کتیزن
تا لیست شدن کتیزن:
حسین مشرقی

بازار فیوچرز: فرصت یا تهدید؟!

۱ سال قبل bitcoin بیت کوین
  • ۱ سال قبل
    بازار فیوچرز: فرصت یا تهدید؟!
    برای پاسخ به این سوال باید درک صحیح و کاملی از بازار فیوچرز یا آتی داشته باشیم. بدون شناخت کافی از این بازار و صرف آشنایی سطحی از امکانات این بازار میتوان با تقریب نزدیک به یقین گفت که این بازار یک تهدید بزرگ است.
    اما در واقع اینطور نیست، بازار فیوچرز قطعا مزایای بسیاری در خود دارد که بسیاری از افراد از آن در راستای کسب سود استفاده میکنند.
    قصد دارم تا در سلسله مقالاتی در راستای آموزش و شناخت بازار فیوچرز تعریف دقیق تری از آن به معامله گران ارائه دهم تا از فواید این بازار بهره مند گردند و تا جای ممکن از تهدیدها دور شوند.
    اولین نکته ای که میبایست از این بازار بدانیم آن است که در این بازار دارایی پایه معامله نمیشود. جدول سفارشات صرفا قیمت قراردادهای آتی میباشد و خرید و فروش در جریان، صرفا دست به دست شدن برگه های قرارداد است.
    بازارهای آتی و بطور اخص آتی رمز ارزها به دو نوع کلی:
    1. مدت دار
    2. بدون مدت (دائمیperpetual )
    تقسیم میشوند.
    در قراردادهای مدت داد، قید زمان به عنوان تاریخ اعمال قرارداد و منقضی شدن در آن تاریخ نقش مهمی در قیمت گذاری آن میباشد. در زمان سررسید قرارداد ها، قرارداد ها منقضی میگردند و دارایی پایه به دارنده و به میزان خریداری شده قرارداد واریز میگردد.
    در قراردادهای بدون مدت قید زمان وجود ندارد و صاحب یا خریدار قرارداد میتواند آن را تا زمان دلخواه نگه دارد.
    قیمت قراردادهای مدت دار بسته به تاریخ سررسید، معمولا اختلاف مشخصی با بازار عادی آن دارایی پایه (مثلا بیت کوین) دارند.
    اما در بازار آتی بدون مدت (perpetual)معمولا قیمت قراردادها بسیار نزدیک به قیمت بازار عادی آن دارایی پایه میباشند، و شاید بسیار از افراد با نگاهی سطحی به این نتیجه برسند که این بازار نیز همانند بازار عادی است و تنها فرصت استفاده از اهرم و چند برابر کردن سود در اختیار آنهاست. و با این نتیجه گیری در دام افتاده و وجه تهدید آمیز این بازار گریبانشان را بگیرد.
    در مقالات بعدی ادامه این مبحث را ادامه خواهم داد. اگر مطلب ارائه شده را مطلوب یافتید یا نقطه نظری داشتید، مشتاق شنیدن آن هستم.