متاورس و بازیهای بلاک چینی؛ نگاهی به بازیهای درآمدزای کمتر شناختهشده
بهجرئت میتوان گفت که یکی از دستاوردهای مهم بلاک چین در سال ۲۰۲۱، افزایش محبوبیت این فناوری در صنعت بازی بود. بازیهای بلاک چینی که در دستهبندی «بازی با هدف کسب درآمد» (Play-to-Earn) قرار میگیرند، دقیقاً به همین علت محبوب هستند که به بازیکنان اجازه میدهند در ازای وقتی که صرف بازی میکنند درآمد داشته باشند. حقیقت این است که بازی با هدف کسب درآمد آینده صنعت بازی خواهد بود و این هدف با بهرهگیری از دو فناوری مهم بلاک چین و متاورس اجرایی خواهد شد.
برخلاف همیشه که صنعت بازی را بهعنوان سرگرمی میشناختیم، این روزها اخبار جابهجایی پولهای زیادی در این صنعت به گوشمان میخورد. صنعت بازی از زمان معرفی وب ۳ توسعه بینظیری را تجربه کرد و بازار جهانی آن تا پایان سال ۲۰۱۹ ارزشی معادل ۱۵۲ میلیارد دلار پیدا کرد. در حقیقت این صنعت از زمان توسعه وب ۳ تاکنون همچنان به رشد خود ادامه داده و همین مسئله باعث جذب شمار زیادی از توسعهدهندگان به این حوزه شده است.
در این بین، برخی بازیهای بلاک چینی هستند که از محبوبیت بالاتری برخوردارند؛ در حالی که برخی دیگر از آنها کمتر شناختهشده هستند. یکی از نویسندگان وبسایت کوین تلگراف به نام ایوان لوترا (Evan Luthra) اخیراً مقالهای را در این وبسایت منتشر کرده و در آن برخی از بازیهای بلاک چینی کمتر شناختهشده را بررسی کرده است. در ادامه ترجمه این مقاله را مطالعه میکنید.
بازیهای بلاک چینی؛ مدل جدید کسب درآمد
«بازیکردن» در گذشته تنها یک رابطه یکطرفه بود که سود حاصل از آن متوجه توسعهدهندگان یا مالکان بازیها میشد. بازیکنان تنها با این بازیها سرگرم میشدند و البته برای آنها خرج هم میکردند. آنها مبالغ هنگفتی را به بازیهای خود اختصاص میدادند؛ بهطوری که از ۱۴۳ میلیارد دلاری که کاربران در سال ۲۰۲۰ برای اپلیکیشنهای موبایلی هزینه کرده بودند، ۱۰۰ میلیارد دلار آن متعلق به اپلیکیشنهای بازی بود.
این یعنی بهازای هر دلاری که در گوگل پلی استور (برای دستگاههای اندرویدی) و اپ استور (در دستگاههای iOS) خرج شده، ۷۰ درصد آن متعلق به اپلیکیشنهای بازی بوده است. حتی در زمان فعلی که مدلهای جدید بازی برای کسب درآمد معرفی شدهاند، باز هم برآورد میشود که تا پایان سال ۲۰۲۱ بیش از ۱۲۰ میلیارد دلار در بازیهای موبایلی خرج شود؛ یعنی چیزی حدود ۲۰ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۰.
با این حال، شکی در این نیست که مدل بازی برای کسب درآمد در آینده نزدیک جایگزین مدلهای فعلی بازی خواهد شد. گفتنی است تمایل به این نوع از بازیها با شیوع بیماری کووید-۱۹ تشدید شد؛ مسئلهای که درباره جهانهای مجازی و متاورس که میزبان این بازیها هستند هم صدق میکند.
متاورس چیست؟
متاورس ترکیبی از کلمه «متا» (meta) بهمعنای «فرا» یا «فراتر» و کلمه «یونیورس» (universe) بهمعنای «جهان» است؛ پس متاورس دنیایی است فراتر از جهان واقع.
متاورس در حقیقت یک دنیای مجازی و دیجیتالی است که امکان خریدوفروش زمینها، آواتارها و حتی ساختمانهای مجازی را برای کاربران فراهم میکند.
این خریدوفروش اغلب با ارزهای دیجیتال انجام میشود. افراد در این محیطهای مجازی میتوانند با دوستانشان تعامل داشته باشند، در رویدادهای مختلف شرکت کنند و کالا و خدمات بخرند؛ درست مثل همان فعالیتهایی که در دنیای واقعی انجام میدهیم.
قرنطینه و تعطیلی کسبوکارها بهدلیل شیوع پاندمی کرونا موجب شد مردم بیشتر به پتانسیل دنیای آنلاین توجه کنند. آنها متوجه شدند که میتوانند با موبایلها و لپتاپهایشان در هر جای جهان هم کار کنند و هم سرگرم شوند.
خیلی از متاورسهای موجود مبتنی بر بلاک چین هستند و کاربر برای انجام مبادلات در آنها به ارز دیجیتال یا توکن غیرمثلی (NFT) نیاز دارد. بسیاری از بازیهای درآمدزای امروزی، متاورسها و ارزهای دیجیتال بومی خود را دارند که از آنها هم برای انجام تراکنشها و هم برای دریافت داراییها و پاداشهای درون بازی استفاده میشود.
درآمد از طریق بازی
ایده اصلی پشت مفهوم بازی درآمدزا یا بازی برای کسب درآمد، ایجاد یک اقتصاد باز است. در این مدل اقتصادی جدید، به کاربرانی که با بازیکردن و صرف زمان خود در اکوسیستم بازی، برای آن ارزشآفرینی میکنند پاداش مالی داده میشود.
در گذشته تصور بر این بود که بازی تنها برای لذت و گذران اوقات است؛ اما حالا با ظهور این دسته جدید از بازیها، این تصور در حال تغییر است. بازیها فقط برای سرگرمی نیستند، بلکه فرصتهای جذاب سرمایهگذاری نیز هستند.
این صنعت اخیراً شاهد ورود صندوقهای سرمایهگذاری خطرپذیر بسیار بزرگی بوده و سرمایههای هنگفتی را از این طریق دریافت کرده است. در ۱۸ ماهه منتهی به سال ۲۰۱۹، حدود ۹.۶ میلیارد دلار سرمایه وارد صنعت بازی جهانی شد و همچنین ۲۴ شرکت بازی مبتنی بر بلاک چین در ششماهه اول سال ۲۰۲۱ بیش از ۴۷۶ میلیون دلار سرمایه دریافت کردند.
بهتازگی بازیهای درآمدزایی مثل اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) و سندباکس (The Sandbox) به محبوبیت خوبی رسیدهاند و نقطه مشترک بین هردوی این بازیها، سیستم اقتصادی آنهاست.
ممکن است با خود فکر کنید که پیش از این هم بازیهایی مانند سیمز (The Sims) وجود داشتند که شخصیتهای مجازی مخصوص خود را در آنها میساختیم یا فعالیتهایی مانند خریدوفروش زمین و دارایی انجام میدادیم؛ اما یک تفاوت اساسی در بین این انواع بازیها وجود دارد.
در یک بازی مانند سیمز، بازیکنان میتوانستند با ارز مخصوص بازی، داراییهای درون بازی را خریداری کنند؛ اما این ارز در خارج از بازی هیچ ارزشی نداشت. این در حالی است که توکنهای بازی اکسی اینفینیتی در خارج از بازی هم قابلفروش هستند و میتوانید آنها را در صرافیهای ارز دیجیتال و در بازارهای NFT خریدوفروش کنید.
بهعنوان نمونهای دیگر، بازی وارکرفت (World of Warcraft) بازاری دارد که بازیکنان میتوانند داراییهای درون بازی را خریداری کرده و شخصیتهایی را با هم مبادله کنند؛ اما اکوسیستم آن چندان سازماندهیشده نیست. فناوری بلاک چین در کنار مدل جدید بازی برای کسب درآمد توانسته این مسائل را حل کند.
بازیهای درآمدزا چگونه کار میکنند؟
برای توضیح نحوه کار بازیهای درآمدزا از مثال بازی اکسی اینفینیتی استفاده میکنیم. اکسی اینفینیتی یک بازی بلاک چینی الهامگرفته از بازیهای پوکمون است که یک توسعهدهنده ویتنامی به نام اسکای ماویس (Sky Mavis) آن را توسعه داده است.
این بازی بیش از ۱.۵ میلیون کاربر فعال روزانه دارد و جذابیت آن به موجودات عجیب و بامزه درون بازی به نام اکسی (Axie) بر میگردد. کاربران میتوانند اکسیها را تکثیر و خریداری کنند و آنها را آموزش دهند. این اکسیها برای انجام بعضی کارها یا شرکت در مبارزات کاربرد دارند. هدف این بازی بهدست آوردن توکن بومی آن یعنی Smooth Love Potion (SLP) است. کاربران با توکن SLP میتوانند اکسیهای خود را تکثیر کنند و درآمد بیشتری به دست بیاورند.
دلیل دیگری که بازیکنان بهدنبال کسب SLPهای بیشتر هستند این است که توکن SLP در صرافیهای ارز دیجیتال قابل خریدوفروش است. میگویند بهترین بازیکنان روزانه بیش از ۱,۵۰۰ SLP بهدست میآورند. البته خود موجودات اکسی نیز میتوانند بهعنوان توکن غیرمثلی در بازارهای NFT فروخته شوند.
بازیها و پلتفرمهای درآمدزای کمتر شناختهشده
در کنار اکسی اینفینیتی، بازیها و پلتفرمهای دیگری هم هستند که یا قبلاً آغاز به کار کردهاند یا در شرف انتشار هستند. این پلتفرمها در حال حاضر بهاندازه اکسی محبوب و شناختهشده نیستند؛ اما میتوانند آینده خوبی داشته باشند. در ادامه برخی از آنها را معرفی میکنیم.
بلاکتوپیا
بلاکتوپیا (Bloktopia) یک متاورس غیرمتمرکز است که روی شبکه پالیگان قرار دارد و تجربه واقعیت مجازی بیسابقهای را برای کاربران فراهم میکند. در جهانهای غیرمتمرکز و منبعباز، متاورس مانند پلی است که بین دنیای مجازی و دنیای فیزیکی قرار دارد. هرروزه پروتکلهایی برای مدیریت ارزش املاک و هنر دیجیتال پدیدار خواهند شد و NFTهای آنها میتوانند بهدلیل مقیاسپذیری بالاتر و هزینه کمتر پالیگان، روی این شبکه ایجاد شوند.
OneTo۱۱
OneTo۱۱ یک بازی ورزشی فانتزی برای موبایل است که این امکان را به کاربران میدهد از دانش ورزشی خود در جهت سرگرمی و همچنین کسب سود استفاده کنند. OneTo11 بهدنبال خلق آیندهای است که هواداران ورزش، افراد فعال در شرطبندی و گیمرها بتوانند فعالیتهای موردعلاقه خود را در یک پلتفرم تحولآفرین انجام بدهند. آنها نهتنها تعامل اجتماعی خواهند داشت، بلکه بهشکلی شفاف و غیرمتمرکز با یکدیگر رقابت خواهند کرد. این پلتفرم بازی درآمدزا به کاربران اجازه میدهد با شرکت در ورزشهای فانتزی و بازیهای دیگر کسب درآمد کنند.
OneTo۱۱ وفاداری کاربران خود را با دادن فرصتهای یکسان به آنها برای اثبات خودشان و بهنمایشگذاشتن مهارتهایشان پاسخ میدهد. بازیکنان در پلتفرم OneTo11 میتوانند حتی بدون شرکت در رقابتهای پولی نیز کسب درآمد کنند. این بازی با بازیهای درآمدزای دیگر متفاوت است؛ چون کاربران آن به سه شیوه مختلف کسب درآمد میکنند:
- بردن رقابتها: بازیکنان میتوانند تیم فانتزی خود را برای ورود به رقابتها بسازند و با قرارگرفتن در فهرست تیمهایی که در ۷۵ درصد اول قرار دارند درآمد کسب کنند؛
- کمیسیون شبکه: بازیکنان میتوانند با کد خاصی که دارند، افراد دیگر را به پلتفرم OneTo11 دعوت کنند. با مشارکت کاربران دعوتشده در رقابتهای پولی، ۱.۵ درصد از کارمزد رقابت به فرد دعوتکننده تعلق میگیرد؛
- درآمد ریفرال: کاربران OneTo11 میتوانند از عضوهای دعوتشده توسط عضوهایی که خود دعوت کردهاند نیز کسب درآمد کنند. در حقیقت فرایند دعوت اعضای جدید به این بازی بهصورت شبکهای انجام میشود و تا ۱۱ سطح ادامه دارد.
ناکاموتو گیمز
هدف نهایی ناکاموتو گیمز (Nakamoto Games) این است که به تمام کسانی که یک کیف پول ارز دیجیتال دارند، امکان دسترسی به طیف گستردهای از بازیهای درآمدزا را بدهد. آنها با این دسترسی میتوانند درآمدهای قابلتوجه و پایداری داشته باشند. این شرکت یک مجموعه داخلی از بازیها را اجرا خواهد کرد که بازیکنان از همه نقاط جهان میتوانند برای جایزههای هفتگی آنها رقابت کرده و پاداشهای وسوسهکنندهای بگیرند.
توسعهدهندگان هم میتوانند بازیهای درآمدزا را روی این پلتفرم توسعه بدهند و بر جنبه پولی بازیها کنترل داشته باشند؛ یعنی دقیقاً به همان شیوهای که برنامهها روی گوگل پلی استور و اپ استور توسعه پیدا میکنند و اجرا میشوند.
ایمورتال گیمز
ایمورتال گیمز (Immortal Games) پلتفرمی است که مجموعه درخشانی از توسعهدهندگان بازی آن را ساختهاند. توسعهدهندگان ایمورتال گیمز در حال کار روی پروژههای گیمینگ خارقالعادهای هستند. آنها بازیهای کارتی زیادی را توسعه دادهاند و در حال حاضر هم در حال کار روی بازی امریکن گوتیک (American Gothic) هستند.
بازیکنان این بازی میتوانند بازیهای خود را با چهار نژاد مختلف و در حالتهای مختلفی از جمله میدانهای جنگ، تورنمنتها، زمینهای مجازی و بخش مالتیپلیر (بازیهای چندنفره) پیش ببرند.
از دیگر بازیهای این پلتفرم میتوان به فنتسی دیفنس (Fantasy Defense) اشاره کرد. فنتسی دیفنس یک بازی در ژانر دفاع از قلعه است که نسبت به بازیهای سنتیتر این ژانر، فضای بازی گستردهتری دارد.
توسعهدهندگان ایمورتال گیمز معتقدند که صنعت گیمینگ در حال ایجاد یک انقلاب در حوزه مالکیت داراییهای درون بازی است و آنها هم در حال حرکت در همین مسیر هستند.
ترایهاردز
ترایهاردز (TryHards) یک بازی تیراندازی مبتنی بر NFT بر بستر بلاک چین پالیگان است. بازیکنان ترایهاردز میتوانند از طریق انجام این بازی، سهامگذاری کنند، مبارزه کنند و اسلحه و شخصیتهای خود را بسازند و بهروز کنند. شخصیتهای این بازی فنتیک (Fanatic) نام دارند و تمامی شخصیتها و اسلحهها مبتنی بر NFT هستند.
بازیکنان باید تا جایی که میتوانند فنتیک جمع کنند تا توان خود را در بازی افزایش دهند. ازآنجاکه این بازی در دسته بازیهای درآمدزاست، مشوقهای مالی خاص خود را برای سهامگذاری توکن بومی آن با نام TRY و ادامه بازی دارد.
جمعبندی
در این مقاله تلاش کردیم ضمن بررسی مختصر ماهیت بازیهای بلاک چینی و تفاوتهای آنها با بازیهای سنتی، بازیهایی را بررسی کنیم که هنوز خیلی شناختهشده نیستند و کمتر نام آنها را میشنویم.
البته کل حوزه بازیهای بلاک چینی هنوز آنطور که باید شناختهشده نیست و یک حوزه نوپاست؛ اما شواهد حاکی از آن است که محبوبیت این بازیها رفتهرفته بیشتر و بیشتر خواهد شد.
بازیهای بلاک چینی اقتصاد صنعت بازی را تغییر دادهاند و انحصار قدرت را از چنگ توسعهدهندگان بازیها خارج کردهاند. این بازیها در ازای وقتی که بازیکنان صرف انجام بازی میکنند، برای آنها درآمد در نظر میگیرند و این علت محبوبیت آنهاست.
پیش از این هم بازیهای آنلاین و جامعهمحوری وجود داشتند که طرفداران و کاربران خود را داشتند؛ اما بازیهای بلاک چینی با اضافهکردن قابلیت کسب درآمد، پویایی بیشتری به جوامع بازی بخشیدند. با توجه به همه این موارد، زیرنظرگرفتن پروژههای جدید بازیهای بلاک چینی منطقی به نظر میرسد.
Thetan arena اصلاح میکنم