یک سوال از حرفه ای ها: چرا بیت کوین به ۱۰,۰۰۰ دلار رسید؟

یک سوال از حرفه ای ها: چرا بیت کوین به ۱۰,۰۰۰ دلار رسید؟

در ژانویه ی(دی ماه ۱۳۹۵) امسال، قیمت ۱.۰۰۰ دلاری بیت کوین، نقطه ی عطفی برای دارندگان بیت کوین بود که مشتاق بودند قیمت بیت کوین به این مقدار برسد. اما ارز دیجیتال آن را برهم زد، بر آن غلبه کرد و ده برابر یعنی بیش از ۱۰.۰۰۰ دلار افزایش یافت. امسال برای ارز دیجیتال پر از خبرهای خوب بوده است، از رونق بازار آسیا گرفته تا ادغام بیت کوین با Square App، راه اندازی بازارهای تنظیم شده برای آینده و رشد جریان اصلی پذیرش. علیرغم این که بیت کوین تا سال ها مورد پذیرش قرار نمی گرفت اما هم اکنون در حال تبدیل شدن به قدرتی است که اقتصاد جهان باید روی آن حساب باز کند.

سایت Cointelegraph مجالی برای گفتگو با چند تن از کارشناسان خبره یافته و از آن ها پرسیده: “آیا بیت کوین به ۱۰.۰۰۰ دلار خواهد رسید؟” پاسخ آن ها را در زیر به اشتراک می گذاریم.

پولِ نهادی (سازمانی)

امسال، صندوق های پوشش ریسک (Hedge funds)، صندوق های بازنشستگی (pension funds)، دفاتر خانوداگی و مانند این ها، به طور شگفت آوری به بیت کوین علاقه نشان داده اند. چنین “نهادهایی”، مبالغ هنگفتی را کنترل می کنند. به عنوان مثال، صندوق پوششی Man Group واقع در انگلستان، که بیان کرده علاقه مند به تجارت بیت کوین است، دارایی بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار را تحت کنترل خود دارد.

Simon Yu(سیمون یو) مدیر عامل شرکت StormX اینگونه بیان کرده:

” بالا بودن همیشگی قیمت بیت کوین که به دلیل پول های نهادی است، سرانجام در حال روانه شدن به بازار ارز رمزنگاری شده است. اخیراً اطلاعیه ای از سوی بانک Hyosung متعلق به کره ی جنوبی در حمایت از بیت کوین صادر شده، CME Group اعلام کرده که در حال راه اندازی بازارهای آتی برای بیت کوین هستند، Square Cash اعلام کرده که به دلیل حرکت صعودی در بازار، بیت کوین حمایت خواهد شد. تمامی این ها حکایت از تغییری بزرگ دارد.

عموم مردم، به تازگی در جریان ارزهای رمزنگاری شده که بازارهای اصلی نیز در حال پذیرش آن ها هستند قرار گرفته اند و این روند رو به جلو ادامه خواهد داشت زیرا آن ها شاهد پتانسیل شرکت ها برای پذیرش بیشتر این ارزها هستند.”

یک سوال از حرفه ای ها: چرا بیت کوین به 10,000 دلار رسید؟

Christopher Grey، مدیر ارشد اجرایی Caplinked، با اظهارات Simon Yu موافق است اما در این مورد کمتر خوش بین است:

“در حال حاضر سرمایه گذارانِ ناآشنا با ارزهای رمزنگاری شده که پول زیادی در بیت کوین سرمایه گذاری می کنند، وضعیت را بسیار بی ثبات می کنند زیرا سرمایه گذاران انتظار دارند قیمت بیت کوین همچنان افزایش یابد. هرگونه کاهشی می تواند این وضعیت را به شدت تشدید کند زیرا آن ها دارندگان ارزهای رمزنگاری شده ی باثبات و پایداری نیستند.

“از طرف دیگر، قیمت بیت کوین می تواند سهمی وار به افزایش خود ادامه دهد و مبالغ هنگفتی در حد ده ها میلیارد دلار از دیگر سرمایه گذاری های نقدی پرمخاطره نظیر سهام پرسود(growth stock) و اوراق قرضه ی قمارآمیز(junk bonds) را به سوی خود جذب کند. حرکت نقدینگی از سوی این سرمایه گذاری ها به سوی ارزهای رمزنگاری شده، می تواند منجر به تضعیف قیمت آن ها شود.”

“در هر صورت، این وضعیت پایدار نیست و نمی تواند برای مدتی طولانی ادامه داشته باشد، چیزی که باید در بازارهای پرمخاطره آن را در نظر گرفت، زیرا نقدینگی در این بازارها نامحدود نیست و چیزی در اینجا به وجود نمی آید بلکه فقط توسط سفته بازان (speculators) از یک بازار پرمخاطره به بازاری دیگر منتقل می شود. این مهم نیست که کل ارزش ارز رمزنگاری شده کم است بلکه در این سطح از ارزش صدها میلیاردی، به مصرف کننده ی مهم سرمایه ریسک جهانی تبدیل می شود.”

یک سوال از حرفه ای ها: چرا بیت کوین به 10,000 دلار رسید؟

تازه واردها همچنان پذیرندگان اولیه هستند

در سال ۲۰۱۴، هنگامی که بیت کوین به کوین بِیس (Coinbase) و دیگر صرافی هایی که در حال ارتقاء تجربه ی کاربری خودشان بودند برای پذیرش اولین جریان اصلی اش (پذیرش بیت کوین کش) فشار آورد، مردم پرسیدند: “آیا برای ورود به بیت کوین دیر نشده است؟

این سؤالات امروزه نیز مطرح است و هر بار که قیمت بیت کوین از ۱.۰۰۰ دلار افزایش می یابد، این سؤال ها تکرار می شوند. با این حال، به دلیل این که برآورد شده فقط ۵۰% از مردم جهان از ارز دیجیتال استفاده می کنند، هنوز هم زمان زیادی برای پذیرندگان اولیه وجود دارد.

جان چو (Jon Chou) مدیر عامل شرکت Bee Token می گوید:

مردم اغلب شکایت دارند که برای ورود به بیت کوین دیر شده است، اکثر پذیرندگان اولیه از سال ۲۰۱۰ بیت کوین را پذیرفته اند و یا فضای بیشتری برای افزایش وجود ندارد یا اگر وجود داشته باشد کم است. من می خواهم زاویه ی دید دیگری را برای بلند مدت پیشنهاد کنم، این یک مشاوره مالی نیست. با استناد به سایت Blockchain.info، تا نوامبر ۲۰۱۷ تقریباً ۷۰۰.۰۰۰ آدرس بیت کوین وجود داشته است.

یکی از مشکلات اصلی که بیت کوین ادعا می کند آن را حل کرده، موضوع حواله ها، در اصل یعنی دسترسی توزیع شده در سطح جهانی، است، هفت میلیارد نفر در این جهان وجود دارند. با در نظر گرفتن ۱۰% نرخ نفوذ (penetration rate) و در صورتی که هر فرد فقط یک آدرس داشته باشد، پس ۷۰۰ میلیون آدرس به طور بالقوه در آینده وجود خواهد داشت. این، پتانسیل ۱۰۰۰ برابری در مبنای (به ازای) کاربر است. صرف نظر از نواسانات قیمت در کوتاه مدت، این مهم است که بدانیم چه موقع ما به عنوان یک کل در فضای بلاکچین قرار می گیریم.

یک سوال از حرفه ای ها: چرا بیت کوین به 10,000 دلار رسید؟

Sol Lederer، مدیر بلاکچین در LOOMIA ، اظهار داشته که بیت کوین همچنان در مراحل اولیه رشد خود قرار دارد و دارندگان بیت کوین(بیت کوینرهای) سال ۲۰۱۰ و قبلتر، اکنون به جای قربانی شدن شروع به حمایت شده اند.

در نهایت، بیت کوینرهای قدیمی احساس می کنند که باید از ارز خودشان که تا سالها آن را مورد تمسخر قرار می دادند، حمایت کنند، چرا که در نهایت جدی خواهد شد. انسان های منفی باف ممکن است هنوز هم بگویند، بیت کوین یک حباب است، به استثنای افراد معدودی که اینگونه استدلال می کنند که بیت کوین، بی ارزش است یا یک کلاهبرداری است، اما این داستان سرایی های فقط تا یک سال پیش رایج بود.

آینده ی بیت کوین همچنان نامشخص است، بیت کوین با همان چالش های فنی که تا سالها با آن ها روبه رو بود، مواجه است و رقابت سختی با ارزهای جدیدتر، بلاکچین های پیچیده تر خواهد داشت. اما حتی در صورتی که بیت کوین سقوط کند باز هم نمی شود این واقعیت را نادیده گرفت که بیت کوین مورد پذیرش قرار گرفته و بخشی از زندگی ما شده است. فارغ از این که بیت کوین با چه قیمتی، ۱۰.۰۰۰ دلار، ۵.۰۰۰ دلار یا ۵۰۰ دلار معامله شود، اما همچنان پابرجا باقی است.

 

یک سوال از حرفه ای ها: چرا بیت کوین به 10,000 دلار رسید؟

 

شما در اینباره چه فکر می کنید؟ آیا بیت کوین رشد خود را به سطوح بالاتر از ۱۰ هزار ادامه خواهد داد؟ این افزایش قیمت ناگهانی به چه علت است؟ آیا پیش بینی های چند ده هزار دلاری برای سال ۲۰۱۸ به وقوع خواهد پیوست؟ این افزایش تا کجا ادامه خواهد داشت؟ نظرات و ایده های خود را با ما در میان بگذارید

 

 

منبع: Cointelegraph 
guest

استفاده از محتوای توهین‌آمیز، غیراخلاقی، دیدگاه‌های غیراقتصادی، تبلیغات و اطلاعات تماس یا لینک‌های نامرتبط ممنوع است.

نقض قوانین ممکن است منجر به عدم تأیید دیدگاه‌ها یا مسدودسازی حساب کاربران شود.

1 دیدگاه
علی سرایی
علی سرایی
2 سال و 3 ماه قبل

چون چندتا سرمایه دار دزد خواستن بره بالا...