نام CBDC یا رمز ریال بانک مرکزی

1 سال قبل bitcoin بیت کوین
1
  • 1 سال قبل
    این یک رشته توییت واجب و خوندنی تو توییتر بود که خواستم باهاتون به اشتراک بذارم با کمی تغییر چرا که بحث رمز ریال و ..... تو مردم زیاد شنیده میشه از این بابت خواستم با این رشته توییتی که دوستمون ایکاروس زحمتش رو کشیده شما رو با مفهوم CDBC آشنا کنم
    پيشرو در استقبال از تكنولوژي يا كودتاي نرم بر عليه آزادي هاي انسان؟؟؟
    اگر به آمارهاي موجود مبني بر آشنايي تنها حدود ٧ درصد(!) از كل جمعيت ايران با حوزه ارزهاي ديجيتال استناد كنيم، کاملا روشن است که بيش از ٧٥ ميليون نفر از مردم، با قابليتهاي ارزهاي ديجيتال آشنا نيستند.
    حال آنكه با راه اندازي "بانك مركزي ارز ديجيتال" و رمزریال ، شكل زندگي آنان مي تواند دچار تغييرات بنيادين گردد.
    حقیقت زمانی تلخ¬تر می شود که بدانیم رمزریال اساسا ارز دیجیتال به معنای رایج آن نمی باشد و به همین دلیل بسیاری از افرادی هم که با #ارزهای_دیجیتال آشنا هستند در معرض بدفهمیِ این موضوع می باشند. ظاهرا مقرر شده كه بانك مركزي ارزهاي ديجيتال تا شهريور ماه شروع به كار كرده و اقدام به ارائه رمز_ريال نمايد و طبق اظهارات رئیس بانك مركزي، بزودي رمزريال جايگزين ريال خواهد شد.
    در اینجا سعی میکنم به ساده ترین زبان ممکن دلیل اهمیت این موضوع در زندگی مردم را شرح دهم.
    ارزهاي ديجيتال به زبان ساده كدهايي هستند كه در يك منبع ذخيره نرم افزاري نگاشته [رمز نگاري] و ثبت مي شوند. از ميان تمام تقسيم بنديهاي تخصصي اين ارزها، يكي از اين تقسيمات متمركز و غيرمتمركز مي باشد.
    مثالي از نوع متمركز: كدهايي كه سابقا به عنوان شارژ اعتباري وارد گوشي هاي موبايل مي شد.
    در واقع يك شركت اقدام به تعريف ارزش براي يك كد مي نمود كه بر مبناي آن مصرف كننده مي توانست با پرداخت مبلغ مشخصی، از آن كد جهت افزايش اعتبار خود استفاده كند.
    پدیده ای با نام cdbc یا رمز ریال بانک مرکزی
    يك واحد پولي ديجيتال همانند #رمزريال ، بدليل ماهيت #متمركز اش ويژگيهايي دارد كه بسياري از مردم اطلاعی از آنها ندارند. برخی از این ویژگیها عبارتند از:
    - قابليت رصد تراكنش ها
    -قابليت كنترل [جلوگيري از] تراكنش ها
    -قابليت مسدود نمودن دارايي [يا پول شما]
    به مثال كدهاي شارژ باز ميگرديم:
    آيا امكان تشخيص آنكه هر شارژ در چه گوشي تلفني [كد IMEI] وارد شده وجود دارد !؟ بله
    پدیده ای با نام cdbc یا رمز ریال بانک مرکزی [مگر به ازاي هر دو، مبلغ يكساني پرداخت نشده است!؟]
    آيا امكان فسخ ارزش آن[سوزاندن]اعتبار، بطور يك_طرفه توسط اپراتور وجود دارد!؟ بله.
    آيا امكان كاهش ارزش يك كد شارژ بر طبق تعرفه ها وجود دارد!؟ بله./
    موارد فوق صرفا به عنوان مثال جهت تفهیم موضوع رمزریال مطرح گردید.
    نمونه ای که حسب قابليتهاي #رمزنگاري و با استفاده از الگوريتم ها و تكنولوژي موجود كنوني بوده و از ويژگيهاي يك ماهيت رمزنگاري #متمركز مي باشد كه طرفين [مثال: اپراتور و مشتري] بر روي ارزش آن توافق نموده اند.
    حال آنكه ارزش_ذاتي و واقعي آن، در صورت تمايل اپراتور [ارائه كننده ارزش] مي تواند تغيير يا بطور كامل نابود گردد.
    پدیده ای با نام cdbc یا رمز ریال بانک مرکزیپول ديجيتال يا رمزريال كه مقرر شده توسط بانك مركزي صادر و در اختيار مردم قرار گيرد، نه تنها از اين قابليت ها مستثني نيست، بلکه حسب ماهيت پول در داد و ستد، مي تواند امكاناتی فراتر از تصور در اختيار دولت و بانك مركزي بمنظور كنترل و مداخله در زندگي و معيشت مردم قراردهد.
    پدیده ای با نام cdbc یا رمز ریال بانک مرکزی
    به متن اين خبر توجه كرده و فرض كنيد كه هيچ پايانه فروشي در هيچ مغازه نانوايي، اجازه پرداخت پول را به #كيف پول ديجيتال نصب شده بر روی موبایلتان ندهد.!
    [مثال استفاده از شارژ همراه اول بر روي سيم كارت ايرانسل را به خاطر آوريد!].
    پدیده ای با نام cdbc یا رمز ریال بانک مرکزی اين كيف پول ديجيتال و فرايند احراز_هویت آن، نقشي مشابه همان حساب بانكي و كارت بانكي شما را دارد كه بر روي موبايل شما نصب شده و حقوق ماهيانه شما به آن واريز ميگردد.
    در صورتيكه مرجع صادركننده #رمزريال [بانك مركزي] و يا ساير نهادهاي ناظر، تصميمي مبني بر #مداخله روي دخل و خرج شما اتخاذ نمايند، اين امر به سادگي هر چه تمام تر امكان پذير خواهد بود.
    مثلا فرض كنيد که هيچ پايانه تراكنشي در جايگاه هاي سوخت، به شما و يا اعضاء خانواده تان، اجازه پرداخت پولی بيش از سقف تعيين شده را ندهد.
    سطح بالاي شفافيت در اين فناوري، و فرآیند احراز_هویت آن، امكان اعمال #محدوديت و #كنترل را تا حد بسيار بالایی فراهم مي آورد. این در حالی است که از مدتها قبل، شاهدِ تصويب قوانينِ جديدي نیز بوده ایم:
    -قوانين مالياتي
    -قوانين محدود كننده سقف_تراكنشها در سال
    -قوانين مرتبط با خريد و نگهداري طلا
    و ارز [مثال: دلار]
    كه به محض راه اندازي بانك مركزي ارز ديجيتال و ترويج رمزريال، مي توانند به عنوان قوانين بالا دستي و به سادگي هر چه تمام اجرا شوند.
    یکی از موارد قابل توجه که ارتباط معناداری نیز با تصمیمات بانک مرکزی در دوره های قبلی و پدولت کنونی دارد، کارنامه آنان در خصوص پچاپ_پول و افزایش پایه_نقدینگی در کشور است.
    این فرایند که از منظر اقتصاد، عامل اصلی ایجاد پتورم (مالیات پنهان از جیب مردم) می باشد، باعث کاهش ارزش پول_ملی در مقابل سایر ارزها از جمله دلار گردیده و در نتیجه مردم را بر آن داشت تا جهت جلوگیری از افت ارزش داراییهای خود ، اقدام به خرید و نگهداری طلا و ارز نمایند.
    پدیده ای با نام cdbc یا رمز ریال بانک مرکزی حال سوال مهم اینجاست که اگر بانک مرکزی و دولت همچنان به چاپ پول بدون پشتوانه ادامه دهند(چه بسا که تا کنون نیز رکورد زده اند) و ارزش ریال (داراییهای مردم)همچنان دچار افت ارزش گردد ، آیا مردم قادر به اقدامی جهت جلوگیری از آب شدن سرمایه خود خواهند بود؟!
    پدیده ای با نام cdbc یا رمز ریال بانک مرکزی آیا جایگزینی وجود دارد؟!
    (منطقا اعتماد مجدد به بورس بسیار سخت خواهد بود).
    در حال حاضر و بر مبنای قوانین بالادستی ، امکان خرید و فروش ارز و طلا تا حد زیادی محدود شده است.
    این محدودیت با بکارگیری رمزریال بیشتر هم خواهد شد، زیرا دیگر واسطه ها در خیابان فردوسی هم امکان دریافت پول شما در داخل کیف پول دیجیتال خود را نخواهند داشت.
    پدیده ای با نام cdbc یا رمز ریال بانک مرکزی به گواه تاریخ، محدودیتهایی از این قسم و بدون توجه به عواقب آن، نتیجه ای جز فساد و ایجاد اختلال در ساختار بازار نخواهند داشت.
    فسادی که قطعا نهادهای مسول در مبارزه با آن را بیش از پیش درگیر خواهد کرد.
    بدیهی ست که با بهره گیری از این تکنولوژی، هزینه های دولت در چاپ پول کاهش یافته و بانک مرکزی پس از این صرفا به ایجاد یک کد بسنده خواهند کرد ولی سوال اینجاست که منافع این تسهیل متوجه کدامیک از طرفین است: مردم یا دولت؟!
    آیا مسولین کشور شاهد آن نیستند که اختیارات بانک مرکزی در چاپ پول بدون پشتوانه در دولتهای سابق با این مردم و اقتصاد کشور چه کرده است؟!
    آیا دولت کنونی در استفاده از چاپگرهای تولید پول به حدی از خود درایت نشان داده که حال دستگاه چاپگر دیجیتال در اختیار ایشان قراگیرد؟!
    پدیده ای با نام cdbc یا رمز ریال بانک مرکزی آیا عموم مردم نسبت به عواقب راه اندازی و ترویج چنین ابزاری از آگاهی لازم برخوردار هستند؟! ابزاری که می تواند باعث مداخله دولت حتی در کوچکترین جزییات زندگی آنان گردد؟!.
    سؤال را تکرار می کنم
    بانک مرکزی ارز دیجیتال
    استقبال از تکنولوژی
    یا
    کودتای_نرم علیه آزادی انسان؟
    فعالان حوزه رمزارزها ، کامیونیتی_کریپتو در توئیتر ، فروشندگان بسته های آموزشی در اینستاگرام ، رسانه های فعال در این حوزه و دیگر فعالین، در چنین شرایط خطیری به چه مشغولند؟
    این متن تماما کپی شده از رشته توییت اکانتی با نام ایکاروس هست
guest

استفاده از محتوای توهین‌آمیز، غیراخلاقی، دیدگاه‌های غیراقتصادی، تبلیغات و اطلاعات تماس یا لینک‌های نامرتبط ممنوع است.

نقض قوانین ممکن است منجر به عدم تأیید دیدگاه‌ها یا مسدودسازی حساب کاربران شود.

1 دیدگاه
سید حسین حسینی
سید حسین حسینی
1 سال قبل

That's it... Welcome to new Hell