تصمیم بانک مرکزی آمریکا برای افزایش مجدد نرخ بهره فردا نهایی می‌شود

تصمیم بانک مرکزی آمریکا برای افزایش مجدد نرخ بهره فردا نهایی می‌شود

اکثر اقتصاددانان و سرمایه‌گذاران بر این باورند که «کمیته بازار آزاد فدرال» در نشست دو روزه خود، نرخ بهره را ۰.۷۵ واحد درصد افزایش خواهد داد. جلسه این کمیته روز چهارشنبه، ۵ مرداد ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران آغاز خواهد شد. برخی تحلیل‌گران عقیده دارند اقتصاد ایالات متحده آن‌قدر ضعیف شده که نمی‌تواند نرخ‌های بهره بالاتری را تحمل کند. آنها به درست بودن تصمیم‌ فدرال رزرو برای کنترل شرایط مالی در صورت تداوم رکود بازار شک دارند. بانک مرکزی آمریکا در تلاش است تا با افزایش نرخ بهره، تورم ۹.۱ درصدی را که عمدتاً نتیجه تقاضای شدید مصرف‌کنند‌گان (ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا) است، مهار کند.

سجاد اسحقی نصرآبادی

 مشاهده منبع خبر
CoinDesk
guest

استفاده از محتوای توهین‌آمیز، غیراخلاقی، دیدگاه‌های غیراقتصادی، تبلیغات و اطلاعات تماس یا لینک‌های نامرتبط ممنوع است.

نقض قوانین ممکن است منجر به عدم تأیید دیدگاه‌ها یا مسدودسازی حساب کاربران شود.

2 دیدگاه
aliasghar akbari
aliasghar akbari
1 سال و 8 ماه قبل

در حالی که فدرال رزرو آمریکا در حال آماده شدن برای اعلام افزایش شدید نرخ بهره در این هفته است، معامله گران در بازارهای سنتی در حال آماده شدن برای کاهش نرخ بهره در سال آینده هستند.
اکثر اقتصاددانان و سرمایه گذاران بر این باورند که کمیته بازار آزاد فدرال بانک مرکزی در نشست دو روزه FOMC در واشنگتن دی سی، نرخ بهره را 75 واحد پایه یا سه چهارم درصد افزایش خواهد داد. ET با بیانیه ای بسیار مورد انتظار که تصمیم را تشریح می کند.
با این حال، برخی از تحلیلگران سنتی بازار، ظاهراً به عنوان بخشی از حرکت آینده برای متوقف کردن اقتصاد ایالات متحده از رکود عمیق تر، کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو را در اوایل سال آینده قیمت گذاری می کنند. این تحلیلگران ممکن است فکر کنند که اقتصاد آنقدر ضعیف است که نمی‌تواند نرخ‌های بالاتر را مدیریت کند، یا به عزم فدرال رزرو برای حفظ شرایط مالی سخت در صورت ادامه سقوط بازارها یا ترکیبی از آن شک دارند.
بازار آتی وجوه فدرال در بورس CME شیکاگو نشان می دهد که معامله گران با انتظار افزایش نرخ تا ژانویه آینده قیمت گذاری می کنند، اما شرط بندی می کنند که فدرال رزرو از فوریه شروع به کاهش نرخ خواهد کرد و حداقل تا چند ماه آینده به این کار ادامه خواهد داد.
چنین الگویی شبیه به انقباض فدرال رزرو در سال 2019 خواهد بود، زمانی که بانک مرکزی برای اولین بار پس از چهار بار پیاده روی در سال 2018 تصمیم به اتخاذ "رویکرد انتظار و دید" گرفتند. FOMC در نهایت در اکتبر 2019 به دلیل کاهش نرخ بهره کاهش داد. اقتصاد، اذعان داشت که در مورد چشم انداز اقتصاد ایالات متحده اشتباه بود.
تورم هنوز در بالاترین سطح چهار دهه اخیر یعنی 9.1 درصد است که عمدتاً نتیجه تقاضای قوی مصرف‌کننده ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا است. فدرال رزرو در تلاش است تا با افزایش نرخ بهره، این تقاضا را مهار کند.
اما این هفته می‌تواند یکی از مهم‌ترین آزمون‌های اعتبار فدرال رزرو را ارائه دهد، اگر در نهایت از کمپین خود عقب نشینی کند، مثلاً تورم 6 درصد، خیلی قبل از اینکه تورم به هدف 2 درصد برسد.
باب یاچینو، استراتژیست ارشد Path Trading Partners و مدیر پورتفولیو در Stock Think Tank می گوید: «اگر آنها به حالت تسهیل با تورم 6 درصد برگردند، پول را به اقتصاد با تورم 6 درصدی سرازیر خواهند کرد. آنها نباید این کار را انجام دهند، اما ممکن است.»
تصمیمات اتخاذ شده توسط فدرال رزرو توسط معامله گران بیت کوین و تحلیلگران رمزنگاری به دقت نظارت می شود، زیرا فروش سنتی گسترده تر در بازار ناشی از محیط اقتصاد کلان به شدت با حرکات در بازارهای کریپتو مرتبط است.
بیت کوین در ساعات اولیه معاملات دوشنبه در انتظار تصمیم فدرال رزرو در روز چهارشنبه حدود 3.5 درصد سقوط کرد.
در حالی که افزایش 75 واحد پایه نرخ وجوه فدرال را به 2.25 درصد در پایین ترین سطح می رساند، بسیاری از اقتصاددانان استدلال می کنند که افزایش تهاجمی تر، برای مثال 100 واحد پایه، مناسب تر است و فدرال رزرو را به جایی که می خواهد برساند. که 3.25 درصد است.
برایان کولتون، اقتصاددان ارشد Fitch Ratings گفت: «اگر به روایت خود فدرال رزرو در مورد اینکه سیاست باید کجا باشد گوش دهید، کاملاً واضح است که آنها اکنون معتقدند سیاست پولی باید محدود کننده باشد. مطمئناً منطق بسیار روشنی برای رسیدن به 100 امتیاز وجود دارد، و من تعجب نمی‌کنم اگر آنها این کار را انجام دهند.»
فدرال رزرو به عنوان بانک جهانی بالفعل برای جهان، باید به شرایط موجود در بازار ارز واکنش نشان دهد، به همین دلیل است که تصمیم اخیر بانک مرکزی اروپا (ECB) برای افزایش نرخ بهره تا 50 واحد پایه می تواند ایالات متحده را مجبور کند. بانک مرکزی با شدت بیشتری صعود کند.
بر اساس گزارش Coinbase (COIN)، افزایش شگفت‌انگیز نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا در کوتاه‌مدت بر یورو فشار وارد کرد. همچنین در بیت کوین (BTC) و اتر (ETH) عملکرد بهتری از بسیاری از ارزهای پرمعامله در جهان از جمله یورو، پوند انگلیس و ین ژاپن داشت.
جروم پاول، رئیس فدرال رزرو همچنان اصرار دارد که اقتصاد ایالات متحده به دلیل بازار کار قوی از رکود دور است، اما نظرات بسیار متفاوت است. لارنس سامرز، وزیر سابق خزانه داری روز یکشنبه در سی ان ان گفت که فرود نرم "بسیار بعید" است. او اضافه کرد که «ما به اقدام قوی از سوی بانک مرکزی خود نیاز داریم»، اما نگفت که آیا فکر می‌کند حرکت 75 واحد پایه مناسب‌تر است یا 100 واحد.
برخی، مانند آرکز کتی وود، فکر می کنند که ایالات متحده در حال حاضر در رکود است.
دفتر تحلیل اقتصادی ایالات متحده (BEA) قرار است گزارش جدیدی منتشر کند که نشان دهنده کاهش فعالیت های اقتصادی در سه ماهه دوم سال 2022 است که بر اساس تولید ناخالص داخلی (GDP) اندازه گیری می شود.
یک ردیاب محبوب از فدرال رزرو آتلانتا، نشانگر GDPNow، پیش‌بینی می‌کند که تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم سال جاری به میزان 1.6 درصد کاهش یافته است، که دومین سه ماهه متوالی کاهش فعالیت اقتصادی خواهد بود، چیزی که به اکثر اقتصاددانان آموزش داده شده است. یک رکود اما طبق گفته دفتر ملی تحقیقات اقتصادی (NBER)، کاهش تولید ناخالص داخلی در روز پنجشنبه دلیلی برای نگرانی نخواهد بود.
یاچی گفت: "فدرال رزرو نمی تواند بگوید که آنها تلاش می کنند اقتصاد را به سمت رکود سوق دهند، اما به نظر من اینطور است، زیرا این تنها چیزی است که قیمت ها را کاهش می دهد."

کف ساز ایاس
کف ساز ایاس
1 سال و 8 ماه قبل

این ممکنه آخرین ریزش بیت کوین حوالی این قیمت هارو رقم بزنه...سعی کنید کم شروع به خرید پله ای کنید