کتیزن
تا لیست شدن کتیزن:

چرا بازیکنان کتیزن از ایردراپ توکن CATI ناامید شدند؟

چرا بازیکنان کتیزن از ایردراپ توکن CATI ناامید شدند؟

روز گذشته، شنبه ۱۴ سپتامبر (۲۴ خرداد) پس از مدت‌ها انتظار، یکی از پروژه‌های اصلی و بزرگ بازی‌های مبتنی بر کسب درآمد تلگرام، کتیزن (Catizen) ایردراپ توکن خود را انجام داد. ایردراپی که بسیار منتظر آن بودند و در حالی که اشتیاق پیرامون این پروژه در ابتدا بسیار زیاد بود، اما نحوه توزیع توکن، اعلام توکنومیکس در لحظه آخر و تعداد توکن‌های ایردراپ شده به کاربران و استراتژی کتیزن برای آینده، محل انتقاد بسیار جدی قرار گرفته و بسیاری از بازیکنان را ناامید کرده است.

در حالی که میلیون‌ها بازیکن منتظر اخبار هیجان انگیزی در طول روز ایردراپ کتیزن بودند؛ انتشار یک نامه از سوی تیم وونگ (Tim Wong)، رئیس بنیاد کتیزن (Catizen) خطاب به جامعه کاربران، آغازی بر تردیدها و دلسردی‌های کاربران شد. وونگ در نامه خود درباره توکن کتیزن و نحوه تخصیص آن صحبت کرده بود. بر این اساس، توکن CATI به‌عنوان توکن حاکمیتی اکوسیستم کتیزن عرضه کلی معادل ۱ میلیارد توکن خواهد داشت. از این میزان یک میلیارد توکن، ۴۳ درصد به جامعه کاربران اختصاص می‌یابد که ۳۴ درصد از طریق ایردراپ و ۹ درصد نیز از طریق لانچ‌پول بایننس در اختبار جامعه قرار می‌گیرد. باقی توکن‌ها نیز به نقدینگی، خزانه، تیم پروژه، سرمایه‌گذاران و مشاوران اختصاص می‌یابد.

بیشتر بخوانید: بازی کتیزن چیست؟ آموزش کامل ایردراپ Catizen

ایردراپ کتیزن

چرا ایردراپ کتیزن برای خیلی‌ها راضی‌کننده نبود؟

با این حال، نکته کلیدی اینجاست که در ایردراپ اولیه کنونی و رویداد ایجاد توکن (TGE) که دیروز انجام شد، تنها ۱۵ درصد توکن‌ها بین کاربران واجد شرایط دریافت توزیع شد و باقی توکن‌هایی که برای ایردراپ در نظر گرفته شده‌اند در مدت ۳ سال به کاربران تخصیص داده خواهند شد. بدین گونه که هر ۳ ماه یک‌بار مقداری از توکن‌های باقیمانده بین بازیکنان کتیزن توزیع می‌شود تا نهایتا تمام توکن‌های در نظر گرفته شده ایردراپ شوند. این وقفه ۳ ساله یکی از نخستین ناامیدی‌های جدی کاربران بود که پس از تخصیص توکن‌ها و مشخص شدن تعداد توکن‌های هر کاربر، جدی‌تر هم شد.

در واقع، یکی از انتقادات جدی به کتیزن در این زمینه، مربوط به نحوه اطلاع رسانی و عدم توضیح دادن توکنومیکس پروژه تا لحظه آخر به کاربران بوده است و بسیاری معتقدند که اگر پیش‌تر، از نحوه توزیع توکن مطلع می‌شدند، قطعاً ۶ ماه وقت خود و حتی در بسیاری از موارد سرمایه خود را صرف این پروژه نمی‌کردند.

معیار واقعی ایردراپ توکن CATI؛ سرمایه‌گذاری یا تسک‌ها؟

پس از آنکه بازیکنان واجد شرایط ایردراپ در کتیزن، شاهد میزان توکن‌های دریافتی خود بودند، شوک بعدی نیز به جامعه کاربران وارد شد و واکنش‌ها نشان می‌دهد تقریباً هیچ بخشی از بازیکنان کتیزن از روند ایردراپ و میزان توکن دریافتی خود راضی نیستند. در حالی که در گذشته تقریباً کلیدی‌ترین معیار برای کسب توکن CATI، میزان پرافیت کاربر اعلام شده بود؛ اما نتیجه ایردراپ و واکنش‌های جامعه کاربران حاکی از آن است که بیشترین توکن به کاربرانی اختصاص یافته که تراکنش‌های بیشتری در اکوسیستم داشته‌اند و اصطلاحاً پول بیشتری خرج کرده‌اند.

در واقع، کاربران با پرافیت قابل توجه که تراکنشی نداشته یا تراکنش‌های بسیار کم و جزئی داشته‌اند، تعداد توکن‌های بسیار کمتری نسبت به کاربرانی دریافت کرده‌اند که با هر میزان پرافیتی، تراکنش‌های بیشتر یا ارتقا سطح بیشتری داشته‌اند. در واقع، بسیاری از بازیکنان معتقدند که در این ایردراپ، به ظاهر معیارهای ذکر شده مدنظر قرار داشته‌اند، اما در عمل تنها میزان سرمایه‌گذاری بازیکنان تعیین کننده بوده است. البته باید در نظر داشت که بحث انجام تراکنش و سرمایه‌گذاری نیز بخشی از تسک‌های مربوط به ایردراپ بوده‌اند، اما واقعیت این است که نقش آنها بسیار پررنگ‌تر از آنچه بود که تصور می‌شد.

آنگونه که به نظر می‌رسد و از اظهارات جامعه کاربری برداشت می‌شود، غالبا هر کاربر دستکم بین ۲ تا ۳ برابر میزان تراکنشی که در کتیزن داشته توکن دریافت کرده است. به طور مثال، کاربری که ۱۸۰ دلار تراکنش داشته است، بیش از ۴۰۰ توکن دریافت کرده است. همچنین نمونه کاربرانی نیز وجود دارد که با بیش از ۱۰۰ تراکنش و ۵۰۰ دلار هزینه برای ارتقا سطح ۳,۲۰۰ توکن کتیزن دریافت کرده است. این در حالی است که تقریباً اکثریت قریب به قاطع کاربران بازی که تنها تسک‌های روزانه را انجام داده‌اند و دست به خرید نزده‌اند، نهایتاً تعداد دو رقمی توکن دریافت کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: آیا از همستر کامبت، تپ سواپ و بازی های تلگرامی پولی در می‌آید؟

چالش نارضایتی کاربران کتتیزن

در اعتراض به این وضعیت کمپین‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی و گروه‌ها و کانال‌های تلگرامی راه‌اندازی شده تا با ریپورت کردن بات تلگرامی کتیزن صدای اعتراض خود را به گوش مدیران تلگرام و توسعه‌دهندگان پروژه برسانند. تقریباً در همه نظرسنجی‌هایی که طی ۲۴ ساعت گذشته در خصوص رضایت بازیکنان از تخصیص توکن کتیزن انجام شده، همواره بیش از ۹۰ درصد کاربران از این ایردراپ ناراضی بوده‌اند.

ایردراپ کتیزن

بسیاری معتقدند که این رویکرد کتیزن، همانند مورد ایردراپ پیکسل ورس است و نتایج مطلوبی نه برای مشارکت‌کنندگان در اکوسیستم دارد و نه پروژه را به جای بهتری می‌رساند. این عدم رضایت، یک چالش جدی برای کتیزن و آینده آن است و در صورتی که پس از لیست شدن صرافی‌ها قیمت آن به گونه‌ای نباشد که بتواند رضایت بخش عمده‌ای از بازیکنان را جذب کند، باید منتظر تضعیف احتمالی این پروژه و کوچ بازیکنان از اکوسیستم آن به پروژه‌های دیگر باشیم.

واکنش کتیزن به اعتراضات؛ کار درستی انجام دادیم!

در واکنش به اعتراضات گسترده بازیکنان و کاربران به نحوه توزیع توکن، کانال تلگرامی تیم کتیزن اعلام کرده است که با وجود رای کاربران به در نظر گرفتن پرافیت به عنوان معیار اصلی ایردراپ، توسعه‌دهندگان به دلیل کشف موارد تقلب در بازی، در بازی، تصمیم گرفته‌اند اهمیت پرافیت را در ایردراپ کاهش دهند. در واقع تیم کتیزن، بدون آنکه به بازیکنان خود اطلاع دهد، معیار توزیع توکن را به فعالیت‌ها و تراکنش‌های آنچین، انجام تسک‌ها و احتمالا از همه مهم‌تر، خرید آیتم‌ها و ارتقاء‌ها تغییر داده است.

همچنین توسعه‌دهندگان می‌گویند که این تصمیم بحث برانگیز که بدون اعلام قبلی به بازیکنان اتخاذ شده، در راستای عادلانه نگهداشتن بازی بوده است. آنها می‌گویند که با وجود اعتراضات گسترده‌ای که به ایردراپ CATI انجام شده، تصمیم توسعه‌دهندگان برای تغییر اولویت‌های توزیع توکن درست و ضروری بوده است. این اطلاعیه کتیزن عملاً احتمال هرگونه اصلاح در روند یا تغییر رویکرد و عقب‌نشینی از سوی کتیزن به نفع کاربران معترض را از بین می‌برد.

بسیاری از کاربرانی که وقت بسیار زیادی در این بازی صرف کرده‌اند اما تراکنش‌های چندانی انجام نداده‌اند، از میزان توکن دریافتی خود به شدت ناراضی هستند که این دسته اکثریت قاطع کاربران کتیزن را تشکیل می‌دهند.

مشکل از کجاست و باید در آینده منتظر چه چیزی باشیم؟

با این حال شاید کتیزن چندان هم در رویکرد خود درباره نقشه راه و ایردراپ، خطایی انجام نداده باشد. رویکرد ایردراپ چند مرحله‌ای و قفل کردن بخشی از توکن‌ها برای کنترل تورم و عرضه، یک استراتژی پرطرفدار در صنعت ارزهای دیجیتال است که در بسیاری از مواقع با موفقیت روبه‌رو شده است. با این حال، ایراد کار در آنجاست که جامعه هدف بازی‌های تپ تو ارن (Tap-to-Earn)  تلگرام، آن جامعه کاربری کلاسیک ارزهای دیجیتال نیست که چنین استراتژی‌های زمان بر و نامطمئنی را بپذیرد، زیرا میلیون‌ها نفر یا ده‌ها میلیون نفر از این بازیکنان با امید کسب درآمد و حتی رویای ثروتمندشدن فوری وارد این فضا شده‌اند و چنین نقشه راه ۳ ساله‌ای را نخواهند پذیرفت.

حالا باید منتظر ماند تا ببینیم در روز ۳۰ شهریور و با لیست شدن توکن CATI در صرافی‌ها، ارزش بازار و قیمت آن چگونه خواهد بود و آیا امیدواری‌ها دوباره به این پروژه باز می‌گردد و در کنار داگز و نات کوین به جمع توکن‌های محبوب تلگرامی می‌پیوندد یا در کنار پیکسل ورس به جمع پروژه‌های در دست فراموشی و در مسیر شکست تلگرام قرار می‌گیرد. با این وجود، با توجه به اطلاعیه کتیزن در خصوص اعتراضات به ایردراپ، بسیرا بعید به نظر می‌رسد که آنها در خصوص نقشه راه پروژه یا توکنومیکس آن دست به اصلاحات یا تغییراتی بزنند.

چرا بازیکنان کتیزن از ایردراپ توکن CATI ناامید شدند؟

گفتنی است که در حال حاضر کاربران می‌توانند توکن‌های کتیزن خود را از طریق ۵ صرافی استیک کنند که البته کاربران ایرانی به دلیل تحریم‌ها امکان استفاده از هیچکدام از آن صرافی‌ها را ندارند و باید تا ظهر روز جمعه ۳۰ شهریور (۲۰ سپتامبر) صبر کنند تا پس از لیست شدن توکن در صرافی‌های متمرکز بین‌المللی، تعیین قیمت و آغاز معاملات، توکن‌های CATI خود را به مقصد کیف پول‌های غیر امانی خود مانند تون کیپر منتقل کنند.

guest

لطفا در صورت مشاهده دیدگاه‌های حاوی توهین و فحاشی یا خلاف عرف جامعه لطفا با گزارش سریع آن‌ها، به ما در حفظ سلامت بستر ارتباطی کاربران کمک کنید.

2 دیدگاه
Fered
Fered
۲ روز قبل

به این میگن کلاهبرداری نوین با استفاده از ابزار و علم بلاکچین
بنظر من البته
از اولشم به کتیزن و تپ سواپ و آنچین و همستر و پیکسل ورس بدبین بودم و هستم و در آینده خواهید دید این کامنت رو
امیدوارم که عکس نظر من باشه چون کلی ماینر وقت با ارزش گذاشتن

afshin6251
afshin6251
۳ روز قبل

من حدودا ۱۰ دلار در شبکه تراکنش داشتم و فقط ۲۴ توکن گرفتم که ان هم قیدشان رو زدم و ربات رو مسدود و حذف کردم البته مه قرار نیست همه پروژه ها مثل نات و داگز بدون هیچ محدودیتی تمام توکن های کاربران را به یه باره بین اونها تقسیم کنند