دعوا در مایکروسافت برای خرید بیت کوین! چقدر احتمال دارد مایکروسافت BTC بخرد؟

دعوا در مایکروسافت برای خرید بیت کوین! چقدر احتمال دارد مایکروسافت BTC بخرد؟

یک تصمیم‌گیری سرنوشت‌ساز در دنیای ارزهای دیجیتال در راه است. غول نرم‌افزاری و فناوری جهان، شرکت مایکروسافت (Microsoft)، در آستانه یک انتخاب تاریخی قرار گرفته و باید درباره ورود به دنیای بیت کوین تصمیم بگیرد. در جلسه سالانه سهامداران این شرکت که قرار است در تاریخ ۱۰ دسامبر (۲۰ آذر ماه) برگزار شود، پیشنهادی برای رای‌گیری در خصوص سرمایه‌گذاری در بزرگترین ارز دیجیتال جهان مطرح خواهد شد؛ پیشنهادی که نتیجه آن می‌تواند مسیر آینده صنعت ارزهای دیجیتال را تغییر دهد.

پیشنهاد خرید بیت کوین توسط مایکروسافت

در یک رویداد غیرمنتظره، جزئیات اطلاعات ارائه شده از سوی شرکت مایکروسافت به کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا (SEC) نشان می‌دهد که این غول فناوری قرار است که در جلسه سالانه سهامداران خود، به ارزیابی سرمایه‌گذاری در بیت کوین بپردازد و در این خصوص رأی‌گیری انجام شود.

مایکروسافت بیت کوین میخرد

به گزارش کوین دسک (Coindesk)، مرکز ملی تحقیقات سیاست عمومی (National Center for Public Policy Research)، که یک اندیشکده محافظه‌کار است، پیشنهادی برای ارزیابی سرمایه‌گذاری در بیت کوین برای جلسه روز ۱۰ دسامبر به سهامداران شرکت مایکروسافت ارائه کرده است. این اندیشکده معتقد است که بیت کوین بهترین، یا حداقل یکی از بهترین ابزارها برای محافظت از سرمایه در برابر تورم است و پیشنهاد می‌کند که شرکت‌ها حداقل ۱ درصد از دارایی‌های خود را به این ارز دیجیتال اختصاص دهند.

واکنش هیئت مدیره مایکروسافت

به گزارش بیت کوینیست (Bitcoinist) هیئت مدیره مایکروسافت در واکنش به این پیشنهاد، از سهامداران خواسته تا علیه آن رأی دهند. آنها استدلال می‌کنند که تیم خدمات سرمایه‌گذاری و خزانه‌داری جهانی شرکت، پیش از این نیز گزینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری، از جمله بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را بررسی کرده و همچنان روندها و تحولات مربوط به این حوزه را زیر نظر دارد.

هیئت مدیره مایکروسافت در مخالفت خود با این پیشنهاد، به طور خاص به نوسانات قیمتی به عنوان یک عامل مهم در ارزیابی ارزهای دیجیتال برای استفاده در خزانه شرکتی اشاره کرده است. این شرکت تأکید دارد که برای تضمین نقدینگی و تأمین مالی عملیاتی، به سرمایه‌گذاری‌های باثبات و قابل پیش‌بینی نیاز دارد و به‌نظر می‌رسد بیت کوین از نظر آنها واجد چنین شرایطی نیست.

به گزارش کوین تلگراف (Cointelegraph)، با این حال، رید هافمن (Reid Hoffman)، بنیان‌گذار لینکدین (LinkedIn) و عضو هیئت مدیره مایکروسافت، دیدگاه مثبتی نسبت به بیت کوین دارد. او که از سرمایه‌گذاران اولیه زاپو (Xapo)، یکی از ارائه‌دهندگان خدمات متولی بیت کوین است، این ارز دیجیتال را به عنوان منبع ذخیره ارزش دیجیتال می‌شناسد و معتقد است که بیت کوین در حال تغییر شکل آینده سیستم‌های مالی است.

پیچیدگی‌های فرآیند رأی‌گیری

نکته مهم در مورد این رأی‌گیری این است که معمولاً رأی سهامداران در مورد پیشنهادهای ویژه‌ای مانند این مورد، الزام‌آور نیست و بیشتر صرفاً نشان‌دهنده دیدگاه آن‌ها نسبت به مسئله طرح شده است. با این حال، اگر این پیشنهاد حمایت قابل توجهی از سوی سهامداران جذب کند، می‌تواند فشار قابل توجهی برای اقدامات بعدی بر شرکت و هیئت مدیره آن وارد کند.

ساختار سهامداری و نقش سهامداران کلیدی

بر اساس آخرین اطلاعات موجود، ساختار سهامداری مایکروسافت به این صورت است که سرمایه‌گذاران نهادی ۴۳.۱۳ درصد، شرکت‌های عمومی و سرمایه‌گذاران فردی ۵۶.۸۴ درصد و افراد درون‌سازمانی تنها ۰.۰۴ درصد سهام را در اختیار دارند.

با این حال، سه سهامدار اصلی مایکروسافت، بی‌تردید نقش بسیار مهمی در نتیجه این رأی‌گیری خواهند داشت:

  • شرکت ونگارد (Vanguard) که با مالکیت ۹.۰۹ درصد از سهام مایکروسافت، موضع منفی نسبت به بیت کوین دارد.
  • شرکت بلک‌راک (BlackRock) با در اختیارداشتن ۷.۴۵ درصد از سهام شرکت، حامی بیت کوین است و از ابتدای سال جاری، صندوق قابل معامله بورسی (ETF) بیت کوین را به مشتریان آمریکایی خود ارائه می‌دهد.
  • استیت استریت (State Street) با ۴.۰۴ درصد سهام، دیدگاه نسبتاً مثبتی به ارزهای دیجیتال دارد و اخیراً با همکاری تاوروس (Taurus) سه ETF جدید در حوزه ارزهای دیجیتال راه‌اندازی کرده است.

دیدگاه تحلیلگران

اکثر تحلیلگران صنعت ارزهای دیجیتال معتقدند که این پیشنهاد رأی کافی نخواهد آورد. متیو سیگل (Matthew Sigel)، مدیر بخش تحقیقات دارایی‌های دیجیتال در شرکت ون‌اک (VanEck) و نیت گراسی (Nate Geraci)، رئیس ای‌تی‌اف استور (ETF Store) با توجه به موضع منفی ونگارد به عنوان بزرگترین سهامدار، احتمال تصویب این پیشنهاد را بسیار کم می‌دانند.

در این میان، برخی تحلیلگران دیدگاه‌های بسیار منفی نسبت به این موضوع دارند. دی لوئیس (Di Lewis)، مدیر مالی BTC Inc معتقد است که احتمال اینکه مایکروسافت در این دهه، بیت کوین را به ترازنامه خود اضافه کند، صفر درصد است. همچنین آدام کوچران (Adam Cochran)، از شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر CEHV نیز این پیشنهاد را حاشیه‌ای خوانده و معتقد است که مایکروسافت آن را جدی نخواهد گرفت.

تأثیر خرید احتمالی مایکروسافت بر بازار بیت کوین

شرایط کنونی بازار بیت کوین نشان می‌دهد که بیش از ۸۰ درصد از کل بیت کوین‌های موجود در ۶ ماه گذشته هیچ جابجایی و حرکتی نداشته‌اند. همچنین موجودی بیت کوین در صرافی‌ها به پایین‌ترین سطح ۴ سال اخیر رسیده است. این وضعیت می‌تواند در صورت ورود یک خریدار بزرگ مانند مایکروسافت، منجر به شوک عرضه در بازار شود. در صورت رخ دادن چنین سناریویی می‌توان انتظار افزایش بیش از پیش قیمت بیت کوین را داشت.

بر اساس گزارش مالی سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴، مایکروسافت ۷۶ میلیارد دلار پول نقد و معادل آن را در اختیار دارد. حتی اگر این شرکت تنها ۱۰ درصد از این مبلغ را به بیت کوین اختصاص دهد، سرمایه‌گذاری ۷.۶ میلیارد دلاری، رقم بسیار قابل توجهی خواهد بود و این شرکت به یکی از دارندگان بزرگ ارز دیجیتال برتر بازار تبدیل می‌شود. با قیمت متوسط ۷۳,۰۰۰ دلار برای هر بیت کوین، این مبلغ معادل ۱۰۴,۱۰۹ واحد بیت کوین خواهد بود که تقریباً یازده برابر دارایی‌های شرکت تسلا (Tesla) با ۹,۷۲۰ بیت کوین است.

دعوا در مایکروسافت برای خرید بیت کوین! چقدر احتمال دارد مایکروسافت BTC بخرد؟

جمع‌بندی

اگرچه پیشنهاد سرمایه‌گذاری مایکروسافت در بیت کوین با مخالفت هیئت مدیره و برخی سهامداران کلیدی مواجه شده، اما طرح این موضوع نشان‌دهنده افزایش توجه شرکت‌های بزرگ و سرمایه‌گذاران نهادی به بیت کوین است. حتی اگر این پیشنهاد تصویب نشود، می‌تواند راه را برای بحث‌های بیشتر در مورد نقش ارزهای دیجیتال در استراتژی‌های سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ هموار کند.

guest

لطفا در صورت مشاهده دیدگاه‌های حاوی توهین و فحاشی یا خلاف عرف جامعه لطفا با گزارش سریع آن‌ها، به ما در حفظ سلامت بستر ارتباطی کاربران کمک کنید.

0 دیدگاه