راکی ربیت
تا لیست شدن راکی ربیت:
همستر
تا لیست شدن همستر:

تقلب در همستر کامبت: بحران در محبوب‌ترین بازی تلگرامی دردسرساز می‌شود!

تقلب در همستر کامبت: بحران در محبوب‌ترین بازی تلگرامی دردسرساز می‌شود!

همستر کامبت (Hamster Kombat)، بازی محبوب تلگرامی که در ماه‌های اخیر به یک پدیده فراتر از سطح ارزهای دیجیتال و یک ترند اجتماعی تبدیل شده بود، حالا با چالشی بزرگ روبرو شده است. سیستم ضد تقلب جدید این بازی، موج بزرگی از نارضایتی را در میان کاربران همستر کامبت برانگیخته و نگرانی‌هایی را درباره توزیع عادلانه توکن همستر کامبت (HMSTR) در ایردراپ پیش رو ایجاد کرده است.

اگر اغراق آمیز نباشد، می‌توان گفت که همستر کامبت با بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر، به دلیل رویکردی که در پیش گرفته است، می‌تواند در مسیر بحرانی جدی قرار بگیرد. تصمیم تیم توسعه‌دهنده برای مقابله با تقلب و نحوه اجرای آن، نه تنها تعداد افراد واجد شرایط برای دریافت توکن را کاهش داده، بلکه اعتماد بسیاری از کاربران را نیز خدشه‌دار کرده است. همچنین اطلاعات دیرهنگام و تازه‌ای که در خصوص نحوه ایردراپ و برداشت توکن‌ها به کاربران مخابره شده، بی‌اعتمادی‌ها را افزایش داده و این چالش می‌تواند سرنوشت یکی از موفق‌ترین بازی‌های تلگرامی را تغییر دهد. در این گزارش به بررسی دقیق این چالش، اعتراضات کاربران و پیامدهای آن برای آینده پروژه نگاهی داریم.

بیشتر بخوانید: همستر کامبت چیست؟

سیستم ضد تقلب همستر کامبت چه کرده است؟

تیم همستر کامبت آنگونه که اعلام کرده، با هدف حفاظت از کاربران واقعی، مکانیسم ضد تقلب جدیدی را معرفی کرده است. نتیجه این مکانیسم جدید؟ مسدود شدن ۲.۳ میلیون کاربر به اتهام تقلب و محرومیت این تعداد بازیکن از مشارکت در ایردراپ و دریافت توکن! در واقع با حذف این تعداد کاربر، ۴۳ درصد از کل کاربران ادعایی بازی، یعنی ۱۳۱ میلیون نفر از مجموع ۳۰۰ میلیون کاربر، واجد شرایط شرکت در ایردراپ هستند.

تیم همستر کامبت در خصوص شناسایی متقلبان می‌گوید که برای مثال یکی از این آنها بیش از ۴۰۰ حساب همستر کامبت را به یک آدرس بایننس متصل کرده بود یا یک کاربری دیگر بیش از ۲,۰۰۰ دوست به بازی دعوت کرده بود که تمام آن دوستان توسط سیستم ضد تقلب، به‌عنوان متقلب شناسایی شده بودند. همستر کامبت می‌گوید که برای ماه‌ها رفتار بازیکنان را بررسی کرده تا این متقلبان شناسایی شوند و بیش از ۶.۸ میلیارد توکن قرار بوده به آنان تعلق بگیرد که نیمی از این مقدار سوزانده شده و نصف دیگر در میان بازیکنان همستر توزیع شده است.

روش‌های تقلب شناسایی شده شامل استفاده از بات‌ها و ابزارهای اتوکلیکر بوده است. جالب اینجاست که حتی فروش ماساژورهای برقی در روسیه افزایش یافته، زیرا برخی کاربران از این وسایل برای شبیه‌سازی کلیک استفاده می‌کردند. به نظر می‌رسد بخش بسیاری بزرگی از محرومیت‌ها مرتبط با قابلیت جمع‌آوری کلیدها در بازی بوده که برخی از کاربران برای جمع‌آوری این کلیدها از بات‌ها استفاده کرده‌اند.

موج گسترده نارضایتی از رویکرد غیرشفاف همستر کامبت

اعمال سیستم ضد تقلب، شوکی بزرگ به جامعه کاربران وارد کرد. بسیاری از بازیکنان هنگامی که فصل نخست همستر کامبت به پایان رسید و به ربات تلگرامی برای اطلاع در خصوص ایردراپ مراجعه کردند، با پیام تقلب بد است (Cheating is Bad) مواجه شدند که نشان می‌داد سیستم آنها را متقلب شناسایی کرده و از ایردراپ فصل اول محروم شده‌اند است. این موضوع باعث گسترش سریع اعتراضات در شبکه‌های اجتماعی شد. طبق گزارش کریپتو پولیتن (Cryptopolitan) کاربران ناراضی کمپین‌هایی را برای ریپورت کردن بات تلگرامی همستر کامبت راه‌اندازی کردند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اکثریت قاطع کاربران از این وضعیت ناراضی هستند.

تقلب همستر کامبت

چالش‌های اصلی مطرح شده توسط کاربران عبارتند از عدم شفافیت در معیارهای تشخیص تقلب، اتهام ناعادلانه بودن سیستم تشخیص تقلب، نگرانی درباره از دست دادن حق شرکت در ایردراپ. برخی کاربران معتقدند سیستم در تشخیص متقلبان واقعی از کاربران عادی دچار اشتباه شده است. در واقع، بخشی از معترضان، کسانی هستند که مدعی‌اند هیچگونه تقلبی در بازی انجام نداده‌اند و به عنوان متقلب شناخته شده‌اند. یکی از کاربران در نامه‌ای سرگشاده در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است:

بسیاری از افراد با استفاده از هزاران حساب کاربری و کلیدهای تهیه شده توسط ربات‌ها، همچنان واجد شرایط هستند.

درست است! بسیاری از کاربران در روزهای اخیر اعتراف کرده‌اند که به روش‌های مختلف دست به تقلب در بازی زده‌اند و با هیچ مشکلی در ایردراپ مواجه نیستند و توسط همستر کامبت تنبیه نشده‌اند. همچنین انتقاد اساسی که در این میان مطرح شده، این است که تیم همستر کامبت برای مدت بسیار طولانی و از همان ابتدا تأکید کرده بود که مهم‌ترین و اصلی‌ترین معیار برای دریافت توکن، میزان پرافیت یا سود بر ساعت است؛ اما حالا بر خلاف وعده خود، بسیاری کاربران بخاطر تقلب برای کسب کلیدهایی که طبق اعلام تیم توسعه در گذشته، برای مشارکت در ایردراپ ضروری نبوده‌اند، حذف شدند.

معترضان می‌گویند که تیم همستر در واقع اهمیت اصلی را به کلیدها داده است و بیش از ۲ میلیون بازیکنی که غالباً بسیار فعال و وفادار به اکوسیستم همستر کامبت بوده‌اند و اکثریت آنها پرافیت زیادی هم داشته‌اند را به خاطر چند کلید تقلبی از دریافت هرگونه توکنی محروم کرده است. امر دیگری که باعث عصبانیت بسیاری از بازیکنان شده، این است که چنین تصمیم مهمی تا زمانی که بازیکنان با این پیام روبه‌رو شدند، به اطلاع کاربران نرسیده بود و همه را غافلگیر کرد.

ایردراپ همستر کامبت و ناامیدی بسیاری از بازیکنان

طبق اعلام تیم همستر کامبت، از ۷۵ میلیارد توکنی که در کل قرار است به بازیکنان داده شود، ۶۰ میلیارد توکن برای ایردراپ در فصل اول در نظر گرفته شده است که از این میزان، ۸۸.۷۵ درصد بلافاصله و ۱۱.۲۵ درصد پس از ۱۰ ماه آزاد خواهد شد. این یعنی حدود ۵۳.۲۵ میلیارد توکن فوراً و ۶.۷۵ میلیارد توکن با تأخیر ۱۰ ماهه توزیع می‌شود. این امر نیز همانند تصمیم کتیزن، باعث نگرانی‌های زیادی در میان کاربران شده است، زیرا همه این تصمیمات به شکلی غیر شفاف و پس از پایان فصل اول بازی اعلام شده‌اند و بسیاری را نسبت به پروژه دلسرد کرده‌اند.

گفتنی است که علاوه بر بیش از ۲.۳ میلیون بازیکنی که از دریافت هرگونه توکنی محروم شده‌اند؛ در شب نخست، تعداد بسیار بیشتری از کاربران توسط همستر کامبت به تقلب متهم و با محرومیت از دریافت توکن روبه‌رو شده بودند، اما به فاصله زمانی کوتاهی تعداد زیادی از آنان بازیکنان واجد دریافت توکن در ایردراپ شدند. عدم شفافیت همستر کامبت در برخورد خود با بحث تقلب‌ها و بی توجهی به اعتراضات گسترده کاربران و خلف وعده آنها در خصوص نحوه اختصاص توکن و مجموع تصمیمات روزهای اخیر تیم پشت این پروژه، بسیاری از کاربران، از جمله کسانی که محروم نیستند را نسبت به آینده این پروژه ناامید و بدبین کرده است.

این وضعیت یادآور تجربه مشابهی در پروژه پیکسل ورس (Pixel Verse) است که با چالش‌های مشابهی روبرو شد و در روزهای گذشته نیز کتیزن (Catizen) هم با اعتراضاتی در خصوص نحوه تخصیص توکن و توزیع آن بین کاربران مواجه شد.

ابهامات در در خصوص آینده

چشم‌انداز آینده همستر کامبت اکنون مبهم است. اعتماد از دست رفته بخشی نسبتاً قابل توجهی از جامعه کاربران می‌تواند چالشی بزرگ برای ادامه موفقیت پروژه باشد. بسیاری از کاربران خواستار اصلاحات در سیستم تشخیص تقلب و شفافیت بیشتر در فرآیند ایردراپ هستند. زیرا اعتراضات تنها معطوف به ایرادات پیرامون موضوع تقلب و حذف ناعادلانه برخی از کاربران نیست، بلکه نارضایتی‌های زیادی نیز در خصوص نحوه و میزان تخصیص توکن به بازیکنان وجود دارد.

همستر کامبت کاربران متقلب را مسدود کرد

قابل ذکر است که با پایان فصل اول همستر کامبت در روز در روز ۲۰ سپتامبر (۳۰ شهریور) و تعیین تعداد واجدین شرایط دریافت توکن و میزان توکن‌های اختصاص یافته به آنان، فرایند ایردراپ و عرضه توکن HMSTR در صرافی‌های اصلی در روز پنجشنبه ۲۶ سپتامبر (۵ مهر) انجام خواهد شد. تاریخی که می‌تواند نقطه عطفی برای این پروژه باشد و نتیجه ایردراپ فصل اول را به ده‌ها میلیون بازیکن همستر کامبت نشان دهد و تعیین کننده نحوه ادامه راه این پروژه شود.

با این حال، چالش پیش آمده برای همستر کامبت نشان می‌دهد که حفظ تعادل بین مبارزه با تقلب و حفظ رضایت کاربران تا چه اندازه دشوار است. بالاخص در پروژه‌ای که ده‌ها میلیون کاربر غیرتخصصی دارد و بخش بسیار بزرگی از کاربران، کسانی هستند که شناخت چندانی از اکوسیستم ارزهای دیجیتال ندارد و تنها با هدف کسب ثروتی سریع، هر روز ساعات بسیاری را مشغول انجام تسک‌های همستر کامبت بوده‌اند.

آیا همستر کامبت بازیکنان خود را بازی داده است؟

در چنین شرایطی، اگرچه تلاش ادعایی تیم همستر کامبت برای ایجاد یک اکوسیستم سالم و عاری از تقلب قابل تحسین است، اما نحوه اجرای آن می‌تواند تأثیر عمیقی بر اعتماد جامعه کاربری شکننده و غالباً غیرحرفه‌ای همستر داشته باشد. همچنین عدم شفافیت‌های اخیر و چرخش در برخی مواضع، کاربران و فعالان با تجربه و تخصصی حوزه ارزهای دیجیتال را نیز به شدت بدبین خواهد کرد و می‌تواند به سرعت ضربه عمیقی به داستان افسانه‌ای موفقیت همستر وارد کند.

آینده همستر کامبت اکنون به نحوه مدیریت این بحران و پاسخگویی به نگرانی‌های کاربران بستگی دارد. موفقیت یا شکست این پروژه می‌تواند درس‌های ارزشمندی برای سایر پروژه‌های مشابه در فضای ارزهای دیجیتال به همراه داشته باشد. امری که به نظر می‌رسد چندان مدنظر تیم همستر کامبت نبوده و از اعتراضات و ناکامی در ایردراپ و ادامه راه پروژه‌هایی مانند کتیزن و پیکسل ورس درس نگرفته‌اند.

تقلب در همستر کامبت: بحران در محبوب‌ترین بازی تلگرامی دردسرساز می‌شود!

به همین دلیل نیز بسیاری از بازیکنان محروم شده به علت تقلب و همچنین بسیاری از کسانی که محروم نشده‌اند، معتقدند که تیم همستر کامبت در بسیاری از مسائل بازیکنان خود را بازی داده است و گسترش این بی‌اعتمادی جامعه کاربران چالشی بسیار جدی و خطرناک است!

guest

لطفا در صورت مشاهده دیدگاه‌های حاوی توهین و فحاشی یا خلاف عرف جامعه لطفا با گزارش سریع آن‌ها، به ما در حفظ سلامت بستر ارتباطی کاربران کمک کنید.

0 دیدگاه