00: 00: 00
ارز دیجیتال > قوانین > جمهوری اسلامی ایران > حق‌جو: بیت کوین هیچ پشتوانه‌ای ندارد/ فاضل لنکرانی: بیت کوین مصداق اکل مال به باطل، معامله غرری و پولشویی است
اخبار جمهوری اسلامی ایران

حق‌جو: بیت کوین هیچ پشتوانه‌ای ندارد/ فاضل لنکرانی: بیت کوین مصداق اکل مال به باطل، معامله غرری و پولشویی است

در مسئله غرری بودن، اگرچه غرر حین المعامله مورد نهی است؛ البته اگر غرر را به معنای خطر بگیریم. چون غرر دو معنا دارد. یکی خطر و یکی جهالت. حال قبول داریم که حین المعامله، نباید غرر و خطر باشد؛ اما ادعای ما این است که حین المعاملة غرر و خطر وجود دارد. چون وقتی کسی بیت کوین می‌خرد، در همان حین خرید، معامله‌اش غرری است و به تعبیر دیگر اصلاً در اینجا معاوضه‌ای صورت نمی‌گیرد. اگر کسی بگوید که من امروز دو هزار دلار دادم و یک‌مشت کد در فضای مجازی به من داده‌اند، آیا این معاوضه، عقلایی است؟

به گزارش خبرنگار اجتهاد، نهمین نشست علمی پژوهشی با موضوع «بیت کوین یا پول‌های مجازی» روز شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ در مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم‌السلام واقع در شهر مقدس قم برگزار شد. در این نشست که با حضور رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم‌السلام، استاد محمدجواد فاضل لنکرانی برگزار شد، حجت‌الاسلام‌ عبدالحجت حق‌جو به‌عنوان ارائه‌دهنده، به ادامه ارائه نظریه خویش پرداخت. دبیر این جلسه حجت‌الاسلام‌والمسلمین شجاع بود.

در ابتدا حجت‌الاسلام‌ شجاع خلاصه‌ای از جلسه قبل را مطرح کرد و گفت: ارزهای دیجیتال نوعی اعتبارند و با پول متفاوت‌اند و لذا نباید احکام پول را بر این ارزها بار کرد. استاد فاضل فرمودند این تفاوت، فارق در مسئله نیست؛ چون در خارج از فضای مجازی، این ارزهای دیجیتال به‌عنوان پول استفاده می‌شود و از طرفی اعتبار این ارزها در نزد عده‌ای، موجب نمی‌شود که پشتوانه پیدا کنند. مراد از پشتوانه هم همیشه طلا نیست. گاهی اعتبار دولت‌ها پشتوانه آن ارز قرار می‌گیرد.

ارزهای دیجیتال با پول فیزیکی متفاوت‌اند

حق‌جو: بیت کوین هیچ پشتوانه‌ای ندارد/ فاضل لنکرانی: بیت کوین مصداق اکل مال به باطل، معامله غرری و پولشویی است

سپس حجت‌الاسلام‌ عبدالحجت حق‌جو به تبیین نظریه خویش پرداخت و اظهار داشت که حث مطرح شده، عمدتاً پیرامون خریدوفروش ارزهای دیجیتال بود. در ارزهای دیجیتال باید دو بحث را موردبررسی قرار دهیم. یکی بحث خریدوفروش و یکی هم بحث استخراج است. بحث‌های جلسه قبل عمدتاً پیرامون خریدوفروش بود. در بحث‌های فقهی، در شروط عوضین قید نشده که لزوماً یک‌طرف معامله پول باشد؛ بلکه بحث متمول بودن و بحث مال و ملک بودن مطرح است. لذا اینکه پول، تمام الموضوع باشد، غیرقابل‌قبول است. بنابراین دراینجا، پول موضوعیت ندارد. ارزهای دیجیتال، پول نیستند. صرف اینکه این‌ها پول هستند، باعث نمی‌شود که مورد معامله قرار بگیرند، بلکه الآن صرفاً به‌عنوان کالایی در نظر گرفته می‌شود که ذخیره ارزش هستند. مثلاً یک ماشینی خریده می‌شود، نماد بیرونی قضیه است ولی الآن نماد اصلی ارزهای دیجیتال، بحث سرمایه‌گذاری است. در بحث اعتباری بودن، باید بگوییم که فقها در بحث مالیت مطالبی را بیان کرده‌اند. مرحوم امام فرموده‌اند که مالیت یک‌چیز به دو طریق ثابت می‌شود: یکی اینکه ذاتاً چیزی مالیت داشته باشد. دوم اینکه مالی که ذاتاً هیچ ارزشی ندارد و صرف اعتبار است. ایشان فقط بحث ارگان‌ها و دولت را مطرح می‌کنند. از رهبر معظم انقلاب استفتائی مطرح‌شده است که همین مطلب را تائید می‌کند.

وی افزود:

مرحوم فاضل فرمودند مالیت بر دو قسم است: مالیت عقلی و مالیت شرعی. مرحوم خویی در شروط عوضین می‌فرماید ما اصلاً مالیت را شرط نمی‌دانیم و صرف ملکیت کافی است. اینکه الآن در جهان فعلی بر روی پول تأکید می‌کنیم، درست نیست. پول یک امر اعتباری صرف است. آنچه در خارج می‌بینیم این است که مردم با ارزهای دیجیتال، معامله می‌کنند؛ اما آنچه درواقع اتفاق می‌افتد ولو اینکه ما نخواهیم قبول کنیم بحث دیگری است.

فرق بین سیستم متمرکز و غیرمتمرکز

حق‌جو: بیت کوین هیچ پشتوانه‌ای ندارد/ فاضل لنکرانی: بیت کوین مصداق اکل مال به باطل، معامله غرری و پولشویی است

حق‌جو با بیان اینکه از لحاظ دسترسی، بعضی پول‌ها محدود و بعضی نامحدود هستند، گفت:

پول نامحدود مثل دلار و ریال است. ولی در انگلستان یک پوندی داریم که غیر از پوند انگلستان است که اولاً پول است و ثانیاً اعتبارش در منطقه خاصی از انگلستان است و خارج از آن محدوده هم مورد معامله قرار نمی‌گیرد.

وی اضافه کرد:

مطلب مهمی که در بحث ارز دیجیتال به‌صورت خاص، از آن غفلت می‌کنیم این است که در پول‌های دیجیتال یک سیستم متمرکز و یک سیستم غیرمتمرکز داریم. سیستم متمرکز یعنی یک سازمان، پولی را چاپ می‌کند و همان سازمان یا دولت، پشتوانه آن قرار می‌گیرد؛ اما در مورد سیستم غیرمتمرکز ما سازمان یا دولتی را به‌عنوان پشتوانه نداریم. در ارزهای دیجیتال اصل بر این است که پشتوانه نداشته باشند. پول، سکه یا بانک نوت است که می‌توانید با آن چیزی بخرید. بانک مرکزی برای پول فیزیکی چهار ویژگی بیان کرده است. برخی همین خصوصیات را برای ارز دیجیتال هم مطرح کرده‌اند ولی درست نیست. مثلاً یکی از ویژگی‌های پول فیزیکی، پشتوانه داشتن است و حال‌آنکه در ارز دیجیتال، اصلاً پشتوانه ندارد. پس مقایسه پول فیزیکی با ارز دیجیتال درست نیست.

در ادامه حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد فائزی‌کی، از دانش‌پژوهان مرکز فقهی ائمه اطهار در مقام اشکال به استاد فاضل گفت:

بحث غرری بودن و مالیت مطرح شد. در معامله باید عوضین معلوم باشد. ملاک غرری بودن، زمان معامله است و اینکه ممکن است بعداً از بین برود، مسئله دیگری است. مسئله دوم مربوط به مالیت است. اولاً می‌گوییم در معامله‌ای که یک‌طرف آن بیت کوین باشد، بیع نیست و یک عقد جدید است و اوفوا بالعقود شامل آن می‌شود کما اینکه در حق اختصاص که مالیت در کار نیست، بیع هم نیست. اگر هم اصرار کنید که این معامله بیع است، همین‌که معترف هستید بیع صورت می‌گیرد، نقض مدعا است. چون شرطیت مالیت به خاطر تحقق مفهوم بیع است. حال که طرفین بیع را انجام می‌دهند، یا مالیت را در بیع معتبر نمی‌دانید و یا این بیع را صحیح می‌دانید.

من همچنان به معامله بیت کوین اشکال‌ دارم

حق‌جو: بیت کوین هیچ پشتوانه‌ای ندارد/ فاضل لنکرانی: بیت کوین مصداق اکل مال به باطل، معامله غرری و پولشویی است

در ادامه، استاد محمدجواد فاضل اظهار داشت که بحث این جلسه راجع به بررسی ارز دیجیتال بیت کوین است. گرچه ارزهای زیادی امروز در فضای مجازی وجود دارد ولی به دنبال این هستیم که این مطلب را بررسی کنیم. جناب حق جو هم به موضوع شناسی و هم به برخی جنبه‌های فقهی اشاره کردند. مقصود اصلی این است که ابعادی از بحث در ذهن آقایان روشن شود. بحث باید به‌صورت عمیق دنبال شود. اولین بحث که با جلسه گذشته تفاوت پیدا کرد این است که بیت کوین را پول بدانیم یا مال بدانیم. معروف این است که پول می‌دانند اما ما باید در هر دو شق، مسئله را تعریف کنیم. پول چیزی است که جای یک‌طرف معامله به‌عنوان کالا می‌نشیند؛ یعنی درگذشته دو طرف معامله کالا بود و بعدها به خاطر ایجاد سهولت در معاملات، یک‌طرف معامله را پول قراردادند. حالا این معامله بیع باشد یا هر معامله دیگری می‌خواهد باشد. حال آیا پول پشتوانه می‌خواهد یا خیر، باید بحث شود. پشتوانه ممکن است اعتبار یک دولت باشد. سؤال این است که آیا پول می‌تواند بدون پشتوانه باشد؟ اینکه گفته می‌شود فقط در پول فیزیکی نیاز به پشتوانه داریم و در ارز دیجیتال نیازی به پشتوانه نیست، بطلانش روشن است. پول، هرگونه‌ای که باشد، یک‌طرف معامله واقع می‌شود. پس حتماً باید پشتوانه داشته باشد. حال سؤال این است که پشتوانه بیت کوین چیست؟ این ارز، پشتوانه و اعتباری ندارد.

اعتبار همه عقلا در مالیت یک‌ چیز لازم است

حق‌جو: بیت کوین هیچ پشتوانه‌ای ندارد/ فاضل لنکرانی: بیت کوین مصداق اکل مال به باطل، معامله غرری و پولشویی است

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار ادامه داد:

سؤال دوم این است که آیا در پول، اعتبار جمیع العقلا را لازم داریم یا اعتبار بعضی کافی است؟ پول از چیزهایی است که اعتبار جمیع العقلا را لازم دارد. مثل‌اینکه طلا می‌تواند طرف معامله قرار بگیرد چون جمیع العقلا آن را اعتبار می‌کنند؛ اما با قطع‌نظر از اعتبار دولت‌ها، صرف اینکه بخشی از عقلا در دنیا با بیت کوین، معامله می‌کنند و به آن پول می‌گویند، کافی نیست.

وی افزود:

الآن می‌گویند حدود دویست میلیارد دلار، ارزش معاملاتی بیت کوین است. آنچه الآن اعتبار و ارزش دارد، همان دلار است نه بیت کوین. یکی از مشکلات بیت کوین همین نداشتن پشتوانه است. اگر همین امروز این دویست میلیارد دلار را خارج کنند، چیزی برای بیت کوین باقی نمی‌ماند.

فاضل ادامه داد که در مسئله غرری بودن، غرر حین المعامله مورد نهی است؛ البته اگر غرر را به معنای خطر بگیریم. چون غرر دو معنا دارد. یکی خطر و یکی جهالت. حال قبول داریم که حین المعامله، نباید غرر و خطر باشد؛ اما ادعای ما این است که حین المعاملة، غرر و خطر وجود دارد؛ چون وقتی کسی بیت کوین می‌خرد، در همان حین خرید، معامله‌اش غرری است و به تعبیر دیگر اصلاً در اینجا معاوضه‌ای صورت نمی‌گیرد. اگر کسی بگوید که من امروز دو هزار دلار دادم و یک‌مشت کد در فضای مجازی به من داده‌اند، آیا این معاوضه، عقلایی است؟

او اضافه کرد:

ما معامله‌ای را عقلایی می‌دانیم که هرکدام از اطراف معامله، چیزی نصیبشان شود. عوض باید داخل در جیب کسی شود که معوض از جیب او رفته است. در معاوضه بیت کوین، عوض چیست؟ هیچ. دلار اعتبار دارد اما در معامله با بیت کوین، اصلاً طرف ندارد و در حقیقت، عوضی وجود ندارد و لذا بیت کوین نه مال است و نه پول است. بر همین اساس، برخی از آن تعبیر به حباب ارزی می‌کند؛ یعنی در یک‌لحظه ممکن است تمام این‌ها از بین برود.

در معامله بیت کوین، یک‌طرف معامله اصلا چیزی نیست

استاد حوزه علمیه قم با طرح یک سوال گفت که اگر طراح اصلی بیت کوین که این کدها را معتبر کرده، این کدها را از بین ببرد، چه چیزی گیر افرادی می‌آید که بیت کوین خریده‌اند؟ از طرفی معامله بیت کوین، اکل مال به باطل است. پس بیت کوین اولاً پشتوانه ندارد و ثانیاً اصلاً معامله نیست و ثالثاً مسئله اکل مال به باطل و مسئله غرر در آن مطرح است. لذا به نظر ما معامله بیت کوین باطل است و نمی‌توان آثار صحت را بر آن بار کرد. این نکات باید موردتوجه قرار بگیرد.

حق‌جو: بیت کوین هیچ پشتوانه‌ای ندارد/ فاضل لنکرانی: بیت کوین مصداق اکل مال به باطل، معامله غرری و پولشویی است

او همچنین اضافه کرد که اگر در مسئله پول، بگوییم پول فیزیکی و دیجیتالی ممکن است احکامش باهم فرق کند؛ اما در بحث مالیت، مال چیزی است که به ازای آن مالی پرداخت می‌شود. یا آنچه عقلا به آن رغبت دارند. آیا مراد، عقلای یک منطقه است؟ در مال اقتضای رغبت عقلایی، باید موجود باشد. نسبت به آب در همه دنیا، عقلا رغبت دارند. لذا ملاک‌های مالیت نسبت به بیت کوین صدق نمی‌کند.

وی افزود: وقتی به کلمات کسانی که در بیت کوین کارکرده‌اند، رجوع می‌کنیم می‌بینیم اصلاً اصل جعل این پول برای این است که پول را برای خرج سازمان‌های امنیتی از این طریق استنقاذ می‌کنند و این‌طور نیست که عقلای عالم برای بیت کوین بذل مال کنند. ملاک مالیت، مالیت عند کل العقلا است. قضیه بیت کوین شبیه تبانی بر مالیت است. لذا عنوان مالیت به ملاک‌هایی که بیان شد، بر بیت کوین صادق نیست. لذا اینکه عرف به بیت کوین مال می‌گوید یا پول می‌گوید، نمی‌تواند مشکل را حل کند؛ چون وقتی به عرف دقیق ارائه می‌دهیم، بیت کوین را مال نمی‌داند. این بحث‌ها مربوط به عناوین اولیه بود.

عناوین ثانویه از قبیل پول‌شویی نیز در بیت کوین موجود است

حق‌جو: بیت کوین هیچ پشتوانه‌ای ندارد/ فاضل لنکرانی: بیت کوین مصداق اکل مال به باطل، معامله غرری و پولشویی است

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار در پایان گفت: یک عناوین ثانویه نیز از قبیل پول‌شویی وجود دارد. چون هیچ‌کس نمی‌داند که بیت کوین مال کیست و هرکسی چه مقدار بیت کوین دارد. اقتصاددانان می‌گویند، بیت کوین پول‌شویی است. پول‌شویی یعنی مبدأ و مقصد پول مشخص نیست. حتی فرار مالیاتی را قانون از مصادیق پول‌شویی می‌دانند. این مسئله که معلوم نیست هر کس چه مقدار بیت کوین دارد و مبدأ و مقصد آن معلوم نیست، از مصادیق پول‌شویی است. خود آمریکا هم بیت کوین را قبول ندارد. این‌ها سرمایه جهان سوم را به‌عنوان بیت کوین جذب می‌کنند. خیارات در معامله بیت کوین اصلاً معنا ندارد. ممکن است بگویید بیع نیست؛ اما حتی اگر معامله جدیده هم باشد، باز ضوابط هیچ‌یک از معاملات عقلایی را ندارد. اگر کسی بیت کوین را خرید و حال بخواهد پس بگیرد، آیا می‌تواند؟

حق‌جو: بیت کوین هیچ پشتوانه‌ای ندارد/ فاضل لنکرانی: بیت کوین مصداق اکل مال به باطل، معامله غرری و پولشویی است

درباره نویسنده

گروه خبری

گروه خبری

34
دیدگاه کاربران

avatar
22 Comment threads
12 Thread replies
40 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
28 Comment authors
عبدالرضا علی پورRasool VahabiSeyedعلیmohsen Recent comment authors
  اشتراک  
جدید ترین قدیمی ترین بیشترین امتیاز
اطلاع از
عبدالرضا علی پور
عبدالرضا علی پور

ارز دیجیتال حرام اندر حرام است بدلیل اینکه رجز در اسلام حرام است و این بر اساس توکن که وسیله شرط بندی و قمار است طراحی شده و از نظر شرعی درست نیست توکن همیشه یک سر بازنده داره و یک سرش هم مفت خوریه هیچ چیزی هم تو دنیای فیزیکی مفت بدست نمیاد این هم یه نقشه شسته و رفته هست از طرف همون کسانی که دلار را با هوشیاری بر تمام اقتصادها سر کردند و حالا دارند با صرف وقت و برق از سوی مردم جهان تکنولوژی و وسایلشون را با همون دلار ها معاوضه میکنند و بعد از اینکه بیت کویین ها به ۲۱ میلیون رسید دیگه ماینری وجود وجود نداره زیرا پاداشی نیست و تولیدی نیست و همه چیز با عدم پشتیبانی رو برو میشه و اون ادم فرضی هم که این رو راه انداخت هیچ وقت پیدا نمیشه بدلیل اینکه اصلا چنین کسی وجود نداشته و این یک طراحی از قبل برنامه ریزی شده توسط ایادی استکبار جهانی هست برای فروش تجهیزات شرکت هاشون و اینترنت ماهواره ها و سرور هاشون اگر راست میگید بگید بعد از اتمام استخراج کی باید محاسبات را پشتیبانی کنه اگه هزینه ای هم باشه که خیلی هزینش از هزینه بانکداری فعلی بیشتر خواهد شد

عبدالرضا علی پور
عبدالرضا علی پور

این کار سر تا پاش ایراد هست و زمینه ای برای نابود کردن دارایی های مردم و بسترو مامنی برای متخلفین مالی هست به نظر من بیت و هش هیچوقت نمیتونه اینقدر با ارزش باشه و اگه تکنولوژی متوقف شد همه چیز از دست رفته هست

عبدالرضا علی پور
عبدالرضا علی پور

این اسم واقعی من هست و این نوشته منو در جایی در دید همه بگذارید تا روز موعود برسد

عبدالرضا علی پور
عبدالرضا علی پور

ذاتا ارزش به کالا و خدمات متعلق هست و شبکه بلاک چین چیز ارزشمندی هست ولی نمیتونه ارزش ذاتی کالا و خدمات را داشته باشه مثل حرف با ارزش میمونه که ارزش ذاتی نداره ولی با ارزشه شبکه فقط میتونه بستر تبادل ارزشها ی ذاتی باشه و خودش هیچ وقت نمیتونه به عنوان یک ارزش ذاتی عمل کنه مثل همون حرف با ارزش که مثال زدم شبکه در نهایت میتونه به عنوان یک واسط بین ارزشها کارکنه مثل یک بنگاه املاک و یا صرافی و یا بانک ولی خود شبکه نمیتونه به عنوان ارزش ذاتی عمل کنه

Rasool Vahabi
Rasool Vahabi

لطفا این خبرها توی اینجا نذارید، ادمو عصبی میکنه.

mohsen
mohsen

دوست دارم یکی از اقایون بپرسه پول ملی ما که هروز بدون هیچ پشت وانه ای میلیارد میلایرد داره چاپ میشه حکمش چیه ؟ باز اگر بیت پشتوانه نداره حداقل مارو به سودی میرسونه پول ملی که هروز بی ارزش تر از دیروز میشه اونم چمدین برابر

علی
علی

من طرفدار هیچکدوم نیستم نه این وریم نه اونوری
خودم تو کار وبمستری و این حرفا هستم ولی بذارید به یه مثال براتون حرفو تموم کنم:همنجوری که دلار واسطه ی سلطه گری کردن و خیلی هارو به خاک سیاه نشونده و تعداد کمی رو هم پولدار و قدرتمند کرده به زودی همینکارو بیت کویین خواهد کرد.
مخالف ارز دیجیتال نیستم ولی اگه دولت ها بیان ارز دیجیتالشون رسمی ارائه بدن و ارزش داشته باشه اون موقع میشه روش حساب کرد و حتی فوق العاده خواهد شد چرا که دیگه دولت ها مجبور نیستن با دلار و ارز های واسط با همدیگه تبادل کنن و همچنین ارزش پول کشور ها دربرابر یکدیگر یکسان خواهد بود و نسبت به هم دیگه بتری و ارزش بیشتری نخواهند داشت

ولی وقتی یه ارزی مثل بیت کویین که معلوم نیست سرمنشا چیه و فردی تخیلی به نام ساتوشی رو معرفی میکنن و هیچ رسمیت نداره پای کار میاد ادم یاد همون دلار میوفته که مثلا یه فردی تو کشور x بیاد بیت کویین میگیره که از یه فرد دیگه تو کشور y هست جنس بخره
درحالی که این دو میتونن با ارز کشوری خودش با هم دیگه تبادل کنن و در کل کشور ها بیان و با ارز های خودشون با هدیگه تبادل کنن چرا باید ارزی واسطی به اسم دلار و یا ارز جدیدی به اسم بیت کویین وسط بیاد و قدرت بیفته دست همچین ارزی هایی که تعیین تکلیف کنن؟

Seyed
Seyed

بیت کویین ؟ بیت ملکه ؟ یا بیت کوین ؟

فدایی رهبر
فدایی رهبر

من کاملا با استدلال های آقایون مخالفم و هیچ پشتوانه علمی نداره، به نظر من در هنگام تحلیل کردن یک کارشناس و متخصص اون حوزه کنارشون باشه تا نظر بده، این قسمتش که میگن پولش واسه سرویس های امنیتی هست خیلی جالب بود، برعکس ارز دیجیتال میتونه یک راهی باشه برای دور زدن تحریم و مقابله با یک جانبه گرایی آمریکا تو دنیا
تنها مرجعی که حرام نکردن رهبری هستن و در این مورد نظری ندادند چون نیاز به بررسی بیشتر هست

بامرام
بامرام

من وقت زیادی گذاشتم تا کلیه ی مطالب اصلی سیستم بلاک چین و ارزهای دیجیتال رو برای هیات فتوای اهل سنت جنوب ایران شرح بدم.
خوشبختانه این امر نتیجه داد و این هیات با اکثریت آرا حلال بودن اصل موضوع را از مساله استنباط کردند.
متن فتوا بدین صورت است:
داد و ستد با ارزهای دیجیتالی که دارای کارکرد پول باشد در اصل جایز است، اما توصیه می شود تا زمانی که حکومت، معامله با ارزهای دیجیتال را به رسمیت نشناخته است، از تعامل با آن پرهیز شود.

ریاست هیات فتوای اهل سنت جنوب ایران با شیخ سید احمد یگانه قلاتی است.و اعضای این هیات متشکل از علمای طراز اول اهل سنت هرمزگان، بوشهر و فارس است.

پ.ن:(البته این فتوا، قبل از بیانیه ی بانک مرکزی صادر شده. بنابراین توصیه ی هیات فتوای جنوب ایران و منوط دانستن قانونی شدن ارزهای دیجیتال توسط دولت، نیز برطرف شده است.)

دخو
دخو

اولا وقتی می گن پول هست یا نیست همین قدر که این علما با اون همه بودجه می شنن راجع بهش صحبت می کنن یعنی خیلی مهمه و کلی ارزش بحث داره از طرفی این دوستان ناراحتیشون از نگرفتن خمس و زکات که اگه ی جور ی بتونن ی ارز دیجیتال اسلامی درست کنن این مشکلشون هم حل می شه

علی
علی

سوال من از آقایون این هست بفرمایند دقیقا و واضح پشتوانه هر یک ریال ایران دقیقا معادل چیست؟

Mr X
Mr X

به نام او

مقدمه:-
بدان فرق يك cd يك دلارى با cd چند مليون دلارى

فصل كلى:-
تعريف : ارز ديجيتال
ايده اى با يا بدون ثبت اختراع ( بلوك شين ) + سرور يا دستگاه + برق .
كه در بيتكوين بيشتر از جنبه اقتصادى به آن بها داده شده كه در ديگر ارزها از جنبه هاى كاربردى تر ( حفظ اسناد و …) با پشتوانه هاى بيشترى ( طلا / اعتبارات دولتى و ….) استفاده مى شود.

چند نكته:-
عقلايى بودن: خريد خاك در كشورى با كشور ديگر
عناوين ثانويه : كاربرد چاقو و قانون گذارى

خاتمه:-
حاج اقايون سريعتر در افكار پيش روند تا ماشين و ماهواره را تحريم نكنند.

با تشكر دوستون دارم باى

امیر
امیر

یه خاطره رو به شما یادآور میشم
زمان قدیم، وقتی که تازه بلندگو اختراع شده بود، یه عده میگفتند حرام هستش، به بلندگو میگفتن “صدای شیطان”…
در مورد دوچرخه هم، یه همچین نظرهای مشابهی بوده…

امید
امید

آقای استاد حوزه علمیه که میگی “استاد حوزه علمیه قم با طرح یک سوال گفت که اگر طراح اصلی بیت کوین که این کدها را معتبر کرده، این کدها را از بین ببرد، چه چیزی گیر افرادی می‌آید که بیت کوین خریده‌اند؟”
مقداری اگه مطالعه کنید درباره بیتکوین بعد نظر بدهید ، بهتر است . یا حداقل یه متخصص بیارید اونجا براتون توضیح بده.
کد بیتکوین سازنده بیتکویو نمیتونه پاک کنه. چون هزاران نسخه ازش هست. تازه همین بانک که پشتوانه اش دولته پاک کردن اطلاعات سرورش خیلی راحت تر از پاک کردن کد بیتکوینه.

ارزش بیتکوین به فراگیر بودنش و آزاد بودنش و حریم خصوصی که ایجاد میکنه و راحتی انتقال هست. هر چی هم روز به روز فراگیرتر بشه، ارزشش بالاتر میره.

ضمنا شما وقتی هم تو بانک حساب باز میکنی یه مشت کد دریافت میکنی. چون فقط توی دیتابیس سرور بانک چند تا رکورد ثبت میشه. کسی هم پول به حسابت میریزه باز یک سری کد هست. پس این دلیل بر بی اعتبار بودن کد نیست. این خاصیت دنیای دیجیتال هست که خیلی چیزا فیزیکی نیست.