ارز‌ها: ۳۱,۶۵۷
ارزش بازار: ۳.۱۷۵ تریلیون دلار
قیمت تتر: ۷۰,۶۳۳ تومان

گزارش هفتگی دیفای؛ بازی‌های تحت بلاک چین و دنیای متاورس

گزارش هفتگی دیفای؛ بازی‌های تحت بلاک چین و دنیای متاورس

فصل جدیدی از دنیای پُررمزوراز بلاک چین و ارزهای دیجیتال فرا رسیده است. تنها کمی بیشتر از یک دهه از ظهور فناوری بلاک چین می‌گذرد و طی این دوران هر بار شاهد پدیده‌ای جذاب‌تر و هیجان‌انگیزتر در این دنیای شگفت‌انگیز هستیم. قصه از آنجا شروع شد که علاقه‌مندان به بازی‌های آنلاین و دنیای مجازی به‌ فکر افتادند که در کنار سرگرم‌شدن و تفریح از قابلیت‌های بلاک چین و ارزهای دیجیتال برای درآمدزایی هم استفاده کنند. بازار امور مالی غیرمتمرکز در کنار توکن‌های غیرمثلی، متاورس (جهان دیجیتال) و حالا مقوله «Play-2-Earn» یا «بازی کن تا درآمد کسب کنی!»، در کنار یکدیگر ترکیب قدرتمندی برای به‌هیجان‌آوردن مشتاقان این دنیای سراسر شگفتی هستند.

وب‌سایت معتبر دی‌اَپ‌رِیدار (Dappradar) یکی از پلتفرم‌هایی است که با قدرت‌گرفتن و بزرگ‌شدن جامعه علاقه‌مند به برنامه‌های غیرمتمرکز راه‌اندازی شد و توانست به‌واسطه اطلاعات آماری و داده‌های مفیدی که در اختیار محققان این حوزه قرار می‌دهد، به‌سرعت جایگاه خود را پیدا کند. در این مقاله از وب‌سایت دی‌اَپ‌رِیدار داده‌های درون‌زنجیره‌ای و تحولاتی را که این سبک از بازی‌های آنلاین و P۲E در دنیای بلاک چین‌ به‌وجود آورده‌اند، بررسی خواهیم کرد.

سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ با اوج‌گیری بازی‌های تحت بلاک چین و P۲E همراه بود. در این دوره تعداد آدرس‌های منحصربه‌فردی که به کیف پول این بازی‌ها متصل شدند، به ۷۵۴,۰۰۰ عدد رسید. این عدد نشان‌دهنده این است که این بازی‌ها تقریباً نیمی از آدرس‌های موجود در حوزه برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) را به خود اختصاص داده‌اند. به‌این‌ترتیب حضور توکن‌های غیرمثلی و بازی‌های NFT محور پررنگ‌تر شد، تا جایی که حجم معاملات NFTهای درونِ بازی، بیش از ۲۰ درصد تراکنش‌ها را در سه ماهه سوم سال جاری میلادی به خود اختصاص دادند.

جذابیت بازی‌های تحت بلاک چین بیش‌ازپیش شده است؛ چنان که شاهد بودیم اَکسی‌ اینفینیتی (Axie Infinity) فراتر از یک بازی عمل کرد و حجم معاملات چشم‌گیری را رقم زد. در این بین بازی اسپلینترلندز (Splinterlands) نیز به‌عنوان پرمخاطب‌ترین بازی مطرح شده و بایننس اسمارت چین، پرکاربردترین بلاک چین برای راه‌اندازی بازی‌های بلاک چین محور لقب گرفت. همچنین دنیای دیجیتال یا متاورس هر روز بهره بیشتری از استقبال بی‌نظیر توسعه‌دهندگان و کاربران برای خلق ایده‌های جدید، درآمدزایی، تعامل و سرگرم‌کردن علاقه‌مندان به این محیط می‌برد.

بازی های تحت بلاک چین و دنیای متاورس
برترین بازی‌های تحت بلاک چین بر اساس تعداد آدرس‌های منحصربه‌فرد و فعال طی ۳۰ روز گذشته

نیمی از کیف پول‌های فعال، مربوط به بازی‌های بلاک چینی هستند

در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۱.۵۴ میلیون آدرس منحصربه‌فرد در فضای بلاک چین به ثبت رسیده که این آمار نسبت به دوره‌ سه ماهه قبل، ۲۵ درصد و از سال قبل تا به این دوره، ۵۰۹ درصد رشد داشته است. مهمترین عامل تأثیرگذار در رشد این آمار، ورود علاقه‌مندان به بازی‌های موجود بر بستر بلاک چین و به‌ویژه پلتفرم‌های P۲E بوده است. طبق آماری که در سه ماهه سوم (ژوئیه، اوت و سپتامبر) منتشر شده، تعداد کیف پول‌های فعالِ متصل به بازی‌های P۲E به ۷۵۴ هزار عدد رسیده که تقریباً ۴۹ درصد از مجموع آدرس‌های موجود در کل صنعت را به خود اختصاص داده‌اند.

بازی های تحت بلاک چین و دنیای متاورس
میانگین متحرک ۷ روزه تعداد آدرس‌های منحصربه‌فرد (مقیاس در محور عمودی بر مبنای ۱,۰۰۰ است)

یکی از مشهورترین بلاک چین‌های بازی محور پلتفرم وَکس (WAX) است. در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ روزانه به‌طور میانگین بالای ۳۵۰ هزار آدرس منحصربه‌فرد در این پلتفرم ثبت شده که به‌نوبه خود آمار چشم‌گیری به حساب می‌آید. بازی‌های پرطرفداری از جمله ایلیِن وردز (Alien Worlds) و فارمرز ورد (Farmers World) روی این بلاک چین مشغول فعالیت هستند. بازی Alien Worlds نمونه‌ای موفق از بازی‌های تحت بلاک چین است که توانسته با جذب مخاطب لازم، از بسیاری از خدمات پلتفرم وَکس (WAX) به بهترین شکل استفاده کند. همچنین این بلاک چین برای ارتقای توانایی P۲E پلتفرم خود از جامعه پویای بازی Farmers World کمک گرفته و موفق شده تا به‌خوبی از پس ارائه خدمات مورد نیاز به کاربران این بازی برآید. این بازی در ماه ژوئیه (تیر ماه) راه‌اندازی شد و از آن زمان تا به حال ۱۰ میلیون تراکنش را به ثبت رسانده است. این حجم از تعامل و تبادل مالی نشان از علاقه کاربران و سرمایه‌گذاران خرد و کلان برای ورود به دنیای بازی‌های بلاک چین محور است.

بازی های تحت بلاک چین و دنیای متاورس
تعداد آدرس‌های منحصربه‌فرد ثبت‌شده برای بازی‌های بلاک چین محور (مقیاس در محور عمودی بر مبنای ۱,۰۰۰ است)

علی‌رغم اکوسیستم و کاربران فعالی که پلتفرم وَکس دارد، میزان تعامل و ورود کاربران جدید به این بلاک چین و همچنین میزان تسلط آن به بازار بازی‌های بلاک چین محور در مقایسه با سه ماهه دوم سال، ‎‍۳۱ درصد کاهش داشته است. در پایان ماه ژوئن (خرداد ماه)، آمار ثبت‌شده برای آدرس‌های منحصربه‌فرد در این بلاک چین نزدیک به ۸۲ درصد بوده و در انتهای ماه بعد یعنی ژوئیه (تیر ماه) این میزان به ۵۱ درصد کاهش یافته است. البته همچنان تعداد کیف پول‌های فعال متصل به بازی‌ در این بلاک چین روند افزایشی داشته و نسبت به دوره‌های سه ماهه قبل، ۵۳ درصد افزایش پیدا کرده است.

بازی های تحت بلاک چین و دنیای متاورس
مقایسه آماری میزان تسلط بازی‌های بلک چین محور در دوره‌های سه ماهه سال ۲۰۲۱

همان طور که در نمودار مشاهده می‌کنید با هجوم کاربران به اکوسیستم بایننس اسمارت چین (BSC) و بلاک چین هایو (Hive)، میزان تسلط پلتفرم وَکس نسبت به دوره‌های سه ماهه قبل، روند کاهشی به خود گرفته است. در سه ماهه سوم، بایننس اسمارت چین با افزایش ۲۰ درصدی و هایو با ۱۲ درصد رشد، جایگاه خود در دنیای بازی‌های تحت بلاک چین را به‌دست آوردند و مهر تأییدی بر قدرت این حوزه گذاشتند تا توجه سرمایه‌گذاران بیش‌ازپیش به متاورس‌ها جلب شود.

سهم بالای آیتم‌های درون بازی از بازار NFTها

بازار توکن‌های غیرمثلی در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته است. حجم معاملات کل بازار NFTها از ماه‌ ژوئیه تا سپتامبر ( تیر تا شهریور) بیشتر از ۱۰.۶۷ میلیارد دلار بوده که به نسبت دوره‌های سه ماهه قبل، رشد خیره‌کننده ۷۰۴ درصدی را تجربه کرده است. هرچند، نقش پررنگ بازار داغ آیتم‌هایِ NFT موجود درون بازی‌ها، در هیاهوی خریدوفروش توکن‌های جنجالی کریپتوپانکس (CryptoPunks) و بورد اِیپس یات کلاب (Bored Apes Yacht club) به چشم نیامد و همه‌گیرشدن توکن‌های کلکسیونی بر بستر اتریوم، باعث نادیده گرفته‌شدن آنها شد.

لازم به ذکر است که شاید تفاوت اصلی بازی‌های بلاک چین محور با بازی‌های سنتی این باشد که بیشتر آیتم‌های درون‌ِ بازی در بازی‌های تحت بلاک چین در واقع می‌توانند متعلق به بازیکنان باشند. مالکیت به این معنی است که بازیکنان می‌توانند آیتم‌های موردنظر خود را معامله کنند، بخرند، بفروشند، استفاده کنند یا قرض دهند.

بازی های تحت بلاک چین و دنیای متاورس
میزان تسلط حجم معاملات NFTهای درون بازی و حجم معاملات کل بازار توکن‌های غیرمثلی به میلیارد دلار

در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ حجم معاملات آیتم‌های درون بازی به ۲.۳۲ میلیارد دلار رسید که نزدیک به ۲۱.۷۲ درصد از حجم کل معاملات انجام شده در بازار توکن‌های غیرمثلی را به خود اختصاص داده بود. باید این نکته را هم مد نظر داشت که با وجود اینکه درصد تسلط آیتم‌های NFT از سه ماهه دوم تا سوم تقریباً ثبات خود را حفظ کرده و نزدیک به ۲۰.۲۵ درصد مانده است، اما حجم معاملات در این بازار رشد ۷۶۲ درصدی را ثبت کرد که بسیار درخورِ توجه به حساب می‌آید.

لازم به ذکر است که حجم کل معاملات بازار توکن‌های غیرمثلی از جمله آیتم‌های درونِ بازی در ماه سپتامبر نسبت به ماه اوت، اندکی کاهش یافته است. با این وجود حال به سه ماهه قبل (آوریل تا ژوئن) روند آن همچنان افزایشی است.

با رشد هر دو بازار (NFTها و آیتم‌های درون بازی)، ترکیب بازی‌ها و NFTها بیشتر شکوفا می‌شود. علاوه بر مشارکت NFTها به‌عنوان کلکسیون‌های خریدنی درونِ بازی، چند پروژه NFT محور مانند گلِکتیک اِیپس (Galactic Apes)، BAYC و کریپتوکیتیز (CryptoKitties) توسعه بازی‌ها را در نقشه راه خود قرار داده‌اند. در حالی که دیگر مجموعه‌های NFT، مانند می بیتس (Meebits)، سایبرکونگز (CyberKongz)، فِلاف ورد (Fluf World) و کِلون ایکس (CloneX)، به آواتارهایی تبدیل می‌شوند که بازیکنان از آنها در دنیای مجازی مختلف استفاده خواهند کرد.

عملکرد خارق‌العاده اَکسی اینفینیتی در سه‌ماهه سوم

تاریخ بازی‌های P۲E به قبل و بعد از اکسی اینفینیتی تقسیم می‌شود. این بازی با ظهور خود و غوغایی که در بازار توکن‌های غیرمثلی به پا کرد، ورق را به‌نفع حوزه بازی‌های تحت بلاک چین برگردانده و توجه اکثر قریب‌به‌اتفاق فعالان حوزه ارزهای دیجیتال را به خود جلب کرده است؛ به‌ویژه زمانی که زنجیره جانبی رونین (Ronin) برای میزبانی از توکن‌های اکسی راه‌اندازی شد، روند رشد این بازی هم شتاب گرفت. سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ پرفروغ‌ترین دوره برای اکوسیستم اکسی بود و توانست رقبای سرسختی مانند کریپتوپانکس (CryptoPunks) و ان‌بی‌ای تاپ‌ شاتز (NBA Top Shots) را پشت‌سر بگذارد. در حال حاضر حجم تراکنش‌های ثبت شده برای این بازی نزدیک به ۲.۵ میلیارد دلار است. تنها در سه ماهه سوم سال، حجم تراکنش‌ها در اَکسی موفق به عبور از سطح ۲.۰۸ میلیارد دلار شده که ۸۳ درصد از حجم معاملات در کل بازار را در بر گرفته است و این اتفاقی رویایی برای این بازی پرطرفدار است.

بازی های تحت بلاک چین و دنیای متاورس
نمودار حجم معاملات اکسی اینفینیتی به میلیون دلار

تیم جوان و با استعداد شرکت توسعه‌دهنده برنامه‌های غیرمتمرکز، اِسکای مِیویس(Sky Mavis) با معرفی بازی اکسی اینفینیتی به دنیای بلاک چین و بازی‌های P۲E به نماد و مرجع قابل‌اتکایی در زمینه بازی‌های بلاک چین محور تبدیل شدند. با عبور تعداد آدرس‌های فعال روزانه اکسی از ۲ میلیون کاربر رکورد دیگری برای این بازی آنلاین به ثبت رسید.

بازی های تحت بلاک چین و دنیای متاورس
نمودار تعداد آدرس‌های فعال اکسی اینفینیتی

صرف‌نظر از تعداد کاربران فعال در اکسی، این بازی با اتکا به جامعه پرمخاطب خود توانست به درآمدزایی ۸۰۰ میلیون دلاری در سه ماهه سوم سال هم برسد و همچنان پرقدرت به مسیر خود ادامه دهد. در اواخر ماه سپتامبر (شهریور ماه) تیم اکسی از قابلیت استیکینگ توکن این پروژه (AXS) رونمایی کرد. این استراتژی برای پویاترشدن سیاست پولی و درآمدزایی مضاعف برای این متاورس اثربخش بود. در همان حال تیم اکسی اینفینیتی برای قدردانی از هواداران خود تعداد ۸۰۰ هزار واحد از توکن AXS را بین ۱۰ هزار نفر از کاربران این بازی که از ابتدا با آنها همراه بودند از طریق ایردراپ توزیع کرد. با این تفاسیر تعداد ۱۷.۸ میلیون واحد AXS به ارزش ۲.۱۵ میلیارد دلار در این پلتفرم استیک (سهام‌گذاری) شده است که نزدیک به ۳۰ درصد از مجموع عرضه در گردش توکن‌های این پروژه به حساب می‌آيد.

گل سر سبد اتفاقات اخیر برای تیم اکسی، اختصاص ۱۵۲ میلیون دلار سرمایه توسط شرکت بزرگ سرمایه‌گذاری‌ خطرپذیر، اَندرسون هوروویتز (a16z) روی این پروژه بود. طبق اطلاعیه‌ای که از طرف بنیان‌گذار جوان این پلتفرم تِرانگ اِنگویِن (Trung Nguyen) و استودیوی توسعه اِسکای مِیویس (Sky Mavis) منتشر شده، این سرمایه به‌منظور توسعه و تقویت پلتفرم اکسی هزینه خواهد شد. همچنین آماده باشید تا در آینده‌ای نه‌چندان دور قابلیت خرید و فروش زمین‌های دیجیتال و مبارزات نفر‌به‌نفر در این پلتفرم نیز عملیاتی شود.

رشد خیره‌کننده داده‌های درون‌زنجیره‌ایِ اسپلینترلندز

اما بشنوید از بازی اسپلینترلندز (Splinterlands) که به میزبانی بلاک چین هایو (Hive) به فعالیت خود ادامه می‌دهد و زیر سایه بازار داغ NFTها و سروصدای اکسی اینفینیتی چندان به چشم مخاطبان نیامده است. اما وقتی داده‌های درون‌زنجیره‌ای ماه سپتامبر (شهریور) را بررسی می‌کنیم به آماری خیره‌کننده از این بازی بلاک چین محور برخورد می‌کنیم.

اسپلینترلندز به‌طور میانگین در ماه سپتامبر (شهریور ماه) ۲۴۵ هزار آدرس منحصربه‌فرد را در اکوسیستم خود به ثبت رساند که در مقایسه با انتهای سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱، روند افزایشی چشم‌گیری را تجربه کرده است. برآورد داده‌های درون‌زنجیره‌ای و معیارهای مرتبط نشان‌دهنده رشد جمعیت کاربران در این بازی متاورسی بود. در این دوره شاهد رشد ۳,۲۶۷ درصدی پایگاه بازیکنان این بازی بودیم و ۱۵۳ میلیون تراکنش به ارزش ۱.۱۸ میلیون دلار در سه ماهه سوم انجام شده است. این میزان رشد ۱۷۷ درصدی میزان تراکنش‌ها و افزایش ۱,۲۰۰ درصدی حجم معاملات را در این بازی بیان می‌کند.

بازی های تحت بلاک چین و دنیای متاورس
نمودار میانگین تعداد آدرس‌های منحصربه‌فرد و مقدار تراکنش‌های اسپلینترلندز به میلیون دلار

در این بین نقش توکن بومی بازی اسپلینترلندز، (SPS) را نباید نادیده گرفت. این توکن در ماه اوت (شهریور) وارد چرخه بازار ارزهای دیجیتال شد و در حال حاضر ارزش بازار آن در حدود ۱۱۵ میلیون دلار است. کاربرد اصلی توکن SPS، رأی‌دهی به‌منظور ایجاد تغییرات و تصمیم‌گیری‌های مربوط به آینده این بازی از طرف دارندگان آن است.

اسپلینترلندز با داشتن جامعه بازیکنان قوی، افزایش روزافزون کاربران و سرمایه قابل‌توجهی که در این بازی گردش می‌کند، به یکی از تأثیرگذارترین بازی‌های تحت بلاک چین تبدیل شده است؛ به‌طوری که به‌تنهایی ۹۸ درصد از حجم مشارکت برنامه‌های غیرمتمرکز بر بستر بلاک چین هایو را به خود اختصاص داده است.

بازی های تحت بلاک چین و دنیای متاورس
میزان تسلط بازی‌های بلاک چین محور نسبت به دیگر برنامه‌های غیرمتمرکز روی بلاک چین بر اساس تعداد آدرس‌های فعال و منحصربه‌فرد در ماه سپتامبر ۲۰۲۱

با افزایش روزافزون علاقه‌مندان به بازی اسپلینترلندز، تیم توسعه‌دهنده این پروژه درصدد تقویت قابلیت‌ها و افزودن ویژگی‌های جذاب‌تر به این پلتفرم هستند. از آنجا که بازی اسپلینترلندز برپایه جمع‌آوری کارت‌های کلکسیونی است، عمده این تغییرات در راستای افزایش تعداد کارت‌ها و تغییر در ویژگی منحصربه‌فرد هر کارت خواهد بود. ایجاد انگیزه در کاربران و شکل دادن چشم‌انداز در آن‌ها با هدف جمع‌آوری این کارت‌ها از اهداف راهبردی این بازی و اکثر بازی‌های P۲E است. البته که قبل از هرچیز باید به توجیه‌پذیربودن یا نبودن سرمایه‌گذاری (وقت یا پول) در آنها دقت کرد. در نهایت آینده‌ای که متاورس و بازی‌های آنلاین در دنیای بلاک چین و ارزهای دیجیتال رقم می‌زنند، انکارنشدنی است.

دنیای متاورس

همگام‌بودن با دنیای پیچیده ارزهای دیجیتال در حالی که هر روزه فناوری‌های جدیدی به این جهان اضافه می‌شود شاید اندکی سخت باشد. اما جذابیت و چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای که قابلیت‌های چشم‌گیر این حوزه دارد، باعث شده پیچیدگی‌های این مسیر دلنشین باشد. بلاک چین به‌خودی‌خود دنیای امروز ما را کاملاً تحت‌الشعاع قرار داده است. امروز در جایگاهی قرار داریم که شاید تا یک دهه قبل کسی فکر نمی‌کرد سرعت رشد فناوری و فراگیری عصر دیجیتال ما را به این سمت سوق دهد که روزی فضایی برای تعامل و سرگرم‌شدن درون دنیای دیجیتال و متاورس فراهم شود. شاید بتوان گفت در حال حاضر متاورس جذاب‌ترین بخش بلاک چین است. ترکیبی از درآمدزایی، بازی و سرگرمی در دنیایی کاملاً مجازی که هرچه در تخیلات ما پرورش یافته بود به تحقق پیوسته است. اشخاص حقیقی، سازمان‌ها و نهادهای بزرگ سرمایه‌گذاری این محیط خارق‌العاده را فرصت مناسبی برای اکتشاف و کسب درآمد دانسته‌ و به‌عنوان پیشگامان این عرصه در آن قدم گذاشته‌اند.

در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ دنیای متاورس و بازی‌های آنلاین نزدیک به ۵۶.۳۷ میلیون دلار درآمدزایی داشته که بازی سَند باکس (The Sand Box) در صدر این جدول قرار دارد. سَند باکس یکی از پرمخاطب‌ترین بازی‌ها در حیطه خریدوفروش و تولید محتوا در زمین‌های مجازی است و توانسته با شرکت‌های بزرگی مانند آتاری (Atari)، دِ واکینگ دِد (The Walking Dead)، و به تازگی با اسنوپ داگ (Snoop Dogg)، رپر معروف همکاری داشته باشد. جذب سرمایه‌گذارهای معتبر و اشخاص نام‌آشنا عامل تأثیرگذاری برای این پروژه متاورسی بود تا بتواند در این دوره سه ماهه، ۱۷ میلیون دلار از زمین‌های خود را به‌فروش برساند.

بازی‌های تحت بلاک چین و دنیای متاورس
حجم معاملات در بازی‌های متاورسی به میلیون دلار

عملکرد فوق‌العاده سَند باکس و درخشش آن در بازار زمین‌های مجازی و متاورس باعث شد تا دیگر پروژه‌های مشابه هم از این بازار ناکام نمانند و نظر سرمایه‌گذاران معتبری را به خود جلب کنند. یکی دیگر از بازی‌های پرطرفدار دنیای متاورس، دیسنترالند (Decentraland) است که علاوه بر کسب موفقیت‌های قابل‌توجه در این بازار در تلاش است تا اولین توکن غیرمثلی (NFT) شرکت کوکاکولا را هم در دنیای متاورس خود به نمایش بگذارد. همچنین بلانکوس (Blankos)، بازی تحت بلاک چینِ نوظهور و آینده‌داری است که با برند معروف صنعت مد و پوشاک بِربِری (Burberry) وارد همکاری شده تا NFT این شرکت را در متاورس خود راه‌اندازی کند.

موفقیت بایننس اسمارت چین در دنیای بازی‌های غیرمتمرکز

امور مالی غیرمتمرکز در بازی‌ها یا گیم‌فای (GameFi) به‌عنوان بخش پرطرفداری در حوزه دیفای مطرح شده است. زنجیره هوشمند بایننس به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین بلاک چین‌ها در حوزه دیفای شناخته‌شده است. از ماه ژوئیه (مرداد ماه) و با اوج‌گیری فعالیت بازی‌های آنلاین، بایننس اسمارت چین هم پذیرای خیل عظیمی از طرفداران حوزه گیم‌فای بود. در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ به‌طور میانگین ۶۰۸ هزار آدرس منحصربه‌فرد در این بلاک چین ثبت شده که از این تعداد ۱۶۸ هزار آدرس مربوط به بازی‌های تحت بلاک چین است. این آمار نسبت به دوره مشابه در سال ۲۰۲۰ با رشد چشمگیر ۱,۷۰۱ درصدی مواجه شده است.

بازی‌های تحت بلاک چین و دنیای متاورس
نمودار میانگین آدرس‌های منحصربه‌فرد در بایننس اسمارت چین به تفکیک سه بخش دیفای، بازی‌ها و NFT در دوره‌های سه ماهه اول تا سوم (مقیاس در محور عمودی به هزار است)

سهم بایننس اسمارت چین در بازار داغ بازی‌های تحت بلاک چین پررنگ‌تر از سایر رقبای خود بود به‌طوری که در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ تنها ۳ درصد از بازی‌های بلاک چین محور روی بلاک چین بایننس بودند و در سه ماهه سوم سهم زنجیره هوشمند بایننس از تعداد آدرس‌های منحصربه‌فرد روی بلاک چین خود به ۲۳ درصد رسید. با ورود گیم‌فای به چرخه امور مالی غیرمتمرکز و افزایش علاقه‌مندان به این حوزه، بایننس اسمارت چین هم از این طریق بیشتر مورد استقبال قرار گرفت. بازی کریپتوبِلیدز (CryptoBlades) شاید اولین بازی بلاک چین محوری بود که در بایننس اسمارت چین شکوفا شد و حجم بالایی از کاربران را به خود جذب کرد. سبک این بازی برپایه جمع‌آوری آیتم و مبارزه‌های انفرادی یا گروهی است که با استفاده از توکن درون بازی (SKILL) قابلیت خریدوفروش و جمع‌آوری آیتم هم به شما داده می‌شود.

هجوم کاربران به این بازی در ابتدای ماه اوت (مرداد ماه) باعث شد کریپتوبلیدز به پرمخاطب‌ترین بازی بر اساس تعداد آدرس‌های منحصربه‌فرد تبدیل شود و در تاریخ ۶ اوت (۱۵ مرداد) به ۴۰۶ هزار آدرس برسد. اما طولی نکشید که روند نزولی در پیش گرفت و با ورود به ماه سپتامبر ۹۵ درصد از کاربران خود را از دست داد. این روند روی قیمت توکن بومی این بازی (SKILL) هم تأثیر گذاشت و با افت ۹۰ درصدی نسبت به قیمت خود در تاریخ ۲۸ ژوئیه (۶ مرداد) مواجه شد.

بازی‌های تحت بلاک چین و دنیای متاورس
نمودار تعداد آدرس‌های منحصربه‌فرد با استفاده از میانگین متحرک ۷ روزه در کنار و قیمت توکن SKILL (مقیاس در محور عمودی به هزار است)

با این حال کریپتوبلیدز توانست بالای ۶۰ هزار آدرس منحصربه‌فرد را وارد اکوسیستم خود کند و بیش از ۱.۳ میلیون حجم تراکنش داشته باشد. همچنین در کنار موباکس (Mobox) و کریپتوبِی (CryptoBay) به‌عنوان یکی از سه بازی پرطرفدار زنجیره هوشمند بایننس شناخته می‌شود.

یکی از بازی‌های محبوب در بایننس اسمارت چین، موباکس (Mobox) است. تنها در ماه سپتامبر (مهر ماه) ۳۰.۷۰۰ کاربر مجذوب این بازی شدند و نزدیک به ۶۷ میلیون دلار حجم معاملات در آن بوده است. در مجموع این رقم در سه ماهه سوم نسبت به دوره قبل ۳۳۵ درصد رشد داشته و ۲۸۰ میلیون دلار سرمایه در گردش این بازی بود که ۲۸ درصد بیشتر از سه ماهه دوم مورد استقبال کاربران قرار گرفت.

بازی‌های تحت بلاک چین و دنیای متاورس
(نمودار تعداد آدرس‌های منحصربه‌فرد و قیمت توکن MBOX با استفاده از میانگین متحرک ۷ روزه، مقیاس در محور عمودی به ۱۰۰۰ است)

ورود کاربران و سرمایه‌گذاران خرد و کلان به بازی موباکس باعث رشد قابل‌توجه توکن این بازی (MBOX) هم شده است. مجموع سرمایه قفل‌شده در موباکس نسبت به ماه ژوئیه (مرداد ماه) دو برابر شده و در حال حاضر معادل ۳۱۵ میلیون دلار است. همچنین توکن (MBOX) با ۶۴۱ درصد افزایش قیمت نسبت به سه ماهه قبل رشد فوق‌العاده‌ای را تجربه کرده است.

بازی‌های تحت زنجیره هوشمند بایننس در تلاش هستند تا روند روبه‌رشد خود در سه ماهه سوم را تداوم بخشند. موباکس به‌عنوان یکی از ۵ بازی برتر این حوزه شناخته شده که با استفاده از ابزارهای گیم‌فای خود توانسته نقش بسزایی در این حیطه داشته باشد. همچنین تیم بازی کریپتوبلیدز هم بیکار ننشسته‌اند و با اضافه‌کردن امکانات درون بازی، سعی در جذاب‌تر شدن محیط متاورسی خود برای کاربران دارند.

ورود پالیگان به دنیای بازی‌های بلاک چینی

بلاک چین پالیگان هم در تلاش است تا از این قافله عقب نمانده و به‌دنبال بایننس اسمارت چین با گسترش جامعه دیفای و بازی‌های آنلاین تحت بلاک چین در اکوسیستم خود، در این بازار حرفی برای گفتن داشته باشد. در ماه سپتامبر (مهر ماه) به‌طور میانگین ۳۰ هزار آدرس منحصربه‌فرد روزانه در این بلاک چین ایجاد شده که نسبت به سه ماهه دوم ۳۷۳ درصد تعداد آنها افزایش داشته است.

شاید یکی از مهمترین عوامل رشد و میزان ورود کاربر به بلاک چین پالیگان، همکاری بازی آرک۸ (Arc8)، از زیرمجموعه‌های شرکت اَنیموکا (Animoca) بوده که هدف آنها از این مشارکت ارتقای کارایی بازی بر روی پلتفرم‌های لایه دو بوده است. در نتیجه این بازی بلاک چین محور با استفاده از توکن بومی خود (GMEE) روی این بلاک چین راه‌اندازی و قابلیت اجرای آن روی گوشی‌های موبایل فراهم شد.

شروع موفقیت‌آمیز بازی آرک۸ با هجوم طرفداران به‌سمت بلاک چین پالیگان همراه بود و در مدت زمانی کوتاه با ۳۷۸ هزار آدرس منحصر‌به‌فرد به پرمخاطب‌ترین برنامه غیرمتمرکز روی این بلاک چین تبدیل شد.

بازی‌های تحت بلاک چین و دنیای متاورس
(نمودار تعداد آدرس‌های منحصربه‌فرد بازی Arc8 در مقیاس ۱۰۰۰، با استفاده از میانگین متحرک ۷ روزه)

این بازی با استفاده از مدل تجاری منحصربه‌فرد خود درصدد است تا با جذب مخاطب زیاد و ایجاد انگیزه برای درآمدزایی، نسبت به دیگر رقبای خود متفاوت ظاهر شود. با توجه به پتانسیل بالایی که این بازی دارد مطمئنا در آینده‌ای نه چندان دور باید بیشتر راجع به این بازی صحبت کنیم. طبق آمار وب‌سایت اِستاتیستا (Statista) این بازی ظرفیت تولید سرمایه ۷۹ میلیارد دلاری و و جذب بیش از ۲.۵ میلیارد کاربر را خواهد داشت. این حجم از ارزش بازار و تعداد کاربر واقعا شگفت‌انگیز خواهد بود.

درکنار Arc8، بلاک چین پالیگان از بازی‌های آوه‌گاچی (Avegotchi) و رِورِیسینگ (Revv Racing) هم میزبانی می‌کند که هر دو از پرمخاطب‌ترین بازی‌های تحت بلاک چین هستند. با در نظر گرفتن پتانسیل جذب مخاطب در حوزه گیم‌فای و بازی‌های بلاک چین محور و همچنین حضور بازی‌های جذاب و آینده‌دار، پالیگان این شانس را دارد تا قدرت خود در اکوسیستم‌های دیفای را چندین برابر کند. بی‌دلیل نیست که بازی‌های متاورسی و معتبری مانند سَند باکس (Sandox)، اِمبر سورد (Ember Sword) و دکتر هو (Doctor Who) هم درصدد یکپارچه‌شدن و مشارکت با بلاک چین پالیگان هستند.

مواردی که باید تحت نظر داشته باشید

بلاک چین سولانا در بدو ورود به حوزه دیفای پرقدرت ظاهر شد. همچنین حضور چشمگیر برنامه‌های غیرمتمرکز و توکن‌های غیرمثلی در این بلاک چین بر محبوبیت سولانا اضافه کرد. در همین راستا و در ماه‌های اخیر با روی کار آمدن بازی‌های آنلاین و استقبال مخاطبان از این حوزه، سولانا میزبان یکی از پرمخاطب‌ترین بازی‌ها یعنی، اِستار اطلس (Star Atlas) خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود که این بازی در سال ۲۰۲۲ راه‌اندازی و وارد اکوسیستم سولانا شود. آروری (Aurory) بازی پرطرفدار دیگری است که به جمع برنامه‌های غیرمتمرکز و حوزه گیم‌فای اکوسیستم سولانا اضافه خواهد شد. با توجه به سرمایه‌گذاران معتبر و تیم کارکشته‌ای که این بازی دارد، انتظار می‌رود در بین رقبای خود حرفی برای گفتن داشته باشد. در این بین بازی‌های دیگری با پتانسیل رشد هم وجود دارند که باید منتظر شکوفایی آنها در بلاک چین سولانا باشیم. پِراجکت سید (Project Seed)، کرایووار (Cryowar) و نینجاگیم (Ninja Game) از دسته بازی‌های اکشن و نقش محوری هستند که می‌توانند رقبای جدی برای یکدیگر و دیگر بازی‌های آنلاین در این حوزه باشند.

دنیای متاورس و بازی‌های آنلاین نیز روزبه‌روز جذابیت‌های بیشتری را برای علاقه‌مندان و کاربران خود به‌همراه دارد. خریدوفروش زمین همیشه یکی از مباحث پرطرفدار در بازارهای سرمایه‌گذاری و بخش جداناپذیر چرخه مالی است. بازی‌های آنلاین و متاورسی، ترکیبی از سرمایه‌گذاری و سرگرمی را برای کاربران خود فراهم کرده‌اند. معروف‌ترین بازی‌هایی که سردمدار این بخش از متاورس به شمار می‌آیند، سَند باکس (The SandBox)، دیسنترالند (Decentraland)، اِمبر اسورد (Ember Sword)، آوه‌گوچی (Aavegotchi) و مای نیبر اَلیس (My Neighbor Alice) هستند.

شرکت استرالیایی ایمیوتبل (Immutable) در زمینه تولید بازی‌های NFTمحور فعال است و احتمالاً نام آن را در کنار بازی گادآنچیند (God Unchained) شنیده باشید، این شرکت با ارائه راهکار لایه دوم خود و راه‌اندازی پروژه ایمیوتبل ایکس (Immutable X) بستر مناسبی را برای ایجاد بازی‌های آنلاین و بازارهای خرید و فروش NFT فراهم آورده است. پس از موفقیتی که بازی گاد آنچیند (God Unchained) در بین هواداران خود داشت، بازی گیلد آو گاواردینز (Guild of Guardians) که از دسته بازی‌های موبایلی و بلاک چین محور است توانست نزدیک به ۱۵۰ هزار کاربر را به خود جذب کند و به‌زودی مرحله سوم فروش NFT خود را آغاز خواهد کرد. ایلوویوم (Illuvium) و مای‌کریپتوهیروز (My Crypto Heroes) از دیگر بازی‌های با پتانسیل رشد بالا در این پلتفرم هستند که باید نیم نگاهی به آنها داشته باشیم.

گالا گیمز (Gala Games) شرکت استارت‌آپی است که بنیان‌گذار زینگا (Zynga)، اریک شیرمِیِر (Eric Shiermeyer) آن را راه‌اندازی کرده و تمرکز آن بر روی تمرکززدایی واقعی در بازی‌های موجود در بستر بلاک چین است. تجربه موفق شرکت تولید بازی‌های موبایلی زینگا و کاربران میلیاردی بازی‌هایی که این تیم ساخته‌اند باعث شد به‌فکر ساخت بستری برای اجرای بازی‌های غیرمتمرکز و تحت بلاک چین بیفتند. این شرکت به کاربران خود اجازه می‌دهد تا با در اختیار داشتن مقدار معینی از توکن‌های گالا (Gala)، به‌عنوان فول نود (Full Node) در شبکه فعالیت داشته باشند. در حال حاضر تنها بازی تحت بلاک چین و غیرمتمرکزی که تیم گالا معرفی کرده تاون استار (Town Star) است که قابلیت درآمدزایی برای کاربران خود ایجاد کرده است. همچنین در برنامه بلندمدت تیم گالا راه‌اندازی بازی‌های دیگری از جمله میراندوس (Mirandus)، اسپایدر تنکس (Spider Tanks)، اکوز آو ایمپایر (Echoes Of Empire) و فورتی فاید (Fortified) قرار دارد که با توجه به سابقه شرکت زینگا و تیم گالا باید آنها را تحت‌نظر داشت.

نکات کلیدی

  • به‌طور میانگین در سه ماهه سوم نزدیک به ۱.۵۴ میلیون آدرس منحصربه‌فرد در دنیای بلاک چین ثبت شدند که از این تعداد ۴۹ درصد آن مربوط به بازی‌های تحت بلاک چین بود.
  • در سه ماهه سوم حجم فروش NFTهای درونِ بازی‌های بلاک چینی به رقم ۲.۳۲ میلیارد دلار رسید که ۲۲ درصد از حجم کل فروش توکن‌های غیرمثلی را در بر گرفته است.
  • اکسی‌اینفینیتی (Axie Infinity) با ثبت تراکنش معاملاتی ۲.۵ میلیارد دلاری توانست خود را به‌عنوان اولین پلتفرم P۲E بلاک چین محور معرفی کند و جلوتر از NBA Top Shot و کریپتوپانکس در صدر جدول قرار بگیرد.
  • درآمدزایی ۲.۰۳ میلیارد دلاری اکسی‌اینفینیتی در این دوره از سال فوق‌العاده بود و به‌تنهایی ۱۹ درصد از حجم معاملات بازار توکن‌های غیرمثلی را از آن خود کرد.
  • اسپلینترلندز (Splinterlands) به پرمخاطب‌ترین بازی تحت بلاک چین تبدیل شد و با جذب ۲۴۵ هزار کاربر در ماه سپتامبر (شهریور ماه)، نسبت به سه ماهه دوم سال ۳.۲۶۷ درصد افزایش کاربر را تجربه کرد.
  • در مجموع با استقبال بی‌نظیری که از بازی‌های متاورسی شد، این پلتفرم‌ها ( بدون احتساب حجم معاملات اکسی‌اینفینتی) توانستند ۵۶.۴ میلیون دلار تراکنش معاملاتی داشته باشند به طوری که نسبت به سه ماهه دوم امسال ۲۱ درصد افزایش حجم معاملات را به ثبت رساندند.
  • بازی موبایل محور آرک۸ (Arc8) که بر بستر بلاک چین پالیگان مشغول به فعالیت است، گوی سبقت را از دیگر رقبای خود ربود و با ۷۹ میلیارد دلار ارزش بازار و بیش از ۲.۵ میلیون کاربری که از بازی‌های این پلتفرم استفاده می‌کنند، موفق به ثبت آمار خیره‌‌کننده‌ای طی ۳۰ روز گذشته شد و ۳۷۸ هزار کاربر دیگر را به خود جذب کرد.

جمع‌بندی

سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ مهمترین دوره در تاریخچه بازی‌های تحت بلاک چین بود. تسلط بخش عمده‌ای از بازار دیفای و برنامه‌های غیرمتمرکز توسط بازی‌های آنلاین و P۲E محور مهر تأییدی بر این موضوع است که کاربران و علاقه‌مندان به این صنعت در حال افزایش هستند، به‌طوری‌که نیمی از آدرس‌های منحصربه‌فرد روی بلاک چین دیفای متعلق به بازی‌های بلاک چین محور هستند.

در کنار بازی و سرگرمی، نباید از مبحث سرمایه‌گذاری و خریدوفروش‌های هنگفتی که در بازار توکن‌های غیرمثلی انجام می‌شود غافل شد. در سه ماهه سوم سال، سهم NFTهای معامله شده در بازی‌های تحت بلاک چین بیش از ۲۰ درصد از حجم کل معاملات انجام‌شده در بازار توکن‌های غیرمثلی بوده که رقمی معادل ۱۰.۶ میلیارد دلار است.

ظهور بازی بلاک چین‌محور و برپایه P۲E اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) و شگفتی‌سازی این پروژه در صنعت بازی‌های آنلاین و برنامه‌های غیرمتمرکز، راه برای دیگر بازیکنان این عرصه هموارتر شده است. اسپلینترلندز (Splinterlands)، اِیلیِن وردز (Alien Worlds) و آپلند (Upland) بازی‌های جذابی هستند که می‌توانند مسیر اکسی را ادامه دهند و شگفتی‌ساز شوند. همچنین بایننس اسمارت چین در سه ماهه سوم ۲۰۲۱ توانست به‌خوبی ازپس میزبانی بازی‌های بلاک چین محور برآید. در کنار بایننس اسمارت چین، پالیگان هم عملکرد مناسبی از خود نشان داد. در این بین ایمیوتِبل ایکس (Immutable X) و گالا (Gala) هم آماده شتاب‌گیری در دنیای متاورس برای ربودن گوی سبقت از رقبای نام‌آشنا و شناخته‌شده خود هستند.

متاورس به‌عنوان پدیده‌ای نوظهور آمده است تا تحولات بسیاری را در صنعت دیجیتال به وجود آورد. پتانسیل بالایی که در این حیطه نهفته است این قابلیت را برای بسیاری از صنایع و سازمان‌ها فراهم کرده تا کسب‌وکار خود را وارد این دنیای بی‌پایان کنند و از ظرفیت حداکثری آن نهایت استفاده را ببرند. صنعت مد، بازی‌های آنلاین با محوریت P2E، ملک‌واملاک، موسیقی و هر آنچه متصور شوید این شانس را دارد تا بخشی از این جهان باشد.

guest

لطفا در صورت مشاهده دیدگاه‌های حاوی توهین و فحاشی یا خلاف عرف جامعه لطفا با گزارش سریع آن‌ها، به ما در حفظ سلامت بستر ارتباطی کاربران کمک کنید.

4 دیدگاه
صادق صادق پور
صادق صادق پور
۳ سال قبل

سلام بر تحریریه . لطفن دلیل افزایش دو برابری توکنهای شیبا در مارکت کپ را اعلام کنین . قبل از 4 ابانماه حدود394 میلیون میلیارد توکن بود اما فرداش رسید به 594 میلیون میلیارد . حدود 51 درصد یکباره تعدادش زیاد شده . چجوری شده ؟ چی شده ؟ دلیلش چیه ?? , و بعدش برگشت به 549 میلیون میلیارد توکن !!!! برای همین هم شیبا ریزش داشته . ممنون میشم دلیلیش رو در یک خبر منتشر کنین . مثلن تعداد توکنهای بیت کوین الان حدود 18.8 میلیون است

رضا
رضا
۲ سال قبل

بیت که توکن نداره و بیت کوین هست . شیبا هم توکن سوزی داشته و معمولا تو توکن سوزی ها قیمت بالا میره

وال استریت گیم WSG 🤾‍♂️🤽‍♀️
وال استریت گیم WSG 🤾‍♂️🤽‍♀️
۳ سال قبل

💜وال استریت گیم wsg 💜

Daweed.ga
Daweed.ga
۳ سال قبل

راجب اطلس استار تحقیق کنید دوستان پشیمون نمیشید این بازی با همه بازی های بلاکچین فرق داره

هاب
مکانی برای گفتگو درباره سرمایه گذاری کریپتو. همین الان عضو شو
ورود به هاب