راکی ربیت
تا لیست شدن راکی ربیت:
همستر
تا لیست شدن همستر:

آینده شیبا اینو چه خواهد شد؟ پیش‌بینی قیمت آتی توکن SHIB

آینده شیبا اینو چه خواهد شد؟ پیش‌بینی قیمت آتی توکن SHIB

شیبا اینو (Shiba Inu) یکی از محبوب‌ترین میم کوین‌های بازار است که در سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی شد. به‌خاطر این محبوبیت، قیمت ارز شیبا اینو طی این سال‌ها رشد خوبی داشته است. ازاین‌رو، تریدرها و سرمایه‌گذاران زیادی درصدد پیش‌بینی آینده این پروژه هستند. در این مطلب از ارزدیجیتال، ضمن بررسی پیش‌بینی وب‌سایت‌های مختلف از آینده شیبا اینو و تحلیل قیمت توکن SHIB در بین سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۵۰ میلادی، نقشه راه و توسعه‌‌های پیشین و آتی آن را نیز معرفی می‌کنیم.

پیش بینی آینده قیمت شیبا اینو از ۲۰۲۴ تا ۲۰۵۰

ارز SHIB، توکن بومی شیبا اینو تاکنون فرآیند‌های توسعه‌ٔ زیادی در اکوسیستم خود مشاهده کرده است؛ از راه‌اندازی شیباریوم (Shibarium)، راهکار لایهٔ دوم شیبا اینو گرفته تا صرافی غیرمتمرکز شیباسواپ (ShibaSwap)، همگی با هدف تبدیل‌کردن این ارز دیجیتال به یک توکن کاربردی و افزایش تقاضا برای آن انجام شدند. به‌همین خاطر، بررسی آینده این میم کوین و روند توسعه‌های آتی آن اهمیت بالایی پیدا کرده است.

دقت داشته باشید که پیش‌بینی‌های ذکرشده در این مطلب، توصیه‌ای از سوی ارزدیجیتال برای خرید یا فروش ارز شیبا اینو نیستند. پیش از سرمایه‌گذاری، تحقیقات کامل شخصی خود را انجام دهید.

در جدول زیر، پیش بینی سایت چِنجِلی (Changelly) از آینده قیمت شیبا اینو برای سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۵۰ میلادی را مشاهده می‌کنید:

سالکف بالقوه قیمتمتوسط بالقوه قیمتسقف بالقوه قیمت
۲۰۲۴۰/۰۰۰۰۱۳۵ دلار۰/۰۰۰۰۲۱۲ دلار۰/۰۰۰۰۲۸۹ دلار
۲۰۲۵۰/۰۰۰۰۱۵۹ دلار۰/۰۰۰۰۲۵۵ دلار۰/۰۰۰۰۳۵۰ دلار
۲۰۲۶۰/۰۰۰۰۳۱ دلار۰/۰۰۰۰۳۲ دلار۰/۰۰۰۰۳۷ دلار
۲۰۲۷۰/۰۰۰۰۴۶ دلار۰/۰۰۰۰۴۷ دلار۰/۰۰۰۰۵۴ دلار
۲۰۲۸۰/۰۰۰۰۶۵ دلار۰/۰۰۰۰۶۷ دلار۰/۰۰۰۰۸۰ دلار
۲۰۲۹۰/۰۰۰۰۹۳ دلار۰/۰۰۰۰۹۶ دلار۰/۰۰۰۱۱۲ دلار
۲۰۳۰۰/۰۰۰۱۴۲ دلار۰/۰۰۰۱۴۷ دلار۰/۰۰۰۱۶۳ دلار
۲۰۴۰۰/۰۰۷۲ دلار۰/۰۰۷۷ دلار۰/۰۰۸۷ دلار
۲۰۵۰۰/۰۱۰۰ دلار۰/۰۱۰۵ دلار۰/۰۱۱۷ دلار

پیش‌بینی قیمت شیبا اینو در سال ۲۰۲۴

سطوح کف و سقف برای سال ۲۰۲۴ به پیش‌بینی وبسایت چنجلی، به‌ترتیب ۰/۰۰۰۰۱۳۵ دلار و ۰/۰۰۰۰۲۸۹ دلار هستند.

پیش‌بینی قیمت شیبا اینو در سال ۲۰۲۵

به گفته تحلیل‌گران چنجلی، احتمال ۰/۰۰۰۰۳۵۰ دلاری‌شدن ارز SHIB تا سال ۲۰۲۵ وجود دارد. حداقل قیمت این سال نیز ۰/۰۰۰۰۱۵۹ دلار پیش‌بینی شده است.

پیش‌بینی قیمت شیبا اینو در سال ۲۰۲۶

در سال ۲۰۲۶، احتمالاً ارز شیبا در محدوده ۰/۰۰۰۰۳۱ دلار تا ۰/۰۰۰۰۳۷ دلار نوسان خواهد کرد.

پیش‌بینی قیمت شیبا اینو در سال ۲۰۲۷

اگر این میم کوین روند صعودی خود را ادامه دهد، در سال ۲۰۲۷ به حداکثر قیمت ۰/۰۰۰۰۵۴ دلار خواهد رسید. حداقل قیمت این سال نیز روی سطح ۰/۰۰۰۰۴۶ دلار هدف‌گذاری شده است.

پیش‌بینی قیمت شیبا اینو در سال ۲۰۲۸

به باور وب‌سایت چنجلی، ۰/۰۰۰۰۸۰ دلار و ۰/۰۰۰۰۶۵ دلار، سطوح حداکثری و حداقلی قیمت ارز Shiba Inu برای سال ۲۰۲۸ هستند.

پیش‌بینی قیمت شیبا اینو در سال ۲۰۲۹

۲۰۲۹ سالی است که احتمالاً شیبا اینو بتواند یک صفر از بخش اعشار خود کم کند و به حداکثر قیمت ۰/۰۰۰۱۱۲ دلار برسد.

پیش‌بینی قیمت شیبا اینو در سال ۲۰۳۰

به گفته چنجلی، انتظار می‌رود ارز شیبا روند صعودی خود را در سال ۲۰۳۰ نیز حفظ کرده و حداقل قیمت ۰/۰۰۰۱۴۲ دلار و حداکثر قیمت ۰/۰۰۰۱۶۳ دلار را ثبت کند.

پیش‌بینی قیمت شیبا اینو در سال ۲۰۴۰

سال ۲۰۴۰ نیز احتمالاُ شاهد کم‌شدن یک صفر دیگر از اعشار قیمت شیبا اینو خواهیم بود. سطوح ۰/۰۰۷۲ دلار و ۰/۰۰۸۷ دلار، حداقل و حداکثر قیمت‌های هدف‌گذاری‌شده هستند.

پیش‌بینی قیمت شیبا اینو در سال ۲۰۵۰

با اینکه پیش‌بینی قطعی قیمت SHIB برای سال ۲۰۵۰ تقریباً غیرممکن است، اما چنجلی منتظر حداقل ۰/۰۱۰۰ دلاری شدن این ارز دیجیتال است.

تاریخچه قیمت ارز شیبا اینو از ۲۰۲۰ تا کنون

به استناد داده‌های کوین مارکت کپ (CMC)، شیبا اینو کار خود را در دوم اوت ۲۰۲۰ (۱۲ مرداد ۱۳۹۹) با قیمت اولیهٔ ۰/۰۰۰۰۰۰۰۰۱۰۰۸ دلار آغاز کرد. کف تاریخی قیمت ثبت‌شده برای این میم کوین نیز مربوط به ۱ سپتامبر ۲۰۲۰ (۱۱ شهریور ۱۳۹۹) روی ۰/۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۸۱۶۵ دلار است.

چارت قیمت ارز شیبا اینو - شهریور ۱۴۰۳
نمودار قیمت توکن SHIB، ارز بومی شبکهٔ شیبا اینو از ابتدا تا شهریور ۱۴۰۳

شیبا اینو هیچ رویداد عرضه اولیه‌ای را برای توزیع و فروش توکن‌های خود برگزار نکرد. به استناد از داده‌های وب‌سایت آی‌سی‌او دراپز (ICODrops)، تنها دور تأمین سرمایه شیبا، در آوریل ۲۰۲۴ (فروردین ۱۴۰۳) برگزار شد و در مجموع از ۹ کمپانی شرکت‌کننده در این راند، ۱۲ میلیون دلار جمع‌آوری گشت.

روند قیمت SHIB در سال ۲۰۲۱

پس از آغاز معاملات شیبا در اوت ۲۰۲۰ (مرداد ۱۳۹۹)، قیمت این ارز دیجیتال تا آوریل ۲۰۲۱ (فروردین ۱۴۰۰) تقریباً بدون تحرکات قیمتی باقی ماند و پس از لیست‌شدن در بزرگترین صرافی جهان یعنی بایننس در ۱۰ می ۲۰۲۱ (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰)، نهایتاً در ۱۵ می ۲۰۲۱ (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰) به اولین سقف قیمتی خود روی ۰/۰۰۰۰۱۸۴۵ دلار رسید.

جالب است بدانید که در ۱۲ می آن سال (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰)، ویتالیک بوترین، هم‌بنیان‌گذار اتریوم، بخشی از توکن‌های SHIB خود را برای امور خیریه خرج کرد و چند روز بعد، ۹۰٪ توکن‌های باقی‌مانده خود را سوزاند. پس از این اتفاق، قیمت شیبا وارد یک روند رِنج یا عرضی شد و تا سوم اکتبر همان سال (۱۱ مهر ۱۴۰۰) در محدوده ۰/۰۰۰۰۰۷ دلاری نوسان کرد.

در اکتبر ۲۰۲۱، ایلان ماسک توییتی در مورد سگ نژاد شیبا اینوی خود منتشر کرد که باعث شد قیمت SHIB به میزان ۶۰۰٪ افزایش یابد.

توییت ایلان ماسک درباره Floki
توییت ایلان ماسک از سگ بامزهٔ خود به نام فلوکی (Floki)

سپس در ۲۸ اکتبر ۲۰۲۱ (۶ آبان ۱۴۰۰)، دقیقاً در روزی که یک نهنگ ناشناس حدود ۲۷۶/۶ میلیارد واحد توکن SHIB را به قیمت تقریبی ۱۲/۲ میلیون دلار در آن زمان خریداری کرد، قیمت شیبا اینو نیز به سقف تاریخی خود روی ۰/۰۰۰۰۸۸۴۵ دلار رسید.

پس از این اتفاق، شیبا اینو به سومین ارز دیجیتال پربازدید در گوگل در سال ۲۰۲۱ تبدیل شد. بااین‌حال، پس از سه هفته متوالی نوسان قیمت و توییت دیگری از ایلان ماسک که گفت هیچ توکن شیبایی در کیف پول خود ندارد، قیمت این میم کوین نیز ریزش کرد و آن را از رتبه ۱۱ به رتبه ۱۲ام ارزهای دیجیتال برتر از نظر مارکت کپ رساند.

روند قیمت SHIB در سال ۲۰۲۲

در ۲۴ ژانویه ۲۰۲۲ (۴ بهمن ۱۴۰۰)، شیبا اینو در توییتی اعلام کرد که با ساخت تجربه‌ای فراگیر برای اکوسیستم خود به نام شیبِرس (Shiberse)، قصد ورود به دنیای متاورس را دارد. ماه فوریه آن سال (بهمن ۱۴۰۰) نیز پر از پیشرفت‌های امیدوارکننده، ازجمله اعلام همکاری با رستوران زنجیره‌ای وِلیز (Welly’s) بود که باعث شد قیمت شیبا در ۷ فوریه (۱۸ بهمن ۱۴۰۰) به ۰/۰۰۰۰۳۴۹۳ دلار برسد.

 قیمت این میم کوین تا زمانی که تنش‌های جهانی بازارهای مالی را دچار رکود کرد، بالا ماند. در آن زمان، حتی خبر ورود رسمی شیبا اینو به متاورس در ۱۱ فوریه (۲۲ بهمن ۱۴۰۰) و راه‌اندازی سازمان خودمختار اکوسیستم آن در ۱۸ فوریه (۲۹ بهمن) نیز نتوانست جلوی این کاهش قیمت را بگیرد.

روند قیمت SHIB در سال ۲۰۲۳

در مقاطعی از سال ۲۰۲۳ شاهد رشد قیمت شیبا اینو تا سطوح ۰/۰۰۰۰۱۰۲۵ دلار و ۰/۰۰۰۰۱۴۲۵ دلار بودیم، اما شروع ماجرای شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده از بایننس و کوین‌بیس و سپس کراکن، باعث شد که قیمت توکن SHIB از حمایت ۰/۰۰۰۰۰۸۰۲ دلاری عبور کرده و وارد یک روند نزولی شود. این روند دو مرتبه در سال ۲۰۲۳ تکرار شد و قیمت شیبا را به کف قیمتی آن سال در محدوده ۰/۰۰۰۰۰۶۷۰۰ دلاری رساند.

شیبااینو تا اواخر سال ۲۰۲۳ به حرکت عرضی (نوسانات خنثی) خود ادامه داد و نتوانست هیچ افزایش قیمتی را از احیای بازار به خود جذب کند. در آن زمان، به پشتوانه زمزمه‌های تأیید ETFهای بیت کوین، بسیاری از توکن‌های لایه اول و لایه دوم شاهد رشد قیمت‌ بودند.

روند قیمت SHIB در سال ۲۰۲۴

با تأیید ETFهای اسپات بیت کوین در اوایل سال ۲۰۲۴، شیبا اینو به حرکت خنثی خود ادامه داد. بااین‌حال، در ۲۶ فوریه (۷ اسفند ۱۴۰۲)، عاملی ناشناخته باعث روشن‌شدن موتور بازار میم کوین‌ها شد و توکن شیبا همراه با بسیاری دیگر از میم کوین‌های محبوب، رشد قیمت‌های چند ده درصدی یافت.

قیمت ارز SHIB در ماه مارس (اسفند ۱۴۰۲) شاهد افزایش شدیدی بود و در پایان آن ماه با ۵۶/۶۳ درصد افزایش نسبت به قیمت آغازین ماه، به ۰/۰۰۰۰۳۰۴۶ دلار رسید. بااین‌حال، این رالی کوتاه‌مدت بود و در ماه آوریل (فروردین ۱۴۰۳) شاهد ریزش ۳۲/۰۳ درصدی قیمت شیبا اینو و سقوط به ناحیهٔ ۰/۰۰۰۰۲۳۰۷ دلار بودیم.

اکنون در سپتامبر ۲۰۲۳ (شهریور ۱۴۰۰)، این میم کوین در محدوده ۰/۰۰۰۰۱۳ دلاری معامله می‌شود و با ارزش بازار ۷/۸ میلیارد دلاری، در رتبه ۱۳ ارزهای دیجیتال برتر بازار قرار دارد.

پیش بینی آینده قیمت شیبا اینو از دید وب‌سایت‌های تحلیلی مختلف

علاوه‌بر چِنجلی، وبسایت‌های دیگری مانند تکوپدیا و بنزینگا نیز وجود دارند که آینده قیمت ارزهای دیجیتالی ازجمله Shiba Inu را پیش‌بینی کرده‌اند. در ادامه این قسمت، این پیش‌بینی‌ها را بررسی می‌کنیم.

تکو پدیا

سایت تکوپدیا (TechoPedia) پیش‌بینی صعودی را از روند آتی قیمت توکن SHIB تا سال ۲۰۳۰ ارائه کرده است که در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

سالکف بالقوه قیمتسقف بالقوه قیمت
۲۰۲۴۰/۰۰۰۰۱۰ دلار۰/۰۰۰۰۳۲ دلار
۲۰۲۵۰/۰۰۰۰۳۰ دلار۰/۰۰۰۰۸۰ دلار
۲۰۳۰۰/۰۰۰۱۰۰ دلار۰/۰۰۰۱۴۰ دلار

بنزینگا

بنزینگا (Benzinga) نیز نظر خوشبینانه‌ای نسبت به آینده ارز Shiba Inu دارد که مطابق جدول زیر است:

سالمتوسط بالقوه قیمت
۲۰۲۴۰/۰۰۰۰۱۶۳ دلار
۲۰۲۵۰/۰۰۰۰۳۰۲ دلار
۲۰۲۶۰/۰۰۰۰۳۱۸ دلار
۲۰۲۷۰/۰۰۰۰۴۰۱ دلار
۲۰۲۸۰/۰۰۰۰۵۷۸ دلار
۲۰۲۹۰/۰۰۰۰۸۲۷ دلار
۲۰۳۰۰/۰۰۰۱۲۴ دلار
۲۰۴۰۰/۰۰۴۳۷ دلار
۲۰۵۰۰/۰۰۹۲۲ دلار

کریپتوپالیتَن

کریپتوپالیتَن (CryptoPolitan) نیز با یک پیش‌بینی صعودی، منتظر کاهش یک صفر در اعشار قیمت شیبا اینو تا سال ۲۰۲۹ است:

سالکف بالقوه قیمتمتوسط بالقوه قیمتسقف بالقوه قیمت
۲۰۲۴۰/۰۰۰۰۱۲۵۹ دلار۰/۰۰۰۰۱۳۱۵ دلار۰/۰۰۰۰۱۳۶۵ دلار
۲۰۲۵۰/۰۰۰۰۲۳ دلار۰/۰۰۰۰۲۳ دلار۰/۰۰۰۰۲۷ دلار
۲۰۲۶۰/۰۰۰۰۳۲ دلار۰/۰۰۰۰۳۴ دلار۰/۰۰۰۰۳۹ دلار
۲۰۲۷۰/۰۰۰۰۴۷ دلار۰/۰۰۰۰۴۸ دلار۰/۰۰۰۰۵۸ دلار
۲۰۲۸۰/۰۰۰۰۶۸ دلار۰/۰۰۰۰۷۰ دلار۰/۰۰۰۰۸۱ دلار
۲۰۲۹۰/۰۰۰۰۹۷ دلار۰/۰۰۰۱۰۰ دلار۰/۰۰۰۱۱۸ دلار
۲۰۳۰۰/۰۰۰۱۳۸ دلار۰/۰۰۰۱۴۳ دلار۰/۰۰۰۱۶۶ دلار

پرایم ایکس‌بی‌تی

صرافی پرایم ایکس‌بی‌تی (PrimeXBT) پیش‌بینی خود از آینده ارز SHIB تا سال ۲۰۳۰ را به‌صورت زیر ارائه کرده است:

سالکف بالقوه قیمتمتوسط بالقوه قیمتسقف بالقوه قیمت
۲۰۲۵۰/۰۰۰۰۳۶ دلار۰/۰۰۰۰۳۹ دلار۰/۰۰۰۰۴۱ دلار
۲۰۲۶۰/۰۰۰۰۴۵ دلار۰/۰۰۰۰۴۷ دلار۰/۰۰۰۰۵ دلار
۲۰۲۷۰/۰۰۰۰۵۳ دلار۰/۰۰۰۰۵۶ دلار۰/۰۰۰۰۵۸ دلار
۲۰۲۸۰/۰۰۰۰۶۲ دلار۰/۰۰۰۰۶۴ دلار۰/۰۰۰۰۶۷ دلار
۲۰۲۹۰/۰۰۰۰۷ دلار۰/۰۰۰۰۷۳ دلار۰/۰۰۰۰۷۵ دلار
۲۰۳۰۰/۰۰۰۰۷۹ دلار۰/۰۰۰۰۸۱ دلار۰/۰۰۰۰۸۴ دلار

کوین کودکس

براساس تحلیل‌های کوین‌کودکس (CoinCodex تا سال ۲۰۲۹ روند صعودی شیبا اینو به قوت خود باقی خواهد ماند، اما در سال ۲۰۳۰ امکان ریزش آن وجود دارد:

سالکف بالقوه قیمتسقف بالقوه قیمت
۲۰۲۵ ۰/۰۰۰۰۱۱۰۷ دلار ۰/۰۰۰۰۵۷۸۲ دلار
۲۰۲۶ ۰/۰۰۰۰۱۲۳۸ دلار ۰/۰۰۰۰۲۶۱۴ دلار
۲۰۲۷ ۰/۰۰۰۰۱۱۵۳ دلار ۰/۰۰۰۰۱۷۱۷ دلار
۲۰۲۸ ۰/۰۰۰۰۱۲۵۱ دلار ۰/۰۰۰۰۳۸۲۷ دلار
۲۰۲۹ ۰/۰۰۰۰۱۰۸۲ دلار ۰/۰۰۰۱۳۱ دلار
۲۰۳۰ ۰/۰۰۰۰۱۴۱۸ دلار ۰/۰۰۰۰۴۹۴۳ دلار

چه عواملی بر آینده قیمت شیبا اینو تأثیر می‌گذارند؟

اگرچه SHIB اکنون یک توکن کاربردی (Utility Token) است، اما بیشتر ارزش خود را از ماهیت میم کوینی خود به‌دست می‌آورد. عوامل مختلفی بر قیمت شیبا تأثیر می‌گذارند که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

ماهیت سفته‌بازانه

عامل اصلی تأثیرگذار بر قیمت شیبا اینو، ماهیت سفته‌بازانه آن است. سرمایه‌گذاران با پیش‌بینی صعود و نزول قیمت SHIB، سعی در خرید آن در کف و فروش آن در سقف قیمتی‌اش دارند که باعث نوسان قیمت این میم کوین می‌شود.

هیجان و جامعه نیز نقش مهمی را در این سفته‌بازی ایفا می‌کنند، چراکه با شروع شکل‌گیری هیجان، سرمایه‌گذاران دچار ترس از دست دادن یا فومو (FOMO) می‌شوند و برای خرید این توکن عجله می‌کنند. این امر به افزایش بیشتر قیمت کمک می‌کند.

امکان سهام‌گذاری

یکی دیگر از عوامل مؤثر بر قیمت SHIB، استیکینگ است. با استیک‌کردن توکن‌های شیبا اینو که در این اکوسیستم به آن به‌اصطلاح «دفن‌کردن» (Burying) می‌گویند، کاربران درواقع درحال فراهم‌کردن لیکوییدیتی برای استخرهای نقدینگی شیبا اینو هستند.

کل توکن‌های شیبا در زمان راه‌اندازی آن تولید شده است، بنابراین کاربران به‌جای ارز SHIB، توکن حاکمیتی BONE را پاداش می‌گیرند که در شبکه لایه دوم این اکوسیستم یعنی شیباریوم نیز کاربرد دارد. این فرآیند استیکینگ مقدار عرضه موجود توکن‌های شیبا در بازار را کاهش می‌دهد وازآنجایی‌که کاربران توکن بون را پاداش می‌گیرند، از فشار فروش بیش از حد شیبا اینو جلوگیری می‌شود.

توکن شیبا اینو (SHIB) چیست؟

شیبا اینو یک میم کوین است که در سال ۲۰۲۰ وارد بازار شد. توکن SHIB نیز ارز بومی این شبکه است که دسترسی به مزایای انحصاری اکوسیستم آن را فراهم می‌کند. این توکن همچنین به‌عنوان جفت نقدینگی اصلی در صرافی غیرمتمرکز شیباسواپ (Shibaswap) استفاده می‌شود.

شیبا قصد دارد جایگاه دوج کوین را در بازار بگیرد. باوجودی‌که از نظر میم کوین بودن این دو ارز دیجیتال شبیه به یکدیگر هستند، اما تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر دارند. مثلا دوج کوین شبکه اختصاصی خود را دارد، اما شیبا یک توکن اتریومی با استاندارد ERC20 محسوب می‌شود.

محصولات و توسعه‌ها در شیبا اینو

در زمان ساخت شیبا اینو در سال ۲۰۲۰، توسعه‌دهندگان نیمی از یک کوادریلیون عرضه کل آن را به صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ ارسال کردند و کلیدهای کیف پول آن را از بین بردند. به گفته توسعه‌دهندگان، این کار جهت فراهم‌کردن یک بازار باز برای کاربران به‌منظور مبادله و توزیع عادلانه توکن‌ها انجام شد. به این ترتیب، توسعه‌دهندگان هیچ توکنی برای خود نگه نداشتند و برای به‌دست آوردن آن، باید مانند کاربران عادی در بازار اقدام به خرید شیبا اینو کنند.

نیمه دیگر عرضه توکن‌ها نیز در آن زمان به کیف پول عمومی ویتالیک بوترین، بنیان‌گذار اتریوم، ارسال شد. در ماه می ۲۰۲۱ (اردیبهشت ۱۴۰۰)، ویتالیک بخشی از توکن‌های شیبا اینوی خود را به ارزش ۱/۲ میلیارد دلار برای مبارزه با کووید ۱۹ در هند اهدا کرد. پس از آن، در ۱۶ می ۲۰۲۱ (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰)، وی ۹۰٪ از توکن‌های SHIB باقی‌مانده خود را به آدرسی غیر قابل‌دسترس ارسال کرد و آن‌ها را سوزاند. بنابراین، اکنون کمی بیشتر از ۵۰٪ از عرضه کل توکن‌های شیبا در گردش است.

ویتالیک در این باره نوشته بود:

من نمی‌خواهم مرکز قدرتی از این نوع باشم. بهتر است کوین‌ها را مستقیماً به دست یک خیریه شایسته سپرد.

در ادامه این قسمت، توسعه‌های پیشین و محصولات فعلی اکوسیستم Shiba Inu را بررسی می‌کنیم.

توکن BONE و LEASH

علاوه‌بر توکن SHIB، دو توکن دیگر به‌نام بون (BONE) و لیش (LEASH) در اکوسیستم شیبااینو وجو دارد:

  • BONE: توکن حاکمیتی این اکوسیستم که در صرافی غیرمتمرکز شیباسواپ کاربرد دارد. این توکن دارای عرضه کل ۲۵۰ میلیون واحدی است.
  • LEASH: توکنی برای پاداش‌دهی در این اکوسیستم که ابتدا قیمت آن به قیمت دوج کوین گره خورده بود. پس از مدتی این ساختار حذف شد و آن را به یک دارایی کمیاب با عرضه ۱۰۷,۶۴۶ واحدی تبدیل کرد. هولدرهای این توکن از مزایایی مانند بهره‌مندی از امتیازات وفاداری، پاداش توکن بون، دسترسی به مینت مجموعه ان‌اف‌تی‌های شیبوشی و خرید زودهنگام زمین در متاورس شیبا برخوردار خواهند شد.

شیبا سواپ

شیبا سواپ (ShibaSwap) نیز یک صرافی غیرمتمرکز و پلتفرم استخر نقدینگی است که معاملات توکن‌های شیب، بون و لیش را تسهیل می‌کند. هدف این صرافی که در ژوئیه ۲۰۲۱ (تیر ۱۴۰۰) راه‌اندازی شد، ارائه یک پلتفرم امن و کاربرپسند برای تبادل توکن، استیکینگ و کسب پاداش است.

نمایی از صفحهٔ خانه شیباسواپ
نمایی از صفحهٔ خانه شیباسواپ

شیباریوم

یکی دیگر از توسعه‌های این پروژه، شیباریوم (Shibarium) است؛ یک راه‌حل مقیاس‌پذیری لایه دوم اتریوم که بر بهبود تجربه کاربری در این بلاک چین از طریق کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت تراکنش‌ها تمرکز دارد.

این شبکه ابتدا در ۱۷ اوت ۲۰۲۳ (۲۶ مرداد ۱۴۰۲) راه‌اندازی شد، اما به‌دلیل تقاضای بالا برای استفاده از بریج این شبکه با اتریوم، ادامه کار آن متوقف شد. شیباریوم در ۲۸ اوت ۲۰۲۳ (۶ شهریور ۱۴۰۲) مجدداً آغاز به‌کار کرد و تا امروز بدون وقفه به کار خود ادامه داده است. توکن‌ BONE، توکن گس این شبکه است.

مجموعه ان‌اف‌تی‌ها

توکن‌های غیرمثلی نیز یکی دیگر از عناصر اکوسیستم شیبا اینو هستند:

شیبوشیز (SHIBOSHIS)

شیبوشیز مجموعه‌ای انحصاری از ۱۰,۰۰۰ توکن ان‌اف‌تی است که در ۱۴ اکتبر ۲۰۲۱ (۲۲ مهر ۱۴۰۰) منتشر شد. هر شیبوشی نماینده یک آواتار شیبا منحصربه‌فرد است که به‌صورت تصادفی و پیکسلی تولید و روی بلاک چین ثبت شده است.

آینده شیبا اینو چه خواهد شد؟ پیش‌بینی قیمت آتی توکن SHIB
نمونه‌هایی از کلکسیون NFT شیبا اینو به نام «SHIBOSHIS»

شی‌بوشیز (SHEboshis)

شی‌بوشیز نیز که در اوایل سال ۲۰۲۴ منتشر شد، یک مجموعه ان‌ اف‌ تی در اکوسیستم شیبا اینو است که به زنان در دنیای کریپتو تقدیم شده است. این مجموعه که مبتنی بر پروتکل نوآورانهٔ ERC-404 است، بهترین ویژگی‌های پروتکل‌های ERC-20 و ERC-721 را ترکیب کرده و تجربه‌ای منحصربه‌فرد را ارائه می‌دهد.

بازی‌های شیبا اینو

بازی‌های شیبا اینو در حال پیشبرد توسعه یک اکوسیستم گیمینگ فراگیر هستند که با استفاده از راه‌حل مقیاس‌پذیری لایه دوم شیباریوم، بازی‌های نوآورانه و جذابی را معرفی می‌کنند. این بازی‌ها را در ادامه بررسی می‌کنیم:

شیبا اترنیتی

شیبا اترنیتی (Shiba Eternity) یک بازی موبایلی کارتی است که روی راه‌حل مقیاس‌پذیری لایه دوم شیباریوم ساخته شده است. این بازی، مالکیت واقعی دارایی‌های درون بازی، اقتصاد مبتنی بر بازیکن و حاکمیت مبتنی بر جامعه را به بازیکنان ارائه می‌دهد. شیبا اترنیتی در اکتبر ۲۰۲۲ (مهر ۱۴۰۱) منتشر شد.

شیب د متاورس

شیب د متاورس (SHIB The Metaverse) که ابتدا قرار بود با نام شیبرس (Shiberse) منتشر شود، پروژه دیگری در اکوسیستم بازی شیبا اینو است. این بازی تجربه‌ای از یک دنیای مجازی را ارائه می‌دهد که در آن بازیکنان می‌توانند با توکن SHIB تعامل داشته باشند و قطعه‌های زمین را با استفاده از این ارز دیجیتال شخصی‌سازی کنند.

مفهوم ساخت یک دنیای متاورسی در اکوسیستم شیبااینو در سال ۲۰۲۲ مطرح و اولین فروش زمین‌های مجازی در این جهان، در آوریل ۲۰۲۲ (فروردین ۱۴۰۱) آغاز شد. البته این پلتفرم هنوز به‌صورت رسمی راه‌اندازی نشده است.

آینده پروژه شیبا اینو؛ نقشه راه و برنامه‌های آتی

باوجودی‌که شیبا اینو به‌عنوان یک میم کوین آغاز به‌کار کرد، اما از سال ۲۰۲۱ به بعد با توسعه‌های متعدد در بخش‌های دیفای، بازی و متاورس، درصدد افزایش کاربردها و فاصله گرفتن از ذات میم کوینی خود بوده است.

نسخه‌های آتی شیبا سواپ

صرافی غیرمتمر شیبا سواپ قرار است با به‌روزرسانی‌های عمده در سال ۲۰۲۴، نسخه‌های ۱.۷۵ و ۲.۰ خود را منتشر کند. انتظار می‌رود این به‌روزرسانی‌ها ویژگی‌های پیشرفته‌تری را برای معامله و تأمین نقدینگی فراهم کرده و شیباسواپ را به یک پورتال کامل کارآمد تبدیل کند که در آن، کاربران می‌توانند اخبار، نمودارها و داده‌ها را ردیابی کنند.

شیبا هاب

جزئیات عملکردی شیبا هاب (Shiba Hub) هنوز مشخص نیست، اما گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که این پلتفرم به‌عنوان مرکزی برای جامعه طرفداری آن عمل کرده و خدمات و ویژگی‌های مختلفی اکوسیستم شیبا اینو را یکپارچه خواهد کرد.

قابلیت پلی تو ارن در شیبا اترنیتی

قرار است مفهوم پلی تو ارن (P2E) در بازی شیبا اترنیتی ادغام شود. شیبا اترنیتی با تکیه بر محبوبیت بازی‌های بلاک چینی قرار است امکان کسب پاداش از طریق بازی را برای کاربران فراهم کرده و این پاداش‌ها را در اقتصاد گسترده‌تر توکن‌های شیبا اینو ادغام کند.

بیشتر بخوانید: متاورس و بازی‌های بلاک چینی؛ نگاهی به بازی‌های درآمدزای کمتر شناخته‌شده

راه‌اندازی شیب د متاورس

همانطور که در بخش قبل گفتیم، فروش زمین‌های بازی شیب د متاورس (SHIB The Metaverse) در سال ۲۰۲۲ آغاز شد، اما هنوز به‌طور رسمی راه‌اندازی نشده است. احتمالاً تا پایان سال ۲۰۲۴ یا اوایل سال ۲۰۲۵ شاهد عرضه رسمی این متاورس باشیم.

تست نت لایه ۳ شیبا اینو

معرفی یک بلاک چین لایه سوم قرار است با معرفی یک فاز تست‌نت و آزمایشی در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۴ آغاز شود و به‌دنبال آن، شاهد عرضه مین‌نت (شبکه اصلی) باشیم. هدف این لایه جدید در عین حفظ سرعت بالا و هزینه‌های پایین و همچنین تطابق با قوانین مختص تراکنش‌های خصوصی، افزایش حریم شخصی معاملات از طریق تکنیک‌های رمزنگاری پیشرفته است.

در این راستا، شاهد یکپارچه‌سازی توکن TREAT در این لایه سوم نیز خواهیم بود که کاربرد آن را به‌عنوان یک توکن حاکمیتی و گس افزایش می‌دهد. این توکن برای فعالیت‌های حاکمیتی در این بلاک چین لایه ۳ حیاتی است.

توکن TREAT

توکن TREAT یکی دیگر از پیشرفت‌های مهم در اکوسیستم شیبا اینو است. این ارز دیجیتال نه تنها به‌عنوان یک توکن پاداش‌دهی جهت تشویق به استیکینگ و مشارکت در استخر نقدینگی شیبااینو عمل خواهد کرد، بلکه کارکرد یک توکن دو منظوره حاکمیتی و گس در بلاک چین لایه سوم و درحال‌ساخت شیباریوم را نیز خواهد داشت.

این نقش مهم به توکن TREAT اجازه می‌دهد تا معاملات و تعاملات کاربران با برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) را در پلتفرم شیبا تسهیل کند. علاوه بر این، نگهداری این ارز دیجیتال، حقوق رأی‌دهی و قدرت مشارکت در شکل‌دهی توسعه اکوسیستم شیبا را به کاربران می‌دهد.

دائوهای کاملا فعال

پیاده‌سازی یک سازمان‌های خودگردان غیرمتمرکز (DAO) کاملاً فعال برای همه توکن‌ها در اکوسیستم شیبا، حرکت مهم دیگری به سمت حاکمیت غیرمتمرکز شیبا اینو است. هولدرهای توکن‌ها قادر به پیشنهاددهی، رأی‌دهی و اجرای تغییرات در این اکوسیستم خواهند بود که این کار باعث افزایش مشارکت جامعه و بهبود فرایندهای تصمیم‌گیری می‌شود.

سؤالات متداول

آیا شیبا اینو سرمایه گذاری خوبی است؟

باتوجه به پیشرفت‌های قبلی و برنامه‌های توسعه آتی، انتظار می‌رود شیبا اینو از ذات میم کوینی خود فاصله گرفته و کاربردهای بیشتری را برای جامعه خود به ارمغان آورد. این عوامل باعث افزایش پتانسیل رشد آن در آینده خواهند شد.

وضعیت پروژه Shiba Inu در آینده چگونه خواهد بود؟

این پروژه برنامه‌های مختلفی ازجمله ساخت بلاک چین لایه سوم، راه‌اندازی رسمی متاورس، ادغام قابلیت پلی‌تو‌ارن در شیبا اترنیتی و دیگر موار را در نقشه راه خود دارد.

قیمت شیبا اینو در سال ۲۰۳۰ چقدر خواهد شد؟

باوجودی‌که پیش‌بینی دقیق آینده قیمت ارز SHIB کار بسیار دشواری است، اما برخی از سایت‌های تحلیلی منتظر ۰/۰۰۰۴ دلاری شدن آن تا سال ۲۰۳۰ هستند.

جمع‌بندی

شیبا اینو یکی از میم کوین‌های محبوب است که طی سال‌های گذشته با توسعه‌های متعدد، سعی در کاربردی‌تر کردن توکن خود داشته است. در آینده نیز این اکوسیستم با ساخت یک بلاک چین لایه سوم و افزایش بازی‌ها و عرضه رسمی متاورس خود، قصد دارد به یکی از رهبران بازار ارزهای دیجیتال تبدیل شود. به‌همین‌خاطر، احتمال افزایش تقاضا برای خرید ارز SHIB وجود دارد که بررسی پیش بینی وبسایت‌های تحلیلی مختلف از آینده آن، می‌تواند به تصمیم‌گیری درست درخصوص سرمایه‌گذاری در این میم کوین کمک کند.

guest

لطفا در صورت مشاهده دیدگاه‌های حاوی توهین و فحاشی یا خلاف عرف جامعه لطفا با گزارش سریع آن‌ها، به ما در حفظ سلامت بستر ارتباطی کاربران کمک کنید.

0 دیدگاه