اسکالوپ (Scallop) چیست؟ آشنایی با ارز دیجیتال SCLP

اسکالوپ (Scallop) چیست؟ آشنایی با ارز دیجیتال SCLP

نبود یکپارچگی بین سیستم بانکداری سنتی و صرافی‌ها و کیف پول‌های کریپتویی، ازجمله علل بازدارنده پذیرش گسترده ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود. برای رفع این مشکل، بسیاری از پروژه‌های بلاک چینی، معاملات همتابه‌همتا (P2P) را پیشنهاد داده‌اند، اما این روش هم ازنظر اعتماد چالش‌های خودش را دارد. دراین‌بین، اسکالوپ (Scallop) به‌عنوان یک نئوبانک محیطی را برای معامله ارزهای فیات بدون نیاز به واسط‌های همتابه‌همتا فراهم کرده است. در این مطلب از ارزدیجیتال به این سؤال می‌پردازیم که ارز دیجیتال اسکالوپ چیست، چگونه کار می‌کند و چه آینده‌ای دارد. با ما همراه باشید.

اسکالوپ (Scallop) و ارز دیجیتال SCLP چیست؟

اسکالوپ یک نئوبانک است که خدمات بانکداری سنتی را با صنعت ارزهای دیجیتال ترکیب و راهکاری جامع برای هر دو فضا فراهم کرده است. این فناوری پیشرفته به کاربران اجازه می‌دهد که تنها با یک کارت نقدی (Debit Card)، به راحتی با استفاده از ارزهای دیجیتال یا فیات خود، معاملات مورد نظرشان را انجام دهند. علاوه بر حساب‌های بانکی سنتی و خدمات ارزی، اسکالوپ یک اکوسیستم بانکی و کریپتویی جامع برای مشتریان خرد و نهادی فراهم می‌کند.

هدف کلی اسکالوپ این است که رهبری تحول دیجیتال سیستم بانکداری را بر عهده بگیرد و به‌عنوان یک پیشرو در ارائه پرداخت‌های کریپتویی در سطح جهانی ظاهر شود. پلتفرم Scallop پلی بین امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) و سنتی از طریق ارائه یک اکوسیستم فین‌تک پیشرفته ایجاد کرده است که به‌طور امن هم ارزهای دیجیتال و هم فیات را در یک پلتفرم واحد مدیریت می‌کند. به این ترتیب، اسکالوپ نیازهای کاربران روزمره و کسانی که کمتر با فضای بلاک چین و ارزهای دیجیتال آشنا هستند را برآورده ساخته است.

بیشتر بخوانید: پول یا ارز فیات (Fiat Currency) چیست؟

سازندگان Scallop چه کسانی هستند؟

راج باگادی (Raj Bagadi)، مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار اسکالوپ، فارغ‌التحصیل مقطع دکتری دانشگاه آکسفورد در رشته مدیریت و توسعه کسب‌وکار و همچنین توسعه اقتصادی است. وی با بیش از ده سال تجربه در صنعت بانکداری و فین‌تک، در مقررات مالی و مبارزه با پول‌شویی نیز تخصص دارد. پیش از تأسیس اسکالپ، آقای باگادی مدیر شرکت کی‌بی تک کانسالتنتس (KB Tech Consultants) بود و به پروژه‌های مختلف کریپتویی و بلاک چینی مشاوره مالی و راهکارهای فنی را ارائه می‌داد.

راج باگادی مدیرعامل اسکالوپ

میندی بیجان (Mindy Bejawn)، به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار و مدیر اجرایی ارشد اسکالوپ، دارای مدرک دکتری از دانشگاه آکسفورد و ۴۰ سال سابقه در زمینه مهندسی توسعه است. پاوان پندی (Pawan Pandey) نیز در مقام مدیر ارشد فناوری این پلتفرم، ۲۵ سال سابقه فعالیت در فضای مدیریت و توسعه فناوری در کارنامه خود دارد.

اسکالوپ چگونه کار می‌کند؟

اسکالوپ تابع اصول بانکداری نوین (Neobanking) است و به‌شکل یک بانک کاملاً دیجیتال بدون شعب فیزیکی فعالیت می‌کند. نئوبانک‌ها شرکت‌های فین‌تکی هستند که اپلیکیشن‌ها، نرم‌افزارها و سایر فناوری‌ها را برای ساده‌سازی بانکداری مبتنی بر خدمات موبایلی و آنلاین ارائه می‌دهند.

در این راستا، پلتفرم Scallop نیز با بهره‌گیری از فناوری بلاک چین، یک محیط غیرمتمرکز را ایجاد کرده است و به کاربران این امکان را می‌دهد تا با استفاده از پول فیات، مستقیماً از داخل حساب‌های بانکی خود ارزهای دیجیتال را خرید و فروش کنند. در این حالت، به‌عنوان مثال، شما امکان پرداخت هزینه خدماتی نظیر خرید عضویت نتفلیکس با استفاده از ارزهای دیجیتال را خواهید داشت.

در ادامه این قسمت، به بررسی جزئی‌تر نحوه کار این پلتفرم که در وایت پیپر (لینک) آن ذکر شده است، می‌پردازیم.

معماری سیستم؛ اسکالوپ چین (Scallop Chain)

مهمترین بخش نحوه کارکرد اسکالوپ در معماری سیستم آن نهفته است. در این معماری، اسکالوپ چین در مرکز قرار دارد. این زنجیره درواقع اولین بلاک چین قانونی و نظارت‌شده است که قابلیت منحصربه‌فرد اتصال برنامه‌های مالی روی زنجیره‌های مختلف برای یکپارچگی بیشتر فضای دیفای را دارد. این بلاک چین روی چارچوب تندرمینت بلاک چین کازماس ساخته شده است.

بیشتر بخوانید: کازماس چیست؟ همه‌چیز درباره پروتکل تعامل‌پذیری بلاک چین‌ها

این بلاک چین دارای توزیع تک‌باینری کامل است که بر سادگی، سرعت و راحتی توسعه‌دهندگان متمرکز است و از قراردادهای هوشمند مبتنی بر ماشین مجازی اتریوم (EVM) و وب اسمبلی (WASM) پشتیبانی می‌کند.

اسکالوپ چین

اسکالوپ چین برای کاربردهای عمومی مبتنی بر اثبات سهام (PoS) نیز بهینه‌سازی شده است. مکانیزم اثبات سهام انگیزه‌ای را برای هولدرهای ارز دیجیتال SCLP ایجاد می‌کند که برای توکنومیکس این پروژه بسیار مفید است.

بیشتر بخوانید: اثبات سهام (POS) در بلاک چین چیست؟

معماری اپلیکیشن؛ اسکالوپ اپ (Scallop App)

اپلیکیشن اسکالوپ با سیستم‌های قدرتمندی تعامل دارد که مبتنی بر راهکارها و سازمان‌های مختلفی نظیر هانتلی (Huntli)، مودلر (Modulr)، بایننس کاستدی (Binance Custody) و دیگر موارد هستند.

در این ساختار، کاربران یک حساب کاربری در اپلیکیشن اسکالوپ می‌سازند و پس از طی کردن مراحل احراز هویت، قادر به استفاده از محصولات و خدمات این نئوبانک نظیر خرید و فروش مستقیم ارزهای دیجیتال از داخل حساب بانکی و استفاده از اسکالوپ کارت (Scallop Card) هستند.

یکی دیگر از عناصر این معماری، عملکردی به‌نام اوتو تاپ آپ (Auto Top Up) است. درصورتی که هنگام انجام تراکنش‌های خود نیاز به پول فیات داشتید، این قابلیت به‌صورت خودکار ارزهای دیجیتال شما را به اندازه مورد نیاز به فیات تبدیل می‌کند. دراین‌حالت، دیگر نیازی به انتقال ارزهای دیجیتال خود به یک صرافی، پرداخت کارمزد شبکه، برداشت به‌صورت فیات و پرداخت کارمزد برداشت نیستید و همه‌چیز در یک مکان واحد برای شما مهیاست.

هدف اسکالوپ چیست؟

بسیاری از سرویس‌های مالی با چالش واریز و برداشت وجوه به‌صورت فیات و ارز دیجیتال مواجه هستند. در برخی از این پلتفرم‌ها، شما اجازه خرید ارزهای دیجیتال را دارید، اما برای برداشت پول خود به‌صورت فیات، ملزم به فروش آن‌ها به خود پلتفرم هستید. در کیف پول‌های کریپتویی نیز هیچ گزینه‌ای برای انجام برخی از تراکنش‌ها نظیر فروش مستقیم در داخل صرافی‌ها وجود ندارد، مگر اینکه اپلیکیشن اختصاصی خود صرافی را روی موبایل‌تان نصب کرده باشید و ارزهایتان در حساب متمرکز آن قرار داشته باشد.

برای رفع این مشکل، پلتفرم اسکالوپ یک رویکرد نوآورانه جهت مدیریت و نظارت بر ارزهای کریپتویی و پول فیات در یک محیط واحد بدون نیاز به انواع کیف پول‌ها و حساب‌های بانکی مختلف برای انجام معاملات مالی بین این دو حوزه را فراهم کرده است.

محصولات اسکالوپ

اسکالوپ دارای چندین محصول است که دستیابی به اهداف این پلتفرم را امکان‌پذیر می‌کند. به استناد وایت پیپر این پروژه، این محصولات شامل موارد زیر هستند:

  • حساب‌های بانکی: حساب‌های یورویی برای استفاده روزمره
  • کارت‌ها: کارت‌های نقدی فیزیکی و مجازی برای حساب‌ها
  • کیف پول‌های چندارزی: والت‌های فیات با پشتیبانی از بالای ۱۵۰ ارز
  • بلاک چین اختصاصی: اولین بلاک چین قانونی جهان
  • حواله و فارکس: امکان تبدیل پول فیات به ۱۵۰ ارز و ارسال آنی یا از طریق سوئیفت
  • رمپ (Ramp): محلی برای تبدیل ارزهای دیجیتال به فیات و بالعکس
  • پی (Pay): ارسال پول فیات به هر کسی در هر کجای جهان با استفاده از ارز دیجیتال
  • بیزنس: پذیرش پرداخت‌ها در اپ استور و گوگل پلی

تمام این محصولات به طرق مختلف با اکوسیستم Scallop تعامل دارند و اپلیکیشن، کیف پول‌ها و حساب‌های بانکی به‌عنوان عنصر اصلی آن‌ها عمل می‌کنند. کاربران می‌توانند پول فیات را مستقیماً به پروتکل‌های دیفای مانند آوه (Aave) یا کامپاند (Compound) واریز کنند و در کنار بهره‌مندی از خدمات پایه بانکداری مانند کارت‌های نقدی و حساب‌های بانکی، به خرید و فروش ارزهای دیجیتال بپردازند.

در میان موارد بالا، اسکالوپ کارت دو قابلیت عضویت بیسیک (Basic) و الیت (Elite) را دارد که تفاوت آن‌ها را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

کارت بیسیککارت الیت
کارمزد مبادله۱/۵ درصد۱ درصد
قابلیت Auto top upدارددارد
برداشت نقدی از خودپردازدارددارد
کارت مجازی مکملدارددارد
کارت فلزی اختصاصی ندارددارد
کارت های نقدی اکوسیستم اسکالوپ

ارز دیجیتال SCLP چیست و چه کاربردی دارد؟

به استناد وایت پیپر اسکالوپ، ارز دیجیتال SCLP یک توکن با استاندارد BEP20 روی بایننس اسمارت چین است. از جمله کاربردهای این توکن در پرداخت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کارمزد مبادلات
  • کارمزد مدیریت ماهانه
  • کارمزد مدیریت نهادی
  • کارمزد انتقال بانکی
  • واریز و برداشت
  • کارمزد خودپرداز
  • کارمزدهای میزبانی توکن
  • تبدیل شدن به اعتبارسنج نود
  • دریافت تخفیف‌ها در اسکالوپ اپ
  • دسترسی به عضویت الیت (Elite)

دقت داشته باشید پلتفرم دیگری با نام اسکالوپ پروتکل (Scallop Protocol) وجود دارد که ارز دیجیتال آن با نماد SCA در بازار عرضه شده است. این دو ارز دیجیتال را با یکدیگر اشتباه نگیرید.

توکنومیکس ارز دیجیتال اسکالوپ

بر اساس اطلاعات ارائه‌شده در وب‌سایت icodrops.com، فروش عمومی اسکالوپ در ۳۱ اکتبر ۲۰۲۱ (۹ آبان ۱۴۰۰) برگزار و هر واحد به قیمت ۰/۱۵ دلار فروخته شد. عرضه این توکن در صرافی‌ها نیز در همان روز آغاز شد و معاملات آن با قیمت اولیه ۲/۴۱۴ دلار به راه افتاد.

عرضه کل توکن‌های SCLP برابر ۱۰۰ میلیون واحد درنظر گرفته شده است که طبق داده‌های وب‌سایت کوین مارکت کپ، در حال حاضر (در مرداد ۱۴۰۳)، معادل ۶۴,۵۸۲,۹۵۱ واحد از این ارز دیجیتال در گردش است. نحوه توزیع این ۱۰۰ میلیون واحد به‌صورت زیر است:

  • استیکینگ ۲۵٪
  • تأمین مالی ۲۳/۵٪
  • تیم توسعه ۲۰٪
  • اکوسیستم ۱۰٪
  • مارکتینگ ۸٪
  • استخرهای نقدینگی ۷/۵٪
  • مشاوران ۶٪

مزایای اختصاصی SCLP برای هولدرها

اگر بپرسید مزایای نگهداری ارز دیجیتال SCLP برای کاربران چیست، باید به ویژگی‌های اختصاصی محصولات بخش اپ و بیزنس اسکالوپ برای هولدرها اشاره کنیم:

  • بانک ارز دیجیتال: از ۰/۵ تا ۱ درصد بازگشت نقدی برای خریدهای فروشگاهی
  • آفرهای نهادی: بهره‌مندی از تخفیف فروشگاه‌ها و مؤسسات
  • آفرهای مسافرتی: تا ۱٪ برای تراکنش‌های خارجی واجد شرایط
  • پاداش‌های بیزنس: مشوق‌های کسب‌وکار از طریق استیبل کوین ARTH
  • مشوق واریز: ۵٪ پاداش به‌صورت توکن SCLP
  • هدیه ثبت‌نام: دریافت ۱۰ واحد SCLP هنگام ثبت‌نام در اپ اسکالوپ
  • هدیه ریفرال: دریات ۲۰ واحد SCLP هنگام ثبت‌نام یک دوست در اپ اسکالوپ

آیا ارز دیجیتال SCLP اسکالوپ آینده‌دار است؟

این پروژه از زمان راه‌اندازی آن در سال ۲۰۲۱ توسعه قابل‌توجهی را تجربه کرده، در چندین کشور به پذیرش رسیده و قراردادهای همکاری بزرگی را با سایر قدرت‌های صنعت به امضا رسانده است. ارز اسکالوپ در صرافی‌های مختلفی از جمله گیت آیو، کوکوین، مکسی و بیت گت لیست شده است.

از نقطه نظر سرمایه‌گذاری، توکن SCLP به‌خاطر کاربردهای خود در اکوسیستم اسکالوپ نظیر پرداخت کارمزد تراکنش‌ها در محصولات این پلتفرم می‌تواند با افزایش تقاضا روبرو شود. البته این در صورتی است که خود پلتفرم اسکالوپ در جذب کاربران موفق باشد.

شاید بتوان مهمترین اتفاق برای آینده ارز دیجیتال اسکالوپ را دسترسی کاربران غیراروپایی به خدمات آن دانست. این پروژه در دوم ژانویه ۲۰۲۴ (۱۲ دی ۱۴۰۲) اعلام کرد که کاربران خارج از اروپا نیز می‌توانند بدون مشکل از خدمات تبادل ارزهای دیجیتال و فیات آن استفاده کنند. اگر این پتلفرم در جذب کاربران غیراروپایی موفق باشد، می‌توان به آینده آن امید بیشتری داشت.

باوجوداین، اگر به نمودار قیمت ارز دیجیتال اسکالوپ نگاهی انداخته باشید، شاهد ریزش ۹۹ درصدی قیمت آن نسبت به قیمت ۲/۴۱۴ دلاری در اولین روز عرضه هستید. به‌همین‌خاطر، پیش از سرمایه گذاری و خرید ارز SCLP حتماً تحقیقات کامل شخصی خود را انجام دهید و استفاده از روش‌های مدیریت ریسک را فراموش نکنید.

نمودار قیمت ارز دیجیتال SCLP اسکالوپ - مرداد ۱۴۰۳
نمودار قیمت ارز دیجیتال SCLP اسکالوپ – مرداد ۱۴۰۳

سؤالات متداول

ارز دیجیتال اسکالوپ (SCLP) چیست؟

اسکالوپ یک نئوبانک است که خدمات بانکداری سنتی و ارزهای دیجیتال را در یک مکان واحد ارائه می‌دهد. این پلتفرم دارای یک ارز دیجیتال بومی با نماد SCLP است.

ارز اسکالوپ چه کاربردهایی دارد؟

از ارز SCLP برای پرداخت کارمزدهای مبادلات، مدیریت ماهانه حساب، انتقال‌های بانکی، دریافت تخفیف‌ها و دیگر موارد استفاده می‌شود.

ویژگی منحصربه‌فرد اسکالوپ چیست؟

شاید بتوان مهمترین عنصر معماری این پروژه را بلاک چین قانونی و نظارت‌شده آن به‌نام اسکالوپ چین (Scallop Chain) دانست که روی تندرمینت کازماس کار می‌کند.  

جمع‌بندی

اسکالوپ (Scallop) یک نئوبانک است که خدمات بانکداری سنتی را به حوزه ارزهای دیجیتال متصل کرده است. در این پلتفرم شما به‌راحتی قادر به تبدیل ارزهای دیجیتال خود به فیات و بالعکس هستید. این پروژه دارای یک ارز دیجیتال بومی با نماد SCLP است که روی بایننس اسمارت چین عرضه شده است. درخصوص این سؤال که کاربردهای ارز دیجیتال اسکالوپ چیست، می‌توانیم به امکان استفاده از آن برای دریافت تخفیف در فروشگاه‌ها و پرداخت کارمزد تراکنش‌ها اشاره کنیم.

guest

لطفا در صورت مشاهده دیدگاه‌های حاوی توهین و فحاشی یا خلاف عرف جامعه لطفا با گزارش سریع آن‌ها، به ما در حفظ سلامت بستر ارتباطی کاربران کمک کنید.

0 دیدگاه