اسرار متاورس از زبان سازندگان
متاورس، جهان مبتنیبر بلاک چین، قابلیتهای شگفتانگیزی با خود بهارمغان آورده است. بهنظر میرسد ایده وجود جهانهای موازی که تا سالها فقط در کتابها و فیلمهای علمیتخیلی مطرح میشد، بهواسطه ظرفیت خارقالعاده متاورس فاصله چندانی تا واقعیت ندارد. بااینهمه، ما در ابتدای راهی بسیار طولانی ایستادهایم و پلتفرمهایی که درحالحاضر مشغول فعالیت هستند، هنوز بسیاری از محصولات حیرتانگیز خود را عرضه نکردهاند. بهعبارتدیگر، میتوانیم بگوییم هنوز با اسرار متاورس چندان آشنا نیستیم؛ بههمیندلیل، تصمیم گرفتیم با استناد به مقالهای که اوایل آوریل سال جاری در وبسایت کوینتلگراف منتشر شد، نگاه دقیقتری به مفهوم متاورس بیندازیم.
بیشتر بخوانید: متاورس چیست؟ همه چیز درباره زندگی در جهان دیجیتال
در این مقاله جذاب، اسرار متاورس را از زبان بنیانگذاران و مدیران این پلتفرمها میشنویم. بیشک، آگاهی از دیدگاه افرادی همچون همبنیانگذاران و مدیران پلتفرمهای برتر متاورسی مانند سندباکس، آپلند، یونیک نتورک، یونیوِرس، ایلین ورلدز، ایمرسیس، زیلیکا سندرا و بلاکتوپیا میتواند بینش روشنتر و جامعتری درباره این جهانهای پویای بلاک چینی دراختیارمان قرار دهد.
گفتنی است دنیاهای متاورسی بسیاری در وب ۳.۰ ایجاد شده که بنیانگذاران و مدیران برجستهای دارند و هرکدام میتوانند جهانبینی منحصربهفردی درزمینه این سرزمینهای دیجیتالی ارائه دهند. فقط کافی است تصور کنید که ایده ایجاد جهانی جدید و جذب کاربرانی که مشتاقانه منتظر پیوستن به این جهان هستند، چقدر میتواند خاص باشد. بیشک، گنجاندن ویژگیهای این جهانها و دیدگاه مدیران و افراد برجسته آنها در مطلبی کوتاه امکانپذیر نیست؛ بنابراین، بهسراغ تعدادی از مدیران منتخب این پلتفرمها رفتهایم تا درباره تاریخچه و اصول و اهداف این جهانها دید بهتری پیدا کنیم.
سندباکس
سندباکس (Sandbox) جایگاه خود را بهعنوان بازیگری مهم در متاورس تثبیت کرده است. اگرچه بهنظر میرسد این پلتفرم یکشبه وارد این میدان شده است، سباستین بورگت (Sebastien Borget)، همبنیانگذار این پروژه، چنین فرضیهای را تأیید نمیکند. بورگت اشاره میکند که سندباکس زندگی خود را در قالب استودیو بازیهای موبایلی آغاز کرد و پیش از اینکه مدیران این پروژه با بلاک چین آشنا شوند، هشت سال در این حوزه فعال بوده است.
همچنین، این پلتفرم پس از بهرهمندی از مزایای بلاک چین، چهار سال دیگر روی آن کار کرد تا نتیجه نهایی در قالب مجموعهای با نام سندباکس به بازار عرضه شود. او عقیده دارد موفقیت سندباکس یکشبه بهدست نیامده و فقط در زمان و مکان مناسب ایجاد شده است. بورگت اضافه میکند:
ما گاهی بداقبال و گاهی هم خوشاقبال بودهایم. وانمود نمیکنم که چیز خاصی ابداع کردهایم؛ زیرا تمام عناصر اولیه وجود داشت و ما فقط توانستیم آنها را براساس معنا و ارزش و کاربردشان کنارهم قرار دهیم.
درحالحاضر، تمرکز ما روی چگونگی توسعه این شکل از سرگرمی است. ما کارمان را با گیمینگ آغاز کردیم؛ اما از هر نوع سرگرمی دیگری استقبال میکنیم. قصد داریم فرهنگ، سبک زندگی، تجربه همهجانبه و تعامل اجتماعی را بیشازپیش و ازطریق روشهایی بیسابقه وارد [این عرصه] کنیم.
شبیه بسیاری از پروژههای ایجادشده در وب ۳.۰، سندباکس درحالحاضر در قالب نهادی متمرکز مدیریت میشود؛ بااینحال، اقتصاد این پلتفرم ازطریق توکنهای غیرمثلی (NFT) و بهصورت غیرمتمرکز اداره میشود و بورگت آن را نوعی تمرکززدایی تدریجی مینامد که هنوز در ابتدای راه قرار دارد. سندباکس با فروش قطعات زمین مجازی خود به برخی از نامهای بزرگ همچون پاریس هیلتون و اسنوپ داگ و برند نایکی، جای پای خود را بهعنوان کسبوکاری بزرگ محکم کرده است.
همچنین بخوانید: چگونه در متاورس زمین بخریم؟
درحالحاضر، ارزش پایه زمینهای سندباکس براساس قیمت بازار ثانویه نزدیک به ۱.۵میلیارد دلار برآورد میشود. این در حالی است که ارزش فعلی بازار توکن بومی این پروژه، یعنی سند (SAND)، براساس پلتفرم کوینمارکتکپ بیش از ۴میلیارد دلار محاسبه میشود و این توکن در رتبه سیوهفتم بازار جای میگیرد.
جیپی مورگان (JP Morgan)، بانک بزرگ آمریکایی، اواخر سهماهه اول سال ۲۰۲۲ گزارشی درباره متاورسها منتشر کرد که عقیده داشت متاورس بهاحتمال زیاد در سالهای آینده جایش را در هر گوشهوکناری باز خواهد کرد. این گزارش درآمد احتمالی سالانه این بازار را نزدیک به ۱تریلیون دلار تخمین زده است.
اگرچه جزئیات و آمار این گزارش چندان موثق بهنظر نمیرسد و بیشتر از واقعیت به سروصدای ایجادشده حول محور متاورس وابسته است، بههرحال آینده متاورس را امیدوارکننده و روشن پیشبینی میکند. جالب است بدانید پس از انتشار این گزارش، جیپی مورگان نیز شعبهای در متاورس دیسنترالند (Decentraland) باز کرد و مدتی پسازآن، HSBC، بانک بزرگ و شرکت خدمات مالی بریتانیایی، نیز وارد فضای متاورس شد. بورگت میگوید:
اکنون زمان مناسبی [برای ورود به این فضا] است.
آپلند
آپلند (Upland) متاورسی مبتنیبر توکن غیرمثلی است که براساس نقشه جهان واقعی طراحی شده و به کاربران خود اجازه میدهد داراییهایی مجازی مشابه با داراییهای جهان واقعی را بخرند و بفروشند و معامله کنند. آیدان زاکرمن (Idan Zuckerman)، همبنیانگذار آپلند، توضیح میدهد:
آپلند قصد دارد مرز بین جهانهای واقعی و دیجیتال را از میان بردارد. اگرچه متاورس فضای بزرگی برای ایجاد جهانهای کاملاً تخیلی مهیا کرده، تمرکز آپلند روی تجربیاتی است که به دنیای واقعی و موقعیت مکانی واقعی گره خورده باشد؛ تجربیاتی که بهطورویژه برای دستگاههای موبایل طراحی شدهاند.
با این تقلید موبهمو از نقشه جهان واقعی، آپلند بهنوعی آینه منعکسکننده واقعیت است؛ اما هنگامیکه از زاکرمن پرسیده میشود که کدام بخش از جهان واقعی در این دنیای مجازی حذف خواهد شد، او فوراً پاسخ میدهد: «جنگها!»
زاکرمن از ابتدا تصویری واضح از آنچه میخواست، در ذهن داشت. او بر اهمیت درک پیامدهای آتی این فناوری جدید و پیشرفته نیز تأکید میکند. زاکرمن توضیح میدهد که پسوند دامنه آپلند داتمی (dot.me) است و «me» به واژه متاورس اشاره میکند. او میافزاید:
مفهوم توکنهای غیرمثلی الهامبخش ما [در این مسیر] بود. در سال ۲۰۱۸، درباره قرارداد ERC721 یا همان استاندارد NFTها در پلتفرم اتریوم مطالعه کردیم. درعینحال، محصولاتی را بررسی کردیم که براساس این استاندارد ایجاد شده بودند تا از آن برای ایجاد اولین نسخههای بازیهای بلاک چینی بهره ببرند. متوجه شدیم که این [دستاورد] میتواند چه معنایی برای آینده اقتصادهای دیجیتال و مالکیت دیجیتال داشته باشد. وب ۳.۰ از ابتدا و حتی پیش از اینکه بهعنوان اصطلاحی آیندهنگر مطرح شود، سنگِبنا و دیانای (DNA) پروژه آپلند بوده است.
زاکرمن مشتاقانه منتظر است تا کارایی و سودمندی آپلند را برای موضوعاتی فراتر از زمینهای مجازی گسترش دهد. او قصد دارد آپلند را به پایدارترین اقتصاد دیجیتالی تبدیل کند که جهان تاکنون به خود دیده است. همچنین، او مشتاقانه منتظر ورود برندها و کارآفرینان برتر به این عرصه است.
آپلند فرصتهای متاورسی جدیدی در قالب فروشگاههایی ایجاد کرده است که بازیکنان آنها را اداره میکنند و میتوانند نمونه کوچکی از کسبوکارها و شرکتهای واقعی با توانایی ایجاد جریانهای درآمدی جدید باشند. زاکرمن بر این باور تأکید میکند که جامعه کاربران مهمترین جنبه هر اقتصاد دیجیتالی محسوب میشود.
ایلین ورلدز
ساروجینی مککنا (Sarojini McKenna)، همبنیانگذار ایلین ورلدز (Alien Worlds)، نیز به جنبه دیگری از وجود جامعهای قدرتمند توجه میکند. شایان ذکر است ایلین ورلدز متاورسی متشکل از هفت سیاره مجازی روی بلاک چین وکس (WAX) است. مککنا به اهمیت وجود دائو (DAO) یا سازمان خودگردان غیرمتمرکز در پروژههای متاورسی اشاره میکند و میگوید:
همهچیز در [متاورسها] به دائو آنها بستگی دارد.
ایلین ورلدز تلاش میکند ازطریق استراتژی و حاکمیت صحیح، افراد را به پذیرش گسترده جهانهای متاورسی ترغیب کند. مککنا میگوید این کار شبیه آن است که در شام کودکان بدون اینکه خودشان متوجه شوند، سبزیجات خُردشده بریزید! آنان حتی نمیدانند که مشغول خوردن سبزیجات هستند.
بههمینترتیب، گیمرهای ایلین ورلدز هم اغلب نمیدانند که با تلاش خود برای استخراج توکن بومی این پلتفرم به نام تریلیوم (Trilium)، درواقع در حال ایجاد چیزی بسیار بزرگتر در سیارهای واقع در کهکشانی بسیار دوردست هستند.
بهگزارش پلتفرم دپریدار (DappRadar)، ایلین ورلدز که دو سال پیش کارش را آغاز کرد، بزرگترین بازی روی بلاک چین وکس محسوب میشود و شانهبهشانه پنکیکسواپ (PancakeSwap) و اسپلینترلندز (Splinterlands) در میان اپلیکیشنهای غیرمتمرکز برتر جای گرفته است.
همچنین بخوانید: متاورس و بازیهای بلاک چینی
ایلین ورلدز به افراد اجازه میدهد تا با ابزار و پاداشهای مختلف، روی شش سیاره در این بازی توکن تریلیوم استخراج کنند. همچنین، تریلیوم را میتوان به پول فیات تبدیل کرد. ویدئوهای یوتیوبی زیادی شیوه این کار را به کاربران آموزش میدهند. باوجوداین، ساروجینی مککنا علاقه چندانی به این موضوع ندارد. بهعقیده مککنا، هدف فقط استخراج تریلیوم نیست؛ بلکه قرار است این توکنهای استخراجشده در سیارهای مشخص سهامگذاری شوند.
در بازی «جهانهای بیگانه» یا ایلین ورلدز، شش سیاره برای بهدستآوردن منابعی کمیاب در حال رقابت هستند. هرچه این سیارهها بزرگتر و کاربران بیشتری داشته باشند و تریلیوم بیشتری روی آن سهامگذاری شده باشد، توکن و درآمد بیشتری نیز جذب میکنند. بدینترتیب، سیارهها میتوانند خزانه بزرگتر و کنترل بیشتری داشته باشند. با گذشت زمان، اعضای هر سیاره خواهند توانست پایگاه کد سیاره را اصلاح کنند و قوانین بازی را تغییر دهند.
در ابتدا، الگویی آغازین و محدود صادر میشود و درادامه، اعضای سیارهها میتوانند بهتدریج قوانین پیشین را کنار بگذارند و با استفاده از سازمانهای مستقل غیرمتمرکز، تمام قوانین را از ابتدا وضع و اجرا کنند. مککنا توضیح میدهد:
همیشه بازیکنان را تشویق میکنیم که باهم متحد شوند و دوستانی پیدا کنند و سپس بروند و بر یک سیاره مسلط شوند. تمام این اقدامات بهمنظور آمادهسازی برای ورود به حاکمیت شش سیاره و مالکیت بر زمینهای آنهاست و میخواهیم بازیکنان با اهدافی مشترک رویدادهایی را برگزار کنند. اینها میتواند بهنوبه خود به مدیریت اصولی یک سیاره منجر شود.
ایلین ورلدز در بهروزرسانی جدید خود اعلام کرد که قصد دارد پلی (Bridge) به پلتفرم بازی محبوب ماینکرفت (Minecraft) ایجاد کند. گفتنی است ماینکرفت درحالحاضر بیش از ۱۰۰میلیون بازیکن دارد. این اقدام امکان ورود سریع گیمرهای بازیهای غیربلاکچینی را به پلتفرم وکس مهیا میکند و به گیمرهای بازیهای سنتی فرصت کسب درآمد در قالب ارزهای دیجیتال میدهد. در این مورد خاص، هر بازیکن میتواند با تکمیل مأموریتها توکن تریلیوم بهدست آورد.
همچنین بخوانید: گیمفای چیست؟
ایجاد این پل ایده جسورانهای بود؛ زیرا دنیای گیمرها و بازیهای بلاک چینی درآمدزا آنچنان که از بیرون تصور میشود، بههمآمیخته نیست. بهعنوان مثال، در بازیهای درآمدزا بازیکن باید وظایفی تکراری یا چالشهایی مبتنیبر کارتهای بازی را انجام دهد تا بتواند درآمد کسب کند. گیمرهای بازیهای سنتی اغلب بهدنبال بازیکردن براساس خط داستانی پیچیده هستند؛ گرچه بین بازیهای محبوب سنتی هم بازیهای متعددی وجود دارند که مبتنیبر تکرار عملی خاص هستند.
ایمرسیس
یکی دیگر از بازیهای درآمدزای بلاک چینی روی پلتفرم وکس، ایمرسیس (Immersys) است. خالق این بازی، دنیل نات (Daniel Knott)، ایمرسیس را بازی «چندجهانی» (Multiverse) مینامد. او دراینباره توضیح میدهد:
پس از بررسی اصطلاح متاورس و معنای آن، به این نتیجه رسیدیم که درواقع نهتنها متاورس، بلکه اکوسیستمی متاورسی هستیم. متاورس از سطوح مختلفی تشکیل شده و هر سطح مبتنیبر نوعی فناوری پیشرفته شکل گرفته است. تمرکززدایی و توکنهای غیرمثلی، تنها بخش کوچکی از متاورس هستند. ما خود را اکوسیستم میدانیم؛ زیرا ایمرسیس متمرکز بر توسعه فناوریای است که چندین لایه متاورسی مانند واقعیت افزوده و واقعیت مجازی را دربر میگیرد.
بهعقیده او، فروش زمینهای متاورسی مهم است؛ اما مهمتر از آن جامعه و کاربران پلتفرم هستند. او بیان میکند:
زمین [مجازی] درست مانند دنیای واقعی، صرفاً مکان محسوب میشود. تا زمانیکه تمام متاورسها بههم متصل نشدهاند، بهتر است بهدنبال جهانی باشید که جامعه قدرتمندی دارد؛ جایی که در آن میتوانید مطمئن باشید که شما نهتنها محصول، بلکه خالق محصولات هستید.
گفتنی است بخش درخورتوجهی از سرمایه دنیل نات روی ارزهای دیجیتال، ازجمله داراییهای متاورسی سرمایهگذاری شده است. نات دیگر اعتقادی به پول فیات ندارد و وقتی از او پرسیده میشود که آیا وارد متاورس خواهد شد یا خیر، پاسخ میدهد:
مدتهاست که وارد متاورس شدهام.
یونیک نتورک
ایرنا کاراگیوار (Irina Karagyaur)، سرپرست پروژه متاورسی یونیک نتورک (Unique Network)، برترین پلتفرم توکنهای غیرمثلی پولکادات، بهگونه دیگری باور خود را به فناوریهای پیشرفته این حوزه نشان میدهد. او بر تفاوت بین وب ۲.۰ و وب ۳.۰ تأکید میکند و توضیح میدهد:
وب ۳.۰ مدلی غیرمتمرکز و مبتنیبر اِجماع عمومی و اقتصاد توکنی است؛ درحالیکه وب ۲.۰ که بستری برای فیسبوک، اسپاتیفای، یوتیوب و گوگل بهشمار میرود، بر مدلی متمرکز و پلتفرممحور تکیه میکند.
اگر براساس همان مدل وب ۲.۰ پیش برویم، هرگونه پیشرفت و توسعه جدیدی ازجمله متاورس فقط مشکلاتی را تشدید خواهند کرد که پیشتر با آنها دستبهگریبان بودیم؛ مشکلاتی که با حریم خصوصی دادهها و حقوق بشر و توزیع نابرابر ثروت برای سازندگان مرتبط است.
کاراگیوار میافزاید:
وب ۳.۰ ارزشی حقیقی به متاورس میافزاید؛ زیرا به مدلهای تجاری پایدار اجازه میدهد وارد صحنه شوند و اعتماد [کاربران] را بازگردانند. تنها چیزی که برای تحقق این امر نیاز داریم، آموزش به افراد است تا کارها بهخوبی پیش بروند.
زیلیکا
ساندرا اچ (Sandra H)، مدیر متاورس پلتفرم زیلیکا (Zilliqa) و همبنیانگذار جهان مجازی متاپولیس (Metapolis) است. متاپولیس اولین متاورس بهعنوان سرویسی (MaaS) است که روی بلاک چینی لایه اول ایجاد شده است. این پلتفرم که در ژانویه۲۰۲۲ راهاندازی شد، تجربه عمیقی از متاورس و بازی واقعیت گسترده (Extended Reality) ارائه میدهد.
ساندرا اچ بر رشد مداوم فناوری و ساختن شهرهایی برای برندها و شرکا و افراد مختلف متمرکز است و میگوید این پروژه قصد دارد واقعیت را با متاورس ادغام کند. او توضیح میدهد:
ماهیت متاورس به آمیزش عناصر دنیای واقعی و ترکیبی منتخب از ایدهها و مفهومها وابسته است؛ بههمیندلیل، در چشمانداز خود در متاپولیس قصد داریم این دو جهان را ترکیب کنیم. تمرکز ما نهتنها بر طراحی شهر یا خانهتان در متاورس، بلکه روی چگونگی ترکیب این عناصر باهم بهمنظور ایجاد تجربهای عمیق و همهجانبه است.
بهعنوان مثال، اگر توکن غیرمثلی ویژهای در خانه فیزیکیتان دراختیار داشته باشید، با اسکن کد QR، میتوانید وارد خانه متاپولیسی خودتان شوید و از آنجا کار بررسی گالری توکنهای غیرمثلیتان ادامه دهید.
متاپولیس بهدنبال مهیاکردن تمام «فرصتهای درآمدزایی» مانند کسب درآمد از بازی (Play-to-Earn) و کسب درآمد از یادگیری (Learn-to-Earn) است. این فرصتها شامل کسب درآمد از تحرک (Move-to-Earn) هم میشود که روش دیگری برای ادغام دنیای واقعی با دنیای مجازی است. اچ توضیح میدهد:
در حال واکاوی موشکافانه درآمد از تحرک با استفاده از فناوریهای پوشیدنی هستیم. همچنین، بررسی میکنیم که فناوریهای پوشیدنی چگونه میتوانند به دنیای فیزیکی ما متصل شوند، سطح آواتارهایمان را ارتقا دهند، برایمان پاداش بههمراه داشته باشند و قفل برخی ویژگیهای [خاص] را باز کنند.
بیشتر بخوانید: بازی کنید و کسب درآمد کنید؛ بهترین بازیهای بلاک چینی
گفتنی است منظور از فناوریهای پوشیدنی (Wearables) دستگاههای الکترونیکی مانند ساعتهای هوشمند یا حسگرهایی هستند که به سطح پوست پوشیده نزدیک میشوند و میتوانند اطلاعات مربوط به سیگنالهای بدن را شناسایی و تحلیل کنند یا آنها را به دستگاههای دیگر انتقال دهند.
هنگامیکه از ساندرا اچ درباره نظرش درباره ورود به متاورس پرسیده میشود، در پاسخ میگوید:
همینحالا ساعت من با ساعت استاندارد متاپولیس (MST) کار میکند!
بلاکتوپیا
یکی دیگر از متاورسهای جدیدتر بلاکتوپیا (Bloktopia) است که سال گذشته عرضه شد و دفتر مرکزی آن در بریتانیا واقع شده است. بلاکتوپیا پلتفرمی متاورسی در قالب آسمانخراشی ۲۱ طبقه (با الهام از ۲۱میلیون واحد بیت کوین) است که در آن کاربران میتوانند فضاهای تعیینشدهای را از نقشه ساختمان انتخاب کنند و با توکن دیجیتال بومی پلتفرم، یعنی بلاک (BLOK) بخرند.
پدی کارول (Paddy Carroll)، یکی از بنیانگذاران این پلتفرم میگوید:
برای من متاورس دنیایی مجازی و نسخه منطقی بعدی اینترنت است. [در این جهان،] به هر کاری که بتوان در دنیای واقعی انجام داد، باید دست یافت. [متاورس] باید بر ارتباط اجتماعی بدون مرزهای جغرافیایی متمرکز شود. اگر چیزی که ادعا میکند متاورس است چنین کاری را نمیکند، فکر نمیکنم اصلاً متاورس باشد.
کارول بر جذب نامهای شناختهشده تأکید میکند و میگوید برندها برای متاورس آسمانخراش بلاکتوپیا حیاتی هستند و به آن هویت میدهند. آنها ارتباط و علاقه را برای بازدیدکنندگان حفظ و فرصتهای تجاریسازی را مهیا میکنند. بهعقیده کارول، برندها متاورس را سرپا نگه میدارند. او توضیح میدهد:
مأموریت متاورس ما این است که همه چیزهایی را دربر بگیرد که هرکسی درباره ارزهای دیجیتال و توکنهای غیرمثلی باید بداند؛ [بههمیندلیل،] ما به برندها در این متاورس نیاز داریم؛ نامهای شناختهشدهای از صرافیها، بلاکچینها، پروژههای NFT و حتی سایر متاورسها.
ما توانستهایم برندهای بزرگی از فضای ارزهای دیجیتال را مانند بایننس و سولانا و انیموکا برندز (Animoca Brands) بهعلاوه اینفلوئنسرهای بینالمللی مانند جیک پال (Jake Paul) را جذب کنیم. این نامهای آشنا فضاهایی برای کسبوکار یا دفاتری در آسمانخراش دیجیتالی ما افتتاح کردهاند.
یونیورس
پیتر اِنگویِن (Peter Nguyen)، بنیانگذار و مدیر ارشد بازاریابی یونیورس (Univers)، نیز درزمینه اهمیت برندها در این فضا با پدی کارول همعقیده است. او دراینباره میگوید:
ادغام این برندها در متاورس بسیار عالی است؛ زیرا برندها میتوانند تجربیات کاملاً جدید و بدون مرزی ایجاد کنند و مصرفکنندگان آنها میتوانند همزمان از آزادی بلاکچینها سود ببرند و از برندهای دلخواهشان نیز استفاده کنند.
پیشتر، شاهد برندهای لباسی بودهایم که برای برخی از محصولات محبوب توکن غیرمثلی ایجاد میکنند. [بدینترتیب،] مصرفکنندگان میتوانند نهتنها پوشاک [دلخواه خود] را در عمل بخرند؛ بلکه با استفاده از واقعیت افزوده، پیش از خرید ظاهر آن را روی بدن خود ببینند.
اِنگویِن توضیح میدهد که وقتی پوشاک با توکن غیرمثلی همراه شود، مصرفکنندگان میتوانند از اصالت لباس مطمئن و از بسیاری مزایای دیگر برخوردار شوند. مزایای داشتن این توکنها شامل نمایشهای خصوصی لباس و گفتوگوهای ویژه یا پیشنمایشهای انحصاری میشوند. برندهای موجود در متاورس میتوانند ضمن ایجاد دسترسی برای مخاطبان جدید، تجربه مصرفکنندگان را بهبود ببخشند و درمجموع، بر اعتبار و رشد متاورس بیفزایند. اِنگویِن میگوید:
این نوعی همزیستی است که در آن برندها از فناوری و آزادی و مخاطبان روزافزون متاورس بهره میبرند و درعینحال، کاربردهای دنیای واقعی و جلب توجه مخاطبان و جذب ایدههای جدید برای توسعه را [به جهان متاورسی] عرضه میکنند.
یونیورس قصد دارد جهانهای متاورسی را بههم مرتبط کند؛ کاری شبیه به سفری بینالمللی، اما بدون استفاده از وسایل نقلیه و آلودگی زیستمحیطی. درواقع، هدف یونیورس نه ایجاد متاورس، بلکه شبکهای از متاورسهاست. اِنگویِن درباره این موضوع میگوید:
متاورس [واژهای] مفرد یا بهطوردقیقتر فضایی است که در آن همه تجربیات مجازی باهم وجود دارند و قطعاتی از کل بزرگتر را تشکیل میدهند. هدف ما تغییر گفتوگو درباره متاورس است تا افراد بیشتری متوجه شوند که همه ما بخشهای مهمی از متاورس هستیم و درصورت همبستگی، قدرتمندتر خواهیم بود.
یونیورس شبکهای متاورسی است. ما مثل رشته تمام این پروژههای باورنکردنی را بههم متصل میکنیم تا بستری برای تعاملپذیری و کاربرد و نهایتاً اتصالی گستردهتر مهیا شود.
بهنظر میرسد یونیورس نیز مانند شبکه متاورسی آپورلد (Upworld)، میخواهد عناصر دنیای واقعی را بهگونهای در خود جای دهد. اِنگویِن دراینباره میگوید:
متاورس را نوعی گسترش واقعیت میدانیم. امکانات بینهایت متاورس خلاقیت کاربر را برمیانگیزاند و دراینبین، [بهکارگیری] عناصر دنیای واقعی متاورس را واقعاً نوآور میکنند. با گنجاندن عناصر دنیای واقعی، درباره دنیای خود و چگونگی بهبود آن بیشتر میآموزیم. هرچهبیشتر متاورس را بهعنوان بسط و گسترش واقعیت خود بپذیریم، بیشتر میتوانیم از آن برای توسعه راهحلهای دنیای واقعی و فرصتهای آن در زندگی روزمره خود بهره ببریم.
اِنگویِن در راستای اهمیت ایجاد پیوند و اتصال بین متاورسهای مختلف و همنظر با همبنیانگذار آپلند، آیدان زاکرمن، بر مسئله جامعه کاربران نیز تأکید میکند. او عقیده دارد بدون جامعه، متاورسی وجود نخواهد داشت. اِنگویِن توضیح میدهد:
جامعه اهمیت بسیاری برای یونیورس دارد؛ زیرا پروژهای مردمنهاد و مردممحور هستیم و قصد داریم اکوسیستممان برای هر نوع کاربری مفید باشد؛ بنابراین، تشکیل جامعهای پرشور و علاقهمند به تکامل یونیورس بسیار اهمیت دارد.
ما به بازخورد جامعه احتیاج داریم و میخواهیم به کاربران کمک کنیم خلاقیت خود را کشف کنند و به ارزش پروژه بیفزایند. همچنین، قصد داریم تمام این تجربیات مجازی و شگفتانگیز را بههم متصل کنیم و به افراد مجالی برای رؤیاپردازی بدهیم تا آنان نیز روابطی معنادار ایجاد کنند.
جمعبندی
در این مطلب، سعی کردیم با بررسی آرای برخی از شخصیتهای برجسته فضای متاورس، از اسرار و مفهوم این جهان مجازی پرده برداریم. مسائلی ازقبیل جامعه کاربران و اعضای جهانهای متاورسی، ظهور وب ۳.۰، دائوها و جوامع مستقل غیرمتمرکز، جذب نامهای آشنای جهان واقعی و برندها، شیوههای بهکارگیری توکنهای غیرمثلی، ایجاد شبکه و اکوسیستمی برای ارتباط متاورسها و مسئله کاربردپذیری ازجمله موضوعاتی بودند که با استناد به نقلقولهای پیشگامان جهانهای متاورسی، مطرح و واکاوی شدند.
بااینهمه، هنوز جوانب بسیاری از رموز و ماهیت متاورس ناشناخته مانده است که باید با گذشت زمان کشف شوند. بیشک، هنوز در ابتدای مسیری پرپیچوخم و طولانی ایستادهایم؛ مسیری که میتواند شگفتیهای بیشتری بهوجود آورد و با پیوند با دنیای حقیقی، فرصتها و قابلیتهای بیسابقهای را دراختیار کاربران قرار دهد.
متاسفیم که این مطلب نتوانسته نظر شما را جلب کند. لطفا با نظرات و پیشنهادات خود، ما را در بهبود همیشگی سایت یاری دهید.