سقوط بازار ارزهای دیجیتال! بیت کوین تا کجا می‌ریزد؟

سقوط بازار ارزهای دیجیتال! بیت کوین تا کجا می‌ریزد؟

بازار ارزهای دیجیتال امروز شاهد یکی از شدیدترین سقوط‌های خود در سال‌های اخیر بود. در روز دوشنبه، بازار ارزهای دیجیتال با سقوطی شدید مواجه شد که طی آن، قیمت بیت کوین از اوج ۷۰,۰۰۰ دلاری خود به کمتر از ۵۰,۰۰۰ دلار رسید. به گزارش کریپتو پتیتو (Crypto Potato)، این رویداد باعث شد که بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار از ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال از بین برد.

بیت کوین، به عنوان پیشرو بازار ارزهای دیجیتال، در ۲۴ ساعت گذشته با کاهشی بیش از ۱۸ درصدی مواجه شده و به پایین‌ترین قیمت خود از ماه فوریه رسیده است. در حال حاضر، سرمایه‌گذاران باید برای خرید بیت کوین رقمی کمتر از ۵۰,۰۰۰ دلار پرداخت کنند.

قیمت اتریوم، دومین ارز دیجیتال بزرگ بازار، نیز با کاهشی ۳۹ درصدی از ۳,۴۰۰ دلار به ۲,۱۰۰ دلار سقوط کرد. هر چند که اکنون در محدوده ۲,۲۷۰ دلاری معامله می‌شود. سایر آلت کوین‌های برجسته بازار نیز با کاهش‌های دو رقمی مواجه شدند. در نتیجه این حمام خون در بازار ارزهای دیجیتال، ارزش کل بازار برای اولین بار در ۶ ماه گذشته به زیر ۲ تریلیون دلار رسیده است.

در ادامه این مطلب با بررسی گزارش وب‌سایت نیوز بی‌تی‌سی (NewsBTC) نگاهی به علل و عوامل مختلف بزرگ و کوچک سقوط امروز بازار ارزهای دیجیتال و به‌طور مشخص بیت کوین خواهیم انداخت. همچنین چشم انداز آینده این ارز دیجیتال را بررسی می‌کنیم تا بدانیم سطح حمایت و مقاومت کلیدی بیت کوین کدام‌ها هستند و باید انتظار چه روندی در بازار را داشت.

تحلیل قیمت بیت کوین

علل سقوط قیمت بیت کوین

 ترس از رکود اقتصادی

انتشار داده‌های ضعیف بازار کار آمریکا در روز جمعه، نگرانی‌ها در مورد احتمال رکود اقتصادی را افزایش داد. گزارش ماه جولای نشان داد که تنها ۱۱۴,۰۰۰ شغل جدید ایجاد شده که پایین‌ترین رقم از دسامبر سال گذشته است. علاوه بر این، گلدمن ساکس (Goldman Sachs) احتمال رکود اقتصادی را از ۱۵ درصد به ۲۵ درصد افزایش داده است، که نشان‌دهنده نگرانی‌های فزاینده در مورد وضعیت اقتصادی است. همچنین، وارن بافت (Warren Buffett) حدود ۵۰ درصد از سهام اپل خود را فروخته است، که می‌تواند نشانه‌ای دیگر از نگرانی در مورد شرایط اقتصادی باشد.

افزایش نرخ بهره توسط بانک ژاپن

تصمیم بانک ژاپن برای افزایش نرخ بهره از صفر به ۰.۲۵ درصد، تأثیر قابل توجهی بر بازارهای مالی جهانی گذاشت. این دومین افزایش نرخ بهره از سال ۲۰۰۷ است و تاریخاً، چنین اقداماتی اغلب پیش‌درآمد رکودهای جهانی بوده‌اند.

معکوس شدن معاملات بر پایه ین

با تقویت ین ژاپن در برابر دلار آمریکا، معامله‌گرانی که از ین برای خرید دارایی‌های پربازده‌تر استفاده کرده بودند، مجبور به بستن موقعیت‌های خود شدند. این امر باعث افزایش فشار فروش در بازارهای مختلف از جمله ارزهای دیجیتال شد.

فروش توسط معامله‌گران بزرگ

گزارش‌ها حاکی از آن است که شرکت‌های بزرگ معاملاتی مانند جامپ تریدینگ (Jump Trading) در حال فروش مقادیر قابل توجهی از دارایی‌های خود، به ویژه اتریوم، بوده‌اند.

موج لیکوئیدیشن‌ها

طبق گزارش BeInCrypto این سقوط شدید منجر به لیکوئید شدن حجم زیادی از معاملات اهرمی شد. طبق داده‌های کوین‌گلس (CoinGlass)، در ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۱.۰۶ میلیارد دلار لیکوئید شده که ۹۰۱.۳۳ میلیون دلار آن مربوط به موقعیت‌های خرید بوده است. بزرگ‌ترین لیکوئیدیشن منفرد به ارزش ۲۷ میلیون دلار در صرافی هیوبی (Huobi) برای یک موقعیت جفت ارز بیت کوین / تتر (BTC/USDT)  رخ داد.

عوامل سیاسی و تنش‌های ژئوپلیتیک خاورمیانه

تغییرات در چشم‌انداز سیاسی، از جمله افزایش محبوبیت کامالا هریس در مقابل دونالد ترامپ (Kamala Harris vs Donald Trump) طبق داده‌های پلی‌مارکتس (Polymarkets)، می‌تواند بر بازار ارزهای دیجیتال تأثیر گذاشته باشد. خصوصاً که بخشی از خوش‌بینی روزهای اخیر بازار ارزهای دیجیتال، ناشی از مواضع دونالد ترامپ نسبت به ارزهای دیجیتال بوده است و حالا با بهبود موقعیت هریس، این خوش‌بینی‌ها کمرنگ تر شده‌اند.

همچنین بالاگرفتن تنش‌های نظامی در خاورمیانه نیز به نوسانات بازار بیت کوین دامن زده و ترس در بازار را افزایش داده که می‌تواند اثرات زیادی در پویایی بازار بیت کوین داشته باشد.

توزیع بیت کوین‌های مت گاکس

توزیع مداوم بیت کوین‌های صرافی منحل شده مت گاکس (Mt. Gox) به کاربران سابق آن نیز در کنار بسیاری عوامل دیگر، همچنان بر نقدینگی بازار و فشار فروش آن تأثیر می‌گذارد.

تأثیرات بازار سهام

شاخص نیکی (Nikkei) بزرگترین سقوط دو روزه خود در تاریخ را تجربه کرد که حتی از دوشنبه سیاه سال ۱۹۸۷ نیز بیشتر بوده است. همچنین سقوط امروز این ارز دیجیتال این سقوط شدید در بازار سهام ژاپن می‌تواند بر سایر بازارهای مالی، از جمله بازار ارزهای دیجیتال، تأثیر گذاشته باشد.

احتمال مشکلات نهادهای بزرگ مالی

آرتور هیز (Arthur Hayes) اشاره کرده که ممکن است یک نهاد بزرگ در بازار سنتی مالی دچار مشکل شده باشد و در حال فروش ارزهای دیجیتال خود باشد. همچنین، مایک آلفرد (Mike Alfred) اشاره کرده که ممکن است یک صندوق بزرگ ژاپنی که مقدار قابل توجهی بیت کوین و اتریوم داشته، دچار مشکل شده باشد. این موارد می‌توانند توضیحی برای فشار فروش شدید در بازار باشند. علاوه بر این، بحث‌هایی که پیرامون فروش ارزهای دیجیتال توسط جامپ تریدینگ مطرح شده نیز در همین راستا قابل توضیح دادن است.

چشم‌انداز آینده و سناریوهای احتمالی

پلتفرم تحلیلی کریپتوکوانت (CryptoQuant) هشدار داده که شکسته شدن سطح حمایتی ۵۷,۰۰۰ دلار می‌تواند منجر به سقوط بیشتر تا ۴۰,۰۰۰ دلار شود. چارلز ادواردز (Charles Edwards)، بنیان‌گذار شرکت کاپریول اینوستمنتس (Capriole Investments)، اشاره کرده که اگر سطح کلیدی ۵۲,۰۰۰ دلار شکسته شود، حمایت بعدی ممکن است در ۴۴,۰۰۰ دلار باشد.

به گفته علی مارتینز (Ali Martinez)، تحلیلگر معروف ارزهای دیجیتال یکی از سطوح حمایتی مهم برای بیت کوین در حدود ۴۷,۱۴۰ دلار است، جایی که نزدیک به ۹۰۰,۰۰۰ آدرس قبلاً ۴۸۹,۰۰۰ بیت کوین خریداری کرده‌اند. این می‌تواند به عنوان یک سطح قوی برای جهش قیمت از حمایت عمل کند. هر چند در صورتی که بیت کوین نتواند این سطح را حفظ کند، باید منتظر سقوط شدیدتر قیمت آن بود.

کریپتوکالئو (CryptoKaleo)، یکی از معامله‌گران مشهور معتقد است که شرایط فعلی یک فرصت خرید مناسب است. او توصیه می‌کند که از رویکردی متعادل برای خرید استفاده شود و خریداران زیاد به کشف دقیق کف قیمت نباشند، زیرا این امر می‌تواند باعث از دست رفتن فرصت خرید شود.

بیت کوین جک (Bitcoin Jack)، تریدر مشهور ارزهای دیجیتال نیز پیش‌بینی کرده که ممکن است کف بازار در سال ۲۰۲۶ باشد. این دیدگاه نشان می‌دهد که برخی از تحلیلگران انتظار یک دوره طولانی‌تر نزولی را دارند. به هر صورت، تصمیمات سیاست پولی بانک‌های مرکزی، وضعیت اقتصاد جهانی و فعالیت‌های معامله‌گران بزرگ می‌توانند بر روند آینده بازار تأثیرگذار باشند.

نتیجه گیری

سقوط اخیر بازار ارزهای دیجیتال، یکی از شدیدترین کاهش‌های قیمت در سال ۲۰۲۴ بوده است. عوامل متعددی از جمله نگرانی‌های اقتصادی جهانی، تصمیمات سیاست پولی و فعالیت‌های معامله‌گران بزرگ در این رویداد نقش داشته‌اند.

سقوط بازار ارزهای دیجیتال! بیت کوین تا کجا می‌ریزد؟

در حالی که برخی تحلیلگران نگران کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند، دیگران این شرایط را فرصتی برای خرید می‌دانند. با توجه به پیچیدگی‌های موجود در بازار، از جمله احتمال مشکلات در نهادهای مالی بزرگ و تأثیرات متقابل بازارهای مختلف، سرمایه‌گذاران باید با دقت بیشتری شرایط را رصد کنند و استراتژی‌های خود را متناسب با شرایط جدید تنظیم نمایند.

guest

لطفا در صورت مشاهده دیدگاه‌های حاوی توهین و فحاشی یا خلاف عرف جامعه لطفا با گزارش سریع آن‌ها، به ما در حفظ سلامت بستر ارتباطی کاربران کمک کنید.

0 دیدگاه