آیتالله فاضل لنکرانی: بیت کوین حباب ارزی بوده و اشکال فقهی دارد!
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به اشکالات فقهی بر بیت کوین گفت: بیت کوین حباب ارزی بوده و ممکن است در یکلحظه بهصورت کامل از بین برود، این شکل از اقتصاد و معامله در حکم اکل مال بالباطل است.
به گزارش ارزدیجیتال و به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، آیتالله محمدجواد فاضل لنکرانی ظهر امروز در نشست علمی«بیت کوین از منظر فقه» که در سالن جلسات مرکزی فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، اظهار داشت:
مسائل محدثه باید بهصورت دقیق و سنجیدهای در حوزه علمیه بررسی شود.
وی با اشاره مسئله بیت کوین افزود:
پول در منطق اقتصادی تعریف خاص خود را دارد، پول در تعریف کلی آن چیزی بوده که بهجای کالا قرارگرفته و بهوسیله آن محصول و یا کالای خریداری میشود.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد:
در دنیای اقتصاد و پشتوانه پول رایج، دولت متبوع آن است، اما این سؤال در بیت کوین مطرح میشود که پشتوانه چنین پولی چه چیزی است. در اقتصاد و بازار نیز پول جای کالا نشسته و بهوسیله آن معامله اتفاق میافتد، تفاوتی ازنظر فقهی بین پول فیزیکی و دیجیتالی نیست.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد:
پشتوانه داشتن مهمترین معیار و مصداق پول در هر کشور و اقتصادی است، در حال حاضر سرمایه بیت کوین بالغبر ۲۰۰ میلیارد دلار بوده که در صورت خروج این مبلغ از این شرکت دیگر این شرکت هیچ اعتباری نمیتواند داشته باشد.
وی ادامه داد:
طبق فقه شیعی غرر و خطر در انجام معامله مورد نهی و اشکال واقعشده است، ازنظر فقهی معامله در بیت کوین ضرر و خطر داشته و از این نظر دارای اشکال اساسی است، یکی از اشکالات مهم بیت کوین است که بهجای سرمایه موجود در بیت کوین هیچگونه پشتوانهای در نظر گرفته نشده و در این شکل از معامله بهجای معاوضه فقط کد و رمزی بهجای دلار به افراد دخیل در آن داده میشود.
آیتالله فاضل لنکرانی با اشاره به برخی از اشکالات دیگر بیت کوین خاطرنشان کرد:
از نظر علم اقتصاد معاملهای درست بوده که در آن به دو طرف معامله سودی نصیب شود اما در این شکل از معامله طرف عوضی وجود نداشته و اعتبار آن را هم نه میتوان مال دانست و نه نام پول بر آن نهاد.
وی تأکید کرد:
بیت کوین حباب ارزی بوده و ممکن است در یکلحظه بهصورت کامل از بین برود، این شکل از اقتصاد و معامله در حکم اکل مال بالباطل است، بیت کوین شباهت زیادی به قماری داشته که فرد در آن پول و دارایی خود را داده اما چیزی در آن نصیبش نمیشود.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد:
یکی از اشکالات اساسی بیت کوین این است که در آن صدق معامله بهعنوان یکی از مصادیق مهم معامله درست در فقه اسلامی وجود ندارد بنابراین نمیتوانیم ازنظر فقهی بر درستی آن صحه بگذاریم، در بیت کوین تبانی بر اصل مفهوم مال صورت میگیرد اما در حقیقت بیرونی ماجرا خبری از پول و مال نیست.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه در ادامه اشکالات فقهی بیت کوین تصریح کرد:
ازآنجاییکه مقصد پول در بیت کوین مشخص نیست بهراحتی میتوان در آن دست به پولشویی زد، متأسفانه بیت کوین در کشورهای متمدن ارزش و جایگاهی ندارد و اغلب ۱۰۰ هزار کاربر آن را مردم کشورهای جهان سوم تشکیل دادهاند، مشکل بیت کوین این است که یک فرد نمیداند چگونه باید سرمایه خریداریشده خود را برگرداند.
جناب آقای لنکرانی، شما فقط به یک سوال من جواب بده که پشتوانه ریال چی هست که تو شش ماه زحمت 4 ساله شخص بنده ارزشش یک سوم شد؟؟؟؟ این اشکال شرعیش چطور حل میشه؟؟
اگر چیزی رو عموم مردم بپذیرند عاقلانه تر هست تا یک نفر به نمایندگی از آنها حتی تصمیم درست بگیرد، چون در این سیستم که مردم قدرت تصمیم گیری ندارند عملا رشدی اتفاق نمیوفته!!!! امیدوارم به این نظر کوچک منم توجه داشته باشید.