ان اف تی CC0 چیست؟ بهترین توکن‌های CC0 NFT کدام‌اند؟

ان اف تی CC0 چیست؟ بهترین توکن‌های CC0 NFT کدام‌اند؟

فضای توکن‌های غیرمثلی یا همان ان‌اف‌تی‌ها (NFT) هر روزه شاهد ظهور پروژه‌های جدید است. یکی از جدیدترین حوزه‌های مورد بحث، ان‌ اف‌ تی سی‌ سی زیرو یا به‌عبارتی توکن غیرقابل تعویض CC0 است. «CC۰» مخفف عبارت «Creative Commons Zero» و یک حق نشر یا همان کپی رایتی است که اجازه استفاده از اثر هنری متصل به توکن‌های غیرمثلی (NFT) را برای عموم مردم آزاد می‌کند.

ازآنجایی‌که این حوزه بسیار جدید است، بسیاری از افراد مجوزها یا اجازه‌نامه‌های CC را با حقوق نشر CC0 اشتباه گرفته و نحوه تعامل‌شان با توکن‌های غیرمثلی را به‌درستی درک نمی‌کنند. در این مطلب از ارزدیجیتال، به زبان ساده و به‌صورت جزئی، تفاوت مجوز CC با کپی رایت CC0 را بررسی کرده و نحوه کارکردشان در فضای توکن‌های غیرقابل تعویض را توضیح می‌دهیم. در ادامه، بهترین پروژه‌های CC0 NFT را نیز معرفی می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: NFT چیست؟ همه چیز درباره ان‌اف‌تی‌ها

کپی رایت در آثار هنری چیست؟

پیش از اینکه وارد بحث اصلی شویم، بهتر است ابتدا موارد حقوقی و قانونی مالکیت فکری یک اثر هنری را درک کنیم.

کپی رایت در آثار هنری چیست

قوانین مالکیت معنوی

وقتی هنرمندی یک اثر هنری را منتشر می‌کند، حق تکثیر آن اثر را هم به‌صورت خودکار به‌دست می‌آورد که به‌عنوان نوعی مالکیت فکری (Intellectual Property) در نظر گرفته می‌شود. حفاظت از این اثر هم بسته به قوانین محلی مالکیت فکری (IP) در هر کشور متفاوت است.

کپی رایت و علامت تجاری

در ایالات متحده ممکن است یک علامت تجاری تحت یک مالکیت فکری مشخص ثبت شود که آن را دربرابر استفاده بدون اجازه توسط دیگران برای خدمات یا کالاهای مشابه محافظت می‌کند.

تفاوت کپی رایت با علامت تجاری هم در این است که نیازی به ثبت آن در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری کشور مورد نظر نیست و با ساخت اثر هنری، به خودی‌خود برای سازنده آن ایجاد می‌شود.

مالکیت عمومی

اگر یک اثر هنری توسط یک فرد، مانند نویسنده یک کتاب، ایجاد شود، کپی رایت آن از زمان ایجاد تا ۷۰ سال پس از مرگ نویسنده دوام دارد. پس از آن، اثر به مالکیت عمومی (Public Domain) انتقال می‌یابد و دیگر تحت قانون کپی رایت و حق تکثیر محافظت نمی‌شود.

برخی از آثار محبوبی که در مالکیت عمومی قرار دارند شامل «دراکولا» و قطعه معروف کلاسیک «فور الیزه» اثر موتزارت هستند. اگر کسی بخواهد فور الیزه را در یک کنسرت اجرا کند، نیازی به کسب اجازه ندارد و تنها ملزم به معرفی موتزارت به‌عنوان خالق اثر است.

حقوق مالکیتی در ان اف تی به چه شکلی است؟

در خصوص موارد مالکیتی مربوط به توکن‌های NFT، باید دو جنبه را بررسی کنیم: یکی حق تکثیر در اثر هنری متصل به توکن و دیگری، میزان آزادی دخل و تصرف در خود توکن غیرمثلی توسط خریدار.

کپی رایت در اثر هنری متصل به توکن غیرمثلی

می‌دانیم که ان‌اف‌تی‌ها واحدهای داده‌ای منحصربه‌فردی هستند که می‌توانند به فایل‌های دیجیتالی مانند آثار هنری و دیگر انواع آثار دارای کپی رایت متصل شوند. پس از اینکه یک توکن غیر مثلی متصل به یک اثر اصطلاحاً «مینت» یا روی یک شبکه بلاک چینی منتشر می‌شود، هرگونه فروش آن توکن به‌صورت دیجیتالی روی یک بلاک چین ثبت می‌شود و خریدار آن نیز یک توکن منحصر‌به‌فرد متصل به اثر را تحت مالکیت خود خواهد داشت.

کپی رایت در اثر هنری متصل به توکن غیرمثلی
«مینت» یک ان‌اف‌تی روی یک شبکه بلاک چینی به این معنی است که هرگونه فروش آن توکن به‌صورت دیجیتالی روی یک بلاک چین ثبت می‌شود.

باوجوداین، حق مالکیت اثر هنری متصل به توکن به‌طور خودکار به خریدار داده نمی‌شود، مگر اینکه توافقنامه قانونی جداگانه‌ای وجود داشته باشد که به‌صراحت کپی رایت آن را واگذار کرده باشد. بنابراین، مشابه مالکیت یک نسخه شماره‌گذاری‌شده از یک اثر هنری، صاحب یک ان اف تی هرگونه اتفاق مربوط به توکن تحت مالکیت خود را کنترل می‌کند، اما اثر هنری متصل به آن را خیر.

پس مسلّم است که خریدار یک ان‌اف‌تی بدون توافقنامه قانونی جداگانه، حقوق مربوط به اثر متصل به توکن را در اختیار نداشته و کنترلی بر توانایی دیگران در کپی یا بازسازی اثر ندارند؛ این حقوق به‌طور انحصاری در اختیار صاحب اثر باقی می‌مانند.

میزان آزادی دخل و تصرف در توکن ان اف تی

معمولاً مالک (خریدار) یک توکن غیر قابل معاوضه، تمام حقوق توکن خود را در اختیار ندارد، مگر اینکه به صراحت ذکر شده باشد. بنابراین باوجودی‌که شما مالک یک NFT هستید، اما ممکن است اجازه تغییر (ویرایش) توکن یا شکایت از اشخاص دیگر به دلیل نقض حقوق کپی‌رایت، مثلاً استفاده از تصویر توکن برای ساخت تصاویر دیگر یا انتشار توکنی دقیقا مشابه توکن شما به‌عنوان اثر خودشان را نداشته باشید.

یکی از نمونه توکن‌های ان اف تی که تحت کپی رایتِ CC0 قرار ندارد، مجموعه بورد ایپ یات کلاب (BAYC) است که تا کنون شاهد اختلافات و درگیری‌های سازندگان پروژه‌های مشابه آن با سازندگان اصلی بوده‌ایم.

بیشتر بخوانید: مجموعه NFT میمون های کسل چیست؟ هرآنچه باید درباره Bored Ape Yacht Club بدانید

البته، توکن‌های ان اف تی دیگری نظیر کریپتو کیتیز (Cryptokitties) هم بوده‌اند که حقوق کپی رایت محدودی را به خریداران خود اعطا کرده‌اند. مالکان توکن‌های غیرمثلی کریپتو کیتیز حق سودآوری تا ۱۰۰,۰۰۰ دلار آمریکا در سال از درآمدهای ناشی از خریدوفروش ان اف تی‌های خود را دارند.

توکن‌های غیرمثلی کریپتوکیتیز (Cryptokitties)
توکن‌های غیرمثلی کریپتو کیتیز (Cryptokitties)

مجوزِ Creative Commons یا CC چیست؟

ابزارهای حقوقی کریتیو کامنز (Creative Commons) یا همان CCها که در فارسی «مشترکات خلاقانه» ترجمه می‌شوند، روشی استانداردشده برای هنرمندان هستند تا اجازه کپی، به‌اشتراک‌گذاری یا استفاده مجدد از آثارشان را به عموم مردم دهند. در غیراین‌صورت، تمام این اقدامات تحت قانون کپی رایت بدون کسب اجازه خاص از صاحب اثر ممنوع است.

ازآنجایی‌که مالکیت یک توکن غیر قابل معاوضه و مالکیت حق نشر اثر هنری مربوط به آن می‌تواند جداگانه باشد، امکان استفاده از مجوزهای CC برای خود اثر هنری تحت استفاده وجود دارد. برخی از هنرمندان درحال‌حاضر از این مجوزها استفاده می‌کنند.

کپی رایت Creative Commons Zero یا CC0 چیست؟

CC۰ مخفف «Creative Commons Zero» و در ترجمه فارسی به‌معنای «مشترکات خلاقانه صفر»، نوعی حق نشر است که خالقان آثار هنری به‌وسیله آن می‌توانند از تمام منافع قانونی و حقوق مالکیت فکری مربوط به آثار خود صرف‌نظر کرده و آن‌ها را به مالکیت عمومی منتقل کنند. به این حالت، «No Rights Reserved» یا «بدون حقوق محفوظ» می‌گویند.

بنابراین، درصورتی که یک اثر هنری دارای حق نشر CC0 باشد، استفاده از آن برای مقاصد مختلف نظیر تکثیر، برندینگ و بازاریابی بلامانع است. مثلا، شما می‌توانید از یک ان‌ اف تی دارای کپی رایت CC0 به‌عنوان لوگوی شرکت یا محصول خود استفاده کنید.

تفاوت CC و CC0 چیست؟

همانطور که گفتیم، CC0 به‌معنای واگذاری حقوق مالکیت فکری یک اثر هنری به عموم مردم است. بااین‌حال، ازآنجایی‌که این واگذاری بر حق نشر یک اثر تأثیر می‌گذارد، اغلب اوقات به اشتباه به‌عنوان یک مجوز شناخته می‌شود. به استناد وبسایت «Creative Commons»، باید گفت که CC۰ یک مجوز نیست و یک حق نشر یا کپی رایت محسوب می‌شود.

یک مجوز یا License در CC توصیف‌کننده آنچیزی است که مالک اثر اجازه انجامش را به شما می‌دهد. اما واگذاری حق نشر در CC0 تمام حقوق را آزاد می‌کند، به این معنا که هیچ‌کس دارنده حق نیست و اثر به مالکیت عمومی تعلق می‌گیرد.

پس وقتی از یک CC0 برای یک اثر هنری استفاده می‌کنید، تمام حقوق تحت کپی رایت آن را آزاد کرده و اعلام می‌کنید که نمی‌خواهید هیچ کنترلی بر حقوق آن داشته باشید. دراین‌حالت، آن اثر هنری برای استفاده عموم آزاد است. البته باید دقت داشته باشید که سایر حقوق مانند حقوق شهرت، علامت تجاری و حریم خصوصی ممکن است همچنان برای اثر هنری مربوطه پابرجا باشند، مگر اینکه واگذاری آن‌ها صریحاً به گونه‌ای دیگر صورت گرفته باشد.

توکن ان اف تی CC0 یا CC0 NFT چیست؟

ان اف تی CC0 نوعی توکن غیرمثلی و غیرقابل تعویض است که حقوق مالکیت فکری اثر هنری متصل به آن به عموم تعلق دارد و هر کسی بدون نیاز به کسب مجوز و معرفی هنرمند، تیم یا سازنده توکن مورد نظر، می‌تواند از آن اثر هنری برای مقاصد تجاری خود استفاده کند.

حالا شاید بپرسید چرا یک نفر باید از ساختار CC0 برای تولید یک توکن NFT استفاده کند؟ پاسخ ساده است؛ سازندگان با استفاده از کپی رایت CC0 درصدد افزایش استفاده و بازدید از توکن ان اف تی خود هستند که در نتیجه، به افزایش حجم معاملات، شهرت و فرصت‌های بیشتر سودآوری‌شان منجر می‌شود.

در مثال زیر که از تصاویر ویکی‌پدیای مربوط به ورودی یک ان اف تی به‌دست آمده، تصویرگر آن، حقوق مجوزی CC0 را روی تصویر اعمال کرده است.

نمونه ان اف تی cc0
نمونه‌ای از داده‌های مرتبط با یک NFT که بر مبنای کپی رایت CC0 ایجاد شده است

تفاوت مالکیت اثر هنری و توکن غیرمثلی در ساختار CC0 چیست؟

سایت «Creative Commons» درخصوص کاربردهای مجاز تحت کپی رایت CC0 توکن‌های غیرقابل معاوضه این‌گونه نوشته است:

شخصی که یک اثر را با این سند مرتبط کرده است، با انصراف از تمامی حقوق خود بر اثر هنری در سطح جهانی تحت قانون کپی رایت، ازجمله تمام حقوق مرتبط و پیرامون آن، اثر را به مالکیت عمومی اختصاص داده است. شما اجازه کپی، اصلاح، توزیع و استفاده از اثر را حتی برای اهداف تجاری، بدون نیاز به درخواست اجازه، در اختیار دارید.

بنابراین به‌طور خلاصه، هنگام خرید یا ساخت یک ان اف تی CC0، شما مالک خود توکن هستید، اما اثر هنری متصل به آن متعلق به عموم است و هرکسی به‌دلخواه خود می‌تواند از آن استفاده کند.

توکن ان اف تی CC0 چگونه کار می‌کند؟

هنگامی که شخصی یک ان‌اف‌تی دارای مجوز CC۰ را خریداری می‌کند، مالکیت وی روی آن ان‌اف‌تی در بلاک چین ثبت می‌شود. بنابراین، شما هنگام خرید یک توکن غیرقابل تعویض CC0، مالکیت خود بر آن را اعلام می‌کنید، اما اجازه تغییر یا استفاده از هنر دیجیتالی متصل به آن را به دیگران می‌دهید.

از تی‌شرت‌ها گرفته تا جعبه‌های غلات، NFTهای CC۰ به شما اجازه می‌دهند که هنر مرتبط با آن‌ها را بازنشر کرده و آن‌ها را روی هر چیزی که می‌خواهید بچسبانید. CC۰ به‌عنوان یک مجوز CC با بیشترین میزان آزادی، به خالقان توکن‌های غیر قابل معاوضه اجازه می‌دهد که اثر خود را به‌طور کامل با هر کسی و برای هر منظوری به‌اشتراک بگذارند.

مثالی از تغییر مالکیت فکری توکن‌های غیرقابل تعویض به CC0

پس از اینکه شرکت یوگا لبز (Yuga Labs) در اوت ۲۰۲۲ (مرداد ۱۴۰۱) کپی رایت CC0 را انتخاب کرد، حقوق مالکیت فکری مجموعه توکن‌های غیرمثلی مشهور کریپتو پانکس (CryptoPunks) نیز برای عموم آزاد شد. اکنون، مالکان توکن‌های کریپتوپانکس می‌توانند از این ان‌اف‌تی‌ها به روش‌های مختلفی، ازجمله ساخت پروژه‌های مشتق‌شده و مشابه، استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: کریپتوپانکس (CryptoPunks) چیست؟

ان اف تی CC0 چیست؟ بهترین توکن‌های CC0 NFT کدام‌اند؟

در بسیاری از موارد، ارزش یک توکن غیر قابل تعویض به متادیتا یا عکس همراه آن نیست، بلکه به سابقه مالکیت آن است که حق استفاده از مالکیت فکری به هر شکل موردنظر برای شما را مستند می‌کند.

تاثیر ان‌اف‌تی‌های CC0 بر بازار چیست؟

هنگام صحبت درباره آثار خلاقانه و کپی رایت، مالکیت دیجیتال همیشه یک موضوع داغ است. معمولاً زمانی که هنرمندی یک قطعه موسیقی، هنر یا اثر ادبی خلق می‌کند، وی صاحب حقوق آن است و تنها خود اوست که کنترل بر نحوه استفاده از این اثر را در اختیار دارد.

اما کپی رایت CC0 این قاعده را تغییر داده است و هرروزه تعداد بیشتری از سازندگان توکن‌های غیرقابل تعویض به سمت استفاده از NFTهای مبتنی بر CC0 می‌روند تا نه فقط یک محصول یا مجموعه‌ای از محصولات، بلکه یک جنبش با پتانسیل نامحدود ایجاد کنند. برخی از محبوب‌ترین ان اف تی‌های امروزی دارای حق نشر CC0 هستند که امکان ساخت محصولات، برندها و حتی فروشگاه‌های فیزیکی متمرکز بر خود را فراهم کرده‌اند.

دلیل اهمیت توکن‌های غیرقابل معاوضه CC0 چیست؟

مسائل مربوط به حق نشر تقریباً برای همه افراد مایه مزاحمت و ناامیدی هستند. سازندگان توکن‌های غیرمثلی با استفاده از حق تکثیر CC0 می‌توانند به دیگران اجازه دهند از هنر دیجیتال‌شان برای مقاصد مختلف، چه شخصی و چه حرفه‌ای، استفاده کنند.

یکی از دلایل اهمیت توکن‌های NFT مبتنی بر حق نشر CC0، توانایی‌شان در شکوفایی جوامع روبه‌رشد است. تلاش جمعی یک اجتماع می‌تواند به توسعه یک مالکیت فکری جدید منجر شود که در آن، هر عضو ارزشی را اضافه می‌کند. قدرت این مدل را نباید دست‌کم گرفت. بسیاری از جوامع ان اف تی نیز به همین دلیل شکوفا شده‌اند.

مزایای توکن‌های ان‌اف‌تی CC0 چیست؟

مهمترین مزیت توکن‌های غیر مثلی CC0، کپی رایت آزاد اثر هنری متصل به آن‌هاست، اما مزایای دیگری نیز وجود دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

آزادی کپی رایت

یکی از بزرگترین مزایای توکن‌های غیرقابل معاوضه CC0، نحوه مقابله آن‌ها با مسائل مربوط به حق تکثیر است. بااین‌حال، همه افراد به ارزش کار هنری آگاه هستند و حتی اگر سازندگان ان اف تی‌ها از کپی رایت CCO برای اثرشان استفاده کرده و اجازه استفاده از آن به‌صورت رایگان را به دیگران بدهند، همچنان می‌توانند از آن اثر امتیاز وفاداری و سایر درآمدها را کسب کرده و درعین‌حال کاری که دوست دارند (ساخت هنر) را انجام دهند.

قابلیت ردیابی

ان اف تی‌های CC0 به‌راحتی قابل ردیابی هستند. بنابراین هیچ راهی برای پنهان کردن هویت خالق اثر وجود ندارد، چراکه این اطلاعات در بلاک چین ثبت شده و در حیطه مالکیت عمومی باقی می‌ماند.

ارزش بیشتر

یکی دیگر از مزایای استفاده از حق نشر CC0، افزایش آگاهی است که می‌تواند برای یک توکن NFT به‌همراه داشته باشد. این آگاهی اغلب یک پروژه را به یک برند مستقل تبدیل می‌کند. با ایجاد و انتشار یک ان اف تی و فراهم‌آوری فرصت گسترش آن با مجوزی مانند CC0، ارزش پروژه می‌تواند به شدیداً افزایش یابد.

معایب توکن‌های NFT مبتنی بر CC0

شاید بتوان مهمترین مشکل توکن‌های غیرقابل تعویض CC0 را کمبود کنترل روی آن‌ها دانست. از دیگر معایب و مشکلات این دسته از ارزهای دیجیتال شامل موارد زیر هستند.

کمبود کنترل

شما به‌عنوان یک مالک توکن غیرمثلی با کپی رایت CC0 می‌توانید از اثر هنری آن استفاده کرده و آن را به شکل دلخواه خود تجاری‌سازی کنید. اما ازآنجایی‌که مالکیت فکری این اثر در حیطه مالکیت عمومی قرار دارد، هر شخص دیگری هم می‌تواند تصویر ان اف تی شما را دانلود کرده و به هر شکل دلخواه خود استفاده کند. به عبارت دیگر، صاحبان پروژه‌های NFT مبتنی بر مدل CC0 هیچ کنترلی بر نحوه استفاده از آثارشان ندارند.

اثر بی‌کیفیت

ماهیت باز توکن‌های ان اف تی CC0 می‌تواند گسترش آثار بی‌کیفیت یا نااصیل را در پی داشته باشد. ازآنجایی‌که هر کسی می‌تواند بدون نگرانی از نقض حق تکثیر، یک توکن غیرقابل تعویض با کپی رایت CC0 بسازد، امکان تولید آثار تکراری هم وجود دارد. باوجودی‌که برخی از این توکن‌ها می‌توانند سودآور باشند، اما ممکن است بازار NFT را اشباع کرده و کیفیت منحصربه‌فرد پروژه اصلی را تیره‌وتار یا حتی نابود کنند.

بیشتر بخوانید: چگونه NFT بسازیم و بفروشیم؟ آموزش کامل ساخت NFT

بهترین پروژه‌های CC0 NFT کدام‌اند؟

باوجودی‌که اولین توکن غیرقابل تعویض CC0 در سال ۲۰۲۱ وارد بازار شد، اما این صنعت در تابستان سال ۲۰۲۲ جان گرفت و پروژه‌های زیادی جا پای پیشروی این حوزه گذاشتند. اولین پروژه، ناونز (Nouns) بود و پس از آن پروژه‌های دیگری به‌نام مون بردز (Moonbirds)، کریپ تودز (CrypToadz)، ام‌اِفِرز (Mfers) و لوت (Loot) ظهور کردند.

کلکسیون ان اف تی ناونز (Nouns)

پروژه ناونز (Nouns) اولین مجموعه ان اف تی CC0 بود که در اوت ۲۰۲۱ (مرداد ۱۴۰۰) وارد بازار شد. گروه کوچکی از توسعه‌دهندگان حرفه‌ای، کلکسیونرهای توکن‌های غیرمثلی و خرده‌سلبریتی‌های این حوزه، پروژه Nouns را راه‌اندازی کردند.

کلکسیون ان اف تی Nouns

این پروژه از زمان آغاز به‌کار هر روز مزایده‌ای را برای یکی از توکن‌های Nouns برگزار کرده است. علاوه‌براین، ناونز تا کنون بیش از ۱۰۰ میلیون دلار فروش داشته است و توکن‌های اتریوم دریافتی به دائوی آن واریز شده است.

جالب است بدانید که این دائو یک گونه جدید قورباغه را به‌نام «Nouns DAO» نام‌گذاری کرده، یک توکن ناونز را به فضا فرستاده و حتی روی بطری نوشیدنی‌های برند باد لایت (Bud Light) در تبلیغات مسابقه سوپر بول (Super Bowl) حضور داشته است.

بیشتر بخوانید: دائو یا سازمان خودگردان غیرمتمرکز چیست؟ آشنایی با بهترین پروژه‌های DAO

کلکسیون ان اف تی مون بردز (Moonbirds)

مون بردز (Moonbirds) یکی دیگر از کلکسیون‌های توکن ان اف تی CC0 است که در آوریل ۲۰۲۲ (فروردین ۱۴۰۱) روی اتریوم عرضه شد. این مجموعه از ۱۰,۰۰۰ جغد فضایی تشکیل شده است که از این تعداد، ۷,۸۷۵ توکن برای فروش عرضه شد و باقی به اعضای گروه سازنده تعلق گرفت.

ان اف تی های CC0 مون بردز
کلکسیون ان اف تی مون بردز (Moonbirds)

به استناد داده‌های بازارچه اوپن سی (OpenSea)، ارزان‌ترین ان اف تی مون بردز درحال‌حاضر در مرداد ۱۴۰۳، ۰/۳۶ اتر قیمت دارد. قیمت گران‌ترین توکن این مجموعه نیز متعلق به مون بردز شماره ۹,۳۶۴ و برابر ۴۹۹ اتریوم است.

بیشتر بخوانید: اوپن سی پرو (OpenSea Pro) چیست؟

کلکسیون ان اف تی گابلین تاون (GoblinTown)

برخی مجموعه ان اف تی گابلین تاون (Goblintown) را زشت می‌دانند، اما برخی دیگر آن را به دلیل منحصربه‌فرد بودنش دوست دارند. این کلکسیون از ۱۰,۰۰۰ توکن NFT با کپی رایت CC0 تشکیل شده است.

مجموعه cc0 nft گابلین تاون
کلکسیون ان اف تی گابلین تاون (GoblinTown)

با حمایت چندین سرمایه‌گذار بزرگ این حوزه از جمله دی‌جی مشهور استیو اوکی (Steve Aoki) از مجموعه گابلین تاون، قیمت پایه مجموعه آن اکنون در شهریور ۱۴۰۳ به ۰/۱۱ اتریوم رسیده است. گران‌ترین توکن این مجموعه نیز هم‌اکنون ۱۰ اتر قیمت دارد.

مجموعه توکن‌های ان اف تی ام‌اِفِرز (Mfers)

ام‌فرز (Mfers) یکی دیگر از کلکسیون‌های توکن غیر قابل تعویض CC0 است که در نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰) توسط فردی به‌نام سارتوشی (Sartoshi) ساخته شد. توکن‌های این کلسیون که حاوی ۱۰,۰۰۰ قطعه NFT مبتنی بر کپی رایت CC0 هستند، درواقع نقاشی‌هایی هستند که سارتوشی آن‌ها را به‌صورت دستی کشیده است.

ان اف تی های mfers

سارتوشی با الهام از میم مشهور «Are you winning son» و ترکیب آن با ویژگی‌های ان اف تی‌های مجموعه کریپتوپانکس و دیگر خلاقیت‌های خود، کلکسیون ام‌فرز را خلق کرده است. در حال حاضر، قیمت پایه توکن‌های ام‌فرز ۰/۲۵۸ اتر است و گران‌ترین آن، ۴۲۰ اتر ارزش دارد.

مجموعه توکن NFT کریپ تودز (CrypToadz)

کریپ تودز (CrypToadz) که ترکیبی از کلمات «Crypto» و «Toads» به‌معنای «وزغ‌های کریپتویی» است، در مدت کوتاهی توانست به یکی از کلکسیون‌های برتر ان اف تی CC0 تبدیل شود. این پروژه توسط هنرمند ناشناسی به‌نام گرمپلین (Gremplin) با الهام از مجموعه کریپتوپانکس در سپتامبر ۲۰۲۱ (شهریور ۱۴۰۰) روی شبکه اتریوم خلق شد.

کلکسیون Cryptoadz

توکن‌های ان اف تی CC0 این مجموعه کار خود را با قیمت پایه ۰/۰۰۶۹ اتر آغاز کردند. درحال‌حاضر ارزان‌ترین توکن کریپ تودز ۰/۳۷۸۶ اتر و گران‌ترین آن ۳۰۰ اتر قیمت دارد.

مجموعه توکن‌های ان اف تی رکت گای (Rekt Guy)

یکی از معامله‌گران قدیمی وال‌استریت و کلکسیونر ان اف تی به‌نام اووی فاروک (Ovie Faruq)، رِکت گای (Rekt Guy) را به‌عنوان یک پروژه تصویر پروفایل در می ۲۰۲۲ (اردیبهشت ۱۴۰۱) منتشر کرد.

کلکسیون توکن غیرقابل تعویض cc0 رکت گای

 این مجموعه حول محور خلق شخصیت آقای فاروغ شکل گرفته و حس «Rekt» شدن را به شما می‌دهد. کلمه «Rekt» درواقع شکل نگارشی غلط کلمه «Wrecked» به‌معنی «شکسته» است و حس‌وحال فردی که گویی کشتی‌اش غرق شده است را به مخاطب القاء می‌کند. سلبریتی‌های مختلفی همچون رپر مشهور اسنوپ داگ از این پروژه حمایت کرده‌اند.

کلکسیون ان اف تی چین رانرز (Chain Runners)

ان اف تی‌های پروژه چین رانرز (Chain Runners) نیز با کپی رایت CC0 روی بلاک چین اتریوم ساخته شده‌اند. در مقایسه با دیگر NFT های CC0 که در این مطلب معرفی کردیم، چین رانرز شروع نسبتاً کندی داشت.

کلکسیون توکن غیرمثلی chain runners
کلکسیون ان اف تی چین رانرز (Chain Runners)

درحال‌حاضر ارزان‌ترین ان اف تی در این مجموعه ۰/۰۱۵ اتر و گران‌ترین آن ۰/۹۰۵ اتر قیمت دارد.

مجموعه ان اف تی های لوت (Loot)

در نگاه اول، پروژه لوت (Loot) چیز خاصی برای ارائه ندارد؛ صرفاً انباری از لباس‌ها، سلاح‌ها و تجهیزات است که متعلق به یک بازی ویدئویی هستند. اما هدف این پروژه دقیقا همین بوده است. پروژه لوت آیتم‌ها و اقلام لازم را برای سایر سازندگان فراهم می‌کند تا در پروژه‌های خود استفاده کنند.

مجموعه توکن‌های ان اف تی cc0 لوت Loot
مجموعه ان اف تی های لوت (Loot)

درواقع، با استفاده از لوت شما می‌توانید تجهیزات خود را به‌صورت تصادفی تولید کرده و روی بلاک چین ثبت کنید. تاکنون بازی‌های مختلفی به‌دلیل کپی رایت CC0، از این پروژه برای ساخت توکن‌های ان اف تی خود استفاده کرده‌اند. درحال‌حاضر، ۷,۷۷۹ توکن لوت تولید شده است که ارزان‌ترین آن ۰/۱۴۵ اتر و گران‌ترین آن ۶۶/۶ اتر قیمت دارد.

کلکسیون ان اف تی تاینی داینوز (Tiny Dinos)

تاینی داینوز (Tiny Dinos) یکی از خاص‌ترین مجموعه توکن‌های غیرقابل تعویض CC0 است که با استاندارد اومنی چین (Omnichain) عرضه شده است، به این معنا که امکان انتقال آن‌ها بین زنجیره‌های مختلف ازجمله اتریوم، بایننس اسمارت چین، آپتیمیزم، پالیگان، فانتوم، آوالانچ و آربیتروم وجود دارد.

کلکسیون NFTهای tiny Dinos
کلکسیون ان اف تی تاینی داینوز (Tiny Dinos)

یکی دیگر از مزایای توکن‌های CC0 ان اف تی این مجموعه، قابلیت تغییر پس‌زمینه‌های آن‌ها برای شخصی‌سازی بیشتر است.

مجموعه ان اف تی بلیت مپ (Blitmap)

بلیت مپ (Blitmap) کار خود را به‌عنوان یک اثر هنری پیکسلی آغاز کرد، اما افراد پشت این پروژه به‌سرعت بلندپروازی‌های خود را گسترش دادند و پروژه‌ای مبتنی بر داستان‌سرایی را ایجاد کردند که در آن، تمام تصمیمات توسط جامعه گرفته می‌شود.

مجموعه توکن غیر مثلی blitmap
مجموعه ان اف تی بلیت مپ (Blitmap)

جالب است بدانید که پس از معرفی مجموعه ان اف تی CC0 بلیت ناتس (Blitnauts) به‌عنوان قهرمانان اکوسیستم علمی-فانتزی بلیت‌مپ، یک کلکیسیون از شخصیت‌های منفی به‌عنوان رقیب این مجموعه راه‌اندازی شد. رقبای دیگر نیز درحال‌حاضر در دست ساخت هستند.

کلکسیون ان اف تی لاروا لدز (Larva Lads)

لاروا لدز (Larva Lads) یک پروژه موفق NFT با حق نشر CC0 است که از مجموعه محبوب کریپتوپانکس الهام گرفته شده است. نام این کلکسیون به اسم شرکت سازنده کریپتوپانکس یعنی لاروا لبز (Larva Labs) نیز شباهت زیادی دارد.

مجموعه ان اف تی cc0 لاروا لدز
کلکسیون ان اف تی لاروا لدز (Larva Lads)

توکن‌های ان اف تی لاروا لدز از طریق یک قرارداد هوشمند روی اتر اسکن به‌صورت رایگان منتشر شدند. اگر شما جزو آن دسته از افراد دریافت‌کننده این توکن‌ها بودید، می‌توانستید آن‌ها را به قیمت کف ۰.۰۲ اتر به فروش برسانید.

مجموعه توکن NFT تابی کتس‌ (Tubby Cats)

تابی کتس (Tubby Cats) یک مجموعه  20,000 تایی از ان اف تی‌های CC0 است که روی بلاک چین اتریوم عرضه شده‌اند.

nft های cc0 تابی کتس
مجموعه توکن NFT تابی کتس‌ (Tubby Cats)

جالب است بدانید که بخش اعظم این توکن‌ها با دست طراحی شده‌ و سپس به‌صورت تصادفی با هوش مصنوعی ترکیب شده‌اند.

سؤالات متداول

ان اف تی CC0 چیست؟

ان اف تی‌های CC0 نوعی از توکن‌های غیرقابل تعویض هستند که امکان استفاده آزادانه از اثر هنری متصل به آن‌ها برای همه افراد وجود دارد. به عبارت دیگر، اثر هنری تحت استفاده در مالکیت عموم قرار دارد.

بهترین پروژه‌های NFT مبتنی بر کپی رایت CC0 کدام هستند؟

از جمله موفق‌ترین توکن‌های غیرمثلی CC0 می‌توان ناونز (Nouns)، مون بردز (Moonbirds)، کریپ تودز (CrypToadz)، ام‌فرز (Mfers) و لوت (Loot) را نام برد.

جمع‌بندی

بسیاری از پروژه‌های محبوب ان اف تی CC0 در ماه‌های اخیر در صدر جدول بازار توکن‌های NFT قرار گرفته‌اند. حال که با توکن‌های غیرقابل تعویض CC0 و نحوه عملکردشان آشنا شدید، قادر به درک پتانسیل عظیم آن‌ها هستید. ازجمله توکن‌های غیرمثلی CC0 محبوب که در این مطلب از ارزدیجیتال معرفی کردیم، شامل ناونز (Nouns)، مون بردز (Moonbirds)، کریپ تودز (CrypToadz)، ام‌فرز (Mfers) و لوت (Loot) هستند.

guest

لطفا در صورت مشاهده دیدگاه‌های حاوی توهین و فحاشی یا خلاف عرف جامعه لطفا با گزارش سریع آن‌ها، به ما در حفظ سلامت بستر ارتباطی کاربران کمک کنید.

0 دیدگاه