کتیزن
تا لیست شدن کتیزن:
حسین مشرقی

آیا بیت کوین فاقد ارزش ذاتی است؟

۱ سال قبل bitcoin بیت کوین
قیمت هدف: 100,000$
  • ۱ سال قبل
    آیا بیت کوین فاقد ارزش ذاتی است؟
    بسیاری از مردم تصور میکنند که پول دارای ارزش ذاتی است و علت آن را قابل لمس بودن و پشتوانه آن میدانند. آیا واقعاً چنین است؟ مسلما چنین نیست، ولی برای درک صحیح از ارزش ذاتی پول و تعیین آن به عنوان واحدی برای ارزش گذاری دارایی ها، نیاز به بحث مفصلی است که در این متن قابل ارائه نیست.
     در گذشته و قبل از شکل گیری بانک ها، دولتها یا حاکمان برای سهولت در انجام معامله ها اقدام به ضرب سکه میکردند. سکه ها دارای ارزش ذاتی بودند و بسته به نوع و جنس سکه (طلا، نقره، مس ...) حاوی مقداری از ماده با ارزشی بودند که برای بدست آوردن آن نیاز به صرف انرژی و دانش بود. یعنی اگر شما قادر به انجام فرایند معدن یابی و استخراج این فلزات بودید، به نوعی، دسترسی به پول رایج آن زمان داشتید. قطعا قوانین حاکم بر دولتها و حکومتها در رابطه با این موضوعات دخالت داشتند و دارند، ولی موضوع بحث فارغ از پرداختن به قوانین مرتبط است و صرفا از نقطه نظر ارزش گذاری به آن میپردازم.
    با نگاهی کمی عمیق تر در میابید که تفاوت چندانی بین بیت کوین و سکه های ضرب شده و فلزهای گرانبها نیست. همانطور که برای ضرب سکه نیاز به کشف و استخراج فلز پایه است و خود این فرایند نیز نیازمند نیروی کار و دانش، فرایند استخراج بیت کوین هم نیازمند صرف انرژی، دانش و نیروی کار است.
    میتوان این طور گفت که هر بیت کوین موجود، حاوی انرژی و سرمایه گذاری اولیه است.
    حال به نظر شما میتوان گفت که بیت کوین دارای ارزش ذاتی نیست؟
    هر بیت کوین استخراج شده تا زمان حیات شبکه ماندگار است، حتی در صورت مفقود شدن. تشابه قابل توجه بیت کوین با طلا، محدود بودن آن است و از آن جالب تر سخت شدن فرایند استخراج با گذر زمان.
    در حال حاضر طلای باقی مانده از معادن طلای یافت شده در کره زمین تنها کمتر از 25 درصد باقی مانده. به طرز جالبی بیت کوین های استخراج نشده در همین حدود میباشند.
    در انتها و در پاسخ به سوال طرح شده میتوان گفت، بیت کوین دارای ارزش ذاتی است و حتی ارزش ذاتی آن فراتر از پول و نزدیک به طلاست. تنها نکته باقی مانده پذیرفته شدن آن به عنوان واحد ارزش گذاری در جوامع است.
     حال با این تعریف میتوان بیت کوین یکصد هزار دلاری در آینده نزدیک را بسیار محتمل دانست؟