کیف پول تلگرام چیست؟ آموزش کامل ربات Wallet

کیف پول تلگرام چیست؟ آموزش کامل ربات Wallet

تلگرام (Telegram) به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین پیام‌رسان‌های موجود، خیلی زود به پتانسیل بالای ارزهای دیجیتال و ظرفیت این اقتصاد جدید پی برد. این پیام‌رسان استفاده از قابلیت‌های ارزهای دیجیتال را از سال ۲۰۱۸ با کار بر روی شبکه تون (TON) آغاز کرد و با ادغام بلاک چین تون و استفاده گسترده از ارز دیجیتال تون کوین (TON) ادامه داد. در سال ۲۰۲۲ دیگر تلگرام فقط یک چیز کم داشت: کیف پول تلگرام.

با ارائه این کیف پول، تلگرام پایه‌های یک اکوسیستم کامل را ساخت و اپلیکیشن پیام‌رسان را به مسیری برد که هرآنچه کاربر نیاز دارد، در همان اپلیکیشن به او ارائه شود. ازاین‌رو، در این مقاله می‌خواهیم آموزش کامل کیف پول تلگرام را ارائه کنیم. اگر می‌خواهید بدانید که این کیف پول برای ایرانیان مناسب است یا خیر، ادامه مقاله را از دست ندهید.

کیف پول تلگرام چیست؟

کیف پول تلگرام (Telegram Wallet) یک والت حضانتی و متمرکز است که امکان ارسال، دریافت و ذخیره ارزهای دیجیتال از جمله تون (TON) را در داخل خود برنامه پیام‌رسان تلگرام فراهم کرده است. با از کیف پول تلگرام یا همان ربات @wallet، کاربران می‌توانند پرداخت‌های داخلی تلگرام مانند خرید خدمات و اشتراک‌ها و همچنین انتقال ارزهای دیجیتال به سایر کاربران را به‌صورت مستقیم انجام دهید.

درواقع، کاربران به‌واسطه حساب کاربری خود در تلگرام به کیف پول دسترسی دارند نه توسط کلید خصوصی. برای کار با این کیف پول، نیازی به خروج از فضای پیام‌رسان جهت ارسال و دریافت ارزهای دیجیتال نیست و این مزیت بزرگی برای این ولت است. تلگرام در آوریل ۲۰۲۲ (فروردین ۱۴۰۱)، ربات والت را راه‌اندازی و کیف پول را در خود ادغام کرد.

ربات Wallet@ چیست؟

ربات Wallet@ همان ولت داخلی تلگرام است که در قالب یک مینی‌اپ در بستر این پیام‌رسان راه‌اندازی شده است. با استفاده از این ربات، افراد می‌توانند در داخل تلگرام و حتی چت‌های خود ارزهای دیجیتال را ارسال و دریافت کنند. دسترسی به کیف پول تلگرام یا همان ربات ولت از سه روش زیر امکان‌پذیر است:

  • تب Wallet در منوی تلگرام (پس از فعال‌سازی)
  • جستجوی کلمه Wallet در سرچ‌بار تلگرام
  • در داخل چت‌ها (با انتخاب آیکن سنجاق)

تاریخچه والت تلگرام و ارتباط آن با پروژه تون

شبکه تون (TON) یک بلاک چین لایه اول با تمرکز بر تعامل‌پذیری و مقیاس‌پذیری هم‌زمان با حفظ امنیت است. تلگرام کار روی شبکه تون را در سال ۲۰۱۸ آغاز کرد. در آن زمان، تون مخفف شبکه باز تلگرام (Telegram Open Network) بود. اما کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) به‌دلیل برگزاری غیرقانونی عرضه اولیه سکه (ICO) از تلگرام شکایت کرد و این باعث تغییر همه چیز شد.

پس از یک دوره طولانی کشمکش و کناره‌گیری تلگرام از پروژه، نهایتاً این دو بر سر پرداخت ۱۸/۵ میلیون دلار جریمه توسط تلگرام و بازپرداخت وجوه سرمایه‌گذاران در می ۲۰۲۰ (اردیبهشت ۹۹) به توافق رسیدند. پس از کناره‌گیری تلگرام از پروژه تون، جامعه طرفداری آن گرد هم آمدند و بنیاد تون (TON Foundation) را تشکیل دادند. در این راستا، نام «Telegram Open Network» نیز به «The Open Network» تغییر کرد.

بنیاد تون سازنده ربات Wallet@ است که طی همکاری با تلگرام، در این اپلیکیشن پیام‌رسان ادغام شده است. اکنون بنیاد تون مسئولیت تمام توسعه‌های پروژه تون از جمله این ربات را بر عهده دارد و تلگرام به‌طور کامل از آن کنار گذاشته شده است.

کیف پول تلگرام از چه ارزهایی پشتیبانی می‌کند؟

والت تلگرام در حال حاضر از ارزهای بیت کوین، تون کوین، نات کوین و تتر پشتیبانی می‌کند. شایان ذکر است که ارز تتر روی دو شبکه ترون (TRC20) و تون کوین در ولت تلگرام پشتیبانی شده است.

با توجه به اینکه شبکه اصلی کیف پول تلگرام همان تون است، به احتمال زیاد توکن‌های بازی‌های تلگرامی نظیر همستر کامبت، راکی رابیت، یس کوین و دیگر بازی‌ها که درصدد ایردراپ توکن‌های خود هستند هم پس از عرضه در والت داخلی تلگرام قابل ارسال و دریافت خواهند بود. در حال حاضر هم این کیف پول امکان اتصال به این بازی‌ها را دارد، اما این کار برای کاربران ساکن ایران توصیه نمی‌شود.

کیف پول تلگرام را می‌توانید به بازی‌های تلگرامی مثل نات کوین، همستر کامبت و راکی رابیت وصل کنید. اما توصیه می‌شود که کاربران ساکن ایران برای این کار از کیف پول‌هایی مثل تون کیپر (Tonkeeper) و مای تون والت (MyTonWallet) استفاده کنند.

حداقل مقدار واریز، برداشت، تبدیل و کارمزد کیف پول تلگرام چقدر است؟

به‌دلیل حضانتی بودن، خود والت تلگرام مقدار کارمزد مشخصی را برای برداشت‌ها درنظر گرفته است. حداقل میزان واریز و برداشت و کارمزدهای برداشت را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

ارزحداقل واریزحداقل برداشتحداقل تبدیلکارمزد برداشت
بیت کوین (BTC)ندارد۰/۰۰۰۱ بیت کوین۰/۰۰۰۰۱۷ بیت کوین۰/۰۰۰۴ بیت کوین
تتر (USDT) – شبکه ترون۰/۱  تتر۱ تتر۱ تتر۲ تتر
تتر (USDT) – شبکه تون۰/۱ تتر۱ تتر۱ تتر۰
تون کوین (TON)۰/۰۰۰۱ تون۰/۰۱ تون۰/۱ تون۰/۰۵ تون
نات کوین (NOT)ندارد۵۰ نات کوین۲۰۰ نات کوین۱۰۰ نات کوین

نکات مهم درباره واریز و برداشت و کارمزد والت تلگرام

  • کارمزد واریز به والت تلگرام صفر است.
  • دقت داشته باشید که درصورت ارسال مقادیر کمتر از حداقل واریز برای تتر و ارز تون کوین، ارزهای شما از دست خواهند رفت و به کیف پول تلگرام ارسال نخواهند شد.
  • به‌خاطر شلوغی شبکه بیت کوین، از ژوئیه ۲۰۲۴ (مرداد ۱۴۰۳)، کارمزد برداشت بیت کوین به‌صورت منعطف درآمده است و بسته به زمان برداشت، مقدار آن مشخص خواهد شد. درصورتی که کارمزد برداشت این ارز دیجیتال بیشتر از ۰.۰۰۰۴ واحد BTC بود، می‌توانید تا خلوت‌شدن شبکه و کاهش کارمزدها منتظر بمانید.
  • مقدار کارمزدهای اعلامی بسته به حجم تراکنش تغییر نخواهند کرد.
  • کارمزد تبدیل ارزها در داخل والت نیز هنگام انجام معامله مشخص خواهد شد.  
  • کارمزد معاملات در بازار P۲P این کیف پول صفر است.
  • نقل و انتقال‌های مستقیم بین آدرس‌های ولت‌های تلگرام بدون کارمزد انجام می‌شوند.

مزایا و معایب کیف پول تلگرام

مشابه هر والت دیگری، کیف پول تلگرام نیز مزایا و معایب مختص به خود را دارد. برخی از این مزایا نظیر دسترسی راحت از داخل اپلیکیشن تلگرام باعث تمایز آن نسبت به رقبای حال حاضر نظیر تراست والت و متامسک شده‌اند و برخی از محدودیت‌ها نظیر الزام به احراز هویت، استفاده از آن را برای شهروندان برخی کشورها مثل ایرانیان داخل کشور غیرممکن کرده است.

مزایا و نقاط قوت

  • ذخیره امن: این والت ارز دیجیتال، دارایی‌های کریپتویی شما را در یک مکان امن ذخیره می‌کند.
  • ارسال آنی: با استفاده از شبکه تون امکان ارسال و دریافت فوری ارزهای دیجیتال وجود دارد.
  • یکپارچگی با پیام‌رسان تلگرام: در همه جای تلگرام حتی از داخل چت‌ها به راحتی می‌توانید به این والت دسترسی داشته باشید.
  • داشبورد کاربرپسند: داشبورد ساده و گشت‌وگذار بی‌دردسر میان بخش‌های مختلف کیف پول Telegram آن هم تنها با یک کلیک، اجازه استفاده راحت را به کاربران می‌دهد.

معایب و محدودیت‌ها

  • ارزهای محدود: ارزهای پشتیبانی‌شده در این ولت بسیار محدود (در حال حاضر چهار ارز) هستند.  
  • محدودیت استفاده مناطق جغرافیایی: متاسفانه این کیف پول در برخی از کشورها نظیر ایالات متحده و ایران قابل دسترسی نیست و برای استفاده بی‌دردسر از آن نیاز به احراز هویت وجود دارد.
  • ماهیت متمرکز: از آنجایی که این والت حضانتی است، کلیدهای خصوصی و عبارت بازیابی را در اختیار کاربران قرار نمی‌دهد.

امکانات و ویژگی‌های والت تلگرام

ولت تلگرام ویژگی و امکانات متعددی از جمله ارسال و دریافت ارزهای مختلف، مشاهده تاریخچه تراکنش‌ها، بازار همتابه‌همتا، خرید مستقیم ارزهای دیجیتال و دیگر موارد را دارد که در این قسمت آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

گزینه‌های متنوع معاملاتی

در این والت، چهار روش شامل واریز از دیگر کیف پول‌ها، خرید با کارت بانکی، بازار همتابه‌همتا و اکسپرس (فرآیند ۳ مرحله‌ای بدون ورود به بازار همتابه‌همتا) برای خرید و معامله ارزهای دیجیتال وجود دارد.

بازار همتابه‌همتا

با استفاده از این قابلیت، کاربران می‌توانند ارزهای دیجیتال را بین خودشان خرید و فروش کنند. در این حالت، والت تلگرام به‌عنوان یک حساب امانی عمل کرده و در تعیین نتیجه معاملات هیچ نقشی ندارد.

تبادل و سواپ

در داخل کیف پول تلگرام امکان تبدیل مستقیم ارزهای پشتیبانی‌شده به یکدیگر وجود دارد. برای مشاهده حداقل مقدار تبدیل هر ارز و نرخ تبادل، به جدول بخش قبل مراجعه کنید.

مشاهده تاریخچه تراکنش‌ها

برای راحتی کار، بخشی به‌نام «Transaction History» تعبیه شده است که با استفاده از آن امکان مشاهده تاریخچه تمام تراکنش‌ها وجود دارد. در این قسمت، تمام جزئیات هر تراکنش شامل زمان، مقدار و آدرس گیرنده قابل بررسی است.

تون اسپیس

تون اسپیس (TON Space) یک والت غیر حضانتی و جدیدترین بخش از کیف پول داخلی تلگرام است که اجازه ذخیره ان اف تی‌ها، ژتون‌ها و تون کوین را در فضایی غیرمتمرکز به‌شما می‌دهد. تمام دارایی‌های ذخیره‌شده در تون اسپیس تحت کنترل خود شما هستند.

امنیت

ربات کیف پول تلگرام راهی امن برای ذخیره‌سازی و مدیریت ارزهای دیجیتال است. با اینکه این والت امنیت بالایی دارد، اما برای بهبود آن دو روش مضاعف در نظر گرفته شده است:

  • تنظیم پین‌کد
  • احراز هویت دوعاملی (2FA)

اگر هنگام راه‌اندازی کیف پول تلگرام پین‌کد را فعال کنید، در هر بار انجام تراکنش باید آن را وارد کنید. در این حالت، درصورت گم‌شدن یا سرقت دستگاهی که تلگرام شما روی آن نصب شده، از خطر سرقت دارایی‌های خود در امان خواهید بود.

تغییر شرکت تامین‌کننده خدمات والت تلگرام

کیف پول تلگرام طی اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که از ابتدای ۳۰ می ۲۰۲۴ (۱۰ خرداد ۱۴۰۳)، تأمین خدمات این ولت به شرکت دبلیو او تی گلوبال سلوشن (WOT Global Solution) واگذار خواهد شد. این شرکت، زیرمجموعه کمپانی اوپن پلتفرم (The Open Platform) یا به‌اختصار TOP است که پیشتر با نام فرست استیج لبز (First Stage Labs) فعالیت می‌کرد.

به‌دنبال این تغییر، تمام اطلاعات کاربران از جمله نام، آدرس، شماره تلفن، داده‌های تراکنشی و دیگر مواردی که ربات والت تلگرام از آن‌ها دریافت کرده است، به دبلیو او تی گلوبال سلوشن داده خواهد شد. سخنگوی والت تلگرام در این باره گفته است:

این داده‌ها به‌صورت امن ذخیره شده و برای هیچ اقدامی به‌غیر از خود خدمات والت استفاده نخواهند شد. کسانی که نمی‌خواهند داده‌هایشان به این شرکت منتقل شود، باید تا ۲۰ مه (۱ خرداد ۱۴۰۳) حساب والت خود را حذف کنند.

بنابراین اگر هنوز والت تلگرام خود را فعال نکرده‌اید، باید بدانید که در صورت راه‌اندازی آن، تمام اطلاعات شما در اختیار این شرکت قرار خواهد گرفت.

احراز هویت در کیف پول تلگرام

در روز ۲۹ می ۲۰۲۴ (۹ خرداد ۱۴۰۳)، تلگرام سیستم احراز هویت (KYC) خود را به‌روزرسانی کرد. بر این اساس، کاربران برای استفاده از اکثر خدمات این ولت ملزم به ارائه اطلاعات شخصی نظیر نام، شماره تلفن و تاریخ تولد هستند. در اطلاعیه تلگرام آمده است:

از ۳ ژوئن (۱۴ خرداد)، تمام قابلیت‌ها به‌غیر از برداشت نیازمند به‌روزرسانی جزئیات حساب هستند.

بروزرسانی شرایط احراز هویت کیف پول تلگرام

پیش از این به‌روزرسانی، برخی از کاربران برای استفاده از امکانات پیش‌فرض این ربات نیازی به ارائه اطلاعات شخصی نداشتند، اما همچنان برخی دیگر از کاربران ملزم به ارائه این اطلاعات بودند.

سطوح احراز هویت

احراز هویت ولت تلگرام دارای سه سطح بیسیک (Basic)، متوسط (Extended) و پیشرفته (Advanced) است:

  • بیسیک: سطح پیش‌فرض تمام کاربران است و نیاز به ارائه مدارک خاصی ندارد. در این سطح، سقف مجاز ارزش تراکنش‌های روزانه ۳,۵۰۰ یورو و ماهانه ۳۵,۰۰۰ یورو است.
  • اکستندد: پس از تأیید هویت (با ارائه مدارکی نظیر پاسپورت یا شماره ملی)، میزان سقف مجاز تراکنش‌ها در روز به ۱۰۰,۰۰۰ یورو و در ماه به ۱,۰۰۰,۰۰۰ یورو افزایش می‌یابد.
  • پیشرفته: در این سطح نیز پس از تأیید آدرس محل سکونت (با ارائه مدارکی نظیر قبوض پرداختی، اجاره‌نامه یا سند ملک)، میزان سقف مجاز تراکنش‌ها در روز و ماه برداشته خواهد شد.

البته به استناد اطلاعیه مربوطه، این محدودیت‌ها تقریبی هستند و بسته به کشور محل سکونت تغییر می‌کنند. علاوه بر این، میزان خرید با کارت بانکی و معاملات همتابه‌همتا نیز در هر سطح متفاوت است که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

سطوح احراز هویت در والت تلگرام

دقت داشته باشید این الزمات در بخش تون اسپیس که یک والت غیر حضانتی است، اعمال نخواهد شد.

کیف پول تلگرام برای ایرانی ها

بر اساس مواردی که در دو بخش «احراز هویت» و «امنیت» ذکر کردیم، مشخص است که کاربران ایرانی با مشکلات زیادی هنگام استفاده از ولت داخلی تلگرام مواجه خواهند شد. تاکنون گزارش‌های زیادی از کاربران ایرانی ثبت شده است که از بسته شدن حساب یا توقیف دارایی‌های خود توسط این والت خبر داده‌اند. حتی در مواردی، کاربران ایرانی با ارائه مدارک هویتی فردی در خارج از کشور نیز قادر به رفع محدودیت حساب خود نبوده‌اند.

رفع مسدودی کیف پول تلگرام برای ایرانیان

درصورت بروز مشکل، ابتدا پیغامی از سوی ربات Wallet@ نمایش داده و گفته می‌شود که برای ادامه، ملزم به احراز هویت هستید. مسدود شدن والت تلگرام می‌تواند دلایل مختلفی از جمله شناسایی هویت ایرانی کاربر، ارسال مستقیم ارز از آدرس صرافی ایرانی به والت تلگرام، فعالیت‌های مشکوک و قوانین پولشویی داشته باشد.

برای رفع مسدودی کیف پول تلگرام باید به پشتیبانی این ربات پیام بدهید. برای این کار، روی آیکن سه‌نقطه گوشه راست بالای صفحه کلیک کرده و «Contact Support» را انتخاب کنید. اکنون باید یک پیام به زبان انگلیسی برای پشتیبان بنویسید. در این پیام حتماً توضیح دهید که ایرانی هستید و امکان احراز هویت ندارید و از وی بخواهید یک راه جایگزین جهت برداشت دارایی‌ها به‌شما معرفی کند. در ادامه، پشتیبان احتمالاً از شما می‌خواهد که یک آدرس متناسب با ارز دیجیتال مورد نظر خود ارائه دهید. پس از تأیید آدرس، مبلغ مربوطه برایتان ارسال خواهد شد.

برای جلوگیری از مشکلات احتمالی آتی در این فرآیند، به نکات زیر توجه کنید:

  • آدرس جدید نباید مربوط به یک صرافی ایرانی یا والت تلگرام دیگر باشد. حتما آدرس یک کیف پول غیرمتمرکز نظیر تراست ولت یا تون کیپر را ارائه کنید.
  • فرایند واریز ممکن است چند ساعت زمان ببرد.
  • مبلغ ارسالی پس از کسر کارمزدها به آدرس مورد نظر واریز خواهد شد.
  • در مواردی که فعالیت‌های شما مشکوک تشخیص داده شود، احتمال تأخیر پرداخت تا چند ماه نیز وجود دارد.

هشدار: مراقب افراد سودجویی که خود را پشتیبان ولت تلگرام معرفی می‌کنند، باشید. بخش پشتیبانی کیف پول تلگرام به‌هیچ عنوان پیامی را شخصاً به شما ارسال نمی‌کند و تنها درصورت برقراری ارتباط توسط شما، به مشکلتان پاسخ خواهد داد. بنابراین، چت‌های خارج از این ربات همگی جعلی هستند و تمام ارتباطات شما با پشتیبان والت، تنها از قسمت Support این ربات انجام خواهد شد.

آموزش کامل کیف پول تلگرام

در این قسمت، نحوه راه‌اندازی، واریز، برداشت و کار با قسمت‌های مختلف والت تلگرام را آموزش می‌دهیم.

نصب کیف پول تلگرام ؛ چگونه تلگرام ولت را فعال کنیم؟

برای دسترسی به ولت تلگرام کافی است در نوار جستجوی داخل اپلیکیشن، ربات Wallet@ را جستجو کرده یا وارد لینک t.me/wallet شوید. دقت داشته باشید که نیازی به دانلود این والت نیست.

پس از انتخاب و باز کردن صفحه ربات، روی «Start» کلیک کنید. در ادامه، چک‌باکس مربوط به شرایط و ضوابط استفاده را تیک زده و روی «OK» کلیک کنید. با انتخاب گزینه «Open Wallet» کلیف پول تلگرام باز می‌شود.

راه‌اندازی ولت تلگرام

به همین راحتی! اکنون والت تلگرام آماده استفاده است.

تنظیم پس‌کد (رمز) در کیف پول تلگرام

در اولین قدم برای افزایش امنیت، در همان صفحه اصلی، روی «Protect your transactions with passcode» کلیک کنید. سپس «ENABLE PASSCODE» را انتخاب و یک رمز ۴ رقمی وارد کنید. البته با کلیک روی گزینه «Passcode Options» می‌توانید 6-digit Code را انتخاب کرده و یک رمزعبور ۶ رقمی وارد نمایید.

تنظیم رمز و ایمیل برای telegram wallet

پس از دو بار وارد کردن رمز موردنظر، در نهایت ایمیل خود را وارد کنید تا درصورت فراموشی، امکان بازیابی والت تلگرامتان وجود داشته باشد. در آخر یک کد ۶ رقمی به ایمیل‌تان ارسال می‌شود که با وارد کردن آن، فرآیند تعیین رمز به پایان می‌رسد.

فعال سازی پس‌کد در کیف پول telegram

معرفی بخش‌های مختلف والت تلگرام

اکنون یک سری ابزار یا گزینه را در صفحه اصلی مشاهده می‌کنید که در ادامه هر کدام را توضیح می‌دهیم.

  • Total Balance: نمایش موجودی که از قسمت «Settings» امکان تغییر واحد ارزی از دلار به یورو، پوند یا دیگر گزینه‌های موجود وجود دارد.
  • Send: ارسال ارزها
  • Add Crypto: دریافت یا خرید ارز دیجیتال به چهار روش حساب بانکی، اکسپرس، همتابه‌همتا و کیف پول‌های دیگر
  • Exchange: تبدیل ارزهای دیجیتال پشتیبانی‌شده به یکدیگر
  • P۲P Market: معامله ارزهای دیجیتال با دیگر کاربران
  • TON Space Beta: دسترسی به والت غیرمتمرکز و غیرحضانتی شبکه تون
  • More Assets: مشاهده دیگر ارزهای پشتیبانی‌شده
صفحه اصلی والت تلگرام

تنظیمات کیف پول تلگرام

با انتخاب آیکون سه‌نقطه تعبیه‌شده در گوشه راست بالای صفحه و انتخاب «Settings»، وارد بخش تنظیمات می‌شوید.

  • Show TON Space: با خاموش کردن آن، تون اسپیس دیگر در صفحه اصلی نمایش داده نخواهد شد.
  • Passcode: درصورتی که این گزینه را از قبل فعال کرده باشید، کلمه «On» نمایش داده می‌شود. با انتخاب این گزینه و وارد کردن رمز، می‌توانید رمز خود را برای دسترسی به ولت تلگرام غیرفعال کنید. در غیر این صورت، کلمه «Off» را مشاهده خواهید کرد و می‌توانید با کلیک روی آن، رمز خود را فعال کنید.
  • Identification Level: سطح احراز هویت شما را نشان می‌دهد و می‌توانید با ان مراحل مربوط به KYC را تکمیل کنید.
  • Wallet Language: زبان کیف پول از این قسمت قابل تغییر است. در حال حاضر، کیف پول تلگرام از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند.
  • Default Currency: ارز پیش‌فرض برای نمایش ارزش دارایی‌های شما «دلار» است که از این قسمت می‌توانید آن را به دیگر واحدهای ارزی مانند یورو تغییر دهید.
  • Always Expand Assets: با روشن کردن این گزینه، قسمت «Other Assets» در صفحه اصلی حذف شده و تمام ارزها به‌صورت یکجا نمایش داده می‌شوند.
  • Contact Support: برای برقراری تماس با پشتیبانی از این گزینه استفاده کنید.
  • Wallet FAQ: سؤالات متداول و پرتکرار کاربران در این بخش پاسخ داده شده است.
  • Wallet News: با کلیک روی این کزینه به کانال مربوط به به‌روزرسانی‌های این کیف پول هدایت می‌شوید.
  • User Agreement: برای مطالعه قوانین استفاده از کیف پول تلگرام می‌توانید از این بخش استفاده کنید.
بخش تنظیمات والت telegram

آموزش دریافت و خرید ارز دیجیتال در کیف پول تلگرام

همانطور که پیشتر گفتیم، برای دریافت یا خرید ارز دیجیتال در کیف پول تلگرام، چهار روش کلی واریز از دیگر کیف پول‌ها، خرید با کارت بانکی، بازار همتابه‌همتا و خرید اکسپرس (فرآیند ۳ مرحله‌ای بدون ورود به بازار همتابه‌همتا) وجود دارد.

فرض کنید مایل به ارسال ارز دیجیتال از یک ولت خارجی مانند تراست والت به والت تلگرام هستید. در صفحه اصلی روی «Add Crypto» کلیک کرده و سپس «External wallet» را انتخاب کنید.

اضافه کردن ارز به کیف پول تلگرام

سپس در لیست نمایش‌داده‌شده، ارز دیجیتال مورد نظر برای دریافت را انتخاب کرده و آدرس آن را کپی کنید. با استفاده از این آدرس از یک کیف پول دیگر ارز موردنظر را به کیف پول تلگرام انتقال دهید.

هشدار: برای جلوگیری از مشکلات احتمالی، هیچ‌گاه مستقیماً ارز دیجیتال مورد نظر خود را از صرافی ایرانی به کیف پول تلگرام ارسال نکنید. ابتدا ارزهای خود را از صرافی به یک ولت غیرمتمرکز نظیر تراست والت ارسال و سپس فرایند انتقال به ولت تلگرام را تکمیل کنید.

آموزش ارسال و برداشت ارز دیجیتال در والت تلگرام

برای برداشت و ارسال ارز از تلگرام والت به آدرس‌های خارجی یا داخلی در خود این اپلیکیشن نیز کافی است در همان صفحه اصلی، روی «Send» کلیک کنید. سپس آدرس مقصد و مقدار مورد نظر برای ارسال را انتخاب و نهایتاً روی «CONFIRM AND SEND» کلیک کنید. در این قسمت، مقدار کارمزد نیز مشخص خواهد شد.

نحو ارسال و برداشت ارز در کیف پول تلگرام

هشدار: مشابه قبل، برای جلوگیری از مشکلات احتمالی، ارزها را مستقیماً از ولت تلگرام به آدرس صرافی‌های ایرانی ارسال نکنید. علاوه بر این، برخی از ارسال‌ها نیازمند وارد کردن تگ یا ممو هستند. در صورتی که آدرس مقصد مقدار تگ یا ممو را نمایش داده بود، آن را در قسمت مربوطه وارد کنید، در غیر این صورت ارزهای شما در شبکه گم خواهند شد.

تون اسپیس چیست؟

تون اسپیس (TON Space) یک کیف پول ارز دیجیتال غیرحضانتی و غیرمتمرکز در اکوسیستم تون است که ویژگی‌های مختلفی نظیر پشتیبانی از DNS بلاک چین تون، بازطراحی اتصال به شبکه و بهبود تاریخچه تراکنش‌ها در آن گنجانده شده است. در واقع والت تلگرام و تون اسپیس را می‌توانیم دو کیف پول مستقل از هم، اما در عین حال در یک مکان واحد برای دسترسی بهتر در نظر بگیریم.

در کیف پول غیرمتمرکز تون اسپیس علاوه بر در اختیار داشتن عبارت بازیابی و کنترل کلیدهای خصوصی، امکان ساخت چندین آدرس بدون نیاز به احراز هویت وجود دارد.

سازنده تون اسپیس کیست؟

همانطور که در ابتدای این مطلب گفتیم، شرکت تأمین خدمات والت تلگرم در اردیبهشت ۱۴۰۳ تغییر کرد و فرایندهای مربوطه به شرکت دبلیو او تی گلوبال سلوشن، زیرمجموعه کمپانی اوپن پلتفرم، واگذار شد.

در سپتامبر ۲۰۲۳ (شهریور ۱۴۰۲)، بنیاد تون به‌عنوان سازنده کیف پول تلگرام با هدف  کار روی برنامه‌های وب ۳، با اوپن پلتفرم همکاری گسترده‌تری کرد که نتیجه آن، توسعه والت غیرحضانتی تون اسپیس بود.

تفاوت تون اسپیس و والت تلگرام

برخلاف کیف پول تلگرام که حضانتی است و کلیدهای خصوصی را به شما نمی‌دهد، والت تون اسپیس یک کیف پول غیرمتمرکز است که کلیدهای خصوصی را در هیچ‌جا ذخیره نمی‌کند. تون اسپیس کنترل کامل کلیدهای خصوصی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

از دیگر تفاوت‌های این دو والت می‌توان به امکان استیکینگ و ذخیره ان اف تی‌ها و ژتون‌ها در تون اسپیس اشاره کرد که کیف پول تلگرام آن را ندارد. همچنین، کیف پول تون اسپیس مختص بلاک چین تون است و فقط از ارزها و توکن‌های موجود در این شبکه، مانند تون و نات کوین، پشتیبانی می‌کند.

تون اسپیس برای ایرانی ها

شاید بپرسید آیا امکان استفاده از تون اسپیس برای ایرانی‌ها وجود دارد؟ باید بگوییم بله. از آنجا که این کیف پول غیرمتمرکز و غیرحضانتی است، هیچ نگرانی در خصوصی دارایی‌های ذخیره‌شده شما در تون اسپیس وجود ندارد. این کیف پول شبیه به والت‌های محبوب بازار نظیر تراست والت، متامسک و تون کیپر عمل می‌کند.

بنابراین، حتی اگر امکان استفاده از کیف پول تلگرام را به‌دلیل غیر ممکن بودن احراز هویت نداشته باشید، قابلیت استفاده از تون اسپیس برای ایرانیان داخل کشور وجود دارد.

نحوه راه‌اندازی تون اسپیس در کیف پول تلگرام

برای استفاده از این بخش، در کیف پول تلگرام روی «TON Space Beta» کلیک کنید.

صفحه اصلی والت تلگرام

در این قسمت، آدرس تون اسپیس تلگرام شما نمایش داده می‌شود. برای بهبود امنیت، روی «Recover TON Space» کلیک کرده و کد ۶ رقمی ارسال‌شده به آدرس ایمیل خود را وارد نمایید. در نسخه قدیمی‌تر، هنگام راه‌اندازی تون اسپیس، یک عبارت بازیابی به کاربران داده می‌شد. اما در ورژن جدید، بازیابی این والت تنها از طریق ایمیل امکان‌پذیر شده است.

راه‌اندازی تون اسپیس در ولت تلگرام

در آخر، روی «VIEW WALLET» کلیک کنید تا مراحل ساخت تون اسپیس به‌پایان برسد. در ادامه، صفحه اصلی این کیف پول غیر متمرکز نمایش داده خواهد شد.

صفحه اصلی ton space در کیف پول تلگرام

موارد مربوط به ارسال (Send)، دریافت (Deposti) و تبادل توکن (Swap) مشابه حالت‌های عادی و رایج در دیگر کیف پول‌های غیرمتمرکز ارز دیجیتال است.

استیک TON در تون اسپیس

قابلت متمایز تون اسپیس نسبت به کیف پول اصلی تلگرام، استیک تون کوین است. با کلیک روی «Stake TON» صفحه استیکینگ این تون اسپیس باز می‌شود. همانطور که مشاهده می‌کنید، در حال حاضر APY‌ (بازده درصدی سالانه) استیکینگ تون کوین برابر ۳/۰۲ درصد است و هر ۱۸ ساعت یکبار پاداش‌ها به والت شما واریز می‌شوند. مقدار سود سالانه متغیر است و به شرایط شبکه تون بستگی دارد.

استیک تون کوین در والت telegram

مقایسه کیف پول تلگرام با دیگر والت‌ها

شاید بتوان مهم‌ترین تفاوت تلگرام ولت با دیگر کیف پول‌های ارز دیجیتال را حضانتی بودن آن دانست. در ادامه این قسمت، به مقایسه والت تلگرام با تراست و متامسک می‌پردازیم.

تراست ولت

تراست ولت یکی از محبوب‌ترین کیف پول‌هاست که از طیف بسیار متنوعی از ارزهای دیجیتال را پشتیبانی می‌کند. عمده مزایای تراست والت نسبت به کیف پول تلگرام عبارتند از:

  • پشتیبانی از ارزها و شبکه‌های بیشتر (بیش از ۵۰ بلاک چین و هزاران توکن)
  • غیر حضانتی بودن و نبود محدودیت برای استفاده توسط کاربران ایرانی
  • پشتیبانی از ان اف تی‌ها روی شبکه‌های بیشتر
  • استیکینگ ارزهای دیجیتال متنوع‌تر
  • امکان استفاده از صرافی‌های غیرمتمرکز
  • قابلیت اتصال به کیف پول‌های سخت‌افزاری

متامسک

کیف پول متامسک نیز مزایای بیشتری نسبت به تلگرام ولت دارد از جمله:

  • پشتیبانی از ارزهای بیشتر (شبکه‌های سازگار با ماشین مجازی اتریوم)
  • غیر حضانتی بودن (کنترل کلیدهای خصوصی توسط کاربر)
  • امکان اتصال به پلتفرم‌های دیفای
  • استیکینگ طیف متنوع‌تری از ارزهای دیجیتال
  • قابلیت ذخیره ان اف تی‌های شبکه اتریوم
  • قابل اتصال به کیف پول‌های سخت‌افزاری

سؤالات متداول

چگونه مسدودی کیف پول تلگرام را رفع کنیم؟

برای رفع مسدودی ولت تلگرام باید از قسمت تنظیمات به پشتیبانی آن پیام بدهید.

آیا امکان تغییر شماره موبایل در ولت تلگرام وجود دارد؟

خیر. هر والت مختص شماره موبایلی است که اپلیکیشن تلگرام با آن راه‌اندازی شده است؛ بنابراین، امکان تغییر شماره تلفن وجود ندارد. درصورت نیاز، باید با شماره موبایل جدید خود یک حساب تلگرام دیگر بسازید و سپس اقدام به راه‌اندازی والت روی آن کنید.

آیا می‌توانم دوج کوین‌هایم را به کیف پول تلگرام منتقل کنم؟

خیر. در حال حاضر کیف پول تلگرام تنها از تون کوین، بیت کوین، تتر و نات کوین پشتیبانی می‌کند.

جمع‌بندی

کیف پول تلگرام (Telegram Wallet) برای ذخیره، ارسال و دریافت ارزهای دیجیتال از داخل پیام‌رسان تلگرام کاربرد دارد که با هدف کاهش دشواری‌های کار با فضای کریپتو، به‌صورت حضانتی و متمرکز طراحی شده است؛ به این معنا که کلیدهای خصوصی ارزهای شما را در اختیار خودش نگه می‌دارد.

حضانتی بودن ولت تلگرام هیچ مشکلی از نظر امنیت دارایی‌ها ایجاد نمی‌کند، اما باید دقت داشته باشید مشابه کیف پول صرافی‌های متمرکز که نیازمند احراز هویت هستند، برای کار با این کیف پول نیز باید مدارک هویتی خود را ارائه نمایید. ازآنجایی‌که امکان احراز هویت در کیف پول تلگرام برای کاربران ایرانی وجود ندارد، توصیه اکید ما به کاربران ساکن داخل کشور، استفاده از کیف پول‌های غیرمتمرکز نظیر تون کیپر است.

guest

لطفا در صورت مشاهده دیدگاه‌های حاوی توهین و فحاشی یا خلاف عرف جامعه لطفا با گزارش سریع آن‌ها، به ما در حفظ سلامت بستر ارتباطی کاربران کمک کنید.

0 دیدگاه