مناظره ترامپ و هریس؛ سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال منتظر چه باشند؟

مناظره ترامپ و هریس؛ سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال منتظر چه باشند؟

نگاه‌ها به مناظره انتخاباتی بامداد فردای آمریکا دوخته شده است؛ رویدادی که می‌تواند سرنوشت بازار ارزهای دیجیتال را رقم بزند. دونالد ترامپ و کامالا هریس، نامزدهای ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا، در این مناظره رو در روی هم قرار می‌گیرند و دیدگاه‌هایشان می‌تواند تأثیری شگرف بر آینده صنعت ارزهای دیجیتال داشته باشد. این مناظره ۹۰ دقیقه‌ای قرار است سه‌شنبه ساعت ۹ شب به‌وقت شرق آمریکا و ۴:۳۰ دقیقه بامداد چهارشنبه به وقت تهران به میزبانی شبکه ای‌بی‌سی نیوز (ABC News) در فیلادلفیا برگزار شود.

موضع نامزدها در مورد ارزهای دیجیتال

یکی از موضوعات مهم و مورد علاقه فضای ارزهای دیجیتال در ماه‌های اخیر ، مواضع نامزدهای ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا در خصوص ارزهای دیجیتال بوده است. در ابتدا نگاهی به مواضع هر دو کاندیدا در خصوص ارزهای دیجیتال داریم.

دونالد ترامپ: از منتقد تا حامی

دونالد ترامپ، که زمانی منتقد سرسخت بیت کوین بود، اکنون رویکردی متفاوت در پیش گرفته است. او وعده داده در صورت پیروزی، از توسعه صنعت ارزهای دیجیتال حمایت خواهد کرد. این تغییر موضع، حمایت بخش قابل توجهی از جامعه ارزهای دیجیتال و رهبران این صنعت در آمریکا را برای ترامپ به ارمغان آورده است.

دونالد ترامپ بیت کوین

ترامپ در کنفرانس بیت کوین ۲۰۲۴ که در ماه ژوئیه برگزار شد، نظر ترامپ در مورد بیت کوین توجهات بسیاری را به خود جلب کرد. او در آن سخنرانی از استخراج بیت کوین حمایت کرد و اعلام کرد قصد دارد ایالات متحده را به «پایتخت جهانی» بیت کوین تبدیل کند. این موضع‌گیری باعث شده است تا برخی از بزرگان صنعت ارزهای دیجیتال، از جمله کامرون و تایلر وینکلواس (Cameron and Tyler Winklevoss) و جسی پاول (Jesse Powell)، بنیانگذار صرافی کراکن (Kraken) کمک‌های مالی قابل توجهی به کمپین او اختصاص دهند.

قابل ذکر است که ترامپ قبلاً در مناظره‌ای با جو بایدن شرکت کرده بود که نقطه عطفی برای او محسوب شد و شانس پیروزی‌اش در بازارهای پیش‌بینی پس از آن رویداد افزایش یافت. حالا باید منتظر ساعت سخنرانی امروز ترامپ در این مناظره ماند و نتیجه آن را دید. در میان کاربران ارزهای دیجیتال نیز بسیاری همواره منتظر تاریخ سخنرانی ترامپ در مورد بیت کوین هستند، شاید مناظره امشب وقت آن باشد!

بیشتر بخوانید: تأثیر ریاست جمهوری ترامپ بر آینده قیمت بیت کوین

 کامالا هریس: موضعی مبهم

در طرف مقابل، کامالا هریس، معاون رئیس جمهور فعلی آمریکا که پس از کناره‌گیری جو بایدن در ژوئیه ۲۰۲۴ جایگزین او شد، موضع چندان روشنی در قبال ارزهای دیجیتال نداشته است. اگرچه هریس به عنوان یکی از دموکرات‌های طرفدار فناوری شناخته می‌شود، اما دیدگاه او درباره دارایی‌های دیجیتال همچنان نامشخص است.

کامالا هریس

نمایندگان هریس با رهبران صنعت ارزهای دیجیتال دیداری داشته‌اند، اما این جلسه اطلاعات چندانی درباره برنامه‌های او برای این بخش ارائه نکرده است. با این حال، تیم او همچنان در حال تعامل با علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال است. مناظره پیش رو می‌تواند فرصتی باشد تا هریس برنامه‌های خود برای تنظیم مقررات بازار دارایی‌های دیجیتال را روشن کند.

با وجود موضع نامشخص و نه چندان روشن هریس، برخی از چهره‌های برجسته صنعت ارزهای دیجیتال از جمله مارک کوبان (Mark Cuban) و آنتونی اسکاراموچی (Anthony Scaramucci) به عنوان بخشی از گروه کریپتو فور هریس (Crypto4Harris) از او حمایت می‌کنند.

احتمال بحث درباره ارزهای دیجیتال وجود دارد؟

با وجود اهمیت ارزهای دیجیتال در میان برخی رأی‌دهندگان، به نظر نمی‌رسد این موضوع در صدر دستور کار مناظره قرار داشته باشد. طبق نظرسنجی‌های اخیر، تنها ۱۳ درصد از شرکت‌کنندگان انتظار دارند ترامپ به ارزهای دیجیتال یا بیت کوین اشاره کند و این رقم برای هریس ۱۱ درصد است.

ران هاموند (Ron Hammond)، مدیر روابط دولتی در انجمن بلاک چین (Blockchain Association) معتقد است فشار چندانی بر هیچ یک از نامزدها برای تعریف دیدگاه‌های سیاستی خود وجود ندارد، زیرا ارزهای دیجیتال موضوع اصلی انتخابات برای اکثر رأی‌دهندگان نیست.

موضوعات اصلی مورد انتظار

ربکا لیائو (Rebecca Liao)، مدیرعامل ساگا (Saga) و مشاور پیشین کمپین ریاست جمهوری جو بایدن در سال ۲۰۲۰ می‌گوید:

در حالی که ارزهای دیجیتال قطعاً یکی از موضوعات داغ این انتخابات است، اما در سطحی مانند مهاجرت یا تورم نیست. به ویژه، اقتصاد احتمالاً در مرکز توجه مناظره خواهد بود.

نظرسنجی اخیر اکونومیست (The Economist) و یوگاو (YouGov) نشان می‌دهد که اولویت‌های اصلی رأی‌دهندگان شامل تورم و قیمت‌ها (۹۷ درصد)، مشاغل و اقتصاد (۹۶ درصد)، مالیات و هزینه‌های دولت (۹۴ درصد) و امنیت ملی (۹۲ درصد) است.

تأثیر احتمالی بر بازار ارزهای دیجیتال

جامعه ارزهای دیجیتال به دقت این مناظره را دنبال می‌کند. توکن‌های «سیاسی» در حال احیا هستند و توکن‌های مرتبط با دونالد ترامپ از جمله برترین عملکردها را داشته‌اند. برای مثال، توکن کوچک PEPE با نماد معاملاتی TRUMP  در عرض ۲۴ ساعت ۱۱۹.۲ درصد افزایش یافته است. همچنین میم کوین بزرگ ماگا (MAGA) که در رتبه ۲۶۱ بازار ارزهای دیجیتال قرار دارند نیز در ۲۴ ساعت گذشته ۳ درصد افزایش داشته است. افزایش فعالیت خرید نشان می‌دهد که جامعه ارزهای دیجیتال روی پیروزی او شرط می‌بندد. عملکرد موفق ترامپ در مناظره می‌تواند ارزش این دارایی‌ها را بیشتر افزایش دهد.

ترامپ یا کامالا هریس؟

در حال حاضر، ۵۲ درصد از شرکت‌کنندگان در بازار پیش‌بینی پالی مارکت (Polymarket) به پیروزی ترامپ باور دارند. البته کامالا هریس در فاصله بین ۱۰ تا ۲۰ اوت پیشتاز بود، اما از ابتدای سپتامبر در نظرسنجی‌ها عقب افتاده است. با این حال، در حال حاضر ۷۴ درصد از شرط‌ بندان معتقدند که هریس در مناظره امروز پیروز خواهد شد.

ترامپ یا کامالا هریس

پیش‌بینی‌های بلندمدت بر اساس نتیجه انتخابات

برنشتاین (Bernstein)، شرکت تحقیقاتی معروف وال استریت در گزارشی پیش‌بینی کرده است که در صورت پیروزی ترامپ، قیمت بیت کوین می‌تواند تا پایان سه ماهه چهارم به بین ۸۰,۰۰۰ تا ۹۰,۰۰۰ دلار برسد، در حالی که در صورت پیروزی هریس، ممکن است قیمت ارز دیجیتال برتر به بین ۳۰,۰۰۰ دلار تا ۴۰,۰۰۰ دلار کاهش یابد.

این شرکت اقدامات نظارتی را دلیل اصلی این پیش‌بینی عنوان کرده و دولت فعلی بایدن و هریس را بر اساس اقدامات انجام شده علیه بازیگران اصلی صنعت مانند کوین بیس (Coinbase) و یونی سواپ (Uniswap)، مخالف ارزهای دیجیتال معرفی کرده است. طبق این گزارش، پیروزی هریس خطر همان خصومت نظارتی را به همراه دارد، در حالی که دولت ترامپ احتمالاً تنش‌های نظارتی را کاهش خواهد داد.

نتیجه‌گیری

اگرچه ارزهای دیجیتال ممکن است نقش تعیین‌کننده‌ای در نتیجه انتخابات نداشته باشند، اما نتیجه انتخابات می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر بازار ارزهای دیجیتال داشته باشد. سرمایه‌گذاران و فعالان این حوزه باید به دقت مواضع نامزدها را دنبال کنند و برای سناریوهای مختلف آماده باشند.

مناظره ترامپ و هریس؛ سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال منتظر چه باشند؟

مناظره امشب می‌تواند نقطه عطفی در شکل‌گیری آینده صنعت ارزهای دیجیتال در ایالات متحده باشد. با این حال، باید توجه داشت که سیاست‌های واقعی پس از انتخابات ممکن است با وعده‌های انتخاباتی تفاوت داشته باشد. بنابراین، تحلیل دقیق و پیگیری مستمر تحولات سیاسی و قانونی برای فعالان این حوزه ضروری خواهد بود.

guest

لطفا در صورت مشاهده دیدگاه‌های حاوی توهین و فحاشی یا خلاف عرف جامعه لطفا با گزارش سریع آن‌ها، به ما در حفظ سلامت بستر ارتباطی کاربران کمک کنید.

0 دیدگاه