جنجال بزرگ بنیان‌گذار مایکرواستراتژی و خشم طرفداران بیت کوین

جنجال بزرگ بنیان‌گذار مایکرواستراتژی و خشم طرفداران بیت کوین

مایکل سیلور (Michael Saylor)، رئیس هیئت مدیره مایکرواستراتژی (MicroStrategy) بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار نهادی بیت کوین (BTC) است، با اظهارنظر جنجالی خود درباره نگهداری بیت کوین توسط بانک‌های بزرگ، با موجی از انتقادات در جامعه ارزهای دیجیتال روبه‌رو شد. او که پیش‌تر از مدافعان سرسخت خودنگهداری (Self-custody) بود، حالا معتقد است سپردن بیت کوین به بانک‌های بزرگ بهترین راه است.

تغییر موضع ناگهانی و جنجالی

به گزارش کوین‌تلگراف (Cointelegraph)، سیلور در مصاحبه‌ای با مدیسون ریدی (Madison Reidy)، گزارشگر بازارهای مالی، به صراحت گفت که به جای استفاده از کیف پول‌های سخت‌افزاری، بهتر است کاربران به بانک‌های خیلی بزرگ که برای نگهداری از دارایی‌های مالی طراحی شده‌اند، اعتماد کنند. او حتی پا را فراتر گذاشت و کسانی را که نگران مصادره احتمالی بیت کوین توسط دولت هستند، آنارشیست‌های پارانوئید خواند و این نگرانی را افسانه و کلیشه‌ای تکراری دانست!

تناقض با مواضع پیشین

این موضع‌گیری جدید در تضاد آشکار با اظهارات پیشین سیلور قرار دارد. او در نوامبر ۲۰۲۲، درست چند هفته پس از سقوط صرافی اف‌تی‌اکس (FTX)، با تأکید بر اهمیت خودنگهداری گفته بود:

در سیستم‌هایی که خودنگهداری وجود ندارد، نگهدارندگان قدرت زیادی به دست می‌آورند و می‌توانند از آن سوءاستفاده کنند.

سیلور حتی تا جایی پیش رفته بود که به کاربران توصیه می‌کرد عبارت بازیابی ۱۲ کلمه‌ای خود را به خاطر بسپارند و به هر کسی که قصد تصاحب آن را دارد، پاسخ منفی قاطع بدهند.

موج گسترده انتقادات از سوی چهره‌های شاخص

جنجال بزرگ بنیان‌گذار مایکرواستراتژی و خشم طرفداران بیت کوین

این تغییر موضع با واکنش‌های تندی از سوی چهره‌های سرشناس صنعت ارزهای دیجیتال روبه‌رو شد:

ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، هم‌بنیان‌گذار اتریوم (ETH)، اظهارات سیلور را کاملاً دیوانه‌وار توصیف کرد و گفت او در حال دفاع از رویکرد تسخیر نظارتی است که می‌خواهد ارزهای دیجیتال را در دست مدیران سرمایه‌گذاری مانند بلک‌راک (Black) و فیدلیتی (Fidelity) متمرکز کند.

اریک وورهیس (Erik Voorhees)، بنیان‌گذار شیپ‌شیفت (ShapeShift)، تأکید کرد که توانایی برداشت بیت کوین و نگهداری شخصی آن، تنها راه جلوگیری از تمرکزگرایی و فساد است. او نادیده گرفتن این اصل اساسی توسط سیلور را کاملاً اشتباه خواند.

مکس کایزر (Max Keiser) در ۲۳ اکتبر گفت:

اظهارات اخیر علیه خودنگهداری نشان‌دهنده گرایش ارتجاعی به نفع کلاهبرداران بانکداری متمرکز قدیمی است که بیت کوین برای اصلاح آن‌ها به وجود آمده است.

پاسکال گوتیر (Pascal Gauthier)، مدیرعامل شرکت سازنده کیف پول سخت‌افزاری لجر (Ledger)، در گفتگو با کوین‌تلگراف تأکید کرد:

بدون خودنگهداری، ارز دیجیتال وجود نخواهد داشت، پس اگر همه کوین‌ها به صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) یا صرافی‌ها منتقل شوند، این بحث بی‌معنا خواهد بود.

بیشتر بخوانید: ETF بیت کوین چیست؟ آشنایی با صندوق قابل معامله در بورس

دیدگاه‌های متفاوت و تحلیل‌ها

برخی تحلیلگران معتقدند موضع جدید سیلور انگیزه‌های تجاری دارد. سایمون دیکسون (Simon Dixon)، نویسنده کتاب بانک برای آینده (Bank to the Future)، معتقد است سیلور به این دلیل اهمیت خودنگهداری را کم‌رنگ می‌کند که این موضوع با برنامه بلندمدت مایکرواستراتژی برای تبدیل شدن به یک بانک بیت کوین و ارائه وام‌های وثیقه‌ای در تضاد است.

در مقابل، برخی مانند جولیان فیگوئروا (Julian Figueroa)، بنیان‌گذار و مجری گت بیسد (Get Based)، از موضع سیلور دفاع کرده و می‌گویند پیام او بیشتر متوجه نهادها بوده است، نه افراد عادی. به گفته او:

نهادها هیچ‌گاه آنارشیست نبوده و نخواهند بود. کسب‌وکارهای کوچک می‌توانند کیف پول سخت‌افزاری داشته باشند، اما موسسات با بیش از ۲۰۰ کارمند، صندوق‌های بازنشستگی یا صندوق‌های ثروت به بانک‌های بیت کوینی نیاز خواهند داشت.

عقب‌نشینی سریع پس از انتقادها

پس از موج گسترده انتقادها، سیلور در ۲۳ اکتبر در پستی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) مجبور به عوض کردن موضع خود شد:

من از خودنگهداری برای افرادی که تمایل و توانایی آن را دارند، حمایت می‌کنم. همچنین از حق خودنگهداری برای همه و آزادی انتخاب شکل نگهداری برای افراد و نهادها در سراسر جهان پشتیبانی می‌کنم.

بیت کوین از همه اشکال سرمایه‌گذاری توسط همه انواع نهادها سود می‌برد و باید از همه استقبال کند.

نتیجه‌گیری

این جنجال نشان می‌دهد که جامعه بیت کوین همچنان به شدت به اصول اولیه خود پایبند است. مایکرواستراتژی به عنوان بزرگ‌ترین دارنده شرکتی بیت کوین با ۲۵۲,۲۲۰ واحد به ارزش تقریبی ۱۷ میلیارد دلار، در موقعیتی حساس قرار دارد. از یک سو باید منافع سهامداران و الزامات قانونی را در نظر بگیرد و از سوی دیگر نمی‌تواند اصول بنیادین جامعه بیت کوین را نادیده بگیرد.

عقب‌نشینی سریع سیلور نشان می‌دهد که حتی بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران نهادی نیز نمی‌توانند خواسته‌های اصلی جامعه بیت کوین را نادیده بگیرند. این رویداد همچنین بار دیگر تأکید می‌کند که مسئله خودنگهداری و کنترل کامل دارایی‌ها توسط کاربران، یکی از اصول غیرقابل مذاکره در دنیای ارزهای دیجیتال است.

guest

لطفا در صورت مشاهده دیدگاه‌های حاوی توهین و فحاشی یا خلاف عرف جامعه لطفا با گزارش سریع آن‌ها، به ما در حفظ سلامت بستر ارتباطی کاربران کمک کنید.

1 دیدگاه
Tames
Tames
۳ ساعت قبل

هیچکس نه بانک مرکزی اروپا،نه مایکرواستراتژی،بلک راک هیچکس نمیتونه جلو غیر متمرکز بودن بیت کویین قد علم کنه هیچکس دم سازنده گرم خخخخ