علت رشد دیوانه‌وار قیمت بیت کوین چه بود؟ تحلیل‌گران پاسخ می‌دهند

علت رشد دیوانه‌وار قیمت بیت کوین چه بود؟ تحلیل‌گران پاسخ می‌دهند

بیت کوین در روزهای گذشته با عبور از ۳۰,۰۰۰ دلار توانست تا ۳۴۰۰۰ دلار اوج بگیرد. سؤال اصلی اینجاست که علت این رشد دیوانه‌وار چه بوده است؟

دیکریپت در گزارش تازه خود، از ۳ عامل به‌عنوان دلایل اصلی این جهش در قیمت بیت کوین یاد می‌کند. این دلایل عبارتند از: سرمایه‌گذاران خرد، فعالیت سرمایه‌گذاران نهادی و تک‌معامله یک نهنگ که باعث ورود سیلی از معامله‌گران الگوریتمی به بازار شد.

سرمایه‌گذاران خرد

اریک وال (Eric Wall)، از مدیران ارشد صندوق سرمایه‌گذاری آرکین استس (Arcane Assets)، در مصاحبه‌ای می‌گوید:

بالاخره شاهد آغاز جلب‌نظر سرمایه‌گذاران خرد به‌سمت بیت کوین هستیم.

داده‌های گوگل ترندز در ارتباط کلمه بیت کوین
داده‌های گوگل ترندز در ارتباط کلمه بیت کوین

داده‌های گوگل ترندز هم نشان می‌دهد که حجم جستجوها برای عبارت انگلیسی «بیت کوین» در حال رسیدن به اوج خود است. وال در این باره می‌گوید:

از زمانی که بیت کوین در روند قبلی [سال ۲۰۱۷] به ۲۰,۰۰۰ دلار رسید، این اولین بار است که چیزی شبیه به این را می‌بینیم.

وال هم مانند بسیاری از تحلیل‌گران، عنوان می‌کند که سرمایه‌گذاران خرد هم در جهش اخیر قیمت بیت کوین، در روزهای شنبه و یک‌شنبه، نقش داشته‌اند.

نیمراد لهاوی (Nimrod Lehavi)، مدیرعامل و بنیان‌گذار شرکت سیمپلکس (Simplex)، از افزایش «تقاضا» در ارتباط با سرمایه‌گذاران خرد خبر داده است.

نباید فراموش کرد سرمایه‌گذاران تنها مسئول بخشی از افزایش قیمت بیت کوین در آخر هفته میلادی اخیر بوده‌اند. لهاوی معتقد است که مشتریان شرکتش پیش‌تر ۹۰ درصد سرمایه خود را روی بیت کوین سرمایه‌گذاری می‌کردند؛ این در حالی است که در روزهای گذشته این میزان به ۵۰ درصد کاهش یافت و سرمایه‌گذاران به‌سمت تتر و اتریوم جلب شده‌اند. او در ادامه گفت:

معامله‌گران حالا به‌دنبال بیت کوین بعدی هستند!

سرمایه‌گذاران دانه‌درشت

سرمایه‌گذاران نهادی و دانه‌درشت را می‌توان مخزن سوخت عملکرد بیت کوین در سه‌ماهه پایانی سال ۲۰۲۰ توصیف کرد.

با ورود به سال ۲۰۲۱ همچنان ردپای این سرمایه‌گذاران در بازار دیده می‌شود. آنتونی اسکاراموچی (Anthony Scaramucci)، سخنگوی سابق کاخ سفید، از جمله افرادی است که اعلام کرده است که در سال ۲۰۲۱، یک صندوق سرمایه‌گذاری بیت کوین راه‌اندازی می‌کند. مایکل سیلور (Michael Saylor)، مدیرعامل شرکت مایکرواستراتژی (MicroStrategy)، اعلام کرده است که برنامه‌ای برای کاهش خرید بیت کوین ندارد.

تحلیل‌گران معتقدند که افزایش تقاضا از جانب سرمایه‌گذاران نهادی باعث تسهیل جهش قیمت بیت کوین در دو روز اخیر شده است.

جاشوا هو (Joshua Ho)، بنیان‌گذار و از مدیران ارشد شرکت کیوسی‌پی کپیتال (QCP Capital)، جهش اخیر قیمت بیت کوین را به ورود «همه‌جانبه و مداوم» سرمایه‌گذاران دانه‌درشت نسبت می‌دهد. به‌گفته وی، این سرمایه‌گذاران به‌اندازه‌ای طمع دارند که خریدهای آنها باعث افزایش قیمت می‌شود.

وال هم در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت که افزایش قیمت بیت کوین می‌تواند نتیجه این موضوع باشد که سرمایه‌گذاران نهادی سرمایه خودشان را به‌منظور سرمایه‌گذاری بلندمدت روی بیت کوین برداشت می‌کنند و باعث می‌شوند تعداد بیت کوین‌های موجود برای سرمایه‌گذاران خرد کاهش یابد.

داده‌های اخیر گلاسنود هم نشان می‌دهد که تنها ۲۲ درصد از بیت کوین‌ها برای خرید در دسترس معامله‌گران است. در ماه‌های اخیر، بسیاری از شرکت‌های بزرگ اقدام به خرید بیت کوین کرده‌اند و همین مسئله باعث شده است تا عرضه بیت کوین کم شود؛ از همین رو، بسیاری کاهش عرضه را عاملی اساسی در جهش قیمت بیت کوین می‌دانند.

سؤالی که پیش می‌آید این است که چرا سرمایه‌گذاران دانه‌درشت بازار باید تفریح‌های آخر هفته و تعطیلات کریسمس را رها کنند و به‌جای آن چشم به نمودار قیمت بیت کوین بدوزند؟

پیرس کرازبی (Pierce Crosby)، از مدیران داخلی تریدینگ ویو (TradingView)، معتقد است که افزایش حجم معاملات در بازار به تلاش سرمایه‌گذاران دانه‌درشت و مدیران دارایی برای متعادل‌سازی دفاترشان باز می‌گردد. او در این باره گفت:

حالا که عده‌ای ۱ درصد از دارایی‌های خود را به بازار ارزهای دیجیتال وارد کرده‌اند، شاهد بهم‌خوردن گسترده توازن در ارتباط با خریداران و فروشندگان در کوتاه‌مدت خواهیم بود.

تریدرهای الگوریتمی

طی دو روز گذشته، تریدرهای الگوریتمی و سرمایه‌گذاران خرد دیوانه‌وار در بازار فعالیت داشتند. هو در این باره می‌گوید:

وقتی دوشنبه‌ها فرا می‌رسد، سرمایه‌گذاران نهادی کنترل بازار را به دست می‌گیرند. سؤال اینجاست که چه زمانی فروشندگان بزرگ وارد صحنه می‌شوند.

نقل و انتقالات از کیف پول کوین بیس پرو
نقل و انتقالات از کیف پول کوین بیس پرو

هو در بخش دیگری از صحبت‌های خود می‌گوید که برداشت ناگهانی ۱.۱۵ میلیارد دلار از یک کیف پول کوین بیس پرو، باعث شد تا فعالیت ربات‌های معاملات برای خرید بیت کوین آغاز شود. ربات‌های معامله‌گر، معمولاً‌ با هر فعالیت قابل‌توجه روی شبکه، اقدام به خرید می‌کنند. صد البته نباید فراموش کرد که این قبیل فعالیت‌ها معمولاً در بازارهای صعودی انجام می‌گیرد. هو در ادامه می‌افزاید:

خروج سرمایه بالا احتمالاً نشان‌دهنده یک خرید بزرگ است که هنوز عمومی نشده‌اند.

این در حالی است که وال مبدأ این تراکنش را یک صرافی می‌داند که در حال انتقال ارزهایش از یک حساب به حساب دیگر است. در هر صورت، چنین اقداماتی باعث آغاز فعالیت ربات‌های معامله‌گر می‌شود.

حرکت بعدی چیست؟

کازبی با بیان اینکه افزایش نوسانات در روزهای پایانی هفته امری طبیعی است عنوان می‌کند که آخر هفته گذشته هم این قاعده مستثنی نبوده است.

شایان ذکر است که نباید خطر اصلاح را هم نادیده گرفت. اما این اصلاح تا چه اندازه بزرگ خواهد بود؟ وال در پاسخ به این سؤال گفت:

هنوز ترس دارم. به نظر من راه صعودی زیادی داریم. یک جهش ۲ برابری در سه‌ماهه دوم [امسال] محتمل است.

guest

استفاده از محتوای توهین‌آمیز، غیراخلاقی، دیدگاه‌های غیراقتصادی، تبلیغات و اطلاعات تماس یا لینک‌های نامرتبط ممنوع است.

نقض قوانین ممکن است منجر به عدم تأیید دیدگاه‌ها یا مسدودسازی حساب کاربران شود.

10 دیدگاه
Qnt
Qnt
3 سال و 2 ماه قبل

تحلیلگران چند ماه پیش میگفتن میشه هشت هزار دلار همشون یه مشت جیب بر هستن این تحلیلگران

سامان قهرمانی
سامان قهرمانی
3 سال و 2 ماه قبل

بیتکوین ۳۵ هزار مبارک، کار دیگه از تکنیکال و فاندامنتال گذشته، هرچند من میگم هیچ وقت نمیشه پیشبینی کرد.امیدوارم عاقبت همه ما به خیر باشه.

علی شریفی
علی شریفی
3 سال و 2 ماه قبل

من پکیج اطلس گرفتم ولی کسی هنوز تماس نگرفته شماره ای دارید من تماس بگیرم

محمد
محمد
3 سال و 2 ماه قبل

در حال حاضر که قیمتها صعودی هست به نظرتان بیت کوین بهتره یا اتر یا اصلا هیچ کدوم

Daniyal
Daniyal
3 سال و 2 ماه قبل

همه منتظر اصلاح شدید هستن اما بیشتر از ۲۵دلار اصلاح نیست

Hodor
Hodor
3 سال و 2 ماه قبل

تاریخ مطلب رو نمیشه دید؟

علی
علی
3 سال و 2 ماه قبل

بخاطر پی پال بود!! ایلان ماسک
شکستن مقاومت 20 هزار
خبرهای خرید شرکت های سرمایه گذاری

فرزاد منصوری
فرزاد منصوری
3 سال و 2 ماه قبل

علت رشد وحشی بار بیت پایین کشیدن ریپل و کاهش ارزش بازارش بود

وحید عبدالوهاب
وحید عبدالوهاب
3 سال و 2 ماه قبل

سلام
مرسی از دقت جنابعالی
در جمع بندی، فعلا بیت کوین نخریم یا بخریم؟؟؟ در مرز ۳۰۰۰۰ دلار.
مرسی

Amehdi
Amehdi
3 سال و 2 ماه قبل

با تشکر از زحماتتون . ولی خبرهاتون سوخته است. من اومدم ببینم راجع به ریزش بیت چی نوشتید که دیدم تازه راجع به علل صعود صحبت شده.