کنایه به ماهیت توکنهای غیرمثلی؛ پلتفرمی که میتوان با آن NFTهای گرانقیمت را رایگان دانلود کرد!
یک برنامهنویس استرالیایی پلتفرمی را طراحی کرده و بسیاری از توکنهای غیرمثلی (NFT) مشهور و گرانقیمت بازار را در آن بهطور رایگان برای دانلود قرار داده است. این حرکت کنایهای به شیوه خریدوفروش و ماهیت توکنهای غیرمثلی است.
به گزارش سیلیکون آنجل، جفری هانتلی (Geoffrey Huntley)، برنامهنویس استرالیایی، وبسایتی را به نام «The NFT Bay» راهاندازی کرده است که در آن ۱۹.۵ ترابایت فایل مربوط به توکنهای غیرمثلی، برای دانلود قرار داده شده است. ایده این برنامهنویس استرالیایی حاوی پندهایی درباره فناوری بلاک چین است.
نامگذاری این پلتفرم و شیوه طراحی وبسایت هر دو با تقلید از پایرت بی (The Pirate Bay)، وبسایت جستجوی فایلهای تورنت (Torrent)، انجام شده است. پایرت بی پلتفرمی است که کاربران با استفاده از آن میتوانند نرمافزارها، فایلهای موسیقی و فیلمهای سینمایی را رایگان دانلود کنند. هانتلی گفته این وبسایت «یک پروژه هنری آموزشی» است و به این خاطر طراحی شده است تا به مردم نشان دهد وقتی یک NFT میخرند، در اصل صاحب چه چیزی شدهاند.
توکنهای غیرمثلی گونهای از داراییهای دیجیتال هستند که با استفاده از فناوری بلاک چین برای اقلام دیجیتالی مانند آثار هنری، ویدئو و آیتمهای درونبرنامهای بازیها، سند مالکیت دیجیتال ارائه میکنند. دارندگان NFTها میتوان میتوانند ادعا کنند که مالک یک دارایی دیجیتال هستند، چراکه توکن رمزنگاریشده مرتبط با آن اثر هنری دیجیتال را در اختیار دارند و کلیدهای لازم برای مبادله آن توکن هم در یک کیف پول ذخیره کردهاند.
با این حال هانتلی معتقد است که NFTها در اغلب مواقع هیچ محتوای رسانهای در بلاک چین ذخیره نکردهاند و تنها مبدأ مالکیت یک محتوای دیجیتال هستند.
بنیانگذار وبسایت The NFT Bay گفته است:
از نظر بنیادی، امیدوارم مردم به این موضوع پی ببرند که برای چه چیزی پول میپردازند، در حالی که اکنون خرید NFT یک اثر هنری چیزی جز راهنمای نحوه دانلود یا دسترسی به یک فایل تصویری نیست. این تصویر در بلاک چین ذخیره نشده است و بیشتر تصاویری که دیدهام در یک حافظه نسل دوم وب قرار گرفتهاند که به یک صفحه [ارور] «۴۰۴» ختم میشود و این یعنی NFT [از یک فایل معمولی تحت وب] هم ارزش کمتری دارد.
همچنین بخوانید: آموزش ساخت NFT؛ چگونه توکن غیرمثلی خود را بفروشیم؟
نظر هانتلی به این معنی نیست که هیچ راه ذخیرهسازی توزیعشدهای برای محتوای مربوط به NFTها وجود ندارد. برای مثال، پلتفرمهای «IPFS»، فایل کوین (Filecoin) و آرویو (Arweave) همه از ذخیرهسازی غیرمتمرکز فایلهای تصویری پشتیبانی میکنند. ضمن اینکه ممکن است برخی از این NFTها بهدلایل مختلف مفقود شوند و در چنین شرایطی این پلتفرمها در مقایسه با نمونههای متمرکز، برگشتپذیرتر هستند.
استیو میتوب (Steve Mitobe)، بنیانگذار وست کاست انافتی (WestCoastNFT) که یک پلتفرم توسعه NFT ویژه هنرمندان است، به همین دلیل با نظر هانتلی مخالف است. او میگوید استاندارد فعلی NFTها استفاده از فضاهای ذخیرهسازی غیرمتمرکز است؛ بخشی از نسل سوم وب که با وب توزیعشده در ارتباط است.
میتوب میگوید:
به عقیده من آقای هانتلی درباره اینکه نسل سوم وب کاملاً از بلاک چین تشکیل شده است، اشتباه میکند. زیرساخت نسل سوم وب از بخشهای مختلفی شامل سیستمهای ذخیرهسازی همتابههمتایی مانند آرویو و IPFS تشکیل شده است. بلاک چین تنها بخشی از این [سیستم] است.
با وجود تمام این نگرانیها، بازار توکنهای غیرمثلی در سالی که گذشت رشد خیرهکنندهای داشته که عمدتاً تحتتأثیر محبوبیت مجموعههای کلکسیونی، آثار هنری دیجیتال و آیتمهای درونبرنامهای بازیها ویدئویی بوده است. تنها در طول سهماهه سوم سال ۲۰۲۱، حجم آثار فروخته شده در بازار NFTها به ۱۰.۷ میلیارد دلار رسید.
مجموعه کریپتو پانکس (CryptoPunks)، بورد ایپس یاچ کلاب (Bored Apes Yacht Club) و آیتمهای بازی اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) برخی از شناختهشدهترین NFTهای موجود در The NFT Bay هستند.
برای اینکه تصوری از قیمت توکنهای غیرمثلی کلکسیونی داشته باشید، شاید بد نباشد بدانید که توکن شماره ۷۵۲۳ مجموعه کریپتو پانکس در ماه ژوئن (خرداد) با قیمت ۱۱.۸ میلیون دلار به فروش رسید و توکن ۸۸۱۷ بورد ایپ یاچ کلاب هم در اکتبر (مهر) به قیمت ۳.۴ میلیون دلار فروخته شد. این قیمتها برای گونههای کمیاب این مجموعهها پرداخت شده و نشاندهنده قیمت حدودی تمامی توکنهای موجود در این مجموعهها نیست. با این حال زمانی که مانند سایر جریانهای رایج، اخبار چنین فروشهای بزرگی منتشر میشود، توجه به بازار NFTها افزایش مییابد.
مشکل دیگر این است که هرکسی میتواند یک NFT بسازد و آن را بدون داشتن هیچ محتوای هنری زیربناییای به فروش برساند. برای مثال، چندی پیش یک هکر توانسته بود یک تصویر جعلی را بهعنوان اثر هنری بنکسی (Banksy)، نقاش و هنرمند مشهور بریتانیایی، جا بزند و آن را در وبسایت رسمی بنکسی و در قالب یک NFT بفروشد. البته این هکر در ادامه پول پرداختشده از سوی خریدار این اثر را به او بازگرداند.
بحث و جدل درباره NFTها و مشکلات موجود در این بازار همچنان بیشتر میشود. جیسون سیترون (Jason Citron)، بنیانگذار شبکه اجتماعی دیسکورد (Discord)، چندی پیش توییتی را درباره اضافه کردن NFTها و کیف پولهای ارز دیجیتال به دیسکورد منتشر کرده بود که با واکنش تند جامعه کاربران این شبکه اجتماعی مواجه شد.
شرکت ولو کورپ (Valve Corp) هم که در زمینه تولید و توزیع بازیهای رایانهای فعالیت میکند، در ماه اکتبر (مهر) بازیهای مبتنی بر بلاک چین را از پلتفرم بازیهای دیجیتال خود، یعنی استیم (Steam)، حذف کرد. با این حال کمپانی اپیک گیمز (Epic Games) در واکنش به این اتفاق اعلام کرد که بازیهای بلاک چینی میتوانند بدون هیچ مشکلی در بازار اپیک گیمز فعالیت کنند.
در هفتههای اخیر دیگر غولهای صنعت بازیسازی هم به نوعی علاقه خود را به NFTها، فناوری بلاک چین و مدل کسب درآمد از بازیها نشان دادهاند. در چنین فضایی بازیکنان میتوانند با انجام بازیهای مختلف توکن غیرمثلی دریافت کرده و آن را در ازای ارزهای دیجیتال و یا پول نقد مبادله کنند. شرکتهایی بزرگی از جمله الکترونیک آرتز (Electronic Arts)، یوبی سافت (Ubisoft)، انسی سافت (NCSoft) و زینگا (Zynga) هم تا کنون علاقه خود را نسبت به این حوزه ابراز کردهاند.
Nft ها به خاطر ارزش هنری ارزش ندارند. به خاطر مینت شدن و ذخیره شدن و سوزانده شدن رمز ارز بابت اونها ارزش پیدا میکنن. بسیاری از ثروتمندان سنتی پول های خود رو به صورت نقاشی ها یا کلکسیون ها و اشیا زینتی مختلف نگهداری میکنن چرا که مزیت های بیشتری نسبت به پول داره مثلا قرار نیست بابتشون مالیات بدن، در دنیای رمز ارزها ام ان اف تی ها همچین ارزشی دارند. کسی که چند میلیون از یک ارز داره میتونه قسمت عمده ی اون رو تبدیل به یک nft کنه تا نقل و انتقال اون راحت تر باشه و با سرعت بیشتر در فضای بلاکچین انتقال پیدا کنه و ارزش هر Nft کاملا مشخص هست. به همین خاطر هست که خود فایلش چندان اهمیتی نداره بلکه ادرسش که ارزش رمز ارزی داره اهمیت داره.خوب البته هنرمندا هم سرشون گرم شده بدون اینکه بدونن جریان چیه.