ویگو سواپ (WIGO) چیست؟ راهنمای جامع ارز دیجیتال WigoSwap

ویگو سواپ (WIGO) چیست؟ راهنمای جامع ارز دیجیتال WigoSwap

ویگو سواپ (WigoSwap) با نماد WIGO، یک پلتفرم دیفای (DeFi) است که روی شبکه فانتوم اپرا (Fantom Opera) ساخته شده است. طبق ادعای سازنده‌های ویگو، این شبکه یک بلاک چین سریع با هزینه‌های پایین است.

از زمان عرضه توکن WIGO، قیمت ویگو سواپ تا اوج ۰.۰۱ دلاری بالا رفته است. در زمان نگارش این مطلب، قیمت این ارز دیجیتال چیزی در حدود ۷۰ درصد نسبت به اوج دلاری خود کاهش یافته است. اگر شما هم قصد خرید ویگو سواپ را دارید، پیشنهاد می‌کنیم پیش از خرید، این مطلب را تا انتها بخوانید. 

به طور خلاصه، این پروژه یک پلتفرم دیفای روی شبکه فانتوم به حساب می‌آید. خالقان این بلاک چین آن را یک شبکه سریع با هزینه‌های پایین توصیف می‌کنند که کار با آن بسیار ساده است. طبق ادعای سازنده‌های ویگو، با استفاده از این پلتفرم ورود به دنیای دیفای و گیمفای (GameFi) بسیار آسان است و هر کسی با هر سطحی از دانش می‌تواند در آن مشارکت داشته باشد. در بخشی از اظهارات سازنده‌های این پلتفرم می‌خوانیم:

ویگو سواپ بهترین انتخاب برای کاربران دیفای است که می‌خواهند از طیف گسترده‌ای از خدمات و محصولات استفاده کنند، امنیت برایشان مهم است و به‌دنبال یک محیط کاربر پسند می‌گردند. این شبکه روی نوآوری و تجربهٔ کاربری تمرکز و خود را برای رسیدن به جایگاه رهبری حوزه دیفای در سال‌های آینده آماده می‌کند.

امکانات ویگو سواپ

بازار (Bazaar)، ویگو سواپ (WegoSwap)، ویگو فارم (WigoFarm)، ویگو بنک (WigoBank)، ویگو پلی (WigoPlay) و چند قابلیت در حال توسعه دیگر از جمله امکاناتی است که این اکوسیستم در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

دربارهٔ ویگو سواپ

بازار (Bazaar)

بازار جایی است که دارایی‌های روی اکوسیستم ویگو خرید و فروش می‌شوند. از NFTهایی که در این شبکه وجود دارند تا موارد دیگر در این بخش خرید و فروش می‌شوند. فعالیت‌ها در این بخش از اکوسیستم ویگو چندان بالا نیست ولی آنقدر هم که بشود گفت غیرفعال است، پایین نیست. 

پروتکل دیفای سواپ

ویگو سواپ یک پروتکل دیفای است که این اکوسیستم از آن بهره می‌برود. پلتفرم ویگو، بخش سواپ خود را یک اقتصاد غیرمتمرکز منصفانه توصیف می‌کند که در طول زمان پایداری خود را حفظ می‌کند. در واقع WegoSwap قلب تپنده اکوسیستم ویگو به حساب می‌آید. در ابتدا این قابلیت، تنها بخش پلتفرم بود ولی رفته‌رفته خود را به یک اکوسیستم تبدیل کرد.

ویگو فارم

ویگو فارم، سازوکاری است که کاربران می‌توانند از طریق استیک کردن (سهام‌گذاری) توکن WIGO دریافت می‌کنند. در این بخش کاربر با سهام گذاری توکن Wigo-LP، پاداش می‌گیرند. Wigo-LP نیز از طریق سهام گذاری جفت ارز در استخرهای سهام گذاری به دست می‌آید. 

بیشتر بخوانید: استیکینگ (Staking) یا سهام گذاری چیست؟

ویگو بنک

ویگو بنک سازوکاری شبیه به ویگو فارم دارد، با این تفاوت که کاربر در ویگو بنک توکن WIGO را سهام گذاری یا استیک می‌کند و در ازای این کار توکن رایگان دریافت می‌کند. طبق اعلام ویگوسواپ، در آینده برنامه‌ها و حالت‌های مختلفی برای استیک کردن دارایی‌های در ویگو بنک ارائه خواهد شد. 

ویگو پلی

ویگو پلی بخش دیگری از اکوسیستم ویگو است که کاربران در آن می‌توانند بازی‌های ساده یا مینی گیم انجام دهند. بازارهای پیش‌بینی، مسابقات جذاب و لیگ‌های مختلف از جمله جنبه‌هایی است که ویگو پلی در اختیار کاربران قرار می‌دهند. کاربران در ویگو پلی با هویت‌هایی بازی می‌کنند که ویگو آیدی (WigoID) نام دارد و در واقع شناسه کاربران در دنیای ویگو یا همان ویگو گلکسی (WigoGalexy) است.

امکانات در حال توسعه

یکی از امکاناتی که این ارز دیجیتال در حال توسعه آن است دی تسکر (DeTasker) نام دارد که یک فضای غیرمتمرکز برای کارکردن است. به عبارت دیگر دی تسکر یک دفتر مجازی برای تعاملات کاری است. ویگو ران (WigoRun)، وی هی (WiHee) و وی لینک (WiLink) از جلمه دیگر امکاناتی هستند که در توسط تیم ویگو در حال توسعه‌اند. 

ویژگی‌های ویگوسواپ

ویگو سواپ چه امکاناتی دارد

رابط کاربری ساده، ارائه خدمات متنوع دیفای، نقدینگی بالا، پاداش‌ها و کارمزدهای رقابتی، جامعه فعال، حسابرسی‌های فنی، استفاده از بلاک چین قدرتمند فانتوم و عقد قراردادهای مشارکت با شرکت‌های بزرگ از جمله ویژگی‌هایی است که پروژه را یک شبکه پلتفرم قابل‌اتکا می‌کند.

رابط کاربری کاربر پسند

همان طور که می‌دانید، پیچیدگی استفاده از پلتفرم‌های دیفای، باعث شده تا بسیاری از کاربران در استفاده از این پلتفرم‌ها و ورود به دنیای غیرمتمرکز با چالش‌هایی روبه‌رو باشند. این در حالی است که ویگو سواپ رابط کاربری ساده‌ای دارد. مثلاً بر استفاده ویگو بنک، کاربر کمتر از ۱۰ مرحله را طی می‌کند. استفاده از بازارهای پیش‌بینی و بازی‌های اکوسیستم ویگو هم بسیار ساده و در حد چند کلیک است.

ارائه خدمات متنوع دیفای

در واقع در پلتفرم ویگو، هر چیزی که فکرش را بکنید پیدا می‌شود. از پشتیبانی از پل‌های بلاک چینی گرفته تا امکاناتی برای استیکینگ، بازارهای پیش بینی و کشت سود (Yield Farming). هر کدام از این امکانات در ماژول‌های مختلف اکوسیستم ویگو ارائه می‌شوند که به سادگی استفاده از آنها کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: Yield Farming یا کشت سود چیست؟

بخشی از رابط کاربری بازار پیش بینی ویگو سواپ

پاداش و کارمزدهای رقابتی

از آنجایی که تمام اتفاقات در Wigo در بلاک چین فانتوم رخ می‌دهد، کارمزدهای آن هم کم است. از طرف دیگر، پاداش سهام گذاری و جوایزی که برای شرکت در مسابقه‌ها و برنده‌شدن در آنها در نظر گرفته شده است، آنقدر جذابیت دارند که کاربر را به سمت استفاده از آنها سوق دهد. 

جامعه فعال

این بخش در مورد ویگو کمی حاشیه به‌دنبال دارد. کانال تلگرامی ویگو سواپ نزدیک به ۳۰۰۰ نفر عضو دارد و چیزی در حدود ۱۲۰۰۰ نفر هم صفحه رسمی این اکوسیستم در توییتر را دنبال می‌کنند. این ارقام شاید خیلی بازگوکننده جامعه فعال ویگو نباشند. از همین رو می‌توان ادعای داشتن یک جامعه فعال را کمی اغراق آمیز به حساب آورد.

بازبینی‌های فنی امنیتی

طبق اعلام ویگوسواپ، سرتیک (CertiK) این پروژه را بررسی و بازبینی کرده است. شایان ذکر است که سرتیک یک شرکت مشهور در حوزه بازبینی‌های فنی و امنیتی در حوزه بلاک چین به حساب می‌آید و مهر تأیید این شرکت بر روی هر پروژه‌ای آن را از نظر امنیتی تا حد زیادی تضمین می‌کند. با این حال باید منتظر ماند دید که اکوسیستم ویگو در ادامه با توجه به طیف گسترده خدمات چطور عمل خواهد کرد.

ساخته‌شده روی بلاک چین فانتوم

همان طور که قبلاً گفتیم، این اکوسیستم روی شبکه فانتوم ساخته شده است که از نظر کارمزدها به‌صرفه است و عملکرد سریعی هم در بحث تأیید تراکنش‌ها و پردازش آنها دارد. تراکنش‌های سریع و عملکرد قدرتمند یک بلاک چین روی عملکرد پروژه‌هایی که روی آن ساخته می‌شوند، تأثیر بسیار زیادی دارد؛ از همین رو می‌توان گفت که ویگو از این جنبه وضعیت خوبی دارد. 

شرکای تجاری

طبق ادعای این پروژه، چین لینک (Cahinlink)، انکر (Ankr) و سرتیک جزو شرکای تجاری ویگو به حساب می‌آیند. این ادعا هم تا حدی حاشیه‌هایی به دنبال خود دارد؛ چراکه چین لینک به بسیاری از پروژه‌های داده ارائه می‌کند و در واقع شما هم می‌توانید داده‌هایی از چین لینک دریافت کنید و این لزوماً به معنای شراکت تجاری بین شما و چین لینک نیست!

آیا ویگو سواپ پروژه معتبری است؟

برای پاسخ به این سؤال کمی زود است ولی بد نیست ابعاد مختلف پروژه را بررسی کنیم تا ببینیم سرمایه‌گذاری روی این پروژه تا چه حدی عقلانی است. 

  • وایت پیپر کوتاه و مختصر یکی از مواردی است که در نگاه اول این پروژه توی ذوق می‌زند. در این وایت پیپر اتفاقات جالب زیادی پیش‌بینی شده است، اما از جزئیات هیچ کدام صحبتی به میان نیامده است. 
  • امکانات فراوان از ویژگی‌های مثبت ویگو سواپ است. در واقع تمام این امکانات در حد قابل قبولی کار می‌کنند و این موضوع می‌تواند به رشد این ارز دیجیتال و اکوسیستم آن کمک کند. 
  • بخش ارتباطات با ما در این پروژه بسیار ضعیف است و عملاً هیچ راهی برای شناختن تیم این پروژه وجود ندارد. از سوی دیگر در کانال دیسکورد این تیم هم مشخص نیست که چه کسی چه کارهٔ تیم است!
  • آدرس‌های مرتبط با پروژه در بخش جداگانه‌ای در توضیحات اکوسیستم قرار دارند و این به شفافیت پروژه می‌افزاید. آدرس قرارداد و توکن‌ها نیز در دسترس کاربران قرار دارد. از سوی دیگر فعالیت این پروژه روی مدیوم هم بالاست و به شکل مرتبی مطالب مختلفی روی آن ارسال می‌شود. 

سؤالات متداول

کارمزد تبدیل در ویگو سواپ چقدر است؟

در زمان معامله روی این پلتفرم شما ۰.۱۹ درصد کارمزد پرداخت می‌کنید. این مقدار ۰.۱۸ درصد به تأمین کنندگان نقدینگی می‌رسد و ۰.۰۱ درصد آن هم در قالب مکانیزم سوزاندن توکن از بین می‌رود. 

در ویگو سواپ چطور می‌شود کشت سود انجام داد؟

کشت سود یا Yield Farming در این پروژه از طریق ویگو فارم انجام می‌شود.

چطور در ویگو سواپ استیک کنیم؟

سهام گذاری در این پروژه از طریق ویگو بنک انجام می‌گیرد. 

آیا ویگو سواپ کلاهبرداری است؟

به نظر نمی‌رسد این پروژه کلاهبرداری باشد.

راهنمای بخش ها
guest

استفاده از محتوای توهین‌آمیز، غیراخلاقی، دیدگاه‌های غیراقتصادی، تبلیغات و اطلاعات تماس یا لینک‌های نامرتبط ممنوع است.

نقض قوانین ممکن است منجر به عدم تأیید دیدگاه‌ها یا مسدودسازی حساب کاربران شود.

6 دیدگاه
ehsan h
ehsan h
2 ماه قبل

کاش میدونستید چه پروژه ی مرده ای هست و در حال حاظر فقط تو کامیونیتی فارسی داره پروموت میشه. بدا به حال اونایی که دارن اسیر پامپ و دامپ این پروژه میشن

کاربر تازه‌وارد
کاربر تازه‌وارد
3 ماه قبل

حالا باید چجوری خریدش

نهنگ عنبر
نهنگ عنبر
4 ماه قبل

ویگو خریدارانش رو میلیاردر میکنه،خریدارای ایرانیش فقط هولد کنن بدون تعارف عرض میکنم.
فقطططط هولد

کاربر تازه‌وارد
کاربر تازه‌وارد
3 ماه قبل

از کجا چجوری بخریم

Hamid Nia
Hamid Nia
4 ماه قبل

اگه ویگو رو خریدید زیر ۵۰سنت فروشنده نباشید

در صورتی که قبل از هاوینگ بالای ۵سنت تثبیت شد
در اوج بولران ارقامی بالای یک دلار قابل تصوره براش

Reza
Reza
4 ماه قبل

ویگو هنوز اول راهه وقتی بولران بشه و فانتوم سقف خودش رو بزنه اون زمان ویگو دیدنی هستش
دوستان تصمیم گیرنده خودتون هستید اما پیشنهاد میکنم ک در این قیمت مقداری ویگو خریداری کنید ضرر نمیکنید