00: 00: 00
ارز دیجیتال > قوانین > بانک مرکزی > مقام بانک مرکزی: فقها را وادار به اظهار نظر درباره بلاک‌ چین نکنیم
اخبار بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

مقام بانک مرکزی: فقها را وادار به اظهار نظر درباره بلاک‌ چین نکنیم

عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق (ع) درباره موضوع استفاده از بلاک چین در نظام بانکی و اهمیت توجه به مسائل فقهی پول‌های مجازی تأکید کرد و گفت: اینها مسائل مستحدث هستند. هر چیزی ظرفیتی دارد. اگر از فقه هم انتظاری بسیار بالا داشته باشیم، به جواب نمی‌رسیم، بلکه صرفاً فقها را به زور وادار می‌کنیم که راجع به موضوعی که مستحدث است اظهار نظر کنند.

به گزارش نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه اجتهاد، کامران ندری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق (ع) و مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، به بیان نکاتی درباره لوازم حمایت نظام بانکی از استارت‌آپ‌ها و همچنین مسائل شرعی مرتبط با استفاده از تکنولوژی بلاک چین و پول‌های مجازی در نظام بانکی کشور پرداخت و اظهار کرد:

نه فقط رویکرد ما به نظام بانکی باید تغییر پیدا کند، بلکه رویکرد ما در همه حوزه‌های حاکمیتی، سیاسی، دیپلماسی خارجی، اجتماعی و اقتصادی باید تغییر کند تا بتوانیم سیستم‌هایی با ظرفیت بالاتر را به وجود آوریم.

در حال حاضر، علی‌رغم اینکه به‌طور طبیعی مدیران و مسئولان بانک مرکزی می‌گویند که ما برای این نوع فعالیت‌های جدید و حمایت از استارت‌آپ‌ها هم تلاش می‌کنیم و منابعی را به آنها اختصاص خواهیم داد و واقعاً هم تلاش خود را می‌کنند، باید توجه داشت که از شبکه بانکی و بانک‌ها انتظاراتی داریم که بسیار فراتر از توان این سیستم است و این موضوع می‌تواند باعث تشدید مشکلات در شبکه بانکی ما شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی درباره موضوع استفاده از تکنولوژی‌های جدید و بلاک چین در نظام بانکی و اهمیت توجه به مسائل شرعی و فقهی پول‌های مجازی به ایکنا گفت:

این‌ها مسائل مستحدث و جدید هستند. تأکید می‌کنم که هر چیزی ظرفیتی دارد. اگر از فقه هم انتظاری بسیار بالا و در واقع انتظاری بیش از ظرفیت آن داشته باشیم، به جواب نمی‌رسیم، بلکه صرفاً فقها را به زور وادار می‌کنیم که راجع به موضوعی که مستحدث است اظهارنظر کنند.

مقام بانک مرکزی: فقها را وادار به اظهار نظر درباره بلاک‌ چین نکنیم

عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق (ع) گفت:

گاهی اوقات چنین اظهارنظرهایی ممکن است چندان هم مؤثر و مناسب و متناسب با شرایط فعلی اقتصاد دنیا نباشد. به همین دلیل معتقدم باید از هر چیزی متناسب با ظرفیت و پتانسیل آن توقع داشته باشیم.

وی با بیان اینکه تکنولوژی بلاک چین، یک تکنولوژی جدید است و کارکردهای بسیار زیادی دارد، اظهار کرد:

در مجموع باید گفت که از هر تکنولوژی می‌توان استفاده مثبت و سازنده یا استفاده منفی کرد. طبعاً آن جاهایی که به ضرر و زیان جامعه باشد و با موازین شرعی، اخلاقی و انسانی سازگار نباشد، باید مقرراتی در این مورد تدوین شود و چنین استفاده‌هایی محکوم و جلوی آن گرفته شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) نیز تأکید کرد:

در برخی از موارد هم تلاش شده است که متوجه شویم آیا این موارد با موازین شریعت مطابقت دارد یا خیر، اما بیشتر این پدیده‌ها جدید هستند و در پدیده‌های مستحدث اصل بر مباح بودن است، یعنی جایز است که از آنها استفاده کنیم، مگر اینکه در مواردی مشخص شود که استفاده از آنها می‌تواند زیان‌هایی را برای جامعه در پی داشته باشد.

مقام بانک مرکزی: فقها را وادار به اظهار نظر درباره بلاک‌ چین نکنیم

درباره نویسنده

گروه خبری

گروه خبری

4
دیدگاه کاربران

avatar
4 Comment threads
0 Thread replies
7 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors
میثممحمداحمدعلی Recent comment authors
  اشتراک  
جدید ترین قدیمی ترین بیشترین امتیاز
اطلاع از
میثم
میثم

چکیده حرفش اینه که آقایون لطفا توی چیز که اطلاعات و از همه مهمتر تخصص و علم ندارید نظر ندین و درست یا نا درست بودنش رو از دید و منطق شخصی خودتون بیان نکنین

محمد
محمد

در برخی از موارد هم تلاش شده است که متوجه شویم آیا این موارد با موازین شریعت مطابقت دارد یا خیر، اما بیشتر این پدیده‌ها جدید هستند و در پدیده‌های مستحدث اصل بر مباح بودن است، یعنی جایز است که از آنها استفاده کنیم، مگر اینکه در مواردی مشخص شود که استفاده از آنها می‌تواند زیان‌هایی را برای جامعه در پی داشته باشد.
این ینی حکم شرعی بود ؟ این حکم شرعی رو خود شما بدست اوردی یا از مراجع استفتا کردی :؟
خدا شما رو به راه راست هدایت کنه

احمد
احمد

امیدوارم گوش شنوا وجود داشته باشد انشالله

علی
علی

شما که هیچی از فقه و حقوق نمی دونی صحبت نکن خواهشا. تو معاملات، اصل بر مباح بودن نیست، بلکه بر باطل بودنه. فقط تو امور غیر معاملاتی هست که اصل بر مباح بودنه، اونم نه همشون