ارز‌ها: ۳۱,۶۵۷
ارزش بازار: ۳.۱۸۷ تریلیون دلار
قیمت تتر: ۷۰,۳۵۵ تومان

چرا موفقیت بازی‌های تلگرامی بازار بازی‌های پلی تو ارن را کساد کرده است؟

چرا موفقیت بازی‌های تلگرامی بازار بازی‌های پلی تو ارن را کساد کرده است؟

آلنا شمالکو (Alena Shmalko) مدیر اکوسیستم بنیاد تون (TON Foundation) می‌گوید که بازی‌های کلیکی مانند نات کوین (Notcoin)، تپ سواپ (TapSwap)، یس کوین (Yescoin) و همستر کامبت (Hamster Kombat) نشان داده‌اند که چگونه بازی‌های بلاک چینی می‌توانند به میلیون‌ها کاربر برسند.

بازی‌های پلی تو ارن (Play-to-earn) یا همان «بازی با هدف کسب درآمد» به سرعت وارد صحنه شدند، اما شکست خوردند. چرا؟ آن‌ها سعی داشتند گیمرها را به دنیای ارزهای دیجیتال وارد کنند، اما همگی فهمیدیم که این روش، کلید اعتماد یا پذیرش گسترده نیست.

به جای آن اهداف تغییر کرده‌اند. به علاقه‌مندان حوزه ارزهای دیجیتال، چیزی که می‌خواهند بدهید: راهی سریع و آسان برای کسب درآمد از طریق ارز دیجیتال. در حالی که مدل‌های سنتی بازی‌های پلی تو ارن اغلب نیازمند گیم‌پلی پیچیده و صرف زمان قابل توجه هستند، بازی‌های به اصطلاح تپ تو ارن (Tap-to-Earn) رویکردی در دسترس‌تر و جذاب‌تر ارائه می‌دهند. با استفاده از لایه‌های اجتماعی موجود در دسترس کاربران مانند تلگرام (Telegram) و ورود به جایی که مردم از قبل در آنجا وقت می‌گذرانند، به طور عمدی یا غیر عمد، پنجره‌ای به روی پذیرش گسترده باز شده است.

در سه ماه گذشته، بازی تلگرامی همستر کامبت موفق شد ۲۱۰ میلیون کاربر به خود جذب کند. از دیگر بازی‌های تپ تو ارن موفق می‌توان به تپ سواپ با ۵۰ میلیون کاربر و یس کوین با جذب ۲۶ میلیون کاربر در کمتر از یک ماه اشاره کرد. این آمار شبیه بازی‌های سنتی وب ۲ است، با این‌حال، این بازی‌ها هسته پذیرش گسترده در قلب اکوسیستم وب ۳ تلگرام را نشان می‌دهند.

مینی اپ‌ها، محرک پذیرش

بازی‌های تپ تو ارن

مینی‌اپ‌های تلگرام یکی از روایت‌ها و به عبارتی موتورهای محرک این چرخه پذیرش به شمار می‌روند و به نظر می‌رسد روند کلیک کردن برای کسب درآمد به سوخت اصلی آن تبدیل شده است. با وجود اینکه بازی‌های میان‌رده تلگرام مانند Gatto یا بازی‌های ورزشی فانتزی مثل Fanton نیز پیشرفت خوبی داشته‌اند، اما تعداد کاربران آن‌ها در مقایسه با غول‌های کلیکی، همچنان محدود است.

همه‌چیز با نات کوین شروع شد، بازی‌ای که از زمان راه‌اندازیش در اوایل سال ۲۰۲۴ میلادی، موفق شده بیش از ۴۰ میلیون بازیکن را جذب کند. ۱۱.۵ میلیون از این بازیکنان با دریافت توکن‌های نات کوین (NOT) پس از لیست شدن این ارز در صرافی‌های بایننس (Binance)، اوکی‌اکس (OKX) و دیگر پلتفرم‌های رده‌بالا، به دنیای وب ۳ وارد شدند.

استراتژی درخشان آن‌ها که از آن زمان تاکنون توسط برنامه‌های پرطرفدار دیگری مانند پیکسل تپ (PixelTap)  پذیرفته شده است، بدین صورت است: ابتدا گیم‌پلی کاملاً خارج از زنجیره راه‌اندازی می‌کنند تا از ایجاد موانع برای کاربران جلوگیری شود. این یعنی بازی روی بلاک چین اجرا نمی‌شود و کاربران نیازی به داشتن کیف پول دیجیتال یا درگیر شدن با مسائل فنی پیچیده ندارند.

سپس با ارائه مشوق‌ها و برنامه‌های معرف، تا حد امکان بازیکن جذب می‌کنند. بازی با پاداش‌های درون بازی یا ارزهای دیجیتال، بازیکنان جدید را جذب کرده و آن‌ها را به معرفی بازی به دوستان خود تشویق می‌کند و بدین ترتیب، تعداد کاربران را افزایش می‌دهد. در نهایت، پس از جذب تعداد قابل توجهی از بازیکنان، توسعه‌دهندگان بازی اعلام می‌کنند که به‌زودی توکن‌های مخصوص بازی را به صورت رایگان (ایردراپ) در اختیار کاربران قرار خواهند داد. این کار باعث تشویق بازیکنان به ماندن در بازی و ایجاد حس انتظار برای دریافت توکن‌ها می‌شود.

استراتژی‌های دیگری نیز با موفقیت قابل توجهی همراه بوده‌اند. یس کوین و کتیزن (Catizen)  به‌طور زودهنگام مکانیزم‌های زنجیره‌ای را معرفی کردند. با راه‌اندازی توکن‌های بازی‌های همستر کامبت، تپ سواپ و پیکسل تپ، مشخص خواهد شد که رویکردهای مختلف انتخاب‌شده توسط هر تیم، چه تأثیری بر نرخ تبدیل بازیکنان از حالت خارج از زنجیره (Off-Chain) به درون زنجیره‌ای (On-Chain) و همچنین حفظ کاربران دارد. کتیزن و نات کوین به ترتیب از نرخ تبدیل ۷ و ۶.۲ درصدی کاربر از حالت خارج از زنجیره به درون‌زنجیره‌ای برخوردارند که بسیار بالاتر از میانگین ۰.۶ درصدی تلگرام است.

بیشتر بخوانید: کتیزن چیست؟

عوامل موفقیت

پیامرسان تلگرام

اما راز موفقیت یک بازی کلیکی تلگرام چیست؟ سادگی آشکار گیم‌پلی، برای مثال، کلیک کردن و تکمیل وظایف آسان و پیشرفت سرگرم‌کننده بازی، برای مثال، پیدا کردن ترکیب‌های جدید کارت‌های روزانه یا رمزنگاری‌هایی مانند آنچه در همستر کامبت یافت می‌شود، دلایل اصلی رشد باورنکردنی مدل تپ تو ارن در چنین بازه زمانی کوتاهی هستند.

موفقیت این نوع بازی‌ها را می‌توان به عوامل دیگری نیز نسبت داد. برخلاف پروتکل‌های امور مالی غیر متمرکز (DeFi) و پروژه‌های لایه دو شبکه اتریوم که نیازمند اقدامات پیچیده درون‌زنجیره‌ای هستند، مینی اپ‌های کلیکی نیازی به چنین کارهایی ندارند و نات کوین نیز این موضوع را به خوبی ثابت کرد. طبق گفته تیم نات کوین، حدود ۹۰ درصد از کل عرضه توکن به جامعه اختصاص داده شد و میانگین پاداش به ازای هر کیف پول به ۲۰۰ دلار رسید. کتیزن قول داده است که ۴۲ درصد از توکن‌های آینده خود با نام CATI را به صورت ایردراپ در اختیار کاربران قرار دهد، در حالی که سایر برنامه‌های ذکر شده هنوز جزئیات نحوه توزیع توکن‌های خود (توکنومیک) را اعلام نکرده‌اند.

یکی دیگر از ارکان اساسی موفقیت این بازی‌ها، بهره‌گیری از بعد اجتماعی و تشویق بازیکنان به دعوت دوستان و رقابت در گروه‌ها برای کسب پاداش بیشتر است. دلیل انتخاب بلاک چین تون توسط تمام این برنامه‌ها را می‌توان ترکیبی از سه عامل دانست: سهولت ورود به تلگرام به همراه ۹۵۰ میلیون کاربر جهانی آن، مزایای فنی این بلاک چین و موفقیت اخیر نات کوین در صرافی‌های متمرکز برتر.

حضور بازیگران بزرگ وب ۳ نیز در تایید این استراتژی، مهر تاییدی بر صحت آن زده است. استودیوی بازی‌سازی برجسته وب ۳ و شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر انیموکا برندز (Animoca Brands)، با اتخاذ تصمیمی قابل توجه، تلگرام را انتخاب کرده و اکنون تون را به عنوان شریک وب ۳ خود برگزیده است. این تصمیم شامل پلتفرم بازی GAMEE تحت مالکیت انیموکا نیز می‌شود که با بیش از ۸۰ میلیون کاربر، به تازگی راه‌اندازی توکن خود روی بلاک چین تون را اعلام کرده است. این اقدام بر اساس رویه‌های به خوبی آزمایش‌شده سایر پروژه‌های بلاک چین تون صورت گرفته است.

نه فقط سرگرمی و بازی

بلوم

قابل توجه است که رویکرد تپ تو ارن فراتر از بازی‌ها، در حال ورود به برنامه‌های دیگر نیز هست. صرافی ارز دیجیتال هیبریدی بلوم (Blum) که توسط مدیران سابق بایننس تاسیس شده، کار خود را با یک مکانیزم ساده کلیکی و انجام ماموریت برای کسب درآمد آغاز کرد و پیش از راه‌اندازی قابلیت اصلی محصول خود، موفق به جذب ۳۰ میلیون کاربر شد. این امر نشان می‌دهد که تپ تو ارن اساساً به عنوان ابزاری موثر برای جذب کاربران جدید و منبع درآمدی پرسود در نظر گرفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: بلوم چیست؟

بسیاری از افراد در مورد پایداری روند تپ تو ارن و همچنین کیفیت ترافیک جذب‌شده تردید دارند. اینکه تیم‌ها چگونه می‌توانند کاربران را آموزش داده و حفظ کنند و ارزش بلندمدتی ارائه دهند، همچنان یک سوال بی‌پاسخ باقی مانده است. برخی قصد دارند به عنوان ناشر بازی یا پلتفرم‌های ماموریت‌محور عمل کنند، در حالی که برخی دیگر قول می‌دهند محصولات تجارت الکترونیک یا معاملاتی ارائه دهند. نات کوین موفق شده است تا معیارهای زنجیره‌ای خود را در سطح مناسبی نگه دارد و با داشتن نزدیک به ۲.۵ میلیون هولدر توکن زنجیره‌ای، همچنان به عنوان بزرگترین میم کوین از نظر تعداد هولدر توکن زنجیره‌ای باقی بماند.

در سال ۲۰۲۴، کاربران احساس می‌کنند که برنامه‌ها و بازی‌هایی سزاوار توجه هستند که به ازای تلاش، زمان و توجه همه، پاداش دهند. اینکه این گربه یا همستر تا کجا می‌پرد، تنها زمان مشخص خواهد کرد. تلگرام و شبکه تون همچنان از تمام سبک‌ها و انواع بازی‌ها استقبال می‌کند، اما به نظر می‌رسد پذیرش گسترده توسط تعداد معدودی از بازی‌ها هدایت می‌شود. یک حقیقت آشکار شده است، با غول بعدی صنعت فقط چند کلیک فاصله داریم.

guest

لطفا در صورت مشاهده دیدگاه‌های حاوی توهین و فحاشی یا خلاف عرف جامعه لطفا با گزارش سریع آن‌ها، به ما در حفظ سلامت بستر ارتباطی کاربران کمک کنید.

0 دیدگاه
هاب
مکانی برای گفتگو درباره سرمایه گذاری کریپتو. همین الان عضو شو
ورود به هاب